Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deense Vikings over het dragen van fietshelmen! - Forum Wereldfietser

Deense Vikings over het dragen van fietshelmen!

Ge-ni-aal!
:lol: :lol:
Mooi filmpje. Ik ben dan ook van mening dat iedereen die op de fiets een helm wil dragen dit moet mogen.
Speeder300 schreef: Mooi filmpje. Ik ben dan ook van mening dat iedereen die op de fiets een helm wil dragen dit moet mogen.
Joh niet zo flauw reageren en het een hoek in proberen te trekken...
Toffe video... :lol:

Maarrrr... Er is wel een prominente Deen die hele andere ideeën heeft over fietshelmen: https://youtu.be/07o-TASvIxY.

Echt een aanrader om te kijken. Ik heb mijn mening over helmen voor automobilisten wat bijgesteld.
Gisteren maakt ik een fietstochtje. Opeens reed er een man op een quad voorbij - ik denk dat hij wel 100 km per uur reed. Hij had geen helm op. Mag je zonder helm op een quad rijden?
willem.m schreef:
vr 18 jun, 2021 08:29
Gisteren maakt ik een fietstochtje. Opeens reed er een man op een quad voorbij - ik denk dat hij wel 100 km per uur reed. Hij had geen helm op. Mag je zonder helm op een quad rijden?
Uitgaande van dat hij alles legaal doet: zware quad, is auto, is geen helm.
Google is your BFF.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... r-een-quad
Hoeft dus niet, wel gordels om.
willem.m schreef:
vr 18 jun, 2021 08:29
Gisteren maakt ik een fietstochtje. Opeens reed er een man op een quad voorbij - ik denk dat hij wel 100 km per uur reed. Hij had geen helm op. Mag je zonder helm op een quad rijden?
Het zou kunnen. Een quad is een 4-wielig voertuig en kan dus onder de auto's vallen.

Maar om welke quad het gaat, is meestal volslagen onduidelijk:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-een-quad
Reken er dus maar op dat het illegaal was, anders had de quad autogordels moeten hebben (en die heb ik nog nooit gezien).

Zelfde geldt voor de grote motor-trikes voor op de weg. Wel drie wielen, maar vanwege de breedte geen motor. Ook hier geldt geen helmplicht voor. Deze moeten dan dus wel autogordels hebben.

Slim is anders natuurlijk. Meeste quad-rijders zijn verstandiger.
Ik zie hier in de buurt ongeveer evenveel quads als dat ik in de krant lees dat er een ongeluk hebben gehad. Een voordeel is er wel. Meestal kun je ze al van verre horen aankomen en soms stop ik met fietsen om mijn vingers in mijn oren te kunnen stoppen. Wel aan de tactische kant van de weg zodat zand en stof van mij af waait.
Off topic, maar ja, het is het kletspraat hoekje.

Ik vraag me af wie op een quad wil rijden? Zo'n ding verenigt de slechte kanten van een motor en een auto. Als er file staat pas je daar niet langs terwijl je z**knat wordt als het regent. :shock:

Zo gezegd door een auto, motor en fiets rijder.
Fedor schreef:
vr 18 jun, 2021 08:42
Reken er dus maar op dat het illegaal was, anders had de quad autogordels moeten hebben (en die heb ik nog nooit gezien).
Ik wel hoor, zitten er standaard op voor de rijbewijs B quads, is een heupgordel, gaat je niet helpen maar goed.
Mits ze goedgekeurde bevestingspunten voor gordels hebben, en da's niet op ieder type zo. 'k Vraag me dan wel weer af wie dat goed zou willen keuren, maar ach...;)

Ruud-H schreef:
vr 18 jun, 2021 09:33

Ik vraag me af wie op een quad wil rijden? Zo'n ding verenigt de slechte kanten van een motor en een auto. Als er file staat pas je daar niet langs terwijl je z**knat wordt als het regent. :shock:
In de stad doorgaans met achterwielaandrijving en voorzien van brede banden zonder profiel, glimmende velgen en met een korte vertanding zodat je makkelijk wheelies kunt maken voor voorbijgangers die daar niet om vragen.

Op het platteland vaak gebruikt als licht agrarisch voertuig met 4 wiel aandrijving en smalle hoge profielbanden. Niet zo zwaar als een 4x4 terreinauto, wendbaarder dan een tractor, en met bagagerekken voor en achter kun je nog best wat spullen meenemen.
Terug to the point! :)
Zonder helm had ie die balk niet geraakt.
eindgebruiker schreef:
vr 18 jun, 2021 11:32
Zonder helm had ie die balk niet geraakt.
Nou daar denk ik anders over. De ruiter op een paard beweegt nog wat op en neer.
Ik heb ooit een brommer gehad. Op m'n werk in Leens stalde ik hem in de magazijn. Daar was een grote schuifdeur die verticaal bewoog. Op een dag reed ik op de brommer naar huis en zag door de helm niet dat die deur nog half open hing. En daar lag ik nou op de betonnen vloer en m'n brommer naar buiten ervandoor....
De komende dagen werd er door m'n collega's natuurlijk hilarisch over dit voorval nagepraat....

Die schuifdeur, dit is 'em hier: https://www.google.nl/maps/@53.3620477, ... 384!8i8192
Ik ben het niet eens met de boodschap van het filmpje. Maar ik vind het hilarisch.