Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TIP: raak je spullen niet te makkelijk kwijt - Forum Wereldfietser

TIP: raak je spullen niet te makkelijk kwijt

Om in geval van verlies de kans te lopen dat ik mijn spullen ooit nog eens terug zie plak ik een sticker met contactgegevens in de camera of om de batterij.
Op het SD kaartje ook altijd een jpg met daarop een foto van de adres sticker.

Je weet maar nooit......
DSC_3023.JPG
Als je er je email adres opzet valt er misschien op kortere termijn nog wat recht te breien ;)

Gaat waarschijnlijk sneller dan mensen in een vakantieland je spullen naar huis te laten sturen.
Jurr schreef:
di 02 feb, 2021 19:14
Als je er je email adres opzet valt er misschien op kortere termijn nog wat recht te breien ;)

Gaat waarschijnlijk sneller dan mensen in een vakantieland je spullen naar huis te laten sturen.
Inderdaad: een emailadres is handiger.

Verder wel een prima idee hoor 👍
De foto is niet erg scherp. Maar ik bespeur wel een nadeel. Als je bijv. nog vier weken fietsvakantie voor de boeg hebt, kan je pas na thuiskomst de mails checken en kijken of de vinder jou al een bericht heeft gestuurd. :roll:
He, he
Scherp opgemerkt.
De foto is niet zo scherp omdat ik mijn adresgegevens niet wil delen en er staan zelfs 2 telefoonnummers op de sticker.
Ik heb op de sd kaartjes van mijn camera's een tekstbestandje met contactgegevens. Is al eens van pas gekomen toen ik mijn camera kwijtraakte, kreeg niet veel later een appje dat ie gevonden was! 😁
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 19:48
De foto is niet erg scherp. Maar ik bespeur wel een nadeel. Als je bijv. nog vier weken fietsvakantie voor de boeg hebt, kan je pas na thuiskomst de mails checken en kijken of de vinder jou al een bericht heeft gestuurd. :roll:
Hoezo? Je kunt je mail toch onderweg checken?
Ik heb eens als project bij L&F bij een luchtvaartmaatschappij gewerkt. Je houdt het niet voor mogelijk wat mensen allemaal aan boord laten liggen. De hele organisatie was opgetuigd om mensen, vaak nog voordat ze wisten dat ze een item kwijt waren, het ding al terug te bezorgen. En dat was dus vaak al voordat ze naar huis waren, of op hun doorverbinding waren gestapt.
Het grootste probleem was te achterhalen van wie het item was. Ik heb dus gezien hoe belangrijk het is om alles wat je maar kan laten liggen/verliezen, te markeren. Een telefoonnummer (en op je eigen mobiel dan bv het nummer van je partner) werkt m.i. het best (snelst). Sticker, watervaste stift, label, maakt allemaal niet uit, als je het ding maar markeert. Misschien is je device dan minder 'strak', maar hij komt dan wél bij je terug.

Ook nog een optie: op een smartfoon kun je een Medische ID instellen, met plain tekst, contactnummers en meer, te bereiken buitenom het lockscreen. Dat kan ook al helpen.
Ik stel in mijn camera's altijd copyrightinformatie in. Dan staan de gegevens in elke foto. Maar de meeste mensen kijken daar niet naar. Gewoon een foto van je gegevens is gemakkelijker. Zo heb ik mijn camera wel eens teruggekregen nadat hij uit de fietstas was gevallen en op straat beland.
Flix schreef:
di 02 feb, 2021 20:14
Ook nog een optie: op een smartfoon kun je een Medische ID instellen, met plain tekst, contactnummers en meer, te bereiken buitenom het lockscreen. Dat kan ook al helpen.
Hele goeie @Flix
Als je bij Noodgeval -> Informatie bij nood ook nog de (afgeschermde) gegevens van je contactpersoon of meerdere contactpersonen toevoegt kunnen deze personen gebeld worden zonder de telefoon te ontgrendelen.
Daarnaast kan je op het schermvergrendelingsscherm (Scrabblewoord!) een tekst plaatsen met bijvoorbeeld een telefoonnummer voor noodgevallen of voor de eerlijke vinder.
willem.m schreef:
di 02 feb, 2021 20:00
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 19:48
De foto is niet erg scherp. Maar ik bespeur wel een nadeel. Als je bijv. nog vier weken fietsvakantie voor de boeg hebt, kan je pas na thuiskomst de mails checken en kijken of de vinder jou al een bericht heeft gestuurd. :roll:
Hoezo? Je kunt je mail toch onderweg checken?
Om een mail te checken heb je toch een computer nodig? Daar is mijn smartphone niet toegerust. Misschien bij een internetcafé. Ik heb bijv. in ons Zweedse huis een PC staan, maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben.... Ik heb die via-via kunnen omzeilen met een gehuurde router.
Martin, het is 2020!
Bert van Sprang schreef:
di 02 feb, 2021 22:00
Martin, het is 2020!
Nog veel gekker Bert
Bert van Sprang schreef:
di 02 feb, 2021 22:00
Martin, het is 2020!
+1

;)
2021 :oops:
Jurr schreef:
di 02 feb, 2021 19:14
Als je er je email adres opzet valt er misschien op kortere termijn nog wat recht te breien ;)
Alleenwonenden (of stellen die samen onderweg zijn) hebben er mogelijk geen behoefte aan om dieven te laten weten waar hun huis leegstaat. Kan ook een overweging zijn om iets anders dan een woonadres te gebruiken.

Groetjes,

Carl
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 21:58
...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Huh ???

In China mag dat tot op zekere hoogte wel. Althans in 2020..

Hans
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 21:58
...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Heb je misschien een link naar de Engelstalige uitleg van die wet?
willem.m schreef:
di 02 feb, 2021 22:58
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 21:58
...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Heb je misschien een link naar de Engelstalige uitleg van die wet?
Je mag in Zweden pas internet hebben als je je daar bent ingeschreven. Heb ik in 2015 voor 25.000 kronen m'n Zweedse huis op glasvezel laten aansluiten en nou kan ik er niks mee! Dat gebeurt bij Skatteverket, de Zweedse belastingdienst. Zal eens kijken, maar momenteel ligt thuis m'n internet eruit, want ik ben nog niet klaar met het wisselen van provider. Ziggo eruit en KPN erin. Dus de dradenboel herschikken en een andere modem aansluiten.
Flix schreef:
di 02 feb, 2021 20:14
Ik heb dus gezien hoe belangrijk het is om alles wat je maar kan laten liggen/verliezen, te markeren.
Mijn kinderen krijgen/kregen altijd telefoonnummers op hun pols. Althans op vliegvelden/stations/strand/dierentuin/festival etc. Thuis geloof ik over het algemeen wel dat ik ze terug kan vinden :)