Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bikes special nieuwsuur - Forum Wereldfietser

E-bikes special nieuwsuur

Vanavond bij nieuwsuur een item over e-bikes en de ongelukken bij ouderen.

Mario
Ik heb de aankondiging anders gelezen.
Dankzij de ebike zijn ouderen meer gaan fietsen.
En ja. Meer fietsen, betekent meer ongevallen.
En wat is het punt?
De doorsnee oudere met e-bike is geen vakantie/wereldfietser. De uitzonderingen zijn diegenen die op dit forum zitten. De doorsnee ouderen zijn zondagrijders die 's namiddags 15 km fietsen tot aan een koffie-gebakterras en dan terug naar huis.
Er zijn ook meer vakantie fietsers met een
e-bike.

Het ging ook over veiligheid, Het dragen van een helm. Is voor iedereen belangrijk.

Vanavond gaat het over gestolen e-bikes die massaal naar oost-europa gaan. Gestolen fietsen van vakantiefietsers gaan ook richting oost-europa.
supermario schreef:
ma 12 jul, 2021 07:22
Er zijn ook meer vakantie fietsers met een
e-bike.

Het ging ook over veiligheid, Het dragen van een helm. Is voor iedereen belangrijk.

Vanavond gaat het over gestolen e-bikes die massaal naar oost-europa gaan. Gestolen fietsen van vakantiefietsers gaan ook richting oost-europa.
Dat klopt. Meer vakantiefietsers met e-bike. Het dragen van helmen wordt ook meer en meer aangeleerd in lagere scholen of ouders die kleine kinderen hebben. Op zich een goede trend. Veel erg oude mensen die zondags fietsen dragen geen helm. Vooral de dames dragen geen. Ik vermoed dat ze schrik hebben om hun 'coiffure' te vernielen. Er wordt inderdaad veel gestolen. Er zijn wijken in de stad waar ik woon,
waar elke dag fietsen worden gestolen. Erg vervelend en de politie kan daar weinig aan doen. Eerste vraag van hun: heb je een diefstalverzekering? En zo stijgt de premie dan weer + een vervanging heb je tegenwoordig niet meer op korte termijn.
supermario schreef:
ma 12 jul, 2021 07:22
Het ging ook over veiligheid, Het dragen van een helm. Is voor iedereen belangrijk.
Zonder meer waar. Zo las ik laatst over een onderzoek waaruit bleek dat als de helm in een auto verplicht zou worden dit een enorme reductie van hoofdletsel bij inzittenden bij aanrijdingen zou betekenen.
PatrickL schreef:
ma 12 jul, 2021 07:33
Het dragen van helmen wordt ook meer en meer aangeleerd in lagere scholen of ouders die kleine kinderen hebben. Op zich een goede trend.
Pas maar op wat je wenst. In de VS mogen al legio kinderen niet spelen op een speelplaats met klimrekken zonder helm op!
Internisten zullen er blij mee zijn (net als dus bij die fietshelm); ontwikkelingspsychologen zijn daar een stuk minder positief over.
Voor 65+ers die niet in een gelijkvloerse woning wonen zou binnenshuis een helm ook verplicht moeten worden!
Shrek schreef:
ma 12 jul, 2021 11:21
Voor 65+ers die niet in een gelijkvloerse woning wonen zou binnenshuis een helm ook verplicht moeten worden!
Nu je het zo zegt: eigenlijk ben ik van mening dat iedereen altijd overal een helm moet dragen. Veiligheid voor alles. Voor alles.
Flix schreef:
ma 12 jul, 2021 10:49
PatrickL schreef:
ma 12 jul, 2021 07:33
Het dragen van helmen wordt ook meer en meer aangeleerd in lagere scholen of ouders die kleine kinderen hebben. Op zich een goede trend.
Pas maar op wat je wenst. In de VS mogen al legio kinderen niet spelen op een speelplaats met klimrekken zonder helm op!
Internisten zullen er blij mee zijn (net als dus bij die fietshelm); ontwikkelingspsychologen zijn daar een stuk minder positief over.
Dat kan best. In de VS word je voor alles verwittigd, want dit is om de schadeclaims te vermijden. Op sommige natuurwandelpaden heb ik al borden gezien waarop stond dat het pad geaccidenteerd was. Dus niet volledig vlak en je moet maar iemand hebben die struikelt over een duidelijk zichtbare boomwortel. :roll:

Terechte opmerking van Willem.m. Het moet VS zijn en niet Amerika.
Laten we de VS* niet als referentiekader nemen. Dat is in vele opzichten een nogal bijzonder land, met een doorgeschoten claimcultuur. Duitsland ligt dan meer voor de hand.

*) "En wat Amerika betreft: dat land bestaat niet echt", zoals het Goede Doel destijds al zong. Terecht, aangezien dat een continent is.
De VS is geen goed referentiekader, maar algemeen is geaccepteerd dat veel wat er in de VS gebeurt, na enige tijd, ook doorsijpelt naar Europa. Dus ik zou toch wel met een schuin oog naar de overkant kijken.

In A’dam zie je trouwens ook al redelijk wat expats op hun stadsfiets met helm op.
Speeder300 schreef:
ma 12 jul, 2021 12:05
Shrek schreef:
ma 12 jul, 2021 11:21
Voor 65+ers die niet in een gelijkvloerse woning wonen zou binnenshuis een helm ook verplicht moeten worden!
Nu je het zo zegt: eigenlijk ben ik van mening dat iedereen altijd overal een helm moet dragen. Veiligheid voor alles. Voor alles.
De meeste ongevallen onder ouderen vinden plaats in en rond het huis. Uitglijden in de douche is berucht. Dus voortaan helm op tijdens het douchen.
Als ouderen nou met z’n allen vaker met ebike overal heen gaan neemt het aantal ongevallen in en om huis vanzelf af. Helms verminderen die afname dus dat moet je niet stimuleren.
Je gaat het ongelukken in het verkeer toch niet vergelijken met ongelukken binnenshuis. Ik haal thuis geen snelheden van 20 per uur hoor. Laat staan dat er auto's door mijn huis jagen.

Een helm dragen op de fiets is sowieso een goede zaak die aangemoedigd moet worden. Riem aan in de auto en helm aan op de fiets.
Ik fiets bedrijfsmatig altijd met helm, privé soms wel en soms niet en tijdens een fiets vakantie altijd.
Nu heb ik ook een werkgever die graag het goede voorbeeld geeft.
Afbeelding

Verplichting binnenshuis? Zeker een Duitse helm dan.. :D

Ik weet niet zo goed of verplichten van een helm de populariteit van het fietsen ten goede komt.
Wouter Duijndam schreef:
ma 12 jul, 2021 21:20
Ik weet niet zo goed of verplichten van een helm de populariteit van het fietsen ten goede komt.
En daarom blijft mijn mening: gewoon op basis van vrijwilligheid, iedere fietser die dat wil gebruikt een fietshelm. Ik zie dat nu al volop om me heen (bijvoorbeeld op de veerpont), een hele groep fietsers, jong, oud, vol bepakt, gelegenheidsfietser, Nederlander, Duitser, enz. er lopen mensen zonder helm en met, iedereen volgt zijn overtuiging.
Verplichten kan in mijn ogen echt geen kwaad.

Voor de volgende generatie gaat het dan de gewoonste zaak van de wereld zijn dat je je helm op doet tijdens het fietsen. Het is niets meer dan een gewoonte.
Want iedereen die nu geen helm op wil doen, zal achteraf bij een ongeluk zeggen " had ik hem maar op gedaan" en zal deze daarna ook gaan dragen.

En als je niet wil fietsen omdat je haar dan niet meer goed zit dan is dat maar zo. Maar ik denk absoluut niet dat een verplichting de fietsbereidheid zo drastisch zal verminderen.

Waar hebben we het eigenlijk ook over. Het is ook maar onze eigen veiligheid die we totaal niet volledig in onze eigen hand hebben in het verkeer natuurlijk. Dat maakt zo'n helmpje natuurlijk compleet overbodig.
Shorttrack schreef:
wo 14 jul, 2021 22:34
Maar ik denk absoluut niet dat een verplichting de fietsbereidheid zo drastisch zal verminderen.
Daar wordt toch echt verschillend over gedacht. Ik zie hiel dagelijks al drommen mensen, veel jongeren en studenten, de bus nemen om 500 meter verderop naar het station of het centrum te gaan omdat ze vanwege mij onduidelijke redenen niet fietsen. Dat wordt niet beter met helmplicht.
Met helmplicht gaan Nederlandse steden meer op buitenlandse steden lijken waar je voor transport afhankelijk bent van openbaar vervoer. Of moet lopen, wat vaak niet veel langer duurt dan de bus of metro als je voor- en natransport en wachten meetelt.
Als het heel heet is, ik aan een lange klim bezig ben, niet in een groep fiets, en er nauwelijks verkeer is, dan draag ik liever geen helm. Ik heb daar dan echt last van. [hypothetisch, want deze combi komt in NL niet voor] Ik vind het dan ook geen fijn idee als er een algemene verplichting voor fietsers komt die geen rekening houdt met een specifieke context. Net als Leon denk ik bovendien dat een verplichting eerder ontmoedigend werkt, en daarmee tot minder lichaamsbeweging, en op macroniveau tot gezondheidsverlies. Ik kan me nog wel voorstellen dat verzekeraars dit gaan verplichten voor wielrenners en ebikers. Voor die ebikers is er dan gelijk een incentive om een gewone fiets aan te schaffen. 😉