Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ijzel op tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ijzel op tent

Net ook een paar dagen winterkamperen achter de kiezen. Het was niet comfortabel. Alhoewel de cijfers nogal meevielen (min/max 3/9) kon ik niet altijd warm blijven, zowel overdag als in m’n slaapzak. Echt alles aangehad.

Gure noordenwind. Doet me echt de das om (letterlijk :) )

En: ik ging moe weg. Mentaal en fysiek. Alles afgewogen geloof ik nu dat het daardoor heftig was. Een moe lijf kan (denk ik) veel minder goed koude weerstaan dan een uitgerust lijf met wat reserves.

Terwijl het fietsen heel prima ging :D
Dat belooft wat voor volgende week.... als wij een paar dagen gaan fietskamperen...

Koude nachten 🥶


36BB54B9-F96E-4264-B59C-EEFE2665807E.jpeg
Die koude nachten zijn het probleem niet. Je neemt gewoon een warme slaapzak mee, en in die slaapzak dommel je lekker weg. Wél vervelend zijn de koude avonden en ochtenden, als je in de (water)kou je potje staat te koken en de tijd uit moet zitten tot aan het slapen resp. fietsen. "Leuk hè, jongens?" 😉

Veel plezier!
Ja, in de tent blijf je met de juiste spullen wel warm. 's Ochtends vind ik het alleen lastig dat alles zo nat is. 's Avonds vind ik het vervelends. Normaal zoek ik dan een camping met restaurant - nu niet dus.
Wim schreef:
ma 26 apr, 2021 08:49
Ja, in de tent blijf je met de juiste spullen wel warm. 's Ochtends vind ik het alleen lastig dat alles zo nat is. 's Avonds vind ik het vervelends.
Buiten de tent blijf ik met de juiste spullen ook wel warm. Het strookt alleen niet met mijn idee van leuk kamperen en met lichtgewicht heeft het ook niet veel te maken.
Schoenen, dikke sokken, onderbroek, thermobroek, dunne buitensportbroek, ademende regenbroek, thermoshirt met lange mouw, overhemd, trui, fleecetrui, bergsportjas met capuchon, sjaal, muts en handschoenen.
Maar in de tent is het niet heel moeilijk warm te blijven. En buiten de tent vind ik het gewoon niet leuk. Maar dat gaat snel veranderen. Met de zomertijd zijn de avonden al niet meer zo donker, dus nu alleen nog wat minder koud.
Ik was met pasen een paar dagen op pad met vergelijkbare minimumtemperaturen, maar ik schat dat het nu veel langer duurt voor het naar die temperatuur afgekoeld is. ZOlang ik uit de wind en in het zonnetje zat was het prima uit te houden :)

Inderdaad wel met goede kleding, als je in je fietsshirt en -broek een kwartiertje stil gaat zitten kan ik me voorstellen dat je het wat frisjes vindt :lol:
willem.m schreef:
zo 25 apr, 2021 23:01
Die koude nachten zijn het probleem niet. Je neemt gewoon een warme slaapzak mee, en in die slaapzak dommel je lekker weg. Wél vervelend zijn de koude avonden en ochtenden, als je in de (water)kou je potje staat te koken en de tijd uit moet zitten tot aan het slapen resp. fietsen. "Leuk hè, jongens?" 😉

Veel plezier!
Helemaal mee eens. De koude avonden zijn niet erg aangenaam om je tijd buiten te (moeten/willen) doorbrengen.
De vooruitzichten zijn nog steeds niet erg uitnodigend. Het kan dan ook zijn dat we onze minifietsvakantie afblazen en uitstellen.

Als alternatief kunnen we altijd nog in onze eigen omgeving gaan fietsen om 's avonds weer thuis te komen, lekker comfortabel bij de kachel. Gisteren 65 km vanuit huis gefietst en weer op paadjes terecht gekomen waar we nog niet eerder geweest zijn. We hebben dan wel een klein landje, maar er valt nog zoveel te ontdekken...
Edwin* schreef: We hebben dan wel een klein landje, maar er valt nog zoveel te ontdekken...
Ik kan wel een pluzje geven, maar deze opmerking verdient meer.
Plux 15.😏
Polariteit schreef:
ma 26 apr, 2021 10:40
Ik was met pasen een paar dagen op pad met vergelijkbare minimumtemperaturen, maar ik schat dat het nu veel langer duurt voor het naar die temperatuur afgekoeld is. ZOlang ik uit de wind en in het zonnetje zat was het prima uit te houden :)
Een paar weken terug kampeerden we in Ellewoutsdijk, waar de temperatuur dankzij de nabijheid van veel zeewater (dat nu tussen de 7 en de 10 graden is) 's nachts ruim boven nul bleef. 's Avonds hadden we uit de wind en in de zon meer vakantiegevoel dan we in een muffe hotelkamer gehad zouden hebben. We waren wel blij dat er in de buurtsuper waar we onderweg proviand insloegen, nog glühwein in de schappen stond.

Afbeelding

Eergisteren kampeerden we op een NTKC-terreintje in Limmen, waar al aardig wat tentjes stonden. We kwamen er wereldfietser Fred nog tegen. 's Avonds namen we een zonnebad op het caravanveld (waar alleen de caravan van de kampmeester stond). 's Nachts werd het er niet heel koud (ook Limmen ligt niet ver van het lauwe Noordzeewater). De volgende ochtend hebben we bij een graad of zes maar een extra kop thee gezet. De beloofde zon kwam pas halverwege de middag.
Tuurlijk, zonder (gebrek aan) temperatuur geen ijzel.

Maar in mijn ervaring (even terugdenken; wanneer had ik het koud) is wind een véél bepalender factor wat betreft comfort.
Dat is de windchill, waardoor het de afgelopen weken vaak een stuk kouder aanvoelde dan de thermometer aangaf.

Overigens kan er ook rijp ontstaan wanneer het op waarnemingshoogte niet vriest, maar de grastemperatuur lager is (zie hier). Dit bedoelde de topic starter hier waarschijnlijk met 'ijzel'. IJzel ontstaat wanneer regenwater bevriest zodra dit de grond bereikt. Dan wordt fietsen en kamperen een heel ander verhaal...
Verkeerde knop ingedrukt, kan weg.
Wim schreef:
ma 26 apr, 2021 08:49
's Avonds vind ik het vervelends. Normaal zoek ik dan een camping met restaurant - nu niet dus.
Slechtweerverblijven zijn vaak wel open op campings.
Ik ben dit jaar alleen tijdens het warme weer in februari weg geweest, en toen was er op die camping niets - maar dat gaf niet zo want het was niet koud.
Ik heb geen idee wat de regels en gebruiken nu precies zijn geworden en evenmin wanneer eten in een restaurant weer zal mogen. Ik ben tien dagen geleden gevaccineerd, dus over nog eens een dag of tien heb ik een redelijke bescherming. Afgezien van wat er eventueel mag hoef ik dan niet meer zo te stressen. Maar hopelijk is het dan ook wat warmer en kan ik lekker buiten zitten en zelf koken. Uiteindelijk vind ik dat eigenlijk het leukste.
Wim schreef:
di 27 apr, 2021 10:55
..........Maar hopelijk is het dan ook wat warmer en kan ik lekker buiten zitten en zelf koken. Uiteindelijk vind ik dat eigenlijk het leukste.
Daar sluit ik me helemaal bij aan :D
Ik lees veel weerstand tegen die lange frisse avonden .
Jose kwam lumineusz met het idee om een lange kookpauze tijdens de laatste warmte [ tussen 1700 en 1900 u.] te houden. Vervolgens rijden we in rustiger tempo , warm van 't eten en alvast de warme kleding aan, tot een half uur voor zonsondergang. Dan alleen nog tent opzetten en thee-met uit de thermoscan.
Bevalt geweldig !
Groeten van Pier.