Wat maakt sommige fietsen zo duur?

In het topic over gravelfietsen werd gesproken over de prachtige Fern gravelbike van € 10999.- . Nu kan ik best begrijpen dat kwaliteit zo zijn prijs heeft maar dit lijkt mij wel erg veel geld voor een fiets.

Mijn ouders kochten een paar jaar geleden een nieuwe Kia picanto met 7 jaar garantie, navigatie en achteruitrijcamera voor het zelfde geld inclusief een paar duizend euro bpm verscheping vanuit Korea en winst voor zowel de dealer als Kia zelf.

Nu mijn vraag: wat zou deze fiets ongeveer kosten aan losse onderdelen, het frame niet meegerekend. Wat zijn de duurste onderdelen en waarom zij die zo duur.

Voor alle duidelijkheid dit is gewoon uit nieuwsgierigheid omdat ik als leek dit niet helemaal zie.
Ik denk deels zeker kwaliteit is, maar boven de 4 - 5.000 is het mi meer de status die je erbij koopt.
Fiets kan extreem duur worden door:

Hoogwaardige of gewoon dure onderdelen
Veel manuren werk: hoog niveau handwerk/vakwerk in frame/constructie
De keuze om niet voor massaproductie te gaan maar voor het aantrekken van een exclusief publiek
De keuze om óók door middel van de extreem hoge prijsstelling de aandacht te trekken van dit exclusieve publiek, en mede hierdoor het vertrouwen van deze categorie klanten te winnen.

Hans
En waar 'ie gemaakt wordt helpt ook nog wel mee.
Het maatwerk maakt die Fern duurder dan andere fietsen maar dat verklaart niet de extreem hoge prijs. Ook de onderdelen zijn niet zo duur (geen elektronische schakeling e.d.) als van (de duurste) fabrieksfietsen met dezelfde prijstelling. Dus dan zal het toch de exclusiviteit zijn. Hetzelfde geldt voor de bijbehorende tassen.

Gelukkig is de prijs niet zo zichtbaar, anders zou je hem nergens durven achterlaten voor een bakje koffie e.d. ;)
Een hoge prijs kan ook komen door hoge winstmarges. Denk maar aan de iPhone, met een winstmarge van 35 tot 40%. Het is maar wat mensen bereid zijn voor een product te betalen.
Keer het eens om. Stel die kerel van Fern is tevreden met een modaal inkomen. Weet niet wat dat in Duitsland is, in NL rond de 35K bruto.

Op de website zegt Fern te bouwen sinds 2013 en ik tel zo'n 45 fietsen in de gallery. Zeg zo'n 5 per jaar. Dan moet ie dus zo'n 7K per fiets overhouden onder de streep.

Heeft ie dus zo'n 4K per fiets van 11K beschikbaar voor inkoop, z'n werkplaats, z'n collega, z'n maandlasten, etc.

Dan heeft de website het nog over fietsen vanaf 5K. Het houdt niet over.

(Bedenk daarnaast ook dat 10K voor héél veel mensen helemaal geen raar bedrag is om wat leuks voor jezelf te kopen. Je moet ze wel weten te vinden.)
willem.m schreef:
di 09 feb, 2021 09:02
Een hoge prijs kan ook komen door hoge winstmarges. Denk maar aan de iPhone, met een winstmarge van 35 tot 40%. Het is maar wat mensen bereid zijn voor een product te betalen.
Als je een fiets van maximaal € 1500 wil kopen, denkt de dealer dat je ook nog wel een fiets van € 1700 bij hem koopt. Dat is meestal ook zo. Maar als je een fiets van € 3000 wil kopen, denkt de dealer dat je ook wel een fiets van € 4000 (of meer) kunt kopen, die qua inkoop een heel klein beetje duurder is en misschien een heel klein beetje beter of betrouwbaarder of "duurzamer" is. Tel uit je winst. Daarom verkopen sommige fietsenmakers die goedkope (en bijna even goede) fietsen helemaal niet meer, of alleen met het mes op de keel.
willem.m schreef:
di 09 feb, 2021 09:02
Een hoge prijs kan ook komen door hoge winstmarges. Denk maar aan de iPhone, met een winstmarge van 35 tot 40%. Het is maar wat mensen bereid zijn voor een product te betalen.
Verkeerde vergelijking. Want in dit soort apparatuur zit bv ook aardig wat kosten in R&D, terwijl het getal wat jij noemt vaak alleen om het optellen van de inkoop- en in-elkaar-zet-kosten voor de verzamelde onderdelen van zo'n apparaat gaat tegenover de verkoopprijs.

Dat zal bij een fiets wat anders liggen. Geen idee hoe ze op deze prijs zijn gekomen, en of het een redelijke prijs is. Maar de keus is aan de consument.
peter de rijk schreef:Als je een fiets van maximaal € 1500 wil kopen, denkt de dealer dat je ook nog wel een fiets van € 1700 bij hem koopt.
Daarom: trek je jekkie van de Lidl aan, ga met de oude stadfiets naar de fietsenwinkel en zeg de kerel dat je een fiets moet hebben maar daar maximaal 950 euro aan uit wilt geven. Als je een geschikte fiets bij hem vindt tussen het gesprek door zijn er twee gelukkige mensen: jij hebt je fiets en de verkoper denkt dat hij een armoedzaaier toch een vrij dure fiets heeft verkocht voor 1400 euro.
kan weg, dubbel
Flix schreef:
di 09 feb, 2021 11:06
willem.m schreef:
di 09 feb, 2021 09:02
Een hoge prijs kan ook komen door hoge winstmarges. Denk maar aan de iPhone, met een winstmarge van 35 tot 40%. Het is maar wat mensen bereid zijn voor een product te betalen.
Verkeerde vergelijking. Want in dit soort apparatuur zit bv ook aardig wat kosten in R&D, terwijl het getal wat jij noemt vaak alleen om het optellen van de inkoop- en in-elkaar-zet-kosten voor de verzamelde onderdelen van zo'n apparaat gaat tegenover de verkoopprijs.

Dat zal bij een fiets wat anders liggen.
Ook voor fietsen is R&D nodig. Dus welk punt wil je maken?

Flix schreef:
di 09 feb, 2021 11:06
Maar de keus is aan de consument.
Precies het punt dat ik wilde maken.

Maarre, heb je niks te doen ofzo?
viewtopic.php?f=26&t=35510#p385684
Het is naar mijn idee heel erg iets van deze "tijd". Veel mensen hebben aanzienlijke bedragen over voor luxe en onderscheidende artikelen. Verpak het geheel in een gelikte presentatie/fotografie/image met fraaie teksten erbij en je creëert een imago, een merk. Dat gaat overal zo. Er is een deel kwaliteit in deze "mix", maar dat bepaalt zeker niet de eindprijs, zoals velen hierboven al opmerkten.
Een fietsshirt van Rapha kost zonder korting zo'n 120-180 euro. Made in China. Ik heb er verschillende van. De prijs is absurd te noemen, en toch bieden ze een bepaalde stijl aan, een bepaald comfort ook, dat (althans in het begin niet) door anderen werd aangeboden.
Als ik een nieuwe Volvo V90 XC wil, gaat de prijs naar de 80.000 euro, winterwielen erbij? Dat is dan 2500 euro de vier.
Kun je met een Clio uit 2013 niet ook heel prima rondrijden? (kosten rond 7000 euro) Nou dan.

Dus tja, men maakt een imago, en een fraai product, en er zijn klanten die dat willen.
Terug naar de fietsen; ik persoonlijk vind een bedrag boven de 5000 euro totaal voor een maatfiets teveel, gevoelsmatig, het is tenslotte "maar" een fiets. Vroeger vond ik een Gazelle van 1000 euro al fors. Dus FERN, of 1 van de andere sjieke zelfverzonnen merken? Mwah. Niet voor mij. (Al kijk ik wel graag naar de foto's op de websites)
Fietsen zijn ook zo duur omdat er klanten bestaan die het willen betalen.
De prijs wordt voor een deel bepaald door de kosten voor de producent, de verdeler, de winkel etc. maar ook door de beurs van de consument, en zijn bereidwilligheid om die open te trekken.
Om het anders te zeggen: er bestaat vraag naar dure dingen, en dus komt er aanbod.
(Ik denk dat er zelfs vraag naar dure dingen bestaat omdat ze duur zijn.)
derdekeer schreef:
di 09 feb, 2021 11:33
(Ik denk dat er zelfs vraag naar dure dingen bestaat omdat ze duur zijn.)
Ja, waarom denk je dat mensen een Breitling- of Rolex-klokkie kopen? Op je telefoon kan je ook zien hoe laat het is...
Bij hele dure dingen geldt ook nog de bekende wet van de afnemende meeropbrengst. Veel mensen, mijzelf niet uitgezonderd, zijn vaak op zoek naar de gulden middenweg van goede kwaliteit voor een redelijk bedrag, en wat dan redelijk is verschilt per persoon. Vaak vormen de artikelen die net wat duurder zijn dan gemiddeld een goede keus, duurder gaat niet veel meer opleveren, in het algemeen.
Tenzij je in de juwelier staat.
Joris Flemming schreef:
di 09 feb, 2021 11:46
Vaak vormen de artikelen die net wat duurder zijn dan gemiddeld een goede keus, duurder gaat niet veel meer opleveren, in het algemeen.
Zo'n Fern is bij andere fietsenmerken erg welkom om het gemiddelde flink op te krikken. En hele hordes trappen er in ook nog.
Joris Flemming schreef:
di 09 feb, 2021 11:46
Bij hele dure dingen geldt ook nog de bekende wet van de afnemende meeropbrengst. Veel mensen, mijzelf niet uitgezonderd, zijn vaak op zoek naar de gulden middenweg van goede kwaliteit voor een redelijk bedrag, en wat dan redelijk is verschilt per persoon. Vaak vormen de artikelen die net wat duurder zijn dan gemiddeld een goede keus, duurder gaat niet veel meer opleveren, in het algemeen.
Tenzij je in de juwelier staat.
In de (mechanische) horlogewereld is zelfs Rolex nog een middenmoter ;) maar dan wel één met de beste prijs-kwaliteitsverhouding :)
Joris Flemming schreef:
di 09 feb, 2021 11:46
Vaak vormen de artikelen die net wat duurder zijn dan gemiddeld een goede keus,
kan ik me in vinden. Vraag is dan alleen van welk gemiddelde je uitgaat. Wanneer een fietsreiziger een bovengemiddelde prijs betaalt voor een fiets dan is dat redelijk. Dan kom je misschien uit op een prijs van 2500 euro. Maar of het redelijk is een bovengemiddelde prijs te betalen voor fiets uit een toch aan hoger segment, is maar de vraag. Dan kom je uit op bedragen die ver boven de 5000 euro gaan. Dan is er meer dan ratio wat bepalend is.
LHTJoost schreef: Vraag is dan alleen van welk gemiddelde je uitgaat
Precies, net zoals dat er bepaalde fietsenverkopers lopen te piepen dat met een derailleur op wereldreis eigenlijk geen doen is :lol: terwijl ik op YT reisvlogs zie waar 99% op derailleurfietsen van rond de 1000 euro of minder fietst.