Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Voor het comfort van de fietsers..." - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

"Voor het comfort van de fietsers..."

DaVinci schreef:
do 15 apr, 2021 08:06
Dit was voorheen een smal schelpen/gravelpaadje met paaltjes tussen fietspad en zandweg.
Nu is het een betonfietspad met tegelmotief van meer dan 6,5 tegels, ongeveer 2m breed. En zo te zien, aan het ontbreken van sporen naast dit fietspad, rijden de personenauto's naar de woningen die halfweg liggen ook over dit fietspad.
Bron: foto's op Streetsmart/Cyclomedia.
En dan is de vraag: voor wie is deze betonbaan aangelegd?
Die betonbaan is aangelegd ter meerdere eer en glorie van de EU en de gemeente Putten waar Gortel onder valt (naast degene die op het lumineuze idee kwam). Dat die nu ook door aanwonenden wordt gebruikt snap ik wel want je auto zal maar eens vies worden omdat je door teveel gas geven bij het wegrijden weer een kuil hebt gecreëerd waar water in is komen te staan. Overigens snappen de mensen die er zelf wonen ook niet waarom er voor een voelbaar tegelmotief is gekozen, ik pak tegenwoordig het zandpad, dat is eigenlijk comfortabeler te noemen.
Het geasfalteerde fietspad richting Vierhouten is dan weer van slechte kwaliteit (maar ook ouder) door wortelwerking en winterse invloeden. Geen wonder dan ook dat veel wielrenners ervoor kiezen de betere weg te kiezen (die ligt veelal verdiept.)
Bert van Sprang schreef:
do 15 apr, 2021 11:45
Alles is relatief, maar een bosje van 5 x 5 km een groot natuurgebied te noemen gaat me toch erg ver.
Ja, alles is relatief. Oorspronkelijk was het natuurgebied circa 5000 ha. Nu inmiddels doorsneden met agrarische kavels. Het Horsterwold alleen is 3700 ha. en maar circa 6 x 6 km. Het Hulkesteinse bos is circa 1000 ha. groot. Het is het grootste loofbos van Nederland en het groei daar fantastisch op goede kleigrond. Het is een productiebos. Vandaar die duurzame betonnen paden. Ik woon 150 meter van het Horsterwold en ben erg blij met die brede betonnen paden. Zowel wandelend als op de fiets. Heb meer dan 20 jaar over de rottige en nauwelijks te onderhouden schelpenpaden op die vette klei gelopen en gefietst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Horsterwold
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hulkesteinse_Bos

Een gemiddeld voetbalveld is circa 0,67 ha. Het Horsterwold is maar 5500 voetbalvelden groot.
_Peter_ schreef:gemeente Putten waar Gortel onder valt
Geef de gemeente Putten niet de schuld als het om de gemeente Epe gaat.🤔
Maar een raar fietspad is het wel, al moet je ook niet echt dramatisch doen over de meerkosten. T.o.v de totale investering is het pindanootjes.
PietV schreef:
do 15 apr, 2021 08:31
Hier in de Polders houden schelpenpaden nog geen jaar stand. Naast de paden mollenhopen en om de zoveel meter een dwarse verzakking. Om over verzakkingen, kuilen en plassen maar te zwijgen. Inklinken van de ondergrond is niet te voorkomen.
Ik reed vandaag weer eens over de Rietweg tussen Dronten en het Larserbos. Ik moet zeggen, het beton daar geeft je een soort gevoel alsof je in West-Vlaanderen rijdt. Hele slechte betonplaten, verzakt en met harde randen ertussen. Kan voor nostalgische gevoelens zorgen uiteraard. Of gevoelens van op vakantie zijn. Toch ga ik de gemeente denk ik binnenkort eens vriendelijk vragen of misschien de ergste drie randen provisorisch verholpen kunnen worden zodat fiets heel blijft.

In de 21 jaar dat ik regelmatig over de Vogelweg rijd is het beton van het fietspad daar ook al 2x vervangen door verzakkingen.
Fedor schreef:
vr 26 mar, 2021 11:27
Bert van Sprang schreef:
vr 26 mar, 2021 10:50
https://denbosch.fietsersbond.nl/2020/0 ... sschebaan/

“ Niet voor niets zei ANWB-directeur Frits van Bruggen vorige week bij de opening dat dit fietspad zijn toekomstdroom was."
Sinds wanneer bepaalt de ANWB, laat staan de directeur op eigen initiatief, waar beton paden komen? Woont hij er vlakbij?
De gemeente Zeist gaat binnenkort een fietstunnel aanleggen onder een druk kruispunt door.

Het komt alleen dwars te liggen op de snelfietsroute. Dus de snelfietsers moeten nog steeds stoppen. Kruisend fietsverkeer is er nauwelijks. Een aantal vrouwen geven aan dat ze tunneltjes helemaal niet fijn te vinden.

Dus geen comfort voor de snelfietsers tussen Utrecht en Wageningen en vrouwen. :shock:
bast1aan schreef:
za 17 apr, 2021 23:37
PietV schreef:
do 15 apr, 2021 08:31
Hier in de Polders houden schelpenpaden nog geen jaar stand. Naast de paden mollenhopen en om de zoveel meter een dwarse verzakking. Om over verzakkingen, kuilen en plassen maar te zwijgen. Inklinken van de ondergrond is niet te voorkomen.
Ik reed vandaag weer eens over de Rietweg tussen Dronten en het Larserbos. Ik moet zeggen, het beton daar geeft je een soort gevoel alsof je in West-Vlaanderen rijdt. Hele slechte betonplaten, verzakt en met harde randen ertussen. Kan voor nostalgische gevoelens zorgen uiteraard. Of gevoelens van op vakantie zijn. Toch ga ik de gemeente denk ik binnenkort eens vriendelijk vragen of misschien de ergste drie randen provisorisch verholpen kunnen worden zodat fiets heel blijft.

In de 21 jaar dat ik regelmatig over de Vogelweg rijd is het beton van het fietspad daar ook al 2x vervangen door verzakkingen.
Woon nu 32 jaar in Zuidelijk Flevoland en die polder is nog jonger. Oostelijk Flevoland werd drooggelegd in 1957. Zuidelijk Flevoland in 1968. Op diverse plaatsen lopen de oude slenken van o.a. de Eem. Verveend en bedekt met klei. De jonge bodem klinkt nog steeds in. Het kwelwater stroom dag en nacht onder de dijken door. De polders liggen gemiddeld 5 meter onder N.A.P. Schelpenpaden zijn hier een kort leven beschoren.
bast1aan schreef:
za 17 apr, 2021 23:37

Ik reed vandaag weer eens over de Rietweg tussen Dronten en het Larserbos. Ik moet zeggen, het beton daar geeft je een soort gevoel alsof je in West-Vlaanderen rijdt. Hele slechte betonplaten, verzakt en met harde randen ertussen.
Zelfs met de racefiets rij ik liever over een goed onderhouden gravelpad dan over slecht aangelegde betonplaten. En helaas, al te vaak zijn ze slecht aangelegd.
[/quote]

Zelfs met de racefiets rij ik liever over een goed onderhouden gravelpad dan over slecht aangelegde betonplaten. En helaas, al te vaak zijn ze slecht aangelegd.
[/quote]

Zegt deze opmerking nu iets over goed onderhoud versus slecht aanleggen of over gravelpaden tov betonplaten?
Senior2 schreef:
di 20 apr, 2021 20:02

Zegt deze opmerking nu iets over goed onderhoud versus slecht aanleggen of over gravelpaden tov betonplaten?
Ik heb geen algemene mening over betonplaten vs. gravelpaden. Dat kan m.i. niet, het hangt van de context af. Een van de fietswegen die ik regelmatig neem bestaat uit beton, onderbroken door een stuk gravel. Dat laatste loopt door een beschermd gebied waar je de weg niet zomaar mag verharden. Lijkt me perfect OK, ook voor de racefiets.

Maar als je dan toch een gravelpad wilt betonneren, doe het dan goed. En op dat punt mangelt het veel te vaak. Dan kun je beter dat gravelpad laten liggen zoals het is, met gepast onderhoud.