Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen dieven gepakt - Forum Wereldfietser

Fietsen dieven gepakt

Ik las net in mijn nos app, dat de politie 7 mannen heeft aangehouden die 300 e-bikes hebben gestolen.

Het viel de politie op dat er veel bikes werden gestolen bij de Veluwe.

Na het inzetten van een lokfiets, werden de mannen gevolgd en aangehouden.

Is er iemand die misschien een e-bike mist :wink:
Mario
ja, goed nieuws en goed werk :)
Diefstal van ebikes stijgt al jaren hard. Vorig jaar 18.032 aangiftes. Omdat ze vaak verzekerd zijn is er meer zicht op aantallen dan voor fietsen.

Massaal in busjes naar oost-europa (zeg ik niet, zegt safenederland.nl).

Controleer die dingen dan toch intensief, hoe moeilijk kan het zijn :roll:. Kom er op de A12 zó veel tegen, zal op de A1 niet heel anders zijn?
Ok, dus 18000 fietsen per jaar. Stel dat er 10 in een busje gaan, en we hebben 13 grensovergangen (dan tel ik alleen nog maar de snelwegen), dan rijdt er dus, per grensovergang, ongeveer om de drie dagen een busje met fietsen langs. Dat is niet echt veel.
Precies. En met een paar duizend busjes per snelweggrensovergang per dag heb je dus ook heel veel agenten nodig om die allemaal te bekijken.

Met om de drie dagen een busje moet je dus al gauw tegen de tienduizend busjes beoordelen om er één te vangen.
En bekijk het van de positieve kant:
- Misschien besluiten degenen van wie de ebike gestolen is om dan maar weer een fiets te kopen - tel uit je gezondheidswinst!
- In Oost-Europa vervangen de gestolen ebikes vele vervuilende scooters - tel uit de milieuwinst!

Overigens snap ik wel dat men nu massaal fietsen steelt. Vanwege de containerproblematiek is ook in Oost-Europa nauwelijks nog een nieuwe fiets te verkrijgen. Dan maar tweedehands.
Heb een poging gedaan om meer begrip voor de handel op te brengen.

Niet gelukt.
timvanveen schreef:
di 23 feb, 2021 11:02
Ok, dus 18000 fietsen per jaar. Stel dat er 10 in een busje gaan, en we hebben 13 grensovergangen (dan tel ik alleen nog maar de snelwegen), dan rijdt er dus, per grensovergang, ongeveer om de drie dagen een busje met fietsen langs. Dat is niet echt veel.
10 :?: Heb je wel is zo'n busje gezien volgeladen met fietsen. Die worden niet netjes naast elkaar gezet hoor. Maar gewoon gestapeld vervoerd
De laatste tijd lees ik hier weinig meer over gestolen vakantiefietsen. Enkele jaren terug leek er nog sprake te zijn van een santosbende in Rotterdam (zie dit topic). Zou een toename van gestolen e-bikes gepaard gaan met een afname van het aantal ontvreemde op-eigen-kracht-fietsen? Of wordt er simpelweg meer aangifte gedaan van e-bikediefstal, waardoor we een vertekend totaalbeeld krijgen van fietsdiefstal?
keesswart schreef:
di 23 feb, 2021 14:22
Zou een toename van gestolen e-bikes gepaard gaan met een afname van het aantal ontvreemde op-eigen-kracht-fietsen? Of wordt er simpelweg meer aangifte gedaan van e-bikediefstal, waardoor we een vertekend totaalbeeld krijgen van fietsdiefstal?
De markt voor gestolen fietsen is wel aan het verschuiven naar e-bikes (net zoals de reguliere markt). Ook in het Oostblok worden ze steeds luier ;)

Wat waarschijnlijk echter ook wel meespeelt is dat e-bikes vaak nieuwer zijn en dan ook vaak verzekerd zodat elke diefstal geregistreerd wordt.
Ze hebben jarenlang gedacht dat Rohloffnaven elektrisch waren en hebben nooit begrepen hoe dat met een Plug kon laden. Dan ben je het op enig moment wel beu.