Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vredestein Flex Superior ipv Schwalbe? - Forum Wereldfietser

Vredestein Flex Superior ipv Schwalbe?

Ik heb een Koga Randonneur waarmee ik deze zomer naar Italië wil fietsen met volle bepakking. Fietsenmaker gevraagd om grote beurt en om achter een nieuwe Schwalbe Marathon te monteren. Blijkt hij een Vredestein Flex Superior E te hebben gemonteerd want hij had geen Schwalbes meer. Is volgens hem net zo goed als Schwslbe. Ik twijfel. Heeft iemand ervaringen? Heb geen zin om lek te rijden namelijk, dan ga ik liever alsnog zelf ergens een Schwalbe opsnorren..
bedankt alvast!
Als de band net zo goed is als de website zou ik hem vlug weer vervangen.
Een ‘gewone’ marathon 37-622? Dat lijkt me nou net een band waar heel prima aan te komen is.

Voor mij geen Vredestein onder de fiets.
Welke fietsenmaker is dat?
HJvdL schreef:
wo 07 jul, 2021 21:26
[...] Vredestein Flex Superior E [...] Heb geen zin om lek te rijden namelijk,
Ik vermoed dat de E voor e-bike staat. In dat geval hoef je niet bang te zijn voor lekken, want kenmerkend voor e-bikes is bij mijn weten nu juist dat er sleepankers van banden onder gemonteerd worden waarmee je gegarandeerd niet lekrijdt. Op gewicht en rolweerstand hoeft daarbij niet gelet te worden, want de motor doet toch het werk. Dus tenzij je Randonneur gemotoriseerd is, moet je misschien met deze band eerder beducht zijn voor slechte rij-eigenschappen dan voor lekken. Persoonlijk rijd ik liever met banden die wellicht eens een keertje lek kunnen, maar wel lekker rijden. Op een ritje naar Italië haal je de tijd en energie van een lekke band er wel uit. ;)

Maar nogmaals, dit alles gebaseerd op mijn aanname over die E. Kan natuurlijk ook dat die staat voor Extra lekker bandje. Of zo.

Alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
Carl schreef:
do 08 jul, 2021 11:17
HJvdL schreef:
wo 07 jul, 2021 21:26
[...] Vredestein Flex Superior E [...] Heb geen zin om lek te rijden namelijk,
Ik vermoed dat de E voor e-bike staat. In dat geval hoef je niet bang te zijn voor lekken, want kenmerkend voor e-bikes is bij mijn weten nu juist dat er sleepankers van banden onder gemonteerd worden waarmee je gegarandeerd niet lekrijdt. Op gewicht en rolweerstand hoeft daarbij niet gelet te worden, want de motor doet toch het werk. ....

Carl
Niet iedereen rijdt met de motor aan. :wink:
Wij rijden +90% zonder ondersteuning.
Een band maakt veel verschil, in snelheid en comfort. Als je bang bent voor lekke banden zou ik kiezen voor de Schwalbe Almotion, en dan zo breed mogelijk. Die is heel lekbestendig, heeft wat profiel, en is toch snel en comfortabel. Meestal past de 42 mm ook wel op een fiets waar standaard 37 mm op zit, en dat maakt flink uit.
bert sitters schreef:
do 08 jul, 2021 06:28
Welke fietsenmaker is dat?
Johan Koolen in Den Bosch
Bert van Sprang schreef:
wo 07 jul, 2021 22:55
Als de band net zo goed is als de website zou ik hem vlug weer vervangen.
Eens, slechte website
Carl schreef:
do 08 jul, 2021 11:17
HJvdL schreef:
wo 07 jul, 2021 21:26
[...] Vredestein Flex Superior E [...] Heb geen zin om lek te rijden namelijk,
Ik vermoed dat de E voor e-bike staat. In dat geval hoef je niet bang te zijn voor lekken, want kenmerkend voor e-bikes is bij mijn weten nu juist dat er sleepankers van banden onder gemonteerd worden waarmee je gegarandeerd niet lekrijdt. Op gewicht en rolweerstand hoeft daarbij niet gelet te worden, want de motor doet toch het werk. Dus tenzij je Randonneur gemotoriseerd is, moet je misschien met deze band eerder beducht zijn voor slechte rij-eigenschappen dan voor lekken. Persoonlijk rijd ik liever met banden die wellicht eens een keertje lek kunnen, maar wel lekker rijden. Op een ritje naar Italië haal je de tijd en energie van een lekke band er wel uit. ;)

Maar nogmaals, dit alles gebaseerd op mijn aanname over die E. Kan natuurlijk ook dat die staat voor Extra lekker bandje. Of zo.

Alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
Ik denk inderdaad e voor ebike.. Rolweerstand is ook wel een dingetje ja, rij niet electrisch en ben nog aan het herstellen van long-COVID. Zou het schelen op de simplonpas? Heb vorig jaar Reitsma naar Rome gereden, dat was mijn eerste tocht
Wim schreef:
do 08 jul, 2021 12:51
Een band maakt veel verschil, in snelheid en comfort. Als je bang bent voor lekke banden zou ik kiezen voor de Schwalbe Almotion, en dan zo breed mogelijk. Die is heel lekbestendig, heeft wat profiel, en is toch snel en comfortabel. Meestal past de 42 mm ook wel op een fiets waar standaard 37 mm op zit, en dat maakt flink uit.
Dankjewel, comfort is óók belangrijk overigens
Als je nog herstellend bent zou ik ook eens heel streng kijken naar die 'volle bepakking'
Wim schreef:
do 08 jul, 2021 12:51
Een band maakt veel verschil, in snelheid en comfort. Als je bang bent voor lekke banden zou ik kiezen voor de Schwalbe Almotion, en dan zo breed mogelijk. Die is heel lekbestendig, heeft wat profiel, en is toch snel en comfortabel. Meestal past de 42 mm ook wel op een fiets waar standaard 37 mm op zit, en dat maakt flink uit.
Dit worden de volgende banden onder onze bakfiets. Lagen eerst schwalbe big apple's op en nu marathon. Maar de marsthons zijn wat smaller en heb de indruk dat de bakfiets wat meer aan het stuiteren is. Bredere banden reden toch wat confortabeler. Zeker voor de kindjes in de fiets. En ik veronderstel dat er ook wat meer grip is aangezien een groter deel va de band de weg raakt.
Dat de marathon stuitert heb je goed gemerkt. Door de dikke antileklaag van die band, in vergelijking met de andere die je noemt, is de effectieve breedte een stuk lager. Er zit als het ware een smalle dikke strip rondom de band.
De Big Apples en Almotions fietsen beiden fietsen een stuk lekkerder.