Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke banden - Forum Wereldfietser

Lekke banden

Ik ben bezig met een groots project om al mijn oude dia's te scannen.
Wat me opvalt bij de fietstochten uit de 70-er en 80-er jaren is de kledij en hoe jong die mensen allemaal waren.
Maar wat bovenal opvalt is het grote aantal foto's met mensen die aan het banden plakken zijn.

Zouden de banden tegenwoordig dan toch een stuk verbeterd zijn?
Lekkeband-19810720-13.jpg
lekkeband.jpg
Van die foto's heb ik ook!
De banden zijn iha lekbestendiger. Of dat altijd beter is, is de vraag want de soepele banden van toen fietsten vast fijner dan de tractorbanden waar sommigen nu mee ploeteren.
Voor wat betreft de lekken zegt de rommel die je op de foto op de grond ziet ook wel wat. Het was destijds veel normaler voor vrachtauto's om zonder dekzeil te rijden. Toen vloog er regelmatig vanalles door de lucht. Ik herinner me bv het plaatselijke industrieterrein waar het fietspad altijd in de zon glinsterde van de glasscherven tot op een kilometer van het glasverwerkende bedrijf. Op dit moment ligt het er beter bij maar ook nu nog is de animo om op de fiets naar de fabriek te gaan tamelijk klein.
Ook op mijn oude foto's zie je jongere mensen. Ik vermoed dat ik zelf ook jonger was dan nu :wink:
Om een foto uit het rolletje van 36 (soms wel 38) te consumeren moest er wel speciaal wat het verbeelden waard zijn en je moest er even een momentje voor nemen. Dus ja, toen bestonden vakanties voor een relatief groot deel uit standplaatsen van de tent, hapjes in een restaurant, kerken, en lekke banden.
Oh ja, zeker.
Zowel op onze racefietsen, mtb's, vakantiefietsen.....bijna geen lekke banden meer. Zelfs met de soepele banden die we hebben. Groot verschil. Echt veel beter geworden.
In de jaren 70 was iemand van 65 jaar oud en bejaard...

En het was toen de gewoonte om met zeer smalle banden te rijden, dus een snakebite was een pak waarschijnlijker.
Poppink schreef:
di 02 mar, 2021 11:44

Maar wat bovenal opvalt is het grote aantal foto's met mensen die aan het banden plakken zijn.
Banden rijden nu minder lek dan vroeger, dat is zo. Maar ik vind het verschil met het begin van deze eeuw ook weer niet fantastisch groot. Ik reed vroeger meer lek, maar niet véél meer.
Wat je nu wel hebt zijn banden die goed lekbestendig zijn en toch redelijk soepel. Vooral op de racefiets merk ik dat, minder op de reisfiets. Maar dat is wellicht omdat ik op de reisfiets rijd met een bandendruk die men in Goed Gezelschap niet durft te bekennen.
Hieronder een foto uit mijn jeugd, toen alles beter was:

oldtourdefrance.jpg
Bron: https://www.thebiketube.com/blog/old-to ... ere-badass
In de jaren 70 was iemand van 65 jaar oud en bejaard..
Ook nu ben je met 65 jaar oud en bejaard, alleen niet als je inmiddels zelf die leeftijd (bijna) hebt bereikt. Ik ga er maar niet meer tegenin als iemand mij met meneer en u aanspreekt. :D
Ik denk ook dat de meeste rijders met volle bepakking er geen 32 of 37mm bandjes meer op hebben liggen, die moest je harder oppompen dan je eigenlijk wilde want als je dat niet deed dan had je inderdaad snel last van snake-bite, zeker op de slechtere wegen.
Zo'n dikke banden? Op onze eerste antraciet met blauw Giant Expeditions lagen 28mm bandjes, Vredestein Sprint Vederlicht, en die werden goed gepompt met de Zefal HPX. Ze gingen vaker lek dan nu, er zat dan ook niks van brekerlaag in, maar zo vaak ook alweer niet. Ik controleerde de banden toen wel meer dan nu.
Wij hadden altijd een paar binnenbandjes bij ons, plakken deed ik dan 's avonds op de camping.
Tja... sinds aangetoond is dat een bredere band op iets lagere druk een pak meer comfort geeft, en niet zwaarder loopt is die trend naar bredere banden wel ingezet.

En natuurlijk is de lekbestendigheid een pak verbeterd.
Maar als je nog minder kans wil op lek rijden, dan kan je nog altijd overstappen op tubeless alhoewel dat moelijker te fixen is als het dan eens mis gaat. Meestal moet je dan toch een binnenband steken, maar zit je wel te klooien in die plakkerige vloeistof.
Precies.....tubeless moet je denk ik vooral rijden om de rij eigenschappen. Niet zozeer omdat je minder snel lek rijdt. Zeker in combinatie met de 'nieuwe' schwalbe Aerothan binnenbanden heb je echt wel een combi wat heel wat aankan.
Uiteindelijk zijn we wat terug gekomen van Tubeless voor het maken van grote reizen.
Blackbelt schreef:
wo 03 mar, 2021 09:22
Tja... sinds aangetoond is dat een bredere band op iets lagere druk een pak meer comfort geeft, en niet zwaarder loopt is die trend naar bredere banden wel ingezet.
Sinds de fatbike is die trend inmiddels wel voltooid tot voor de meeste mensen flink voorbij het optimum. Grosso modo rijden vakantiefietsters nu vaak op dezelfde banddikte als in 1899. Een optimum blijft een optimum.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 03 mar, 2021 09:35
Blackbelt schreef:
wo 03 mar, 2021 09:22
Tja... sinds aangetoond is dat een bredere band op iets lagere druk een pak meer comfort geeft, en niet zwaarder loopt is die trend naar bredere banden wel ingezet.
Sinds de fatbike is die trend inmiddels wel voltooid tot voor de meeste mensen flink voorbij het optimum. Grosso modo rijden vakantiefietsters nu vaak op dezelfde banddikte als in 1899. Een optimum blijft een optimum.
Afbeelding
Ja tuurlijk...
Maar racefietsen op 23mm zie je amper nog, en een trekking fiets staat meestal op banden tussen 37 en 50mm tenzij je echt offroad gaat over heel zwaar terrein.
Daar lijken de optima te liggen.
Heel herkenbaar. Oude dia's scannen doen je herinneringen van je vroegere fietstochten weer opleven. In 1971 fietste ik door Luxemburg, het was erg heet weer en daar had ik op één dag maar liefst twaalf maal een lekke band! En alleen op het achterwiel.... ik heb nog nooit zo gevloekt en gemopperd.
Wat de uitrusting en fietskleding betreft, zag het zo'n halve eeuw geleden er heel anders uit. Ik was in 1972 op terugreis uit Engeland via Vlaanderen naar huis. Van Gent naar Antwerpen had ik gezelschap van twee Eindhovense fietsers. Ik sta hier rechts. Op de achtergrond zie je een koeltoren van Doel.
Fietsers uit Eindhoven.jpg
Mooi hoor!
En ook nog met dynamo.
Zonder versnellingen of misschien al met een Torpedo Duomatic?

En dan die chromen velgen.
Tegenwoordig is alles zwart.
Wie herinnert zich nog: "J'ai vue la lumière dans ses jantes" uit De Renner van Tim Krabbé.
Poppink schreef:
wo 03 mar, 2021 10:34
Mooi hoor!
En ook nog met dynamo.
Zonder versnellingen of misschien al met een Torpedo Duomatic?

En dan die chromen velgen.
Tegenwoordig is alles zwart.
Wie herinnert zich nog: "J'ai vue la lumière dans ses jantes" uit De Renner van Tim Krabbé.
Inderdaad zonder versnellingen. Dat deed ik tot 1974, toen kocht ik een nieuwe fiets met een Sturmey Archer 3-versnellingen naaf. De vorige fiets (hier afgebeeld) was daarvoor in Amsterdam gestolen.... :evil:
Ik heb wel eens naar derailleurs gekeken, maar ik vertrouwde die tere boel toen nog niet. Pas toen ik eind 1978 op een geleende racefiets met derailleurs had uitgeprobeerd in de bossen bij Putten, was ik helemaal om. Voorjaar 1979 heb ik een nieuwe fiets met derailleurs helemaal zelf gebouwd uit bij elkaar gespaarde onderdelen.
Hoe vaak heb ik steunend en zuchtend zonder versnellingen berghellingen óp gefietst of soms lopend, zoals deze foto van Goslar naar Hahnenklee in april 1973. Zonder bagage, die lag in nog de jeugdherberg, want ik maakte een dagtochtje door de Harz. Mijn camera op statief, een pneumatische slang van zeven meter met knijpballonnetje deed de sluiter in werking stellen. Aan het stuur hing een internationaal fietsvervoerkaartje, die moest blijven hangen voor de terugreis. Er was een rechtstreekse trein van Hilversum naar Goslar.
Met dezelfde fiets heb ik vier maanden later ook nog door Amerika en Canada gereden. 22 jaar jong was ik toen al!
Fietsen in de Harz 1973.jpg
Bord Mass Pike.jpg