Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Locatiegegevens op foto's - Forum Wereldfietser

Locatiegegevens op foto's

Op je iPhone kan je kiezen voor wel of niet opslaan van je locatie gegevens bij je foto's.
Op een Android telefoon kan je kiezen voor het wel of niet opslaan van je locatie gegevens bij je foto's.
Bij Android stel je het in in de camera app in Camera instellingen -> Locatie opslaan.

Je kan je zorgen maken dat Google en Apple weten waar je uithangt of je kan er gebruik van maken.
Ik gebruik locatie graag voor kilometer registratie of voor het opzoeken van foto's die ergens gemaakt zijn. Zo kan je ook terugvinden wanneer je op die plek was. (zelfs als je niet zo'n fabelachtig geheugen hebt als @Martin)

Camera's en sporthorloges hebben vaak ook een ingebouwde GPS tracker.
Zowel bij camera's als bij sporthorloges is die GPS tracker sneller en nauwkeuriger als je zo nu en dan de data van de GPS satellieten ververst.

Je hoeft niet al te bang te zijn dat je locatie gegevens ongewild deelt.
Als je foto's upload in WhatsApp of op Wereldfietser worden de EXIF data voor zover ik weet gewist.
.
Capture.jpg
Ik gebruik nog steeds Picasa om m'n foto's te ordenen. Bovenstaand het resultaat van de locatie gegevens.
Ik gebruik dit veelvuldig bij mijn foto's, ik vind het wel een mooie feature dat je de locatie in de EXIF kwijt kan.

Overigens zijn Google en Apple niet het 'grootste gevaar' hierbij, maar jijzelf. Het is namelijk niet heel handig om een foto van je peperdure familiejuwelen te voorzien van gps-gegevens zodat iedereen weet waar ze liggen...

En het is zeker niet zo dat elke site waar je de foto publiceert de gegevens uit de EXIF stript. Het beste is om als je de gegevens niet erin wilt hebben, om dat bij de bron aan te pakken (in je camera/telefoon dus)...
Poppink schreef:
do 27 mei, 2021 23:31
Je hoeft niet al te bang te zijn dat je locatie gegevens ongewild deelt.
Als je foto's upload in WhatsApp of op Wereldfietser worden de EXIF data voor zover ik weet gewist.
Voor zover ik weet niet. B.v.: viewtopic.php?f=23&t=7669&start=14040#p374247
Andersom is ook mogelijk, als je wilt weten waar je een foto gemaakt hebt met een camera zonder GPS waarbij je wel beschikt over een een track op je navigatie-systeem. Er zijn sites die op basis van beide gegevens de data op je foto aan kunnen vullen, voorwaarde is wel dat de datum en tijd in je camera en GPS goed is ingesteld.
_Peter_ schreef:
vr 28 mei, 2021 08:31
Andersom is ook mogelijk, als je wilt weten waar je een foto gemaakt hebt met een camera zonder GPS waarbij je wel beschikt over een een track op je navigatie-systeem. Er zijn sites die op basis van beide gegevens de data op je foto aan kunnen vullen, voorwaarde is wel dat de datum en tijd in je camera en GPS goed is ingesteld.
Klopt. Dat gebruik ik nu een jaar of acht om de gereden gps-track en foto's uit de camera te koppelen. Dit koppelen van track en foto veronderstelt echter wel dat je een gps-spoor hebt: op je telefoon of dedicated gps-device. Van Martin, die met de vraag kwam, weet ik dat niet. Heb je geen gps-spoor, dan zal je dus de foto's een-voor-een een locatie moeten meegeven. Dat is best wel tijdrovend en niet altijd mogelijk aangezien je waarschijnlijk niet alle fotolocaties nog kent.
Ik heb mijn locatievoorzieningen voor o.a. de foto’s die ik maak met met iPhone op “uit” staan.
Het nadeel is dan wel dat je bij het terug kijken naar de foto’s je wel eens suf peinst waar dat ook al weer was.

Nu ik de laatste tijd wat plaatjes heb geschoten voor o.a. het Raad plaatje!, maak ik nog wel eens een screenshot van Google maps waar ik op dat moment ben, of van straatnaambordjes als die er zijn.

Zo was dit ooit een Raad plaatje:

BC4141D8-59D9-4C5E-ACEA-0270907D482D.jpeg

En als geheugensteuntje had ik deze foto gemaakt:

1E57E6A6-F30C-41DD-91B7-183979A6CFE7.png

Niet wetende dat Google lens mijn plaatje moeiteloos zou herkennen... :oops:
Poppink schreef:
do 27 mei, 2021 23:31
{Titel: Locatiegegevens op foto's}
Op je iPhone kan je kiezen voor wel of niet opslaan van je locatie gegevens bij je foto's.
Op een Android telefoon kan je kiezen voor het wel of niet opslaan van je locatie gegevens bij je foto's.
Goed om dit nog eens naar voren te brengen.
Misschien kun je de termen "op foto's" en "bij je foto's" vervangen door "in de fotobestanden"?
Voor iedereen waarvoor dit hele verhaal overbodig is dit uiteraard een futiliteit, maar voor degegen waar het wel interessant voor is, is dit essentieel.
Edwin* schreef:
vr 28 mei, 2021 09:47
... Zo was dit ooit een Raad plaatje ... [foto] ... niet wetende dat Google lens mijn plaatje moeiteloos zou herkennen... :oops:
Volgens mij heb ik deze geraden. Lens herkende weliswaar het plaatje, maar niet de locatie. Dat was nog wel even zoeken.
willem.m schreef:
vr 28 mei, 2021 09:37
_Peter_ schreef:
vr 28 mei, 2021 08:31
Andersom is ook mogelijk, als je wilt weten waar je een foto gemaakt hebt met een camera zonder GPS waarbij je wel beschikt over een een track op je navigatie-systeem. Er zijn sites die op basis van beide gegevens de data op je foto aan kunnen vullen, voorwaarde is wel dat de datum en tijd in je camera en GPS goed is ingesteld.
Klopt. Dat gebruik ik nu een jaar of acht om de gereden gps-track en foto's uit de camera te koppelen. Dit koppelen van track en foto veronderstelt echter wel dat je een gps-spoor hebt: op je telefoon of dedicated gps-device. Van Martin, die met de vraag kwam, weet ik dat niet. Heb je geen gps-spoor, dan zal je dus de foto's een-voor-een een locatie moeten meegeven. Dat is best wel tijdrovend en niet altijd mogelijk aangezien je waarschijnlijk niet alle fotolocaties nog kent.
Klopt, doe ik ook. Moet er wel altijd om denken dat ik eenmalig de tijd synchroniseer tussen telefoon en camera.
Edwin* schreef:
vr 28 mei, 2021 09:47
Ik heb mijn locatievoorzieningen voor o.a. de foto’s die ik maak met met iPhone op “uit” staan.
Waarom?
Ter lering; want ik vind dit één van de mooiste features bij moderne foto's. Dus misschien zie ik wat over het hoofd.
Ach, het is toch overbodig sinds we Raad Plaatje hebben? Ik heb al een paar keer met dat doel van deze service gebruik gemaakt. Maar ik geef toe dat niet iedereen zo goed kan onthouden waar een foto gemaakt is.
Flix schreef:
vr 28 mei, 2021 13:08
Edwin* schreef:
vr 28 mei, 2021 09:47
Ik heb mijn locatievoorzieningen voor o.a. de foto’s die ik maak met met iPhone op “uit” staan.
Waarom?
Ter lering; want ik vind dit één van de mooiste features bij moderne foto's. Dus misschien zie ik wat over het hoofd.
Tsja waarom.... een beetje "big brother is watching you"- gevoel. Maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, want uiteindelijk is vrijwel alles wel te traceren :oops:
Edwin* schreef:
vr 28 mei, 2021 13:19
uiteindelijk is vrijwel alles wel te traceren :oops:
Daar gaat het niet om bij Big Data. Daar gaat het om het met groot gemak automatisch kunnnen koppelen van veel gegevens. Dat kan vooral doordat veel mensen achteloos hun gegevens overal rondstrooien, niet doordat er eens wat vergeten wordt te wissen door een klein aantal mensen.
Poppink schreef:
do 27 mei, 2021 23:31
Je hoeft niet al te bang te zijn dat je locatie gegevens ongewild deelt.
Als je foto's upload in WhatsApp of op Wereldfietser worden de EXIF data voor zover ik weet gewist.
Euh, WhatsApp zorgt ervoor dat je locatiedata wordt gewist, dat is een erg optimistische gedachte. Ik zou er meer rekening mee houden dat WhatsApp zorgt dat de data niet door de ontvangen kan worden gelezen. Ik weet wel bijna zeker dat een data hoarder als Facebook (WhatsApp) zulke waardevolle data niet gaat wissen.
Edwin* schreef:
vr 28 mei, 2021 13:19
Tsja waarom.... een beetje "big brother is watching you"- gevoel.
Oké, helder. Maar onterecht, want niemand kan de de EXIF data (inclusief de geotagging) zien op jouw foto, zolang jij 'm op jouw devices houdt, of op een veilige server, o.i.d.

En naar mijn idee doe je jezelf tekort, want het is om verschillende redenen zo mooi dat je de positie van een foto kan terugzien. Zo komen er vaak ook andere herinneringen naar boven als je inzoomt naar de positie van een foto.
Maar vooral ook om binnen tienduizenden foto's te zoeken; vaak weet je de datum van een bepaald moment niet meer, maar wel waar het afspeelde. En dan is het met inzoomen op die positie zo'n foto (serie) snel gevonden. Geldt natuurlijk niet voor de foto's die je thuis maakt e.d.

WhatsApp comprimeert de foto's en stript de EXIF data. Dat kun je zelf uittesten, en dat is ook wat ze beweren. Neemt niet weg dat het misschien toch een goed idee is dat als je een foto deelt, 'm van te voren ontdoet van z'n EXIF data.