Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TIP: raak je spullen niet te makkelijk kwijt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TIP: raak je spullen niet te makkelijk kwijt

willem.m schreef:
di 02 feb, 2021 22:58
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 feb, 2021 21:58
...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Heb je misschien een link naar de Engelstalige uitleg van die wet?
Nog beter, er is ook een Nederlandstalige uitleg!

Hoe zit het met het persoonsnummer in Zweden?
Wie in Zweden wil gaan wonen, die heeft direct een uitdaging voor de boeg. Zonder persoonsnummer kun je namelijk niets in Zweden. Je kunt geen bankrekening openen *), geen huis aankopen, geen werk vinden en je kunt geen abonnementen afsluiten en geen producten online bestellen. Het persoonsnummer speelt dus een grote rol en is een belangrijke stap in het proces van het emigreren naar Zweden. Het persoonsnummer is in 1947 ingevoerd en is vergelijkbaar met het Nederlandse BSN-nummer. Het persoonsnummer dat je krijgt, verandert nooit, behalve wanneer je een geslachtsverandering ondergaat.
*) In mijn geval heb ik wél een Zweeds bankrekeningnummer, maar daarvoor heb ik van de bank een z.g. Samordnungsnummer (een lichte vorm van persoonsnummer) gekregen om te kunnen internetbankieren. En voor contacten met verzekeringen en belastingen. Maar dat is ook alles. Wij wonen ook niet echt in Zweden, maar hebben daar wel een tweede huis.

Hoe kun je een Zweeds persoonsnummer krijgen?
Wonen in Zweden begint met het aanvragen van een persoonsnummer. Als Nederlander of Belg kun je dit zelf aanvragen op de website van www.skatteverket.se Let wel goed op dat je alle benodigde papieren kunt overleggen en aan kunt tonen dat je verblijfsrecht hebt in Zweden.
Om een persoonsnummer aan te kunnen vragen, moet je minstens over de volgende documenten beschikken:
• Een geldig paspoort of ID-kaart
• Geboorteuittreksel en in geval van partners trouwboekje of samenlevingscontract
• Papieren die je verblijfsrecht aan kunnen tonen
• In het geval van kinderen die meekomen, moet hun geboorteakte ook overlegd worden
Wanneer je dit allemaal voor elkaar hebt, is de volgende stap het aantonen van jouw verblijfsrecht. Eigenlijk wordt hiermee bedoeld dat je aan kunt tonen dat je in Zweden komt met een goede reden of een goede basis. Het verblijfsrecht kun je aantonen door te laten zien dat je gaat studeren (bewijs van inschrijving), dat je een baan aangeboden gekregen hebt (arbeidscontract) of dat je genoeg spaargeld hebt om jezelf in onderhoud te kunnen voorzien. Waar eerder gold dat het beginnen van een eigen bedrijf ook onder aantonen van verblijfsrecht viel, is dit nu sterk verschillend per kommun (gemeente). Doe hier altijd navraag naar.
In alle gevallen moet je een volledig dekkende ziektekostenverzekering kunnen overleggen. Hier is veel om te doen, het is namelijk in strijd met de geldende EU-regels, maar de eis is nog niet van tafel. Zeg dus de ziektekostenverzekering niet direct op wanneer je uit Nederland vertrekt, want dit zal ervoor zorgen dat je nooit een Zweeds persoonsnummer kunt krijgen. Pas wanneer je een persoonsnummer gekregen hebt, kun je de ziektekostenverzekering opzeggen in Nederland.

Problemen met het persoonsnummer
Er zijn veel mensen die steeds meer problemen krijgen met het aanvragen van het persoonsnummer. De grote groep immigranten zorgt ervoor dat Skatteverket de eisen steeds iets bijstelt. Dit verschilt sterk per regio. Het verkrijgen van het persoonsnummer is dus niet overal gelijk. Waar je in de ene kommun het nummer kunt krijgen binnen een week, heb je in de andere kommun maanden nodig, om uiteindelijk goed gekeurd te worden.
Daarom is het verstandig om hier direct mee te beginnen wanneer je wonen in Zweden waar wilt maken. Zonder een Zweeds persoonsnummer kun je namelijk nagenoeg niets. Wil je gewoon kamperen of op vakantie naar Zweden, dan heb je uiteraard geen persoonsnummer nodig.
Ik heb bij het doorspitten hier nog meer informatie gevonden:

Mensen die in Nederland blijven wonen, maar een vakantiehuis hebben in Zweden
Voor deze groep is het het moeilijkst om een persoonsnummer te krijgen. De zorgverzekering is geen probleem aangezien je verzekerd blijft in het Nederlandse systeem, en je in Zweden zorg kunt krijgen met je EU-zorgpas.
De Skatteverket (de Zweedse belastingdienst) weigert om aan deze groep een persoonsnummer te geven omdat je volgens hen niet in Zweden woont. Dat levert problemen op, omdat in Zweden vrijwel alles aan het persoonsnummer hangt en je zonder dat nummer geen of slechts beperkt gebruik kunt maken van producten en diensten, zowel van de overheid als het bedrijfsleven.
Deze starre houding van de Zweedse overheid is moeilijk te begrijpen. Ze benadelen hiermee een groep mensen die een substantiële bijdrage leveren aan de gemeenschap, en dat vaak ook doen in de wat armere gebieden met weinig economische activiteit.
Er zijn mensen die dit onacceptabel vinden en die er veel voor over hebben om toch dat persoonsnummer te krijgen. Het weigeren van het persoonsnummer is waarschijnlijk in strijd met Europese bepalingen over vrij verkeer van goederen en personen binnen de unie, en discriminatie van bepaalde groepen. Het schijnt dat als je er echt werk van gaat maken en het bij Skatteverket duidelijk wordt dat je het zo ver gaat doorzetten, dat ze je alsnog een persoonsnummer geven.
Er zijn geen gevallen bekend van mensen, die echt een hele klacht procedure hebben doorlopen bij de EU. Ook kon men geen uitspraken kunnen vinden van een Europees hof over dit soort zaken. Waarschijnlijk heeft nog niemand de lange adem en het geld er voor over gehad om het zover te laten komen, of heeft Skatteverket een echte, voor hen waarschijnlijk negatieve, uitspraak altijd weten te voorkomen door betrokken personen alsnog een persoonsnummer te geven.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 00:30

...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Of je neemt een Zweedse prepaid simkaart en stelt die in als draadloze hotspot, eventueel via een smartphone. Of Nederlandse data abonnement mee naar Zweden waardoor je die als draadloze hotspot kunt gebruiken. Wel op de snelheid letten, met een buitenlandse simkaart lijk je vaak niet vooraan als de snelheid verdeeld wordt...

Ervan uitgaande dat er mobiel bereik is in die regionen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 14:02
Heb je misschien een link naar de Engelstalige uitleg van die wet?
Nog beter, er is ook een Nederlandstalige uitleg!

...
Bron?
geen producten online bestellen
Wow
eindgebruiker schreef:
wo 03 feb, 2021 14:57
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 14:02
Heb je misschien een link naar de Engelstalige uitleg van die wet?
Nog beter, er is ook een Nederlandstalige uitleg!

...
Bron?
Als je "Persoonsnummer in Zweden" op google zoekt, komt er een hele scala aan diverse bronnen.
Jurr schreef:
wo 03 feb, 2021 14:54
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 00:30

...maar volgens de Zweedse wet mag een buitenlander geen internet hebben....
Of je neemt een Zweedse prepaid simkaart en stelt die in als draadloze hotspot, eventueel via een smartphone. Of Nederlandse data abonnement mee naar Zweden waardoor je die als draadloze hotspot kunt gebruiken. Wel op de snelheid letten, met een buitenlandse simkaart lijk je vaak niet vooraan als de snelheid verdeeld wordt...

Ervan uitgaande dat er mobiel bereik is in die regionen.
Ik gebruik de smartphone niet veel voor internet, daar heb ik de computer voor. Handiger met een groter scherm. Daar heb ik een gehuurde router van www.tre.se, maar het kost wel geld. Online producten bestellen is daar echt onmogelijk, daarvoor vraag ik de Zweedse buren wel voor en dan betaal ik.
wij hadden vroeger thuis aan de fietssleutels of een sleutelbos een label met de gegevens van een oom en tante in onze woonplaats ( zij hebben een andere achternaam).
met name mijn vader was heel ervaren met het kwijtraken van spullen en dan kregen we een bellettje van de oom of tante en konden we het op de fiets ophalen :D
later werd het een label met hun postcode+huisnummer.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 17:59

Ik gebruik de smartphone niet veel voor internet, daar heb ik de computer voor. Handiger met een groter scherm.
Als je je smartphone als hotspot gebruikt, kan je computer met WiFi via je smartphone verbinding maken met internet.
Jurr schreef:
wo 03 feb, 2021 19:44
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 17:59

Ik gebruik de smartphone niet veel voor internet, daar heb ik de computer voor. Handiger met een groter scherm.
Als je je smartphone als hotspot gebruikt, kan je computer met WiFi via je smartphone verbinding maken met internet.
...maar ga dan geen video's streamen, want dan raakt je datategoed snel op.

Maarre, volgens mij is het tijd voor twee topic-afsplitsingen ('Hoe gebruik ik mijn mobiel?' en 'Idiøte Zweedse regelgeving voor vast internet'), want dit heeft niets meer met de oorspronkelijke vraagstelling te maken.
Er was niet eens een vraagstelling.
Poppink schreef:
wo 03 feb, 2021 20:55
Er was niet eens een vraagstelling.
Je hebt gelijk. Het was een tip 💡
Jurr schreef:
wo 03 feb, 2021 19:44
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 feb, 2021 17:59

Ik gebruik de smartphone niet veel voor internet, daar heb ik de computer voor. Handiger met een groter scherm.
Als je je smartphone als hotspot gebruikt, kan je computer met WiFi via je smartphone verbinding maken met internet.
Wat is een hotspot? Hete plek? Leg eens uit hoe e.e.a. in elkaar zit. Middels een getekende schema?
Bovendien: een laptop kan wel verbinding maken met wifi, maar een desktop computer juist niet (die liggende zwarte Dell-kast onder het NL-bordje rechts op de foto), die neem ik ook mee naar Zweden. Daar heb ik al een andere beeldscherm en toetsenbord.
IMG_20201023_170149.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 00:32

Wat is een hotspot? Hete plek? Leg eens uit hoe e.e.a. in elkaar zit. Middels een getekende schema?
Als je je smartphone als hotspot gebruikt dan kunnen andere apparaten door middel van je smartphone via WiFi verbinding maken met het internet. Vast wel ergens te vinden online hoe dat gaat met jouw smartphone, anders even 'mobile hotspot' intikken in je favoriete zoekmachine, samen met merk en typenummer van de desbetreffende smartphone.

Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 00:32

Bovendien: een laptop kan wel verbinding maken met wifi, maar een desktop computer juist niet (die liggende zwarte Dell-kast onder het NL-bordje rechts op de foto), die neem ik ook mee naar Zweden.
Geen idee wat de specificaties zijn van jouw desktop computer, maar al jarenlang hebben ook de desktops de mogelijkheid tot het maken van een WiFi verbinding. Misschien dat de jouwe daar te oud voor is, dan kan er wellicht een mogelijkheid gemaakt worden door bijvoorbeeld een extra kaart insteken op je moederbord of wellicht via USB?

Geen idee wat de huidige mogelijkheden daarin zijn. Voor mij al wat jaren geleden dat ik m'n eigen pc's bouwde en m'n desktop via een PCI slot op het moederbord een WiFi mogelijkheid gaf en m'n laptop via PCMCIA insteekkaart.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 00:32
Wat is een hotspot? Hete plek? Leg eens uit hoe e.e.a. in elkaar zit.
...
Het is echt heel eenvoudig. Bekijk dit stappenplan en filmpje eens:
https://www.androidplanet.nl/tips/wifi- ... martphone/
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 08:30
Geen idee wat de specificaties zijn van jouw desktop computer, maar al jarenlang hebben ook de desktops de mogelijkheid tot het maken van een WiFi verbinding. Misschien dat de jouwe daar te oud voor is, dan kan er wellicht een mogelijkheid gemaakt worden door bijvoorbeeld een extra kaart insteken op je moederbord of wellicht via USB?
Ik heb de Dell-desktop nieuw gekocht op 22 oktober 2020, met Windows 10.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 14:28

Ik heb de Dell-desktop nieuw gekocht op 22 oktober 2020, met Windows 10.
Dan lijkt het me dat'ie ook wel tot het maken van een WiFi verbinding in staat is?
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 14:36
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 14:28

Ik heb de Dell-desktop nieuw gekocht op 22 oktober 2020, met Windows 10.
Dan lijkt het me dat'ie ook wel tot het maken van een WiFi verbinding in staat is?
En anders koop je voor een paar tientjes een losse:
https://www.coolblue.nl/wifi-adapters?c ... PkQAvD_BwE
willem.m schreef:
wo 17 feb, 2021 14:38
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 14:36
Martin E. van Doornik schreef:
wo 17 feb, 2021 14:28

Ik heb de Dell-desktop nieuw gekocht op 22 oktober 2020, met Windows 10.
Dan lijkt het me dat'ie ook wel tot het maken van een WiFi verbinding in staat is?
En anders koop je voor een paar tientjes een losse:
https://www.coolblue.nl/wifi-adapters?c ... PkQAvD_BwE
Reuze bedankt voor de informatie!