Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shocking news from Iceland - Forum Wereldfietser

Shocking news from Iceland

Voor wie plannen aan het maken is voor een fietsvakantie op/in IJsland:

'Ongekende seismische gebeurtenis' in IJsland: 50.000 aardschokken in drie weken - https://nos.nl/l/2372990
Other news from Iceland. Ook voor wie plannen aan het maken is.
Buitenlanders met vaccinatiebewijs welkom in IJsland
IJsland laat vanaf morgen ook alle buitenlanders toe zonder hen een coronatest af te nemen en zonder dat ze in quarantaine moeten. De enige voorwaarde is dat ze een vaccinatiebewijs kunnen laten zien.

De regering van IJsland hoopt dat toeristen de door corona getroffen economie een impuls kunnen geven. Inwoners van Schengenlanden of de Europese Unie waren al welkom als ze een vaccinatiebewijs konden laten zien of konden aantonen dat ze corona hadden gehad. Maar vooral het toerisme uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China zijn belangrijk voor de IJslandse economie.
Ook van de NOS.
Dat is een mooi precedent....
Ik denk dat meer en meer landen dat gaan eisen.

Nu vrees ik ook dat Ijsland weinig eisen kan stellen. Ze zijn zo sterk afhankelijk van toerisme door gebrek aan andere exportproducten (wol, vis, ... en vroeger nog twijfelachtige banken).
Als ze nog een toeristisch seizoen missen wordt het moeilijk leven daar.
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 15:33
Dat is een mooi precedent....
Ik denk dat meer en meer landen dat gaan eisen.

Nu vrees ik ook dat Ijsland weinig eisen kan stellen. Ze zijn zo sterk afhankelijk van toerisme door gebrek aan andere exportproducten (wol, vis, ... en vroeger nog twijfelachtige banken).
Als ze nog een toeristisch seizoen missen wordt het moeilijk leven daar.
Even fact checken: het aandeel toerisme in het GDP in 2019 bedraagt 8%, en is sinds 2016 vrijwel gelijk gebleven (bron: IJslands bureau voor statistiek).
willem.m schreef:
wo 17 mar, 2021 14:19
Voor wie plannen aan het maken is voor een fietsvakantie op/in IJsland:

'Ongekende seismische gebeurtenis' in IJsland: 50.000 aardschokken in drie weken - https://nos.nl/l/2372990
Het is wat dat betreft een bijzonder land, inwoners weten dat ze op enkele tijdbommen wonen. Ik heb in 2018 in Hvolsvöllur het LAVA Centre bezocht. Indrukwekkend waren de interviews met IJslanders wat ze hadden meegemaakt en hoe ze met die onzekerheid omgaan.

De Hekla vulkaan is één van de meest actieve vulkanen op IJsland. De afgelopen eeuw is deze vulkaan al vijf keer uitgebarsten: in 1945, 1970, 1980, 1991 en het jaar 2000. In 2010 is de 40 km verderop liggende Eyjafjallajökull uitgebarsten. Met mijn leken verstand wat betreft vulkanen zag ik dan toch enige regelmaat. Moest daar wel aandenken toen ik op een route zat tussen deze vulkanen (maar wat een mooie omgeving!).
De uitbarsting van de Eyjafjallajökull leidde tot verstoringen van het vliegverkeer. Ik kan me van het journaal uit die tijd herinneren dat men moeite had deze naam uit te spreken. Ik kon daarom een T-shirt met deze tekst niet laten liggen. :wink:
Knipselt.JPG
De huidige seismische activiteit was net op het journaal. Lijkt mij nu niet prettig om daar te zijn. Ik hoop dat het uiteindelijk mee zal vallen.
Gee schreef:
wo 17 mar, 2021 16:14
Blackbelt schreef:
wo 17 mar, 2021 15:33
Dat is een mooi precedent....
Ik denk dat meer en meer landen dat gaan eisen.

Nu vrees ik ook dat Ijsland weinig eisen kan stellen. Ze zijn zo sterk afhankelijk van toerisme door gebrek aan andere exportproducten (wol, vis, ... en vroeger nog twijfelachtige banken).
Als ze nog een toeristisch seizoen missen wordt het moeilijk leven daar.
Even fact checken: het aandeel toerisme in het GDP in 2019 bedraagt 8%, en is sinds 2016 vrijwel gelijk gebleven (bron: IJslands bureau voor statistiek).
39% van het export volume, en 15% van de workforce hangt af van tourisme....
En gelukkig is het wat gelijk gebleven, er was een overbelasting aan het ontstaan.
JanH schreef:
wo 17 mar, 2021 18:37
...
De uitbarsting van de Eyjafjallajökull leidde tot verstoringen van het vliegverkeer. Ik kan me van het journaal uit die tijd herinneren dat men moeite had deze naam uit te spreken. Ik kon daarom een T-shirt met deze tekst niet laten liggen. :wink:
...
Mijn fietspartner kocht in 2011 (https://goo.gl/photos/zUd63A8hdf9fbnX68) ook zo'n shirt nadat we een visitors' center hadden bezocht. Die boerderij op de foto bevindt zich aan de overkant van het visitors' center, dichtbij die hotspot; na de uitbarsting moest men in de omgeving een hoop as weghalen.

Capture.JPG
Capture2.JPG
Update:
Vulkaanuitbarsting op IJsland na weken van aardschokken - https://nos.nl/l/2373345
En hier is de live webcam. Ook 's nachts leuk want dan zie je de gloeiende lava beter:
https://www.ruv.is/frett/2021/03/20/liv ... nd-volcano
Een uur geleden besteedde de NOS app er ook weer aandacht aan:

Uitbarsting vulkaan Fagradalsfjall in IJsland trekt veel bekijks - https://nos.nl/l/2374057

Toen ik ver inzoomde zag ik hoe enorme adelaars twee hobbits van de flanken plukten.
Na de kop "Shocking news from Iceland" is het toch maar een schattig vulkaantje.
Leon schreef:
do 25 mar, 2021 12:18
Na de kop "Shocking news from Iceland" is het toch maar een schattig vulkaantje.
"Cute tiny eruption" is inderdaad ook een topictitel die veel views kan opleveren.
willem.m schreef:
do 25 mar, 2021 12:21
Leon schreef:
do 25 mar, 2021 12:18
Na de kop "Shocking news from Iceland" is het toch maar een schattig vulkaantje.
"Cute tiny eruption" is inderdaad ook een topictitel die veel views kan opleveren.
Je kunt alles inderdaad shocking, amazing, lifechanging, epic en incredibly unbelievable noemen. Het resultaat is dan wel dat als er een keer iets echt aan de hand is er geen mogelijkheid is om dat te beschrijven.
Leon schreef: Je kunt alles inderdaad shocking, amazing, lifechanging, epic en incredibly unbelievable noemen. Het resultaat is dan wel dat als er een keer iets echt aan de hand is er geen mogelijkheid is om dat te beschrijven.
Dat ben ik met je eens. In dit geval denk ik dat er echter sprake is van de "creatieve koppenmaker" aangezien het ook werkelijk schokte in IJsland. ZIe bijvoorbeeld deze vergelijkbare fictieve koppen uit een plaatselijk suffertje (verzin er zelf een bericht bij :))
Dronkaard zijn het zat
Opwinding onder prostitueebezoekers
Elektriciens geschokt over slechte bedrading in oude huizen
etc.