Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ijzel op tent - Forum Wereldfietser

Ijzel op tent

Heb vannacht overnacht op nktc terrein. Werd in de ochtend wakker met ijzel op mijn tent. Heb een nieuwe Lowland serai 400 slaapzak gekocht. Met comfort limit van -5, vond het toch nog klein beetje fris, met laken zak.

Een man die naast mij stond in caravan vertelde mij: als het in de nacht 0 graden word, heb je een slaakzak nodig van -10.

Koud weer voor 22 april.

Mario
Stoer hoor.
Je vastpinnen op comfort limit vind ik altijd een beetje kort door de bocht. De kou die je ervaart is namelijk ook nog afhankelijk van bijvoorbeeld de dikte en isolatiemogelijkheden van je matje, hoe nauw sluit je slaapzak op je aan (oftewel hoeveel ruimte heb je), wel/geen kleding aan, wel/geen muts op, hoe groot is je tent etc

Oftewel ik ben het niet met je buurman in zijn caravan eens :D

Maar het is wel mooi wakker worden als de condens op de tent bevroren is 8)
Naast wat Polariteit zegt hangt het ook van jezelf af. Zo heb ik het altijd warm in het begin van de nacht en koud tegen de ochtend. Mijn eega heeft het precies andersom. Ook maakt het uit of je zelf een isolatielaag hebt.
Nog iets is de wind. Een stevige droge wind in de nacht is iets anders dan een vochtige windstille nacht, ook geeft de thermometer hetzelfde aan. Bewolking heeft ook effect.
Bij koude is er altijd nog het gouden dekbed.
Gebruik een isolatiedeken, gouden kant naar buiten, leg die losjes over je slaapzak heen zodat er geen condensvorming optreedt en je hebt het heerlijk warm.
Ik slaap op een thermarest prolite mat met r-waarde van 4.6, -15.

Een slaap expert schreef:

Een slaapzak heeft niet als taak je lichaam op te warmen, maar om je lichaams warmte zo goed mogelijk vast te houden.

Slapen met kleding aan is daarom niet goed.

Heb mijn slaapzak terug gestuurd. Zij hadden een mega aanbieding. De Lowland 600 1 mummy nu eenmalig met €90 korting.

Ik heb het van nature snel koud en dan is fietsen met dit weer wel lekker met een goede slaapzak. In de zomer gebruik ik de zak als dekbed :D

Mario
Ik geloof niet zo in een one-bag-fits-all benadering. Ik heb drie donzen slaapzakken: een voor elk temperatuurbereik (zeg maar van -10 tot +20 graden), en daarnaast een aantal synthetische. Hiermee ben ik flexibel. Dit is misschien decadent, maar ik heb dan ook vijftien jaar over deze verzameling gedaan, en bovendien worden de slaapzakken ook gebruikt door andere gezinsleden.

Ik ken het verhaal van zo bloot mogelijk in een slaapzak gaan ook. Ik denk dat dat effectief is als je direct van warm gekleed in je zak gaat. De praktijk is vaak anders: je gaat er bijv. 's nachts uit om onder het genot van een volle maan nog even tegen de campingheg (of de caravan van de snurkende buurman :D ) aan te plassen. Als het heel koud is, zal ik dan ook eerder merino ondergoed (lange mouwen, lange pijpen) dragen. Dat gaat dan al voor het koken aan onder mijn andere kleding. Maar goed, dat is dan echt als het -5 tot -10 graden vriest.

Een isolatiedeken is waarschijnlijk effectief, maar door het geknisper geen optie als je met twee personen in een tent slaapt.
supermario schreef:
vr 23 apr, 2021 10:51
Een slaap expert schreef:

Een slaapzak heeft niet als taak je lichaam op te warmen, maar om je lichaams warmte zo goed mogelijk vast te houden.

Slapen met kleding aan is daarom niet goed.
Er zullen altijd 'experts' te vinden zijn die iets niet goed vinden, wat in de praktijk prima kan werken. Het is ook helemaal niet handig om een hele dikke en zware slaapzak te hebben die te warm blijkt te zijn zodra het minder koud wordt. Als het koud is, kan elk extra laagje stof helpen om warmte vast te houden, dus ook kleding. Ik heb snel last van koude voeten, dus slaap ik soms met sokken aan. Als het nog kouder is, trek ik 's nachts een t-shirt met lange mouwen aan en gebruik ik mijn Sigg-fles gevuld met heet water en een sok eroverheen als kruik (check wel eerst of de dop van die fles echt waterdicht is).
Ik snap het ieder heeft zijn eigen ervaring.

1 zak kopen voor het hele jaar door is denk ik moeilijk, tenzij je geld hebt om meerdere zakken te kopen.

Bij de Lidl kan je morgen voor €20 zomer slaapzakken kopen. Goed voor als het in de nacht +15 graden word.

Mario
Als we samen op pad zijn, slapen we altijd onder 1 synthetische dekenslaapzak met een onderlaken eraan geritst op een duo/double slaapmat (geisoleerd). Officieel is de comforttemperatuur van die dekenslaapzak iets van 8 graden. Dat voldoet normaal gesproken prima, en als het erg warm is, gebruiken we alleen het onderlaken. Echter, toen we eind februari bij mooi weer op pad waren, kwam er heel vroeg in de ochtend toch eigenlijk wel net iets te veel kou door het onderlaken heen.

De destijds ook aangeschafte warmere dekenslaapzak van hetzelfde merk en type hebben we nog nooit gebruikt en blijkt eigenlijk niet nodig. Naar onze huidige maatstaven ook te zwaar en volumineus, maar nu we komende week op stap gaan en ze toch rond 0 voorspellen, moet het misschien toch maar mee zodat we het onderlaken kunnen vervangen door een slaapzak.

Idealiter zouden we een donzen quilt willen, maar om die nu aan te schaffen voor die paar koudere dagen dat we op pad gaan....
Ik snap het.

Maar als je buiten Nederland fiets, heb je al snel met hoogte verschillen te maken, bv in de bergen.

Op de dag is het lekker, maar in de nacht kan het sterk afkoelen.

Mario
Poppink schreef:
vr 23 apr, 2021 09:44
Bij koude is er altijd nog het gouden dekbed.
Gebruik een isolatiedeken, gouden kant naar buiten, leg die losjes over je slaapzak heen zodat er geen condensvorming optreedt en je hebt het heerlijk warm.
Ik leerde onlangs in een Levens Reddend Handelen cursus dat de gouden of zilveren kant slechts 0,2 graden verschil uitmaakt. Die zilveren kant houdt namelijk net zo goed warmte vast, dus is geen verstandige oplossing om iemand tegen de zon te beschermen. Hoeveel warmte zo een deken extra vasthoudt ten opzichte van bijv. een plastic zeil is mij nog onduidelijk.

Ik heb voor kou de aller dikste lakenzak gekocht, omdat mijn slaapzak al lang niet meer zo goed isoleert.
Probeer het maar, je zult verbaasd liggen.

Thuis testen, onder een laken, frisse slaapkamer met of zonder het folie als afdekking.
Grover

Ik had een Highlight slaapzak van 18 jaar oud.

Laten vullen met 600 gram ganzendons.
kreeg het 3 weken geleden op camping, al koud bij +7.

Tijd dus voor wat anders, vandaar mijn nieuwe Lowlands serai 600. Ik ben wel eens gaan fietsen rond kerst over de Veluwe,. Het werd in de nacht -7.

Deze zak heeft een limit van -10.

Als ik geld genoeg had kocht ik ook een zomer slaapzak.

Mario
supermario schreef:
vr 23 apr, 2021 08:23
Heb vannacht overnacht op nktc terrein. Werd in de ochtend wakker met ijzel op mijn tent. Heb een nieuwe Lowland serai 400 slaapzak gekocht. Met comfort limit van -5, vond het toch nog klein beetje fris, met laken zak.

Een man die naast mij stond in caravan vertelde mij: als het in de nacht 0 graden word, heb je een slaakzak nodig van -10.

Koud weer voor 22 april.

Mario
Ook net terug van een weekje rondtoeren met de fiets,
Is inderdaad koud voor de tijd van het jaar... ook hier elke dag aanvriezende rijm op de tent...

Persoonlijk gebruik ik geen lakenzak,
Voor de warmte moet het niet, als ik het kou krijg doe ik gewoon wat van mijn kleren aan die ik toch al meeheb....
De andere reden is dat het je slaapzak proper houdt, maar dan doe ik liever gewoon een extra T-shirt mee.... is lichter en veelzijdiger...
Draag ook een dunne muts daarvoor, het haar geeft veel vet af en dat ruineert de isolatie van de kap.
(En als het echt warm weer is neem ik een fleece deken mee, heb er eentje die dubbelvouwt met een rits, ideaal en dat gaat gewoon in de wasmachine....)
En als de reden is omdat je naakt hoort te slapen in een slaapzak dan is de remedie toch erger dan de kwaal. Hoeft toch helemaal niet...

Lees op het draadje ook veel over een isolatiedeken,
Het nut van het isolatiedeken is dat het de verdamping van je zweet tegengaat.
Daarom is zie je het vaak gebruiken na sportwedstrijden in koude omstandigheden. Je wikkelt je daarin en het blokkeert het felle afkoelen door verdamping. Bestaat ook in de vorm van een zak, er zijn bergbeklimmers die daarin slapen, worden goed klam maar ze besparen zich de verdampingswarmte.

smorgensvroeg eenmaal uit de slaapzak vind ik erger.... in de kou thee zetten en de boel inpakken...
Als je lang met een donzen slaapzak wilt doen, gebruik dan toch echt een lakenzak. Ik hoef daardoor donzen slaapzakken nooit te wassen en doe er dus erg lang mee.
Ik heb gelukkig weinig hoofd haar.

Ik slaap ook altijd met een lakenzak van katoen. Zijde neemt, heb ik gehoord geen vocht op.

Ga morgen naar NKTC in Hazerswoude.

Word wel 0 graden in de nacht. Volgens weerman had het nu 7 graden warmer moeten zijn. Misschien toch klimaat verandering.

Mario
supermario schreef:
za 24 apr, 2021 22:30
Ik heb gelukkig weinig hoofd haar.
Als dat een reactie is op:
PhilipBe schreef:
za 24 apr, 2021 13:15
Draag ook een dunne muts daarvoor, het haar geeft veel vet af en dat ruineert de isolatie van de kap.
…je gelooft toch niet serieus dat het de haren zelf zijn die iets afscheiden hè?

Groetjes,

Carl
Geleerd bij de legerdienst :
-goed passende slaapzak in verschillende lagen ( ik heb er eentje van oud hollands leger)
-muts over de kop om warmteverlies tegen te gaan
-kruip met je kleren aan in de slaapzak, nadien gelijdelijk aan alles uitdoen en in de slaapzak laten.
-deze zijn 's ochtends warm van lichaamswarmte
-slaap zacht

en voor de ouderen of minder jongeren : neem plaskruik mee in de tent......
Ik heb door ervaring geleerd:

Heb je het van nature snel koud, kijk dan naar de comfort t, heb je het snel warm kijk dan naar de limit t.