Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar gaan jullie a.s. zondag fietsen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

waar gaan jullie a.s. zondag fietsen?

Leon schreef:
ma 22 feb, 2021 21:49
België, zo dichtbij en toch zo ver weg...
Weet je, dat gevoel heb ik als Vlaming ook wanneer ik in Wallonië ben.
Hetzelfde land en toch onbekend buitenland.
Ik heb dat minder met Luik, het land van Herve etc., en ook niet met Waals-Brabant. Dat laatste is een Vlaamse provincie waar ze door een accident van de geschiedenis Frans spreken (iets waarmee ze soms verdomd arrogant durven uitpakken).

Maar Henegouwen, La Louvière, Charleroi ... Ontzettend boeiende streek, een intrinsiek deel van de Belgische geschiedenis, en als ik er kom voel ik me meer toerist dan in Parijs.

Ga gewoon eens naar Binche en bekijk het stationsgebouw. Je kunt aan niemand uitleggen waar een stadje van ongeveer 33 000 inwoners dat gebouw aan verdiend heeft. Ook niet wanneer je een Belg bent en dat eigenlijk zou kunnen weten.
derdekeer schreef:
ma 22 feb, 2021 23:00
Ga gewoon eens naar Binche en bekijk het stationsgebouw. Je kunt aan niemand uitleggen waar een stadje van ongeveer 33 000 inwoners dat gebouw aan verdiend heeft. Ook niet wanneer je een Belg bent en dat eigenlijk zou kunnen weten.
Aanvullende informatie over Binche.
Als ik in die buurt kom ga ik er zeker naar toe.

Iemand al een idee in welk TV programma dat bruggetje en de Hagmolenbeek een rol hebben gespeeld?
derdekeer schreef:
ma 22 feb, 2021 23:00
Ga gewoon eens naar Binche en bekijk het stationsgebouw. Je kunt aan niemand uitleggen waar een stadje van ongeveer 33 000 inwoners dat gebouw aan verdiend heeft. Ook niet wanneer je een Belg bent en dat eigenlijk zou kunnen weten.
Ik ben geen Belg maar ben wel nieuwsgierig waarom.

Prachtig gebouw trouwens. Leuk dat de Duitse tekst(en) uit de oorlog bewaard zijn gehouden.
Poppink schreef:
ma 22 feb, 2021 23:09

Als ik in die buurt kom ga ik er zeker naar toe.
Net te laat, vrees ik. Het legendarische café Le Central heeft de deuren gesloten https://www.sudinfo.be/id305368/article ... ouvrez-les.

In 2019 waren we er. Mijn vrouw bestelde thee.
Verbazing alom. Stamgasten die opkijken.
Thee?
Dat hadden ze niet, hoor. Aan zulke nieuwlichterij deden ze niet mee in Le Central.
Afgelopen weekend hebben we voor het eerst sinds november weer een meerdaagse fietstocht gemaakt.

20 februari 2021, Amsterdam - Wijdenes, 71 km

Afbeelding

We beginnen in Amsterdam, steken het IJ over en volgen een autoluwe route door Amsterdam Noord naar Zunderdorp. Dan fietsen we verder door Waterland over smalle wegen en paden, langs sloten waar het ijs vaak nog maar half gesmolten is.

Afbeelding

In Broek in Waterland drinken we coffee-to-go op een bankje aan het geheel ontdooide Havenrak, waar een week geleden nog volop geschaatst werd. Van de winter nemen we nu alvast afscheid, maar met het virus zullen we nog een tijdje geduld moeten hebben.

Afbeelding

In 2009 stapten we hier zelf op het ijs voor een prachtige tocht over de sloten en dieën van Waterland.

Afbeelding

Het volgende dorp is Zuiderwoude.

Afbeelding

We fietsen verder langs de Gouwzee, met uitzicht op Marken.

Afbeelding

In het centrum van Monnickendam wordt de doorgang geblokkeerd door een asobak die bijna de volle breedte van van de weg inneemt. Het zal niet de laatste zijn die we vandaag tegenkomen. Bij de haven is het autoluwer en stoppen we even bij de palingroker.

Afbeelding

In Volendam is een belangrijk deel van het centrum nu eindelijk autovrij. Nu moeten we echter afstappen vanwege de vele wandelende dagjesmensen die zich hier met snacks, coffee-to-go en vooral met elkaar lijken te vermaken. De eindeloze rij gesloten souvenirwinkels doet ons vrezen dat je hier in 'normale' tijden beter met een grote boog omheen kunt fietsen (zie hier).
We stellen de lunch maar uit tot we in Edam zijn, dat tenminste nog een sfeervol centrum heeft. We vinden er zowaar een leeg en zonovergoten bankje aan een gracht. Alleen het snelverkeer heeft men hier nog niet aan banden durven leggen. Een paar keer worden we op ons bankje getrakteerd op de roetige walm van een optrekkende auto.

Afbeelding

Ook worden we verrast door een restant van een joodse begraafplaats.

Afbeelding

We fietsen verder langs de IJsselmeerdijk, die nu grondig verbouwd wordt. Hier en daar staan platforms met uitzicht over de werkzaamheden, maar die zijn al bezet door groepjes motormuizen die vandaag ook massaal uit hun holen gekropen zijn. Verderop omzeilen we de drukte via een binnenweg door de Etersheimer Braakpolder. Bij een vervallen gemaaltje kijken we uit over de op één na diepste polder van Nederland, een voormalige kleiput.

Afbeelding

Na de watersnoodramp van 1916 werd hier klei gewonnen om de fragiele Zuiderzeedijk te versterken.



Op een waterstaatskaart is te zien dat deze Kleiput een zomerpeil heeft van -6,6 m NAP, aanzienlijk dieper dan de omringende polders. Het maaiveld van de Kleiput ligt 10 m lager dan de kruin van de Markermeerdijk, die ernaast ligt.

Afbeelding

Bij Warder staat een fraaie banpaal uit 1761 met een eenhoorn erop.

Afbeelding

Wie destijds niet welkom was in Hoorn, mocht zich ook niet tussen Hoorn en deze banpaal bevinden. Tegenwoordig zouden zulke banpalen genegeerd worden en is zelfs een ijzeren gordijn niet afschrikwekkend genoeg meer om ongewenste passanten tegen te houden. Voorbij Warder is een eigentijdse poging te zien om fietsers van de afgesloten dijkweg te weren. Een groot bord attendeert ons op het voordeel van het nadeel van deze afsluiting.

Afbeelding

Het bord vermeldt niet dat 2 minuten omrijden hier alleen opgaat als je 2.3 km langs een drukke provinciale weg fietst. Daar hebben we geen zin in. In plaats daarvan fietsen we 6.4 km via Oudendijk en Grosthuizen, zonder geraas van auto's en motoren om ons heen.
Na Hoorn fietsen we nog enkele kilometers op de kruin van de Markermeerdijk, met uitzicht over de Hoornse Hop, die nog grotendeels bedekt is met drijfijs van het Markermeer, dat door de wind hierheen geduwd is. Het mooie uitzicht compenseert de ijzige tegenwind.

Afbeelding

In Wijdenes warmen we weer op in een knusse B&B. In betere tijden is hier ook een tearoom.

Afbeelding

wordt vervolgd
Zondag 21 februari 2021, Wijdenes - Hoorn, 68 km

Afbeelding

Net als gisteravond op de Hoornse Hop, ligt ook op het Markermeer bij Wijdenes nog veel ijs. Hier probeert het al een beetje tegen de dijk op te kruien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook verderop langs de dijk bij Venhuizen ligt er nog ijs en bevroren spatwater langs de voet van de dijk, maar kruien doet het hier niet meer.

Afbeelding

We fietsen hier niet alleen, maar de eerste motormuizen rijden nu nog rustig, want ook zij nemen de tijd om het ijs te bekijken. Zodat we het gegak van de overvliegende ganzen nog kunnen horen.

Afbeelding

Voordat de dikke motor-ikken komen (zie hier) waar deze dijk sinds enkele jaren door geplaagd wordt (zie hier), zitten we al aan de coffee-to-go bij Paulus Potter en de Dromedaris.

Afbeelding

We zijn van plan om over de Houtribdijk naar Lelystad te fietsen en hopen onderweg nog meer kruiend ijs te kunnen zien. Dat laatste valt tegen. Er ligt nog wel ijs, maar dat is zeker niet mooier dan langs de dijk bij Wijdenes. Bovendien kunnen we er vanaf het fietspad, dat aan de IJsselmeerkant van de Houtribdijk ligt, niet bijkomen.

Afbeelding

Slechts eenmaal eerder ben ik fietsend over deze dijk gekomen. Dat was in 1977. Ik was toen onderweg van Velsen naar Ommen en overnachtte in de jeugdherberg van Lelystad-Haven. Ik herinner me de Houtribdijk als een rustige weg met weidse uitzichten. Later ben ik er nog wel eens met een bus overheen gereden (lijn 150) voordat die werd wegbezuinigd. Ook toen was dit geen drukke weg.
Das war einmal. Vandaag lijkt de Houtribdijk een pelgrimsroute voor aanbidders van Sint Vroemmm. Een paar motorrijders die zich keurig aan de maximumsnelheid lijken te houden, worden ingehaald door een auto die daarbij ook nog een inhaalverbod negeert. Ook vandaag valt het me weer op hoeveel pooierbakken er rondrijden.
Na 3 km vinden we het welletjes. Eensgezind komen we tot de conclusie dat fietsplezier op deze dijk ver te zoeken is. We keren terug naar Enkhuizen en maken een plan B.

Afbeelding

Onze opties zijn beperkt. De boot naar Stavoren vaart nog niet en tussen Schagen en Uitgeest rijden vandaag geen treinen, maar vanavond moeten we wel weer thuis zijn. We besluiten de IJsselmeerdijk te volgen tot Wervershoof en dan naar Hoorn-Kersenboogerd te rijden, waarvandaan tweemaal per uur een sprinter rechtstreeks naar Leiden boemelt.
Het mooie van de dijk ten noorden van Enkhuizen is dat er een fietspad op de kruin ligt. Dat moeten we vandaag weliswaar delen met heel veel wandelaars, maar het snelverkeer is hier verbannen naar de weg aan de binnenkant van de dijk, waar je niks van het water ziet. Alleen bij de eeuwenoude vuurtoren De Ven gaat het fietspad heel even van de dijk af.

Afbeelding

Bij Andijk vinden we een perfecte plek voor de lunch. Een onbezet bankje op de dijk, met aan de ene kant uitzicht op baltsende futen in de jachthaven...



...en aan de andere kant de monumentale Buurtjeskerk uit 1667.

Afbeelding

Een halve eeuw geleden was dit nog een stil gebied met veel water en wat lintbebouwing langs de schaarse wegen. Op een topografische kaart uit 1974 is dat nog goed te zien. De polder het Grootslag en de polders ten westen van Wervershoof waren eeuwenoude vaarpolders

Afbeelding

Een ruilverkaveling maakte hier rond 1975 een einde aan. Op een kaart uit 1987 zijn de meeste sloten verdwenen en vervangen door rechte wegen tussen strakke kavels met nieuwe boerderijen. Wel waren er opeens veel meer fietsmogelijkheden in een verder nog redelijk leeg, maar ook best wel saai typisch 20e-eeuws polderlandschap.

Afbeelding

In de laatste 30 jaar zijn die lege polders al voor een groot deel volgebouwd met kassen, bedrijven (de beruchte verdozing), nieuwe woonwijken en steeds meer drukke wegen. Als dit in hetzelfde tempo door blijft gaan, is hier over nog eens 30 jaar geen landelijk gebied meer over.

Afbeelding

Twisk is men tot nu toe nog vergeten te moderniseren. De smalle dorpsstraat met sloot, bruggetjes en monumentale huizen is een beschermd dorpsgezicht.

Afbeelding

De laatste kilometers naar Hoorn gaan zoveel mogelijk over fietspaden en autoluwe toegangswegen door strakke, kale polders, met af en toe een welkome compositiehulp.

Afbeelding
Dank weer voor het leerzame verslag, Kees.

Wat jij pooierbakken noemt, zijn bij ons de toycars van -naar ik aanneem- (drugs)criminelen. Een tijd lang waren dat van die grote Landrovers met geblindeerde ruiten. Sinds Trump rijden er hier in de buurt opeens opvallend veel Amerikaanse pick-up trucks, of staan geparkeerd voor een rijtjeshuis. Ik denk er het mijne van.
Vrijdag mooie route naar Breda, daar hebben we een appartementje gehuurd dit weekend. Zaterdag en zondag rondjes wandelen / fietsen. Maandag via een andere route weer naar huis fietsen.
Polling schreef:
wo 24 feb, 2021 18:36
Vrijdag mooie route naar Breda, daar hebben we een appartementje gehuurd dit weekend. Zaterdag en zondag rondjes wandelen / fietsen. Maandag via een andere route weer naar huis fietsen.
Woon in Breda, hier kan je mooi fietsen en wandelen. Zou het Mastbos wel overslaan, dat is filelopen. Panhoef is mooi, Ulvenhoutse bossen (ten oosten van de snelweg) zijn vaak (relatief) rustig, de Huisdreef loopt daar doorheen, is geheel opnieuw geasfalteerd, erg mooi fietsen. Smokkelaarsroute bij Strijbeekse heide aanrader om te wandelen. Veel plezier!
Yamadori schreef:
wo 24 feb, 2021 18:52
Polling schreef:
wo 24 feb, 2021 18:36
Vrijdag mooie route naar Breda, daar hebben we een appartementje gehuurd dit weekend. Zaterdag en zondag rondjes wandelen / fietsen. Maandag via een andere route weer naar huis fietsen.
Woon in Breda, hier kan je mooi fietsen en wandelen. Zou het Mastbos wel overslaan, dat is filelopen. Panhoef is mooi, Ulvenhoutse bossen (ten oosten van de snelweg) zijn vaak (relatief) rustig, de Huisdreef loopt daar doorheen, is geheel opnieuw geasfalteerd, erg mooi fietsen. Smokkelaarsroute bij Strijbeekse heide aanrader om te wandelen. Veel plezier!
Vroeg fietsen in het Mastbos. De grote meute komt pas later.
Yamadori schreef:
wo 24 feb, 2021 18:52
Polling schreef:
wo 24 feb, 2021 18:36
Vrijdag mooie route naar Breda, daar hebben we een appartementje gehuurd dit weekend. Zaterdag en zondag rondjes wandelen / fietsen. Maandag via een andere route weer naar huis fietsen.
Woon in Breda, hier kan je mooi fietsen en wandelen. Zou het Mastbos wel overslaan, dat is filelopen. Panhoef is mooi, Ulvenhoutse bossen (ten oosten van de snelweg) zijn vaak (relatief) rustig, de Huisdreef loopt daar doorheen, is geheel opnieuw geasfalteerd, erg mooi fietsen. Smokkelaarsroute bij Strijbeekse heide aanrader om te wandelen. Veel plezier!
Dank voor de inspiratie!