Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Oorlog op het fietspad door hardrijders en ruimtegebrek

Marco Meijerink schreef:
ma 19 apr, 2021 11:29
... dan is het vooral de wegen en tijdstippen kiezen waar/wanneer zo min mogelijk mensen rijden. ...
Inderdaad! Gisteravond heb ik tussen 18.15 en 20.00 uur heerlijk op de racefiets een rondje gemaakt. Er was nauwelijks iemand op de weg, de zon scheen, het was nog lekker warm, en op veel plekken lag er ook nog eens mooi asfalt. Het was top!

Je moet vooral niet op zondagochtend om 10.00 uur willen gaan fietsen. Om de een of andere reden spreken die wielrengroepen dan allemaal af om in de hun door de lokale slagerij/supermarkt/drankhandel gesponsorde tenues de wegen onveilig te gaan maken.
Je moet vooral niet op zondagochtend om 10.00 uur willen gaan fietsen.
Dat is een diepgewortelde traditie, waarschijnlijk als vervanging voor het vroegere kerkbezoek en dan voor het warme middageten thuis, wat moeder-de-vrouw inmiddels heeft gekookt. Ik vind mijn rondje op zondagmorgen ook wel lekker, nog de hele zondagmiddag en -avond over om iets met vrouw, kinderen en/of kleinkinderen te doen. En op dit moment (lekker fris) is het op zondagmorgen niet te druk. Waar die grote peletons het lef vandaan halen is mij onduidelijk.
Aan de late kant wil ik toch nog wel even een duit in het zakje doen. Ik hoor veel geklaag over wielrenners die "arme ontschuldige recreatieve fietsers aanrijden" en ik ben het hier om meerdere redenen niet helemaal mee eens. Ik vind wielrenners ook recreatieve/sportfietsers en om die sport te kunnen beoefenen moet je rijden naar je niveau (dat betekend voor sommigen idd 40km/u). Waarom is er meer begrip voor de recreatieve fietser die zich met 5 km/u slingerend voortbeweegt over het fietspad en wordt deze niet als agressief beschouwt (terwijl ze dit zeker ook kunnen zijn) en de wielrenner wel?
Ik zie op het fietspad voornamelijk de volgende dingen: mensen op een elektrische fiets die langzamer dan 20km/u in het midden of links over een bweg rijden, mensen die naast elkaar rijden waarbij een van hen helemaal links en de andere helemaal rechts rijdt (ook op bwegen) die vervolgens bijzonder agressief reageren wanneer zij je op jouw weghelft bijna aanrijden, fietsers die slingeren of ineens zonder te kijken afslaan en (en dit is de grootste irritatie) mensen die breeduit een fietspad als voetpad gebruiken en hierbij het prachtige voor hen aangelegde voetpad niet benutten.
Wanneer de recreatieve fietsers (in dit geval de wielrenners even niet meegerekend) zich aan de verkeersregels zouden houden (zoveel mogelijk rechts rijden, niet aan de verkeerde kant van de weg rijden en voor de voetgangers het beschikbare voetpad gebruiken) zou dit voor de meeste wielrenners waarschijnlijk genoeg zijn. Daarnaast, en ik begrijp dat dit voor veel mensen irrelevant voelt, maar je onderbreekt hun training (stel je voor dat wat voor sport je ook beoeftent er elke 10 minuten iemand komt die ervoor zorgt dat je midden in je training onnodig moet stoppen, dan ben je na de 5e keer er best klaar mee)

Ik rijd meestal of 's ochtends vroeg of 's avonds tot de zon net onder is, dat vind ik zelf ook fijner want het maakt het fietsen niet leuk om de hele tijd meningsverschillen te hebben met andere weggebruikers. Ik rijdt meestal maximaal 35km/u en alleen waar dat kan. Verder rijdt ik niet langer dan een yur onafgebroken omdat je je moet concentreren op alles wat je tegen kan komen en snel moet reageren. Natuurlijk minder ik vaart/stop ik voor onvoorspelbare situaties met kinderen, honden of oudere mensen die niet stabiel op hun fiets zitten nog voordat er iets kan gebeuren en natuurlijk bedank ik mensen netjes als zij me laten passeren. Maar ja ik roep ook FIETSPAD als mensen op het fietspad lopen terwijl er een voetpad of stoep is en ze de hele weg blokkeren en EIGEN WEGHELFT als mensen me bijna aanrijden omdat ze aan de verkeerde kant van de weg rijden, noem het agressief maar die mensen brengen mij als fietser ook in gevaar. Er valt niet op te remmen tegen een tegemoetkomende voetganger of fietser na een bocht. Ook als je bochten doorgaat met max. 25km/u.

Het is jammer dat er wel begrip is voor de behoefte van een recreatief fietser en niet voor die van een wielrenner. Als we elkaar ruimte geven is er denk ik niet zoveel aan de hand.
En dat gescheld is niet nodig, ik doe het meestal binnensmonds om het los te laten, is meestal van de schrik ook als iemand ineens een gevaarlijke situatie veroorzaakt, als ik dat zelf ben dan roep ik keihard SORRY :)
Kim.d.wielerts schreef:
zo 14 aug, 2022 13:16
Waarom is er meer begrip voor de recreatieve fietser die zich met 5 km/u slingerend voortbeweegt over het fietspad en wordt deze niet als agressief beschouwt (terwijl ze dit zeker ook kunnen zijn) en de wielrenner wel?
Nou, als je de reacties in dit onderwerp leest valt dat vies tegen, men is vooral niet zo blij met fietsers die niet opletten en zich niet aanpassen.
Als ik jouw situatie zo lees, zeg je eigenlijk dat je je niet aan wil passen aan de rest van het verkeer, terwijl je de gevaarlijke situaties wel ziet. Er is een een hoop mis met de situatie op het fietspad, maar je maakt het niet beter door keihard corrigerend naar mensen te gaan roepen. Ik denk dat je niet zo verbaast moet zijn dat mensen agressief reageren, ook al zitten zij fout. Als je gefrustreerd wordt omdat je niet een uur lang 40km/u kan fietsen, is de openbare weg misschien niet de juiste plek om te trainen.
Je bent dan net de automobilist die met 130km/u langzaam rijdend verkeer inhaalt. Het kan wel, en volgens de regels mag het ook wel, maar verstandig is het niet en je moet niet raar opkijken als je een paar middelvingers in je spiegels ziet.
Toch vind ik ook vaak dat het is alsof iedereen maar wat aanmoddert op de weg.

Ken je dat gevoel dat je kunt hebben als je in de drukke winkelstraat loopt? Iedereen loopt in rechte lijnen en alleen jij moet continu uitwijken en in allerlei rare bochten lopen om vooruit te komen.
Nee dat mag dus niet. Je mag je niet zodanig gedragen in het verkeer dat je anderen in gevaar brengt. Als jij dus met 130 langs langzaam rijdend verkeer rijdt of als je met 40 op een fietspad rijdt waar al behoorlijk wat andere fietsers zijn, dan ben je in overtreding. Dat e.e.a. niet of nauwelijks te handhaven is wil niet zeggen dat het mag.
Senior2 schreef:
ma 15 aug, 2022 14:27
Je mag je niet zodanig gedragen in het verkeer dat je anderen in gevaar brengt. Als jij dus met 130 langs langzaam rijdend verkeer rijdt of als je met 40 op een fietspad rijdt waar al behoorlijk wat andere fietsers zijn, dan ben je in overtreding.
Dat is wat kort door de binnenbocht, je zult dan eerst overeenstemming moeten hebben of met 40 over een fietspad rijden gevaarlijk gedrag is. Mijn vermoeden is dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn :wink:
Grandonneur schreef:
ma 15 aug, 2022 14:55
Senior2 schreef:
ma 15 aug, 2022 14:27
Je mag je niet zodanig gedragen in het verkeer dat je anderen in gevaar brengt. Als jij dus met 130 langs langzaam rijdend verkeer rijdt of als je met 40 op een fietspad rijdt waar al behoorlijk wat andere fietsers zijn, dan ben je in overtreding.
Dat is wat kort door de binnenbocht, je zult dan eerst overeenstemming moeten hebben of met 40 over een fietspad rijden gevaarlijk gedrag is. Mijn vermoeden is dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn :wink:
Over het niet in gevaar mogen brengen van anderen, daar is art 5 heel duidelijk in. Of er inderdaad sprake is van gevaar ligt inderdaad lastiger, daar heb je volkomen gelijk in. Soms zal een beoordeling van de politie hier doorslaggevend zijn. Wanneer jij als particulier dit zelf aan moet gaan tonen dan wordt de kans op succes direct een stuk kleiner denk ik.
ErikB81 schreef:
ma 15 aug, 2022 14:02
Kim.d.wielerts schreef:
zo 14 aug, 2022 13:16
Waarom is er meer begrip voor de recreatieve fietser die zich met 5 km/u slingerend voortbeweegt over het fietspad en wordt deze niet als agressief beschouwt (terwijl ze dit zeker ook kunnen zijn) en de wielrenner wel?
Nou, als je de reacties in dit onderwerp leest valt dat vies tegen, men is vooral niet zo blij met fietsers die niet opletten en zich niet aanpassen.
Als ik jouw situatie zo lees, zeg je eigenlijk dat je je niet aan wil passen aan de rest van het verkeer, terwijl je de gevaarlijke situaties wel ziet. Er is een een hoop mis met de situatie op het fietspad, maar je maakt het niet beter door keihard corrigerend naar mensen te gaan roepen. Ik denk dat je niet zo verbaast moet zijn dat mensen agressief reageren, ook al zitten zij fout. Als je gefrustreerd wordt omdat je niet een uur lang 40km/u kan fietsen, is de openbare weg misschien niet de juiste plek om te trainen.
Je bent dan net de automobilist die met 130km/u langzaam rijdend verkeer inhaalt. Het kan wel, en volgens de regels mag het ook wel, maar verstandig is het niet en je moet niet raar opkijken als je een paar middelvingers in je spiegels ziet.

Als ik het zo lees past ze zich wel aan aan anderen. Haar enige vraag is eigenlijk dat mens zich wat aan de regels houd.

Veel wielrenners houden zich ook gewoon keurig aan de regels.

Vind het soms wel wat vervelend dat als er mensen met een heel luide naaf (eender welke fietser) denkt dat dat als fietsbel dient.

Al meerdere keren hoorde ik een onzettend luide naaf achter mij freewheelen. Ik heb dan echt geen idee wat die persoon van mij verwacht.
Moet ik aan de kant gaan? Of blijft hij achter mij?

Als zoiemand dan een opmerking maakt wanneer ik ervoor kies om niet opzij te gaan dan vind ik dat wel ergerlijk. Bel dan gewoon. Of (vriendelijk) roepen kan ook. Maar naar mijn mening moet iedere fiets gewoon een bel hebben. Dat is universele fietstaal. En dat is heel herkenbaar.
Soms roepen ze al van mijlen ver heb ik het gewoon niet gehoord.


Ik ben een heel oplettende fietser die vaak achter zich controleert. Zie de meeste fietsen dus op voorhand al aankomen. Maar ik wacht in de meeste gevallen wel op een signaal dat zodat ik weet dat ik aan de kant moet.
Want als ik aan de kant ga merk ik dat ze even vaak wel als niet achter mij blijven hangen.


Ik en mijn vriendin hebben dan ook nog eens het "probleem" dat wij met een bakfiets rijden. Mensen denken dat zoiets heel traag gaat en proberen wanhopig en soms gevaarlijk in te halen bij een bocht of oversteek. Maar ze beseffen niet dat die bakfiets ook gewoom 27km/h gaat. Dus de meeste mensen moeten dan weer aan de kant gaan voor ons omdat zij maar maar 20km/h fietsen.


Maar even terug naar de wielrenners. Zolang men gewoon signalen geeft en voorzichtig/oplettend zijn heb ik daar geen problemen mee.

En voor de zwaberende traagrijders. Zolang die maar opzij gaan en wanhopig een rechtelijn proberen aanhouden als iemand passeerd zie ik ook geen probleem.


Waar ik me wel dood aan erger zijn mensen die geen rekening houden met kinderen die nog lerend zijn in het fietsen. Daar moet iedereen rekening mee houden en daar kan niet van verwacht worden dat de ouders hun kind alle keren laten stoppen omdat er iemand aan komt. Want naar mijn ervaring fietsen er zelden kinderen op een erg druk fietspad. Iemand die leert fietsen verdient wat meer geduld vind ik.
Alweer oude koeien uit de sloot :roll: laatst ook al een heel oud topic over gewicht van bagage. Soms zou je toch willen dat oude topics gewoon gesloten worden.
Grandonneur schreef:
ma 15 aug, 2022 14:55
Senior2 schreef:
ma 15 aug, 2022 14:27
Je mag je niet zodanig gedragen in het verkeer dat je anderen in gevaar brengt. Als jij dus met 130 langs langzaam rijdend verkeer rijdt of als je met 40 op een fietspad rijdt waar al behoorlijk wat andere fietsers zijn, dan ben je in overtreding.
Dat is wat kort door de binnenbocht, je zult dan eerst overeenstemming moeten hebben of met 40 over een fietspad rijden gevaarlijk gedrag is. Mijn vermoeden is dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn :wink:
Met 40 over een fietspad rijden waar de rest maar 20 rijd is per definitie gevaarlijk gedrag. Snelheidsverschil is een van de grootste gevaren in het verkeer namelijk. Dus aangepaste snelheid is noodzakelijk.

Fietst daarentegen iedereen 40 dan is er natuurlijk geen probleem.
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 15:19
Alweer oude koeien uit de sloot :roll: laatst ook al een heel oud topic over gewicht van bagage. Soms zou je toch willen dat oude topics gewoon gesloten worden.
Soms eens je gal uitlaten kan wel eens deugd doent toch? :lol: :roll:
bast1aan schreef:
ma 15 aug, 2022 15:19
Alweer oude koeien uit de sloot :roll: laatst ook al een heel oud topic over gewicht van bagage. Soms zou je toch willen dat oude topics gewoon gesloten worden.
Meestal worden op fora discussies met hetzelfde onderwerp juist samengevoegd.