Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Voor het comfort van de fietsers..." - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

"Voor het comfort van de fietsers..."

willem.m schreef:
di 13 apr, 2021 07:43
Wat kost meer (aanleg + onderhoud): de in dit draadje veel geprezen onverharde paden of betonstroken?
Dat ligt extreem aan de ondergrond. Ga maar na: op sommige ondergronden zijn er prima paadjes waar nog nooit iemand iets aan heeft uitgegeven omdat ze vanzelf ontstaan zijn.
Op sommige andere ondergronden zul je eerst de zaak moeten afgraven om een wegbedding te maken van grond die met vrachtauto's worft aangevoerd. Devrest zit daar tussen. Komt iemand met een algemeen getal voor heel Nederland dan weet je dat dat niet klopt.
Maar de bedrijven willen aanleggen en bouwen, de minister wil dat het geld rolt en de subsidiepotten moeten benut want anders krimpt de economie en gaan we allemaal naar de verdoemenis.
Het mooie van een schelpenpad is de naadloze overgang tussen “rijloper” en de berm. Daardoor heb je aan een smal spoor vaak genoeg. Bij betonpaden werkt dit helaas niet, je krijg levensgevaarlijke richels. En daarom vervangt men een 20 cm. breed spoor van schelpen door een 2 m. brede betonbaan.
ericplan schreef:
di 13 apr, 2021 10:44
Het mooie van een schelpenpad is de naadloze overgang tussen “rijloper” en de berm. Daardoor heb je aan een smal spoor vaak genoeg. Bij betonpaden werkt dit helaas niet, je krijg levensgevaarlijke richels. En daarom vervangt men een 20 cm. breed spoor van schelpen door een 2 m. brede betonbaan.
Dit dus.... als een betonbaan smal is, en de berm er naast ligt 10cm of meer lager, dan vind ik dat een bijzonder gevaarlijke situatie. Als je dan om te kruisen vlak bij de rand gaat fietsen en net er naast, dan heb je behoorlijk risico om te vallen, zeker als je dan terug fout stuurt om er op te rijden.
Ik ben ook voorstander van de semi-verharde paden. Schelpen, dolomiet, daar rij ik graag op.
En de idioten die fietspaden nog steeds ontwerpen in klinkers.... moesten ze verplichten om er elk jaar de putten en bulten in te gaan herstellen. Dat blijft nooit langer dan 1-2 jaar goed.
Blackbelt schreef:
di 13 apr, 2021 10:54
En de idioten die fietspaden nog steeds ontwerpen in klinkers.... moesten ze verplichten om er elk jaar de putten en bulten in te gaan herstellen. Dat blijft nooit langer dan 1-2 jaar goed.
Hetzelfde geldt voor asfalt of tegels naast een rij grote bomen.
Ik kan me niet vinden in het geklaag tegen betonnen fietspaden. In de vochtige klei van de Flevopolders groeien bomen en boomwortels erg snel. Asfalt, tegels en zelf schelpenpaden liggen er binnen 2 jaar slecht bij. De gemeenten willen van hun aansprakelijkheid af en kiezen van een degelijke duurzame oplossing. Geld verspillen aan schelpenpaadjes die in de polders jaarlijks onderhoud nodig hebben moet eens afgelopen zijn.
Ik fiets dagelijks over betonnen fietspaden waar ook paarden, runderen en schapen over lopen en schijten. Blijft voldoende beton over om schoon te blijven fietsen. Ook in de stromende regen. Al zullen altijd azijnpissers zijn die er anders over denken.
Even doorgaan op comfort:
Kasseien, klinkers en tegels zijn niet mijn favoriet.
Heel rul zand, diep kuilen en modder ook niet.
Zandwegen, schelpenpaden, paden van gemalen stenen zijn top
Maar de winnaar blijft 5 sterren asfalt, vers 5 sterren asfalt, van dat rode.♥ ♥ ♥
Ik kan me goed vinden in het geklaag tegen betonnen fietspaden.
In de zandgronden van Noord-Limburg groeien bomen en dus hun wortels niet zo snel. Asfalt, tegels en zelfs schelpenpaden liggen er na 10 jaar nog prima bij. De gemeentes hoeven niet voor een degelijke dure en geld verspillende oplossing als betonfietspaden te kiezen en kunnen hun geld aan andere nuttige?? zaken uitgeven.
En als ik over een betonfietspad moet, dat ook nog een keer ondergescheten is door allerhande loslopend vee, dan draai ik mij om, en neem ik een andere route, zeker als het regent. Dan gaat mij de zin in fietsen over. Al zullen er altijd wel azijnpissers zijn die er anders over denken.
Ik ben zeker ook geen voorstander van het omzetten van recreatieve / historische routes naar betonpaden. Echter hebben we hier in de buurt wel regelmatig NIMBY-gejammer bij het aanleggen van nieuwe noodzakelijke goede fietsverbindingen. Daar kan ik een stuk minder mee, als ik vlot naar mijn werk fiets wil ik dat niet verplicht moeten doen over een hobbelig smal paadje uit de vorige eeuw. En vergelijk eens met wat voor geld, ruimte en natuur er verspild wordt aan het aanleggen van nieuwe autowegen. Vooral irritant als de weerstand tegen goede fietsroutes er blijkbaar om gaat dat omwonenden niet meer hun auto's op een hinderlijke manier mogen parkeren op een doorgaande fietsroute, zoals hier in de buurt...
Nog een voorbeeld van geld over de balk smijten (van de EU notabene) dat door een ontwerper in Gortel is neergepleurd. Het toppunt van stupiditeit zou je het haast kunnen noemen. Een betonnen fietspad met voelbaar tegelmotief.
Dat was als ik het me goed herinner een goed schelpen of anders macadam-pad.

https://www.google.com/maps/@52.3101127 ... 312!8i6656
Dit was voorheen een smal schelpen/gravelpaadje met paaltjes tussen fietspad en zandweg.
Nu is het een betonfietspad met tegelmotief van meer dan 6,5 tegels, ongeveer 2m breed. En zo te zien, aan het ontbreken van sporen naast dit fietspad, rijden de personenauto's naar de woningen die halfweg liggen ook over dit fietspad.
Bron: foto's op Streetsmart/Cyclomedia.
En dan is de vraag: voor wie is deze betonbaan aangelegd?
Over neer pleuren en met geld smijten gesproken. Verplaats je een keer in de richting van de wegbeheerder. Die heeft de voortdurende zorg voor de instandhouding van een veilige weg. Beton is verreweg de veiligste en goedkoopste oplossing voor de komende 40 a 50 jaar. Dat geldt ook voor Staatsbosbeheer die steeds krapper bij kas komt te zitten.
Hier in de Polders houden schelpenpaden nog geen jaar stand. Naast de paden mollenhopen en om de zoveel meter een dwarse verzakking. Om over verzakkingen, kuilen en plassen maar te zwijgen. Inklinken van de ondergrond is niet te voorkomen.

En als niet niet van voortschrijdende verbeteringen houd, koop een nostalgisch model fiets uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Staal en terugtraprem. Weg met die aluminium frames, derailleurs en Rohloff naven. :D
Ik kan goed tegen online geklaag over fietspaden. Maar ik lees pas serieus mee als de feiten bekend zijn. Dus voor fietspad X: wat was de bestaande situatie, wat was de aanleiding voor de 'upgrade', welke alternatieven, welke (financiële) randvoorwaarden, welke andere overwegingen etc. Als er vervolgens een oplossing uit komt die gegeven de behoeften en randvoorwaarden sub-optimaal is, dan is er reden tot geklaag. Zonder die feiten blijft het niveau 'kroegpraat' en haak ik af.
De aantrekkelijkheid, fietscomfort enz van betonpaden kan wat subjectief zijn.
Waar minder over gesproken wordt is de ecologische impact. Een betonpad ipv een schelpenpaadje door een natuurgebied heeft een grote invloed. Op de Posbank, waar ik regelmatig kom, vind je veel doodgereden slangen en hazelwormen die zich opwarmen op het beton. Dat was voor de komst van die paden zeer ongebruikelijk.
Lees deze column van ecoloog Patrick Jansen anders ook even.

Mij lijkt dat onderhoudsgemak een stuk minder belangrijk is dan natuurbescherming.
Ik denk dat we een verschil moeten maken tussen recreatief fietsen en verplaatsingen naar het werk.

Voor recreatief fietsen is het duidelijk dat iedereen wel liever een onverhard of half verhard pad verkiest.

Maar als je elke dag naar je werk fietst wil je met een propere broek aan komen. Daarom vind ik het wel logisch dat je die paden comfortabel probeert te maken.
Veel mensen kiezen wat fietsen betreft liever voor comfort en gemak. Dat verklaart wat mij betreft de toename van de betonpaden en de enorme groei van het aantal elektrische fietsen.

En schelpenpaadjes en gravelpaadjes zijn er voor de (weinige) fietsers die zich nog op de gewone fietsen willen verplaatsen.

Logisch dat voor het fietssnelverkeer ook fietssnelwegen worden aangelegd. De meerderheid vraagt om dit soort betonnen fietspaden.
Accu’s volgeladen en zoeven over die heerlijke gladde betonpaden, dwars door de natuur.
Dat daarbij de hagedissen, hazelwormen en slangen door de snelheid niet ontweken kunnen worden en daardoor worden platgereden is van minder belang.

:evil: :evil: :evil:
Fiets bijna dagelijks door natuurgebieden zoals De Stille Kern, delen van de Ecologische verbindingszone tussen de Oostvaardersplassen en het Horsterwold. Ook over de Knardijk tussen Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Overal betonnen fietspaden. Veilig, duurzaam en comfortabel fietsen. Veel van die paden zijn 2,2 m. breed. Maar omdat de berm even hoog ligt als het pad is de buiten zijde van het pad overgroeid met gras en bermbloemen.
Het enige wat platgereden wordt zijn drollen van schapen runderen en paarden. De weinige dieren die zich in de koele nachten warmen op het beton zijn de naaktslakken. Die worden op de dag eraf gepikt door de vogels. In al die jaren nog nooit hagedissen, hazelwormen of slangen platgereden aangetroffen. :D
PietV schreef:
do 15 apr, 2021 10:48
In al die jaren nog nooit hagedissen, hazelwormen of slangen platgereden aangetroffen. :D
Dat is dus het bewijs dat je met betonnen fietspaden nooit goede natuur krijgt! :D :wink:

We zijn hier enorm langs elkaar heen aan het praten. Best gezellig. :D
Als jarenlange vrijwilliger bij de IVN en Staatsbosbeheer heb ik vele hopen met takken en plantenresten gemaakt, ook wel broeihopen genoemd, waar vele soorten dieren in kunnen overwinteren. Uiteraard is dit geen natuur maar cultuur. De betonnen paden zijn strategisch aangelegd en de omliggende natuur zo groot, meer dan 30 km3, dat het natuurlijk leven voldoende ruimte heeft naast de betonnen paden te leven. :D

https://www.staatsbosbeheer.nl/natuurge ... orsterwold

De activiteiten en excursies van Staatsbosbeheer gaan met huifkarren ook over de betonnen paden waarop alleen fietsers en gehandicaptenvoertuigen zijn toegelaten. Die gehandicaptenvoertuigen hadden moeite met de schelpenpaden en raakte daarin vast.
Alles is relatief, maar een bosje van 5 x 5 km een groot natuurgebied te noemen gaat me toch erg ver.
Bert van Sprang schreef:
do 15 apr, 2021 11:45
Alles is relatief, maar een bosje van 5 x 5 km een groot natuurgebied te noemen gaat me toch erg ver.
Het is erg genoeg, maar naar Nederlandse begrippen is 2500 ha* toch een groot gebied. Trek maar eens een blokje van 5x5 km in google earth en probeer het neer te leggen op een plek waar geen wegen doorheen gaan.

*: wie wil weten hoeveel voetbalvelden dat zijn: geen idee.