Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek - Forum Wereldfietser

Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek

https://www.ad.nl/auto/oorlog-op-het-fi ... ~a02d26b6/

"Wielrennen is het nieuwe golfen", ha ha. Dat wordt nog wat met alle drukte op de fietspaden, als we mooier weer krijgen, en zeker tijdens de weekenden en de meivakantie.
Met de aanleg van die mooie brede betonnen fietspaden valt dat reuze mee. Die wegbeheerders van tegenwoordig hebben visie. :)
tja, waar begin ik en wanneer hou ik er over op want hier is heel veel over te zeggen...
- een krantenartikel vind ik een onbetrouwbare bron van informatie. helaas door ervaring geleerd dat er veel onzin gepropageerd wordt en ook onterecht op de man (m/v) gespeeld wordt zonder te weten waar men het over heeft. 'oorlog'.. ga eens naar een echt oorlogsgebied en dan laat je het wel uit je hoofd je dit woord te gebruiken voor deze verkeersconflicten.
- brede betonnen fietspaden... waar?
- het echte ' racen ' of iets met onderling een stand bij houden of om het snelst: heel simpel: da's een vorm competitie en da's in NL verboden op de openbare weg. dus een groepje en dan de zogenaamde woensdagavondtrainingscompetitie... (terug te vinden op de site van zo'n wielerclub): of je rijdt op een afgesloten baantje bij je wielerclub of je doet dit niet want het mag niet op de openbare weg. verboden. strafbaar. niet doen. en het OM doet niks.
- en je hebt als 'groep' geen andere rechten of plichten dan als individuele fietser. roepen komt over als schreeuwen: graag niet doen: verstorend.
- veel fietsers vergeten af en toe om te kijken. die doen niet aan een actieve verkeersdeelname.
- 'oortjes' in en dan muziek of zo... tja...
- de telefoon/smartphone...
- iets anders op je stuur...
- een groot misverstand vind ik dat 'stellen' al fietsend (met name bij de e-bike-gebruikers valt me dit al enkele jaren op) lijken te denken dat het verplicht is om naast elkaar te rijden en ook te blijven rijden. ook als ik als ouder met een kind naast me fietsend (m'n kind waar ik als ouder graag naast blijf fietsen) van de andere kant aankom... en dan vooral het vertikken om gewoon achter elkaar i.p.v. naast elkaar te fietsen. aan het begin van de huidige corona-tijd leek het besef er opeens wel te zijn: de stellen met e-bike konden opeens wel achter elkaar fietsen dankzij iets met anderhalve-meter...
- genoeg voor nu. moest ik effe kwijt 8) :shock: :D
Wat had ik nou gezegd over oude koeien, Willem? Je doet het erom hè? ;) Nou vooruit, ik reageer toch. Uit het AD-artikel:
Fietsfanaat en etiquettedeskundige Reinildis van Ditzhuyzen [...] schrikt zich ook vaak een hoedje wanneer wielrenners bijna geluidloos voorbijrazen. ,,Ze komen niet zelden uit het niets en hebben meestal niet door hoe hard ze eigenlijk gaan. Stel, ik pak even iets uit mijn tas en schiet een beetje naar links. Er zal op dat moment maar zo’n wielrenner voorbijkomen. Dan donder je dus tegen elkaar aan. Ik vind bellen een beetje dwingend, maar het is toch de beste manier om duidelijk te maken dat je er als wielrenner aan komt.’’
(Cursivering van mij.) Ik vind dat wel typerend. Wielrenners gaan te hard, als ze bellen is het dwingend, en als Van Ditzhuyzen in hun wiel slingert omdat ze haar fiets niet beheerst, is het hun schuld. Zou er een verband zijn met het gegeven dat zij geen auto heeft?
"Stel, ik pak achter het stuur van een auto even iets uit mijn tas en schiet een beetje naar links. Er zal op dat moment maar zo'n tegenligger aankomen." Dat zou iedereen raar vinden, toch? Waarom dan niet als het over fietsers gaat? Zoals zij zelf zegt: houd rekening met elkaar. Dat houdt mijns inziens bijvoorbeeld in: luister of je misschien iemand hoort bellen, zo ja kijk dan niet eerst om maar ga zo veel mogelijk rechts rijden, beheers je vervoermiddel en doe geen dingen waarop een ander niet kan anticiperen.

Groetjes,

Carl
Daar hebben wij met onze bakfiets totaal geen last van. Wij duwen iedereen met gemak van de weg. :lol:
PietV schreef:
za 17 apr, 2021 17:46
Met de aanleg van die mooie brede betonnen fietspaden valt dat reuze mee. Die wegbeheerders van tegenwoordig hebben visie. :)
Kunnen ze nog harder fietsen.

Het mooie van fietsen is voor mij juist de balans tussen techniek en snelheid op allerlei wisselende wegdekken. Niet nihilistisch zo hard mogelijk rechtdoor rijden (al dan niet met hulpmotor).

Maar da's alleen mijn mening uiteraard :)
hoogframe schreef:
za 17 apr, 2021 18:04
aan het begin van de huidige corona-tijd leek het besef er opeens wel te zijn: de stellen met e-bike konden opeens wel achter elkaar fietsen dankzij iets met anderhalve-meter...
Dit was idd opvallend.
Carl schreef:
za 17 apr, 2021 18:14
Zoals zij zelf zegt: houd rekening met elkaar. Dat houdt mijns inziens bijvoorbeeld in: luister of je misschien iemand hoort bellen, zo ja kijk dan niet eerst om maar ga zo veel mogelijk rechts rijden, beheers je vervoermiddel en doe geen dingen waarop een ander niet kan anticiperen.
Ik heb zo'n klein barend-spiegeltje en dat gebruik ik bijzonder vaak zodat ik eigenlijk vrijwel (uitzondering zijn speedpedelecs op volle snelheid) nooit verrast wordt. Misschien zou er meer reclame voor gemaakt moeten worden?

Wel altijd leuk om te zien hoe snelle fietsers het waarderen dat ik al plaats maak voordat ze zich kenbaar hoeven te maken.
Ik moet zeggen dat ik veel speedelecrijders en wielrenners inderdaad idioot hard op fietspaden vind rijden. Hier in de wijk bijvoorbeeld hebben we een lang doorgaand fietspad waar veel mensen wandelen (ook met honden), fietsen en skaten. En dan komt er weer zo'n kamikazepannenkoek tussendoor...
Fedor schreef:
za 17 apr, 2021 19:15

Wel altijd leuk om te zien hoe snelle fietsers het waarderen dat ik al plaats maak voordat ze zich kenbaar hoeven te maken.
Ja, dat valt me ook op. Vaak krijg je een "dank je", een goeiedag of een opgewekte "Yo!".
Ik ben het zelf ook beginnen te doen wanneer ik de snelle fietser ben.
Wat volgens mij absoluut not done is, is kleine kinderen op hun fietsje voorbijscheuren. Dan moet je vertragen, dat is gewoon gevaarlijk. Dat behoort niet tot de grijze zone waarin iedereen een beetje gelijk heeft.
Hoewel kinderen ... het is me gebeurd dat ik nagenoeg tot stilstand kwam, en toen ik de meid op de fiets dan probeerde te passeren, versnelde ze iedere keer en deed een poging om me van de weg te rammen. Ze was niet ouder dan vier, schat ik. Competitief type.
Ik vind bellen een beetje dwingend, maar het is toch de beste manier om duidelijk te maken dat je er als wielrenner aan komt.
Dit lost al een groot deel van de problemen op. Zeker op relatief smalle fietspaden bel ik altijd als ik mensen inhaal, zodat mensen weten dat ik er langs kom. Wel op tijd bellen, want soms is de eerste reactie een slingerbeweging maar daarna blijven de meesten keurig aan de kant.
Ook op brede wegen bel ik als mensen meer met de omgeving bezig lijken dan met het verkeer. Als mensen bij wijze van spreken aan de verkeerde kant van de weg de sloot in fietsen omdat ze zo slecht opletten, dan bel ik meerdere keren.
Voelt het dwingend aan? Zeker. Maar het werkt uitstekend!


derdekeer schreef:
za 17 apr, 2021 20:32
Wat volgens mij absoluut not done is, is kleine kinderen op hun fietsje voorbijscheuren. Dan moet je vertragen, dat is gewoon gevaarlijk. Dat behoort niet tot de grijze zone waarin iedereen een beetje gelijk heeft.
Hier helemaal mee eens, zelfde eigenlijk voor losjes aangelijnde of zelfs loslopende honden.

En wat sommige snelle fietsers (zowel e-bikes als wielrenners) helaas soms vergeten is dat inhalen simpelweg niet altijd mogelijk is. Soms moet je gewoon even 3 seconden wachten
Als een stel op e-bikes rijdt en je moet tot wel 3 x bellen, gaat de man (die natuurlijk altijd links rijdt) eerst nog uitgebreid achterom kijken en daardoor flink zwabberen. Daarna moet hij eerst corrigeren en dan inhouden of versnellen. Dan heb je als wielrennen dus heel veel hinder van zo’n vent.

Als er een vrouw links fietst gaat die gewoon gelijk opzij. Die snapt gewoon wat een belletje betekent en heeft blijkbaar niet zoveel testosteron.

Kortom, testosteron mannen op e-bikes denken dat ze ‘king of the road’ zijn! Ga gewoon opzij met je batterij fiets!! :D
Wat is me dat toch...

Gaan we nu ook al mensen in hokjes duwen op basis van de fiets waar ze mee rijden?
Discriminatie op basis van huidskleur is ondertussen verboden, dus gaan we kijken of er andere criteria voor in aanmerking komen?

Met elk vervoersmiddel zijn er hufters en beleefde mensen...
Je moet een beetje kijken waar je gaat rijden. Als ik op een wandelpad door het bos rij, dan krijgen voetgangers van mij voorrang, en stappen ze opzij, dan krijgen ze er een mooi dank U bij.

Maar er zijn ook wandelaars op wat we in België fietssnelwegen noemen. Niks mis mee, het mag, maar gezond verstand zegt je dan dat je kinderen aan de hand houdt, en honden aan de leiband.
Als ze daar tegen zondigen.... daar hebik meer last van dan van opa en oma die naast elkaar rijden.

Allemaal een kwestie van gezond verstand, maar dat ontbreekt meer en meer.
fietspad waar veel mensen wandelen
Hoewel ik heel verdraagzaam ben, vooraf mijn komst aanmeld, bij het passeren netjes dankjewel zeg en rustiger fiets op een druk fietspad, zou het toch erg prettig zijn als wandelaars op een fietspad ongevraagd en tijdig aan de kant gaan voor een fietser, dat doe ik namenlijk ook voor een wandelaar als ik op een wandelpad fiets.
Bert van Sprang schreef:
za 17 apr, 2021 22:58
...zou het toch erg prettig zijn als wandelaars op een fietspad ongevraagd en tijdig aan de kant gaan voor een fietser ...
Dat zou prettig zijn, maar het is geen recht dat je moet willen afdwingen. Als een voetpad of trottoir ontbreekt, mogen wandelaars het fietspad als wandelpad gebruiken. Geef die wandelaars dan even de tijd om aan de kant te gaan. Pas je aan elkaar aan. Namasté.
:D
Gewoon vriendelijk blijven!
2DC85D9D-C954-4035-BCF3-7C03F9C466D8.jpeg
Groet,
Tom.
Gisteren in Even tot hier: 😆
Wat in dit verband wel handig zou zijn is een belletje op halve sterkte. Ik bedoel, ik heb op mijn fietsen van die kleine belletjes met één luide “ting” (zal ik maar zeggen) en dan klinkt dat meteen zo van “ga aan de kant, hier kom ik aan”. Ik probeer wel eens het knopje wat zachter tegen de bel te laten komen maar meestal hoor je dan niks, of je moet het een paar keer proberen, en dan ben je intussen vaak al gepasseerd. Op een van de fietsen zit een Knog Oi (rare naam), die klinkt net iets beschaafder, dat scheelt ietsje.
groverr schreef:
za 17 apr, 2021 21:48
Als een stel op e-bikes rijdt en je moet tot wel 3 x bellen, gaat de man (die natuurlijk altijd links rijdt) eerst nog uitgebreid achterom kijken en daardoor flink zwabberen. Daarna moet hij eerst corrigeren en dan inhouden of versnellen. Dan heb je als wielrennen dus heel veel hinder van zo’n vent.

Als er een vrouw links fietst gaat die gewoon gelijk opzij. Die snapt gewoon wat een belletje betekent en heeft blijkbaar niet zoveel testosteron.

Kortom, testosteron mannen op e-bikes denken dat ze ‘king of the road’ zijn! Ga gewoon opzij met je batterij fiets!! :D
Ik heb inderdaad ook de indruk dat men denkt dat hun e-bike even hard gaat als een wielrenner.
Maar sommige wielrenners denken ook standaard dat onze elektrische bakfiets sowieso langzamer gaat. Maar onze 3 wieler doet ook gewoon een goede 27 op volle kracht. Het is al vaak geweest dat men ons inhaalt net na het nemen van een bocht en dat wij er weer direct achter zitten en moeten inhouden.

Maarja, met een beetje geduld is het meest wel opgelost.
willem.m schreef:
Bert van Sprang schreef:...zou het toch erg prettig zijn als wandelaars op een fietspad ongevraagd en tijdig aan de kant gaan voor een fietser ...
Dat zou prettig zijn, maar het is geen recht dat je moet willen afdwingen. Als een voetpad of trottoir ontbreekt, mogen wandelaars het fietspad als wandelpad gebruiken. Geef die wandelaars dan even de tijd om aan de kant te gaan. Pas je aan elkaar aan.
Ik denk dat Bert voorzichting probeert te zeggen dat er ook voetgangers zijn die het bont maken.
---------------------------------
Tom vds schreef::D Gewoon vriendelijk blijven!plaatje.jpeg
In Wallonië hebben ze daar een bordje voor - "laten we hoffelijk zijn" - al zit de hinder daar wel op een ander niveau, het aantal fietsers op die plek stelt niks voor:
Afbeelding
-----------------------------------

Speeder300 schreef:Wat in dit verband wel handig zou zijn is een belletje op halve sterkte. Ik bedoel, ik heb op mijn fietsen van die kleine belletjes met één luide “ting” (zal ik maar zeggen) en dan klinkt dat meteen zo van ...
Daarom heb ik op mijn fietsen het liefst een ouderwetse 'tring'-bel. Die kun je ook zachtjes laten klinken en het klinkt ook minder wielrennerig. Ik heb er goede ervaringen mee. Helaas zijn die dingen vaak niet goed verkrijgbaar in een uitvoering die past bij fietsen die op dit forum gebruikelijk zijn. De meesten zijn metalen stadsfietsgevallen; veel passen er niet qua buisdiameter of het zijn belletjes met kinderfietsdecor. Ikheb dit wel eens eerder besproken op dit forum, maar ik heb nog niet gemerkt dat de markt dit gat ontdekt heeft.