Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietser: het energiezuinigste dier op aarde - Forum Wereldfietser

De fietser: het energiezuinigste dier op aarde

Op zich bevat dit artikel geen nieuwe inzichten, maar De Correspondent heeft het nu wel heel inzichtelijk opgeschreven:

https://decorrespondent.nl/12251/waarom ... 5-0831299c.

Leuk leesvoer als je toch al in een fietsersbubbel zit.
Leuk artikel met een verrassende insteek :)
Mooi artikel.
De schrijver heeft denkelijk mijn post gelezen uit 2013, inclusief het woord bierviltje.
Ik miste wel de Albatros in het plaatje, want ik weet dat die vogels heel efficiënt kunnen vliegen.
Dat wist men reeds in 1975. Zie artikeltje hier, figuur 8. Daar vind je nog wat andere vormen van voortbeweging. Je ziet dan ook dat goederentreinen en containerschepen nog veel efficienter zijn dan fietsers - maar dat zegt natuurlijk niks over hun uitstoot (en ook niks over de energetische kost om de infrastructuur te bouwen).
Aniphys schreef:
ma 05 apr, 2021 12:15
figuur 8
Ze hebben in dat plaatje de bruto gewichten genomen en niet de netto, dus de machine ook als nuttig gewicht meegeteld. Hadden ze netto gerekend dat was de Fighter Airplane minder gunstig uitgekomen en de Freight Train ook, want daar zit vaak maar één passagier op.
Kniesoor zul je zeggen, maar dat was wel net het punt van het genoemde artikel, dat een auto meer dan een ton weegt om meestal maar gemiddeld 100 kilo mens te vervoeren.

Ik zal maar meteen de knuppel in het hoenderhok gooien: waar is de E-bike?
(En de uitkomst: ja die is heel gunstig. De speedpedelec minder. De e-scooter nog minder. De e-motor nog minder. De e-auto nog minder, maar nog steeds beter dan de benzine-auto, tenzij je er vervelende ja-maar-als-redenaties bij gaat halen)
https://www.heise.de/tp/news/E-Bike-fah ... 18636.html

Een Duits onderzoek over het energiegebruik van een fietser op een gewone fiets versus op een elektrische fiets. Verrassende conclusie: voeding heeft een dusdanig ecologisch voetafdruk, dat de elektrische fiets wint. Als je die met zonnenenergie oplaadt, ook van een vegetariër.
JurriaanK schreef:
ma 05 apr, 2021 13:26
...Verrassende conclusie: voeding heeft een dusdanig ecologisch voetafdruk, dat de elektrische fiets wint...
Bovendien blijf je langer gezond leven als je op eigen kracht fietst, en daarmee verleng je je ecologische voetafdruk in tijd. Daarom snap ik ook al die bezwaren tegen roken niet 🙃
Leon schreef:
ma 05 apr, 2021 12:25
... de bruto gewichten genomen en niet de netto, ...
Je hebt volledig gelijk Leon. Als je het energieverbruik van de getransporteerde biomassa bekijkt dan zullen de zwarte blokjes op die figuur wel de hoogte ingaan en zullen die zware machines veel minder efficient zijn.

Damn - in traditie van dit forum moet ik mijn gelijk nu wel ergens anders halen, he? :-)

Ik heb het gevonden! De titel van dit topic is onjuist! De fietser is niet het energiezuinigste dier op aarde. 1) Locomotiekost is afhankelijk van de biomassa en 2) primaire zwemmers zijn behoorlijk efficienter dan primaire lopers (vergelijk witte blokjes met alle bolletjes op figuur 8 ). Dus een vis met het gewicht van een mens/fietser zal een lagere minimale locomotiekost hebben dan een mens/fietser (als je de rechte extrapoleert). Denk maar aan een kleine blauwvintonijn of iets dergelijks - de cheeta's van de oceaan.