Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets.

Een racefiets met schijfremmen kan vaak bredere banden aan. Dat heeft als voordeel dat je minder lek rijdt op slechte wegen. En dan is het nog comfortabeler ook!
Deze discussie zal een lange worden, iedereen heeft zo zijn voorkeuren en zal dus een andere afweging maken.

Ik heb schrijfremmen op mijn mtb en gravelracer. Mijn Gazelle racefiets heeft velgremmen en beide zijn, in verschillende scenario's prima.

Eén voordeel van velgremmen heb ik hier nog niet genoemd zien worden: er is een minder stijve vork nodig.
Als je wat leest of interviews met framebouwers kijkt, zie je bij sommigen een voorkeur voor velgremmen vanwege structurele eisen bij schijfremmen. Omdat de remklauw aan het einde van de vorkpoot, en niet vlak onder de vorkkroon, zit moet je stijvere vorken gaan gebruiken Die geven weer meer trillingen door en dat is minder comfort en 'vermoeiender'.

Georgena Terry noemt het in dit interview met Russ van Path Less Pedaled: https://www.youtube.com/watch?v=TvXQ43IUL7s

Het zou mij niets verbazen dat dit een van de redenen is dat de bandjes weer wat dikker 'mogen' zijn bij de huidige generatie racefietsen.