Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Voor het comfort van de fietsers..." - Forum Wereldfietser

"Voor het comfort van de fietsers..."

Zucht...

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/166930 ... -bij-Anloo

En hier nog een andere (waar gelukkig meer protest tegen was):

https://www.dvhn.nl/groningen/Toornwerd ... 29721.html

Waarschijnlijk zal het ook te maken hebben met het groeiende aantal e-bikers maar ik vind het echt zonde dat mooie schelpenpaadjes worden vervangen door een soort kaarsrechte "fiets-snelwegen". Kan je lekker gedachteloos voorbij zoeven.

Op de Veluwe heb ik dat ook veel gezien: Schelpenpaadjes die heerlijk soepel liepen werden vervangen door asfalt dat binnen no-time omhoog werd gedrukt door boomwortels (en nu weer worden vervangen door betonpaden). Je haalt op zo'n manier compleet het fiets-karakter van zo'n pad weg.

Alle betonpaden (weer) weg en vervangen door schelpenpaadjes a.u.b. (iig waar ze oorspronkelijk al lagen)! ;)
Daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn.
Toen ik je stukje las maar de links nog niet dacht ik dat het wel om de aanleg van een belangrijk fietssnelweg zou gaan, tussen grote steden. Maar zelfs dat niet! Bij gemeenten hebben ze wel vaker geen voeling met de buitenwereld, of ze hebben dat wel maar hebben andete 'prioriteiten'. :evil:
Hier nog zo'n plek (1 van de vele) waar ik zelf met de "vooruitgang" werd geconfronteerd. Kerkepad (eeuwenoud) tussen Oosterwolde en Oldebroek.

Vóór 2015
KerkepadOosterwolde1.JPG
Na 2015 (Google-Streetview-opname)
OK gelukkig niet té breed gemaakt.
Knipsel.JPG
https://denbosch.fietsersbond.nl/2020/0 ... sschebaan/

Ook hier is het grondig verkeerd gegaan, met instemming van Natuurmonumenten, de ANWB en de fietsersbond is het historische zandpad de "Oude Bossche Baan" grondig verpest. Waar eerst een mooi zandpad met een (te) smalle fietsstrook lag, ligt nu een strook beton van zeker 5 m breed. En ook dit "fietspad" gaat van nergens (Helvoirt) naar nergens (Rustende Jager). Ik ben helemaal voor het behoud van schelpenpaden, maar ik zou er nog meer voor willen pleiten om toch vooral de nog bestaande zandpaden niet te verharden, ook als dat voor mijn fietshobby wel fijner is.
Jammer dat deze paden verdwijnen, deze paden zijn een must op een fietstocht. Een amtenaar bij de gemeente zal wel te hard moeten werken om voorruit te komen op de fiets daarom laat hij ze vervangen door saai asvalt of beton. :D
Bert van Sprang schreef:
vr 26 mar, 2021 10:50
https://denbosch.fietsersbond.nl/2020/0 ... sschebaan/

Ook hier is het grondig verkeerd gegaan, met instemming van Natuurmonumenten, de ANWB en de fietsersbond is het historische zandpad de "Oude Bossche Baan" grondig verpest. Waar eerst een mooi zandpad met een (te) smalle fietsstrook lag, ligt nu een strook beton van zeker 5 m breed. En ook dit "fietspad" gaat van nergens (Helvoirt) naar nergens (Rustende Jager). Ik ben helemaal voor het behoud van schelpenpaden, maar ik zou er nog meer voor willen pleiten om toch vooral de nog bestaande zandpaden niet te verharden, ook als dat voor mijn fietshobby wel fijner is.
Da's idd ook een pijnlijke je... en zandpaden moeten idd ook blijven.

Nu is het gravelbiken erg populair, maar binnenkort zijn er geen gravelpaden en -wegen meer als het zo doorgaat.

"Met dit nieuwe brede fietspad kunnen alle soorten gebruikers nu veilig en prettig samen verkeren. Denk aan fietsende gezinnen, e-bikers en racefietsers, maar ook aan wandelaars en bv. scootmobiels. Niet voor niets zei ANWB-directeur Frits van Bruggen vorige week bij de opening dat dit fietspad zijn toekomstdroom was."

Noem het dan ook maar geen fietspad meer ;). En wandelaars konden prima op het zandpad er naast lopen.
20210308_134306.jpg
Hier nog een liefhebber van fine-gravel-/ grindpaden. Ben dan ook zeer in mijn nopjes met de gekozen verbetering langs de Donge ter hoogte van 's-Gravenmoer. Het zanderige (en bij langdurige droogte wat gevaarlijke fietspad) heeft begin maart een verharde ondergrond gekregen, met een beetje grind erbovenop.

Er zal wel een officiële term voor zo'n wegdek zijn, maar die ken ik niet. Dus daarom maar een plaatje (ik had de foto eigenlijk gemaakt voor raadplaatje, maar aangezien ik zelfs Poppinks kanaal waarlangs ook het geboortehuis van mijn moeder staat niet op tijd wist te herkennen is dit een makkelijkere manier om dit plaatje te delen). Een goed voorbeeld om te volgen!
Ik denk dat iedereen hier dezelfde mening toegedaan is.

Maar dat wil denk ik niet zeggen dat mensen buiten dit forum een dergelijke mening hebben.
Gemeenten zien fietsers als toeristen die ze in de watten moeten leggen zodat ze zoveel mogelijk fietsen (en consumeren onderweg). Hoe meer hoe liever en dus wordt er aan 'industrialisatie' gedaan adhv dergelijke confortabele paden die meer volk aankunnen en soms zelfs onderhoudsvriendelijker zijn.
Bart_fietst schreef:
vr 26 mar, 2021 17:01
20210308_134306.jpgHier nog een liefhebber van fine-gravel-/ grindpaden. Ben dan ook zeer in mijn nopjes met de gekozen verbetering langs de Donge ter hoogte van 's-Gravenmoer. Het zanderige (en bij langdurige droogte wat gevaarlijke fietspad) heeft begin maart een verharde ondergrond gekregen, met een beetje grind erbovenop.
Is een erg leuk pad en gelukkig is het karakter wel bewaard gebleven. Al vond ik het mulle zand altijd wel een leuke uitdaging om te rijden (maar daarin zal ik wel een minderheid geweest zijn... en bovendien met dikke sloffen ;))

Zal alleen nu wel een stuk drukker worden misschien.
Bart_fietst schreef:
vr 26 mar, 2021 17:01
Het zanderige (en bij langdurige droogte wat gevaarlijke fietspad) heeft begin maart een verharde ondergrond gekregen, met een beetje grind erbovenop.
Er zal wel een officiële term voor zo'n wegdek zijn, maar die ken ik niet.
Halfverharding.
De grootste crime op dit gebied zijn nog steeds die nieuwe fietspaden door het Bargerveen (vooral het stuk langs de grens). Daar ligt al sinds mensenheugenis (=mijn geheugen, dus minimaal sinds de 80-er jaren) een prachtig schelpenpad, nu een vele meters brede strook beton... Echt verschrikkelijk.

Er is sowieso te veel asfalt en beton in Nederland. Gisteren fietste ik van Aduarderzijl naar Ezinge. Een asfaltweg met inmiddels meer gaten dan wegdek. Een halfverharde weg zou comfortabeler zijn en waarschijnlijk makkelijker te onderhouden.
Fedor schreef:
vr 26 mar, 2021 09:46

knip

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/166930 ... -bij-Anloo

knip
Een later bericht van 24 februari. Aanleg betonnen fietspad Anloo illegaal; afbraak niet uitgesloten. De kans bestaat dat de gemeente Aa en Hunze een betonnen fietspad door de Strubben-Kniphorstbosch bij Anloo moet afbreken. De aanleg van het fietspad was volgens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) een illegale activiteit omdat er geen vergunning voor is aangevraagd.

Drenthe-Beton-Fiets-Pad-Provincie? Er komt nog voor 4 miljoen bij. <https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/168650 ... kcqWaXEemE>

Voor het moment is het volop betonpad in uitvoering in mijn woonomgeving. Bijgaande afbeelding verderop in Anloo. Concrete or no Concrete;-)
163784578_3603907729738856_8696923272013580447_n.jpg
Mooi strak fietsje J de Groote. heel mooi.
En ook mooi dat de gemeente bakzeil moet halen.

Schelpenpaden en redelijk harde zandpaden fietsen prettiger dan betonpaden, tenzij de laatste spiksplinternieuw zijn.
Het is heel informatief om bij zo'n gelegenheid op Openstreetmap en op Topotijdreis te kijken.
In de steenfabriek in Middelstum heeft mijn Simca Aronde eind 70-er jaren nog een tijdje gestald gestaan.
Doorderpad.JPG
:(

Doet me bijna pijn om te lezen deze verhalen

Doet me ook denken aan een boek wat ik laatst gelezen heb, daar heb ik een ander draadje over geopend: viewtopic.php?f=23&t=35861&p=390039#p390039
Vanavond komt het in Een Vandaag:

"Weerstand tegen aanleg van betonnen fietspaden door de natuur: 'Alsof je een sticker op de Nachtwacht plakt'
12-04-2021 10:28, Duurzaamheid en vernieuwing, Auteur: Vera Sinkovics
Met hun werkgroep strijden Henny Brinkhof en Jo de Valk tegen betonnen fietspaden in de natuur van Groesbeek
De knisperende schelpenpaadjes in natuurgebieden maken steeds vaker plaats voor betonnen fietspaden, tientallen kilometers kwamen er afgelopen jaar bij. Die zijn relatief goedkoop en onderhoudsarm. Maar niet iedereen is er blij mee.
"

Meer: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wee ... cht-plakt/
Naast de dender in belgie hebben ze een klein stukje beton fietspad als probeersel half verhard. Soort gravel is dat dan denk ik. Was maar een paar honderd meter maar vond het veel gezelliger fietsen als het betonnen pad. Hopelijk zetten ze dat project door en gebeurt er ook iets in de omgekeerde richting. Want ook al fietsen wij met een 3 wieler bakfiets, het hoeft echt niet allemaal beton te zijn hoor. Ook single track paden durven wij zo nu en dan wel eens te nemen. (De avonturiers die we zijn :lol: )
Dit was even aan mij voorbij gegaan; totdat ik gisteren in de krant het artikel las van Marjoleine de Vos over dit onderwerp.
Het voorbeeld van Fedor is schrijnend; wát een aantasting van het landschap.
Verder zit ik, en wellicht geldt dat voor anderen hier ook, vaak niet op de fiets en ben ik aan het wandelen; juist ook als wandelaar is zo'n beton pad een achteruitgang. "Wandelcomfort"...
Beton doet mij denken aan slechte snelwegen in het buitenland.
Zoals kristiano eerder al terecht aangaf zijn er ook mensen buiten deze wereldfietserforumbubbel die er misschien wat anders tegenaan kijken. Maar dan ben ik wel nieuwsgierig naar hun argumenten.

Zelf ben ik gevoelig voor het kostenargument. Als belastingbetaler wil ik graag een oplossing van 'voldoende' kwaliteit die minder kost qua aanleg en onderhoud dan alternatieve oplossingen. Is daarover meer te vinden? Wat zeggen de handboeken en wat zijn de feiten? Wat kost meer (aanleg + onderhoud): de in dit draadje veel geprezen onverharde paden of betonstroken?

(Verder erger ik me dood aan slechte fietspaden met tegels en bollingen door boomwortels, zeker als de autoweg ernaast er wél mooi bij ligt. Maar dat is off-topic.)