Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hardrijders in Nederland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hardrijders in Nederland

Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 23:23
Nederland is het fietswalhalla van de wereld toch? Met een klein beetje googlen kom je er snel achter dat er nergens meer gefietst wordt als in Nederland.
Dat mag zo zijn, maar daarmee zijn er nog steeds veel Nederlanders over die fietsen (/fietsers) verschrikkelijk vinden.

Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 23:23
Hier in belgie wordt fietsen meer gezien als vrijetijdsbesteding. "Je gaat toch zeker de fiets niet pakken om naar de bakker hier op de hoek te gaan".
Maak je geen illusies wat betreft NL hoor. Het overgrote deel van de kinderen op voetbaltraining (<2km) wordt met de auto gebracht. Kinderen vanaf groep 7 op school (11 jaar) komen met de e-bike, waar buurjongens met het stepje komen. De supermarkt in het dorp hier kent 6 fietsparkeerplaatsen, is altijd een plekje vrij. De 'fietsfiles' in de binnensteden komen door pendelaars van buiten het centrum, in het centrum hebben ze helemaal geen plek voor een fiets thuis.
Grandonneur schreef:
zo 22 mei, 2022 22:39

Maak je geen illusies wat betreft NL hoor. Het overgrote deel van de kinderen op voetbaltraining (<2km) wordt met de auto gebracht. Kinderen vanaf groep 7 op school (11 jaar) komen met de e-bike, waar buurjongens met het stepje komen. De supermarkt in het dorp hier kent 6 fietsparkeerplaatsen, is altijd een plekje vrij. De 'fietsfiles' in de binnensteden komen door pendelaars van buiten het centrum, in het centrum hebben ze helemaal geen plek voor een fiets thuis.
Nederlands kunnen in de verste verte niet tippen aan de automentaliteit van de Belgen hoor. Ik ben zelf van Nederland overigens en woon nu al 10 jaar in België.
Het verschil is immens kan ik je wel zeggen.
Dat er een slechte trend bezig is in Nederland kan ik best geloven hoor. Maar dat is in belgië niet anders.
Meer mensen nemen de fiets inderdaad, maar dan vaker elektrisch. Ofja, vaker? Bijna altijd. Wat voor mij dan ergens ook wel positief is. Toch beter dan de auto in ieder geval.

Maar in ieder geval. In ieder land dat aan de top van de lijst staat met iets zullen er altijd enorm veel mensen zijn die daar niet aan mee doen. Maar ze staan wel aan de top.

Dus Nederland is gewoon een fietsland. En België in de verste verte nog niet. Al is er wel een kleine evolutie met de e-bikes
Dagelijks fietsen in Vlaanderen is dan weer een fietswalhalla ten opzichte van Wallonië. De oorzaak daarvan is heel simpel: het wordt kinderen met de paplepel ingegoten dat ze niet moeten gaan fietsen. Lees wat ik in 2016 schreef:
Leon schreef:
zo 18 sep, 2016 09:47
Een dochter van een vriend van mij heeft afgelopen voorjaar meegedaan aan een (VWO) uitwisselingsdag met een school in Visé. Daar mocht ze vertellen hoe het is om te fietsen - zo bleek. Mijn vriend schreef er op facebook over:
"-van een klas op een middelbare school in Visé is 2 van de 3 leerlingen nooit in Nederland geweest, terwijl toch kleuters al van Visé naar Eijsden zouden kunnen fietsen,
-van de school in Visé gaan 0 leerlingen en 0 docenten met de fiets naar school en de leerlingen weten dan ook niet wat een fietsenstalling is."
Ter info: De afstand tusssen het centrum van Visé en de grens met Nederland bedraagt minder dan 2 kilometer.
Hoe schril is het contrast met mijn middelbareschooltijd in Noord-Limburg. Toen we op 'kamp' gingen was dat 75 km verderop. Van de 30 klasgenoten legden er 26 die afstand per fiets af.
Van de 30 klasgenoten legden er 26 die afstand per fiets af.
Helaas is dat ook in NL geschiedenis. Nog langer geleden liep mijn vader in de meimaand met de hele school van Eindhoven naar de st. Jan in Den Bosch en terug.
Ik kan regelmatig met mijn dochter (4jaar) op school uitstap. Veel ouders met elektrische bakfietsen die allemaal 4 kinderen mee kunnen nemen in de fiets. Evenveel als in de auto dus.
En toch kiest men altijd de auto voor verplaatsingen. Meeste uitstappen zijn minder dan 5km.
Ik begrijp niet goed waarom (of eigenlijk wel) want de kinderen vinden het super leuk om met de bakfiets mee te rijden.
Laatst waren er te weinig ouders en ben ik voor het eerst met de auto mee gegaan. Moest 6 kindjes mee nemen :lol: dat was wel wat veel. Al zijn er bakfietsen die zelfs die hoeveelheid mee krijgen.

Wij wonen gelukkig in een moderne buurt. Veel fietsende ouders en geen auto's geparkeerd op straat of voor de deur. Extra stimulerend om de fiets te nemen.