Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt sommige fietsen zo duur? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat maakt sommige fietsen zo duur?

peter de rijk schreef:
di 09 feb, 2021 11:44
derdekeer schreef:
di 09 feb, 2021 11:33
(Ik denk dat er zelfs vraag naar dure dingen bestaat omdat ze duur zijn.)
Ja, waarom denk je dat mensen een Breitling- of Rolex-klokkie kopen? Op je telefoon kan je ook zien hoe laat het is...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Veblen_good
Fedor schreef:
di 09 feb, 2021 12:09

In de (mechanische) horlogewereld is zelfs Rolex nog een middenmoter ;) maar dan wel één met de beste prijs-kwaliteitsverhouding :)
Wel mooie techniek in zo'n uurwerk. Kan ik wel waarderen. Maar 'k koop toch liever een fiets voor dat geld ;)
Het bijzondere aan fietsen is toch dat een fiets toch vooral een frame is met onderdelen die erop geschroefd worden. Zelfs met iets als een Rohloff naaf, Schmidt verlichting, chique cranks van bijvoorbeeld Spécialités TA, en mooie remmen kom je niet heel ver als je van echt veel geld af wil. Met een mooi handgemaakt frame en iets meer integratie van dragers etc kun je wel meer geld uitgeven, maar iets boven de 5000 euro voor het geheel houdt het op tenzij je een Amerikaans retro frame koopt, of een echte Alex Singer. Dus ja, ik denk dat heel dure fietsen weinig praktische meerwaarde hebben. Wat me wel opvalt is dat in dit dure segment de "confectie" fietsen die via winkels verkocht worden net zo duur zijn als handgebouwd maatwerk, of zelf duurder. Ik neem aan dat dat komt omdat de kostenvoordelen van serieproductie hierbij opgaan aan de marge voor de winkelier.
Joris Flemming schreef:
di 09 feb, 2021 11:32
Het is naar mijn idee heel erg iets van deze "tijd".
Nee hoor:

Afbeelding
14e eeuw v. Chr.

Afbeelding
7e eeuw

Afbeelding
17e eeuw

Afbeelding
20e eeuw

Mensen met veel geld hebben zich eeuwen lang al willen onderscheiden van mensen met minder geld door het kopen van extreem dure dingen die niet persé beter of mooier zijn, maar wel zichtbaar en onderscheidend. Het toont aan dat je succesvol bent. Schijnt ook een rol te spelen in de evolutie, omdat het je kansen vergroot op het verkrijgen van een genetisch betere partner.
Bedankt voor de vele reacties!

Is er iemand die het aandurft en mij een schatting zou kunnen geven wat alle onderdelen bij elkaar kosten exclusief het frame. Ik weet niet of er verder nog zelf gemaakte of aangepaste onderdelen opzitten die veel tijd/geld kosten?
scorpio schreef:
di 09 feb, 2021 12:45
Bedankt voor de vele reacties!

Is er iemand die het aandurft en mij een schatting zou kunnen geven wat alle onderdelen bij elkaar kosten exclusief het frame. Ik weet niet of er verder nog zelf gemaakte of aangepaste onderdelen opzitten die veel tijd/geld kosten?
Groepset met bijkomende onderdelen; ongeveer 500 euro ex frame, dus voor een frame mag je 500-1000 euro aan materiaal en arbeid opzetten, kom je uit op 1500 euro kosten ongeveer. Maar dan moet je het nog verkopen :D
Omdat er een overschot aan geld is:

... als dat bedrag gelijk verdeeld zou zijn over alle huishoudens, dan gaat het om ruim 60.000 euro dat per huishouden op de bank staat...

bron: https://nos.nl/artikel/2366419-recordho ... -euro.html

En ook omdat het een mooie fiets is.
Er was een aardige aflevering van de Rekenkamer die niet meer op Youtube te zien is maar wel nog als onderdeel van Rekenkamer in de klas.

Wat kost een fiets?

Voor een Hollandia fiets met een winkelprijs van €249 komen ze qua onderdelen op €110 uit.

Ze gaan ook nog in op de vraag "Wat kan je beter doen een goedkope fiets kopen of een dure?" maar het betreffende antwoord lijkt me minder van toepassing voor wat in dit topic wordt bediscussieerd.
Wim schreef:
di 09 feb, 2021 12:26
Het bijzondere aan fietsen is toch dat een fiets toch vooral een frame is met onderdelen die erop geschroefd worden. Zelfs met iets als een Rohloff naaf, Schmidt verlichting, chique cranks van bijvoorbeeld Spécialités TA, en mooie remmen kom je niet heel ver als je van echt veel geld af wil. Met een mooi handgemaakt frame en iets meer integratie van dragers etc kun je wel meer geld uitgeven, maar iets boven de 5000 euro voor het geheel houdt het op ...
Tijdje al niet meer naar (standaard) fietsen gekeken? ;)

Een beetje goed opgebouwde Santos 3+ of Crosslite is zo al 6500 euro. Idworx Ti gaat al richting de 9k. Maar nog steeds een gat met de 11k van Fern (OK komt dan deels door het maatwerk van Fern).
Als je een tijdje geen nieuwe vakantiefiets hebt aangeschaft, is het ook best wel wennen aan de huidige prijzen. De fiets die ik bijna vijftien jaar geleden voor 2.250 euro heb aangeschaft zie ik nu voor 3.000 euro (een 'vanaf-prijs') te koop staan.
Fedor schreef:
di 09 feb, 2021 19:59

Een beetje goed opgebouwde Santos 3+ of Crosslite is zo al 6500 euro. Idworx Ti gaat al richting de 9k. Maar nog steeds een gat met de 11k van Fern (OK komt dan deels door het maatwerk van Fern).
Wat ik een beetje mis in deze discussie is het profiel van de wereld- en vakantiefietser.
Ongetwijfeld is die groep divers, maar als je in die groep een aanzienlijk segment hebt van welstellende (en misschien wat oudere?) mensen die eindelijk eens een goeie vakantiefiets willen en die daarvoor geld over hebben, dan heb je een markt voor pokkedure fietsen en dan komen die fietsen er.
Zo simpel is het.
Santos, idWorx etc. doen gewoon wat iedere onderneming in die omstandigheden zou doen: de prijs zo hoog maken als de markt kan dragen. Ik ben ervan overtuigd dat ze kwaliteit leveren - hoewel de vraag is hoeveel extra kwaliteit je krijgt voor de meerprijs - maar ondernemingen die prul maken doen net hetzelfde, zoveel mogelijk geld voor hun prul vragen.
Er zal wel een relatie bestaan tussen de kosten voor de fabrikant, de distributeur, de dealer etc. en de kosten voor de klant, maar de kosten voor de klant worden mee bepaald door de diepte van zijn spaarpot.
scorpio schreef:
di 09 feb, 2021 12:45
Bedankt voor de vele reacties!

Is er iemand die het aandurft en mij een schatting zou kunnen geven wat alle onderdelen bij elkaar kosten exclusief het frame. Ik weet niet of er verder nog zelf gemaakte of aangepaste onderdelen opzitten die veel tijd/geld kosten?
voor deze specifieke Fern bijvoorbeeld, voor het gemak een soort-van-consumentenprijzen (voor zover dat bestaat in fietsenland),

-dropper 200
-zadel 200
-crankset 400
-shifters 400
-velgen 150
-remmen 350
-derailleur 100
-cassette 100
-verlichting 500ish
-banden 100
-pedalen 50

dan wordt het lastiger; headset en voorbouw en dragers en stuur en vork eigen merk, achternaaf geen idee, en dan mis ik natuurlijk nogal wat kleiner spul.

Zullen we handjeklappen op €3500 voor de delen ex frame, voor deze fiets? :D
Huib2 schreef:
di 09 feb, 2021 12:36
(...) omdat het je kansen vergroot op het verkrijgen van een genetisch betere partner.
Kijk, eindelijk geraken we aan de kern. En voor "genetisch betere partner" heb ik een heel andere term, maar dat terzijde. :)
Heb van de week gekeken naar een Velotraum VK10, en de losse onderdelen komen op ongeveer 2,100 uit (consumentenprijs). Laat je met goed zoeken en afdingen op 2,000 uitkomen.
Frame / vork kost 1,000 dus hou je EUR 500 - 600 over voor het marge, bouwen en garantie.
Vergeet niet wat voor kortingen er gelden als je als bedrijf partijen tegelijk inkoopt, je hebt het dan over een halvering van de prijs t.o.v. de consument.
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 08:22
Vergeet niet wat voor kortingen er gelden als je als bedrijf partijen tegelijk inkoopt, je hebt het dan over een halvering van de prijs t.o.v. de consument.
Ik refereerde aan "internet"prijzen, geen adviesprijzen. Daar zit volgens mij al niet heel veel marge op.
PeterA schreef:
wo 10 feb, 2021 08:38
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 08:22
Vergeet niet wat voor kortingen er gelden als je als bedrijf partijen tegelijk inkoopt, je hebt het dan over een halvering van de prijs t.o.v. de consument.
Ik refereerde aan "internet"prijzen, geen adviesprijzen. Daar zit volgens mij al niet heel veel marge op.
Je hebt geen idee, die winkeltjes zijn er niet allemaal om geld te verbranden hoor, daar wordt op verdiend.
Ik denk dat er aan de b2b misschien per stuk minder verdiend wordt, maar goed of je nu 100x 1 euro winst pakt of 1 x 100 euro.
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 08:22
Vergeet niet wat voor kortingen er gelden als je als bedrijf partijen tegelijk inkoopt, je hebt het dan over een halvering van de prijs t.o.v. de consument.
Kan wel, hoeft niet: voor bijvoorbeeld een ryde velg of shimano naaf is het verschil heel erg groot, voor bijvoorbeeld een Rohloff naaf is het verschil véél kleiner.

(Mede daarom dat grote 'mainstream' merken zelden met Rohloff werken. Komt hun rekensommetje nooit mee uit. S is eigenlijk te groot gegroeid, en moet (mede) daarom z'n fietsen zo verschrikkelijk duur verkopen. Om dat nog voor elkaar te krijgen moet de focus liggen op het stukje beleving wat je er zonder meerprijs bij krijgt. Met als gevolg dat mensen intussen gaan geloven dat ze een stukje beleving verkocht wordt in plaats van een erg goede fiets.)
ja, daar sla je de spijker aardig op z'n kop.
Grandonneur schreef:
wo 10 feb, 2021 09:19
Mede daarom dat grote 'mainstream' merken zelden met Rohloff werken. Komt hun rekensommetje nooit mee uit. S is eigenlijk te groot gegroeid, en moet (mede) daarom z'n fietsen zo verschrikkelijk duur verkopen. Om dat nog voor elkaar te krijgen moet de focus liggen op het stukje beleving wat je er zonder meerprijs bij krijgt. Met als gevolg dat mensen intussen gaan geloven dat ze een stukje beleving verkocht wordt in plaats van een erg goede fiets.
Niet verder vertellen, maar vanaf 1 april kunnen fietsen van het merk S****s ook in bitcoins afgerekend worden :wink: .