Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt sommige fietsen zo duur? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat maakt sommige fietsen zo duur?

Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 09:00
8<
Ik denk dat er aan de b2b misschien per stuk minder verdiend wordt, maar goed of je nu 100x 1 euro winst pakt of 1 x 100 euro.
In absolute bedragen heb je gelijk, maar bij een product dat aan inkoop / fabricage / montage de fabrikant 500 euro kost, en hij verkoopt die voor 600 euro, dat levert dan 100 euro = 20% winst op.
Als hij 100 van die producten in bulk verkoopt voor 501 euro per stuk, dan is diezelfde 100 euro winst nog maar 0,2% winst.
Ja klopt, dat zat ik me later ook te bedenken. Het zal wel aantrekkelijk zijn iig.
Om terug te komen op het onderwerp: dit zijn gouden tijden om zelf vanaf een frame een niet te dure vakantie/tochtjes/gravelfiets samen te stellen.
Omdat ik bezig ben geweest zelf een fiets samen te stellen, mixen en hergebruiken heb ik gegevens bij de hand van een complete onderdelenlijst voor een 3x9-speed V-brake vakantiefiets.

Het blijkt dat je op een frame na voor 1000 euro precies ( :wink: ) de hele zwik kunt bestellen. Dat zijn dan allemaal onderdelen die ruim voldoende betrouwbaar zijn gebleken voor fietsvakanties in de bergen. Voor sommige dingen kwam ik voordelig uit, zoals de velgen, maar merk op dat het zadel en de buitenbanden beslist niet de goedkoopste opties zijn. Nog goedkoper is natuurlijk als je zoals ik een deel nieuw-tweedehands op de kop tikt en een ander deel al hebt. :D

Nieuwprijzen losse onderdelen 2023
Frame+vork p.m.
Zadel Brooks 130 euro
Banden Almotion 80
Bagagedrager Tubus 75
Velgen Exal 45
Bar Ends pm 40
Spaken DT butted 40
Cranckstel Alivio 40
Achterderailleur Alivio 40
Achternaaf Deore 40
Balhoofdstel Tange 30
Remmen Alivio 30
Pedalen Shimano 30
Standaard Esge 25
Stuurpen Zoom 25
Stuur Ergotec level 5 25
Voorderailleur Acera 20
Commandeurs Alivio 20
Remgrepen Alivio 20
Remblokjes Kool stop 20
Nippels DT/Sapim 20
Voornaaf Deore 20
Binnenbanden Schwalbe 20
Koplamp pm 20
Ketting KMC 15
Trapas Thun 15
Cassette Shimano 15
Zadelpen FF Limit 15
Achterlamp pm 15
Spatborden pm 15
Handvatten nb 10
Pomphouder nb 10
Pomp SKS 10
Kettingscherm pm 10
Velglint Schwalbe 5
Bel nb 5
Bidonhouders nb 5

Totaal 1000

Edit: kabels... dus toch duurder dan 1000 euro.
Een slot staat er ook niet bij. Ik gebruik soms een los slot en dat beschouw ik niet als een onderdeel van de fiets.
Leon

Ik zag net op you tube een film van een echtpaar die een wereldreis hadden gemaakt.

In het filmpje lieten zij hun fietsen zien. Kochten het frame 2e hands en bouwden deze zelf op met deels nieuwe en gebruikte spullen.
Zij waren per fiets €800 kwijt.

Mario
Leon schreef:
zo 12 nov, 2023 15:06
Om terug te komen op het onderwerp: dit zijn gouden tijden om zelf vanaf een frame een niet te dure vakantie/tochtjes/gravelfiets samen te stellen.
Dank je voor het overzicht! En inderdaad, als je al het een en ander hebt, of begint met een tweedehands frame waarop al een aantal bruikbare onderdelen zit, dan kan het nog veel goedkoper.

En veel belangrijker: wat is er nou leuker dan je eigen fiets te bouwen? :D
supermario schreef:
zo 12 nov, 2023 19:25
Ik zag net op you tube een film van een echtpaar die een wereldreis hadden gemaakt.
Welk kanaal of filmpje is dit aub ?
Voor een betaalbare (wereld) reisfiets is 26 inch op dit moment wel het toverwoord.
Mooi gedaan Leon!

Tegenwoordig kun je sowieso voor redelijk geld een prima fiets kopen. Vind ik dan. Zolang je maar weg blijft van electronisch, Rohloff en carbon.

Daarom kocht ik drie weken geleden een nieuwe (dat komt zelden voor :wink:). M’n 20 jaar oude giant was aardig op. Ik zocht: een solide MTB. Zo veel mogelijk naar huidige standaard en ruimte voor upgrades tzt. Nice to have: luchtgeveerde vork en nokjes voor achterdrager.

Resultaat: precies dat. Solide alu frame. Rockshox Judy met lockout op ‘t stuur, boost steekassen voor en achter, deore 1x12 en hydraulische remmen, velgen tubeless ready, schwalbe 57-622 en ik denk dat 70-584 gaat passen wie weet.

Model 2023. Met fietsbel, bidonhouders en Garmin mount. €999. Mooi toch.