Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek

Even je pedalen inhouden en het freewheel ratelt hard genoeg om je discreet aan te kondigen.
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 11:15
Even je pedalen inhouden en het freewheel ratelt hard genoeg om je discreet aan te kondigen.
Precies dat, of soms nog even terugtrappen, zodat het freewheel nog meer ratelt. En met gepaste snelheid benaderen, kwestie van inschatten.

Als je niet alleen fietst helpt het vaak ook om bij het benaderen van anderen op tijd iets hardop tegen je fietsgenoot te zeggen, zoals “Let op fietser voor! .... of Let op voetgangers!!”

Het werkt niet altijd ingeval van fietsers die je van achteren benadert. Dan pas ik mijn tempo aan, fiets er kort achter en vraag ik of ik even mag passeren.

Bij tegemoet komende fietsers op een fietspad, waarvan ik de indruk heb dat ze van geen wijken willen weten, neem ik nog wel eens de breedte van het pad voor mezelf door een beetje klungelig te gaan slingeren. Dat ze niet met zo’n stuntpiloot in aanrijding willen komen blijkt vaak uit het feit dat ze dan toch nog op tijd achter elkaar gaan fietsen :D

En als de mensen dan voor mij/ons aan de kant gaan volgt natuurlijk altijd een vriendelijk “Dankuwel!”, soms gepaard gaande met een duim omhoog.
Voor de natuur is het juist gunstig dat de teraszitters en Ikea bezoekers ons stoïcijns in de weg lopen op fietspaden, zelfs als er een prima en droog voetpad naast ligt.

Dan staan ze tenminste niet op een dassenburcht of zitten achter een kudde damherten aan.

Ik vermoed dat het in Wallonië toch flink anders uitziet dan hier op de Utrechtse Heuvelrug! Het is geen doen op een zonnige weekenddag.

Ik ben heus wel sociaal op het pad, maar we moeten het echt niet alleen bij de fietsers of racefietsers zoeken. Een kwaliteitsbel scheelt een hoop, maar niets helpt als er niet enigszins wordt opgelet. Daarna krijg je altijd dat iemand schrikt, omdat de afstand al korter is. Iemand die schrikt heeft de neiging boos te worden ipv naar zichzelf te kijken. Ik ga echt niet mee in de gedachte dat de fietser het altijd gedaan heeft. De e-biker en wandelaar die totaal niet oplet is de oorzaak.
groverr schreef:
zo 18 apr, 2021 12:00
De e-biker en wandelaar die totaal niet oplet is de oorzaak.
De mens die erop zit of wandelt heeft het gedaan. Die kunnen perfect op een gewone fiets zitten. Het zijn de mensen die niet weten wat "rekening houden met elkaar" betekent.

Ik ben het eens over de kwalitatieve bel. Ik heb laatst een fietskar gekocht. Het eerst wat ik deed is die voorzien van de juiste verlichting want die zat er nog niet op. Een fiets moet ook gewoon correct in orde staan. Goede bel, het juiste licht en ver technisch in orde uiteraard.
Ook racefietsers horen en bel te hebben. Je gaat toch ook niet met een formule 1 wagen over de openbare weg rijden.
groverr schreef:
zo 18 apr, 2021 12:00
De e-biker en wandelaar die totaal niet oplet is de oorzaak.
Waar ik to-taal geen begrip voor heb, zijn wandelaars met niet aangelijnde honden. Het is om te beginnen illegaal, maar het bovendien nog uiterst gevaarlijk ook.
Twee weken geleden rijd ik door een mooi bos in de buurt van Averbode (B). Plots hoor ik voor mij geroep van wandelaars. Ik zie niet waarom ze roepen, maar ga voor de veiligheid stevig in de remmen. Een paar meter verder komt een kleine hond uit het niets het fietspad opgelopen.
Ook op een Ravel in Wallonië komt je vaak wandelaars met loslopende honden tegen. Het is een fietspad mensen, ik wil het best met jullie delen maar het is een fietspad!
Vooropgesteld; op al mijn fietsen zit een bel.

Het komt voor dat ik wel mensen inhaal zonder eerst te bellen. Soms wordt me na een geslaagde manoeuvre gevraagd: “kun je niet bellen ofzo”. Dan neem ik even een moment om te vragen of ze zelf op de autoweg ook altijd even toeteren voordat ze aanstalten maken een ander in te halen.
derdekeer schreef:
zo 18 apr, 2021 20:29
Waar ik to-taal geen begrip voor heb, zijn wandelaars met niet aangelijnde honden.
Da's idd erg, maar honden met zo'n dunne uittrekbare draad van 5 - 10 meter zijn ook heel erg, vooral als eigenaar en hond aan weerszijden van de weg of het fietspad lopen.
derdekeer schreef:
zo 18 apr, 2021 20:29
groverr schreef:
zo 18 apr, 2021 12:00
De e-biker en wandelaar die totaal niet oplet is de oorzaak.
Waar ik to-taal geen begrip voor heb, zijn wandelaars met niet aangelijnde honden. Het is om te beginnen illegaal, maar het bovendien nog uiterst gevaarlijk ook.
Twee weken geleden rijd ik door een mooi bos in de buurt van Averbode (B). Plots hoor ik voor mij geroep van wandelaars. Ik zie niet waarom ze roepen, maar ga voor de veiligheid stevig in de remmen. Een paar meter verder komt een kleine hond uit het niets het fietspad opgelopen.
Ook op een Ravel in Wallonië komt je vaak wandelaars met loslopende honden tegen. Het is een fietspad mensen, ik wil het best met jullie delen maar het is een fietspad!
Helemaal eens!
Ik reed op een rustig moment op onze “fietsautostrade”. Ouder koppel wandelt met kleine hond. Ik zie dat de hond niet aangelijnd is, dus vertraag sterk, maar net voor mij beslist de hond toch nog voor mijn wiel te lopen. Ik ben met geblokkeed achterwiel toch maar even gestopt en heb een iets minder leuk praatje gemaakt.
Een hond moet altijd aangelijnd zijn, overal! Dat weten ze nu.
Het feit alleen al dat fietsers onder elkaar al kibbelen over hoe snel en met welke kracht (elektrisch of niet) moeten communiceren zegt al genoeg.
Het is gewoon de maatschappij die veranderd is.
Altijd maar "ik ben in recht", "jij mag dit niet" enz. ' zijn genoeg tekenen dat fietsen niet meer fietsen is.
Het is gewoon de voortzetting van hoe autorijden vroeger was en nu.
We willen allemaal ons gelijk en dat klopt niet, want......
De honden zien niet dat ze op een fietspad een teefje zien,
De kindjes merken niet op dat die fietser een besttijd aan het maken is op Strava,
De oudjes zijn blij dat ze op een wegje kunnen wandelen zonder voorbijrazende auto's.
Deze mentaliteit zorgde ervoor dat autorijden minder romantisch wordt.
Laat ons gewoon fietsen op een fietspad met voetgangers die een beetje opletten op pépé en mémé en de kindjes en de hondjes.
En is er dan al eens een dementerende, laat hem het belletje horen, of een deuntje fluiten op voorrand, of dat kindje op een zachte manier voorbij fietsen, zoals het vroeger was.
Maar ja, de wereld is veranderd.
We moeten die elektrische bikers mijden, we moeten onze gemiddelde snelheid verbeteren, we moeten altijd ons gelijk halen...
Wij (met 4 koppels), waarvan 5 elektrisch, zijn de bloesemroute gaan fietsen in Limburg dit weekend.
8 op de 10 fietsen die we zagen zijn elektrisch, best wel veel.
Maar, draai het in het voordeel van de fiets en je moet toegeven dat ze wel fietsen hé, mijn vrouw ook en ze is best blij, en ik 's avonds ook.
Ik rij op mensenkracht, maar ben heel blij dat al deze fietsers geen autobestuurders meer zijn zoals 10 jaar geleden.
Laat ons fietsen zoals we zelf willen, maar help het fietsen niet naar de verdoemenis zoals het autoverkeer.
pitatwork schreef:
zo 18 apr, 2021 21:04
Wij (met 4 koppels), waarvan 5 elektrisch, zijn de bloesemroute gaan fietsen in Limburg dit weekend.
8 op de 10 fietsen die we zagen zijn elektrisch, best wel veel.
[wereldfietser-modus]Zonder al die e-bikes zou het veel rustiger en dus leuker zijn in Limburg[/wereldfietser-modus] ;)

[mijn-modus-als-toekomstige-limburger]Die e-bikers zorgen mede voor de uitstekende voorzieningen voor fietsers in Limburg[/[mijn-modus-als-toekomstige-limburger] ;)

Moeilijk moeilijk... maar het scheelt wel dat ik ook buiten de drukke weekends kan fietsen...
Of je nou e-biker, wielrenner, vakantiefietser, bakfietser, bezorgfietser, hondfietser of wandelaar bent: als iedereen op het fietspad nou eens een stuk minder naar elkaar zou wijzen, gewoon rustig adem zou halen, een beetje rekening met anderen houdt en gewoon verder zou gaan met zijn leven, dan zou er een stuk minder oorlog op het fietspad zijn.

Dat geldt ook voor dit topic trouwens, hier vliegen de hokjes je ook om de oren...

:roll:
Polariteit schreef:
ma 19 apr, 2021 06:44
Of je nou e-biker, wielrenner, vakantiefietser, bakfietser, bezorgfietser, hondfietser of wandelaar bent: als iedereen op het fietspad nou eens een stuk minder naar elkaar zou wijzen, gewoon rustig adem zou halen, een beetje rekening met anderen houdt en gewoon verder zou gaan met zijn leven, dan zou er een stuk minder oorlog op het fietspad zijn.
Dat staat inderdaad in het artikel: gebruikt de woorden dankjewel, alstublieft en sorry. Ze kosten niks en je hebt ze altijd bij je.

Polariteit schreef:
ma 19 apr, 2021 06:44
Dat geldt ook voor dit topic trouwens, hier vliegen de hokjes je ook om de oren...
Het artikel gaat ook over groepen fietsers. Het aantal groepen wordt groter, en het de omvang van de groepen ook. Dus daar moeten we (overheden, ntfu, anwb, fietsers, etc) naar handelen. Voor handelen kun je niet zonder hokjes.

-maximale groepsgrote van racefietsers van 5 personen?
-maximale snelheid ebike 25km/u?
-maximaal bereik ebike 25km?
-speedpedelecs verboden op het fietspad?
-racefietsers verplicht een bel?
-ebikes verboden met meer dan 1 persoon naast elkaar te rijden?
-rijvaardigheidstest voor iedereen boven de 60 jaar?
-onder de 16 verplicht op een 1 speed stadsfiets?
-wandelaars verboden op het fietspad?
-paarden verboden op het fietspad?
-loslopende honden verboden buiten de bebouwde kom?
-aangelijnde honden verboden op het fietspad?
-velomobielen verplicht kenteken?
-racefietsers groepsgrote vanaf 15 personen toegestaan op de rijbaan?
-verplicht vignet voor fietsers en ebikes in een nationaal park?
-elke kilometer fietspad minimaal 100m halfverharding?
-aanhangwagentjes verboden op het fietspad op zondagen tussen april en augustus?
-blauwe fietsen altijd voorrang?
-verplicht werkende verlichting op de fiets en ebike?
-verplicht werkende verlichting als wandelaar op het fietspad?
-fietsendragers op de trekhaak verboden?
-helmplicht voor iedereen boven de 25km/u? (ja daar is ie toch nog :) )
-maximale groepsgrote van racefietsers van 5 personen? ........ -helmplicht voor iedereen boven de 25km/u? (ja daar is ie toch nog :) )
En iedere 100 meter een oom agent? :D
Grandonneur schreef:
ma 19 apr, 2021 09:09
-maximale groepsgrote van racefietsers van 5 personen?
{knip lijst}
Dat is erg grappig maar ik denk toch dat het overgrote deel van de ellende niet veroorzaakt wordt door zoals in de titel staat door hardrijders en ruimtegebrek maar doordat een relatief klein deel van de verkeersdeelnemers zich niet aan de geldende verkeersregels houdt en vervolgens boos wordt als iemand daar last van heeft, omdat men geen flauw idee heeft van de verkeersregels. Ik bedoel dan geen pietluttige verkeersregels maar vooral de volgende vier:
# Spookrijden mag niet en als je het toch doet heb je geen voorrang, ook niet van auto's.
# Je mag niet met de hele groep dusdanig midden op de weg of het fietspad gaan staan dat de hele weg geblokkeerd raakt.
# Als je geen voorrang hebt dan mag je niet plotseling de weg op rijden op het moment dat er iemand aankomt die gewoon door wil fietsen op een voorrangsweg
# Als je een kind in een kinderwagen hebt mag je dat niet gebruiken om bij het oversteken het wegdek op te duwen om zo fietsers te dwingen te stoppen.
Grandonneur schreef:
ma 19 apr, 2021 09:09

Het artikel gaat ook over groepen fietsers. Het aantal groepen wordt groter, en het de omvang van de groepen ook. Dus daar moeten we (overheden, ntfu, anwb, fietsers, etc) naar handelen. Voor handelen kun je niet zonder hokjes.
Ik vind dat het hier met die hokjes nogal meevalt.

Maar bekijk het even. Ik ga hier wat kort door de bocht, maar fietsinfrastructuur is tegenwoordig vaak een plek die gekenmerkt wordt door de afwezigheid van bepaalde types voertuigen, namelijk voertuigen met motor (met uitzondering van de e-fietsen). Geen auto's, motoren, quads etc. Het is in de praktijk een negatieve definitie.

Het logische gevolg: voor de rest kom je er iedereen tegen. Fietsers, e-fietsers, groepen fietsers of e-fietsers, individuele fietsers of e-fietsers, snelle jongens en meisjes, recreanten, pretverkeer en werkverkeer, ligfietsen (al dan niet met carrosserie) joggers, wandelaars (al dan niet met hond aan de lijn) en occasioneel een paard of twee. Misschien zelfs een ezeltje, wie weet.

Dat valt niet te reguleren. Het is gewoon teveel. Als de aantallen laag blijven kan de infrastructuur het nog slikken maar dat punt zijn we op sommige plaatsen frequent voorbij.
Grandonneur schreef:
ma 19 apr, 2021 09:09
Polariteit schreef:
ma 19 apr, 2021 06:44


Het artikel gaat ook over groepen fietsers. Het aantal groepen wordt groter, en het de omvang van de groepen ook. Dus daar moeten we (overheden, ntfu, anwb, fietsers, etc) naar handelen. Voor handelen kun je niet zonder hokjes.

-maximale groepsgrote van racefietsers van 5 personen?
-maximale snelheid ebike 25km/u?
-maximaal bereik ebike 25km?
-speedpedelecs verboden op het fietspad?
-racefietsers verplicht een bel?
-ebikes verboden met meer dan 1 persoon naast elkaar te rijden?
-rijvaardigheidstest voor iedereen boven de 60 jaar?
-onder de 16 verplicht op een 1 speed stadsfiets?
-wandelaars verboden op het fietspad?
-paarden verboden op het fietspad?
-loslopende honden verboden buiten de bebouwde kom?
-aangelijnde honden verboden op het fietspad?
-velomobielen verplicht kenteken?
-racefietsers groepsgrote vanaf 15 personen toegestaan op de rijbaan?
-verplicht vignet voor fietsers en ebikes in een nationaal park?
-elke kilometer fietspad minimaal 100m halfverharding?
-aanhangwagentjes verboden op het fietspad op zondagen tussen april en augustus?
-blauwe fietsen altijd voorrang?
-verplicht werkende verlichting op de fiets en ebike?
-verplicht werkende verlichting als wandelaar op het fietspad?
-fietsendragers op de trekhaak verboden?
-helmplicht voor iedereen boven de 25km/u? (ja daar is ie toch nog :) )
Je bent hier toch sarcastisch hoop ik....
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 11:15
Even je pedalen inhouden en het freewheel ratelt hard genoeg om je discreet aan te kondigen.
Persoonlijk heb ik dat niet graag als mensen dat doen. Ik vraag me dan altijd af wat die persoon achter mij nu eigenlijk wil doen. Ik heb al vaak genoeg gehad dat ik met mijn compagnon een leuke snelheid rijd (27 ofzo) en dat er achter ons een begint te freewheelen. In sommige gevallen ga ik dan opzij en dan blijkt dat ze niet willen passeren omdat ze (waarschijnlijk) dezelfde snelheid willen rijden.

Een belletje of een vriendelijk vraag om opzij te gaan is altijd duidelijk.
Waar ik mij ook zeer aan stoor is aan mensen zonder geduld. Als ik iemand wil inhalen maar ik zie dat die persoon voormij simpelweg nog niet opzij kan, dan wacht ik even met bellen tot dat wel kan.

Maar ik heb al genoeg mee gemaakt dat mensen blijven bellen tot de persoon in de mogelijkheid is om opzij te gaan. En bij het passeren krijgen ze dan ook nog eens het verwijt dat ze eerder aan de kant moesten.
Dit gaat trouwens gepaard met de ergernis die ontstaat wanneer mensen beginnen inhalen terwijl je zelf nog bezig was met in halen en je zo de bijna de pas afsnijd voor de persoon die ik zelf inhaalde.(had deze in anders geformuleerd kunnen worden? Waarschijnlijk wel ja)
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 11:15
Even je pedalen inhouden en het freewheel ratelt hard genoeg om je discreet aan te kondigen.
Opvallend veel fietsers hebben last van (tijdelijke) doofheid. Zelfs een luide bel valt vaak buiten het gehoorspectrum.
Oef....ik heb niet zoveel last van de drukte op het fietspad. Ja, het is druk en ja, je moet goed oppassen. Maar het is ook een gegeven dat het zo is en dat het geven en nemen is. Wij trainen een paar keer per week op de racefiets (ja, van die hard rijdende malloten :D ) en dan is het vooral de wegen en tijdstippen kiezen waar/wanneer zo min mogelijk mensen rijden.

Enige waar we ons wel aan storen is de grote wielerpelotons die er nu rijden. De Corona regels zijn helder, niet meer dan 2.
Gisteren op ons 150 km trainingsritje kwamen we echt grote groepen tegen. Tja, dan moet je het niet gek vinden dat fietsers met de nek worden aangekeken.