Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietsenbranche is nu een gekkenhuis - Forum Wereldfietser

De fietsenbranche is nu een gekkenhuis

"De fietsenbranche is een nu een gekkenhuis. De levertijd voor nieuwe onderdelen is 12 - 18 maanden," aldus Robbert van Santos.
Er is wereldwijd een tekort aan containers. Zie: . https://nieuwsfiets.nu/2020/12/23/conta ... bike-divis
Reuzebenieuwd hoeveel tijd er gaat zitten tussen de aanstaande prijsverhogingen vanwege duur transport en nadien de prijsverlagingen als de transportkosten weer terug op huidig niveau zijn.
Grandonneur schreef:
do 24 dec, 2020 14:33
prijsverlagingen
Prijsverlaging? Wat is dat?
Afbeelding
ja, da's een goeie, net als bij de brandstofprijzen...
is het een idee (net als nu bij bezorgingen van de Blokker en de slijter) als medewerkers de onderdelen zelf gaan ophalen? :wink:
ik vind een aspect: het laat zien hoe 'onzinnig' het wereldwijde gesleep met spullen is. je hebt een soort afhankelijkheid als je de kosten en lasten van transport kunstmatig laag houdt (afwentelt) en iets niet in je eigen buurt kunt produceren. (en ik doe er ook aan mee, gezien onze stekker -SUV want die komt ook niet hier uit de buurt :oops: )
maar misschien komt dit allemaal goed in de volgende pandemie, die om het versterkte broeikaseffect... :?
of hebben we ergens nog plek in een vliegtuig voor wat fietsonderdeeltjes, als het niet op een zeeschip kan? :shock:
toch denk ik dat we qua mobiliteit een heel eind komen met delen van en onderhoud aan onze huidige vervoersmiddelen :D
Een container vervoeren zou in plaats van 1300 ineens 15000 euro kosten. Wauw, dat is veel.
Dat is 13.700 euro duurder.

Eens rekenen.
Laten we eens een fietsonderdeel kopen van 400 gram in een doosje van 15 x 15 x 10 cm.

Gewicht
Een zeecontainer heeft een netto laadvermogen van 26,68 ton. (wikipedia zeecontainer)
Dus er kunnen, op gewichtsbasis, 26.680 / 0,4 = 66.700 van onze onderdelen in.
Ons onderdeel wordt in transport op gewichtsbasis dus 13.700 / 66.700 = 0,205 euro duurder.

Volume
Een zeecontainer heeft een inwendig volume van 67,5 m3.
Ons onderdeel heeft een volume van 0,15 x 0,15 x 0,1 = 0,00225 m3
Laten we zeggen dat de verpakkingen het volume nog verdubbelen. Dan is het volume 0,0045 m3 per stuk.
Dus er kunnen, op volumebasis, 67,5 / 0,0045 = 15.000 van onde zonderdelen in een container.
Ons onderdeel wordt in transport op volumebasis dus 13.700 / 15.000 = 0,913 euro duurder.

Je ziet dat het volume hier bepalend is.
Maar om nou te zeggen dat fietsonderdelen ineens heel duur moeten worden?

Even meer gerekend: een KLM-fietsdoos zou zo 84 euro meer gaan kosten in transport.
hoogframe schreef:
do 24 dec, 2020 14:43
ik vind een aspect: het laat zien hoe 'onzinnig' het wereldwijde gesleep met spullen is. je hebt een soort afhankelijkheid als je de kosten en lasten van transport kunstmatig laag houdt (afwentelt) en iets niet in je eigen buurt kunt produceren. (en ik doe er ook aan mee, gezien onze stekker -SUV want die komt ook niet hier uit de buurt :oops: )
maar misschien komt dit allemaal goed in de volgende pandemie, die om het versterkte broeikaseffect... :?
of hebben we ergens nog plek in een vliegtuig voor wat fietsonderdeeltjes, als het niet op een zeeschip kan? :shock:
toch denk ik dat we qua mobiliteit een heel eind komen met delen van en onderhoud aan onze huidige vervoersmiddelen :D
De zeecontainer is een waanzinnig efficiënt transportmiddel. De stijging van de welvaart in de wereld in de afgelopen decennia is voor een groot deel aan de zeecontainer te danken. Leve de zeecontainer dus. Als die containerschepen nog wat schoner worden, is het helemaal fantastisch. De kosten van transport over zee worden door velen enorm OVERschat.
Ik zou graag een berekening zien waarom "in de eigen buurt" produceren in dit verband te verkiezen zou zijn, als het om milieu, duurzaamheid en zo gaat. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet, zoals tomaten produceren in Spanje ook niet per se kwalijker is dan in Hollandse kassen.
De verwachte hogere consumentenprijzen voor fietsen en fietsonderdelen zijn (deels) een gevolg van de genoemde hogere kosten in de logistieke keten. Een tekort of vertraging aan deze producten leidt bij gelijkblijvende consumentenvraag vervolgens tot prijsstijgingen die een stuk hoger zijn dan wat je puur op basis van de hogere logistieke kosten zou mogen verwachten. Immers, die gewilde fietsen worden schaarser. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vraag_en_aanbod

De consumentenvraag neemt komend jaar mogelijk alleen maar toe, want veel mensen willen juist in deze periode hun geld uitgeven aan gezond(er) leven, of worden daarin gestimuleerd door (elektrische) fietsenplannen enzo. De hamvraag is hoeveel extra consumenten bereid zijn te gaan betalen. Wat mij betreft mogen ook marketingafdelingen van niet nader te noemen imagofietsenmerken wel wat water bij de wijn doen om zo de kosten wat te drukken. #wishfulthinking
Grandonneur schreef:
do 24 dec, 2020 14:33
Reuzebenieuwd hoeveel tijd er gaat zitten tussen de aanstaande prijsverhogingen vanwege duur transport en nadien de prijsverlagingen als de transportkosten weer terug op huidig niveau zijn.
Mooi dat je er bij voorbaat al van uit gaat dát die prijsverlagingen (na die mogelijke verhogingen) er gaan komen :)

De praktijk leert dat wanneer verkopers/ondernemers er mee weg komen, ze een mogelijke marge-verhoging met alle plezier zullen accepteren. En incasseren.
bert sitters schreef:
do 24 dec, 2020 14:22
"De fietsenbranche is een nu een gekkenhuis. De levertijd voor nieuwe onderdelen is 12 - 18 maanden," aldus Robbert van Santos.
Er is wereldwijd een tekort aan containers. Zie: . https://nieuwsfiets.nu/2020/12/23/conta ... bike-divis
Ik hoor dat meer maar hoe zit het werkelijk met die metalen kisten. Kijk even wat er staat in slechts een straat van Rotterdam.
https://www.google.nl/maps/@51.8895744, ... authuser=0
"Opnamedatum Afbeelding: mrt. 2019", staat daar onder in beeld op die steetviewlink.
Het zou mooi zijn als de kosten van een container stabiel hoog blijven. Wat beter is voor het milieu, bljjft lastig vast te stellen. Mijn dochter heeft ervoor gestudeerd, maar weet het antwoord ook niet. Minder is in ieder geval beter.
De problemen zouden niet anders geweest zijn als we om de hoek hadden geproduceerd. Stel dat de framebouwers die Gazelle vroeger nog had ineens twee keer zoveel frames hadden moeten maken. Was hen dat dan makkelijker afgegaan dan de framebouwers in Taiwan, China of Vietnam? Het voordeel van de huidige specialisatie is simpelweg dat iedereen doet waar hij/zij het beste in is en daar worden we allemaal beter van. De theorie erachter is die van de beroemde klassieke econonoom David Ricardo, heet het comparatieve kostenvoordeel, en is al in 1817 geformuleerd. De enige rem erop wordt gevormd door de transportkosten, en omdat die zo gedaald zijn kunnen we allemaal veel meer profiteren van deze welvaartswinst. Natuurlijk horen hier wel allemaal mitsen en maren bij, maar toch zijn we er allemaal veel welvarender van geworden. En niet alleen wij: de mensen in wat vroeger de Derde Wereld heette zeker ook. Transporten zijn recent inderdaad wat hoger geworden, ondanks een lager volume (https://unctad.org/news/navigating-thro ... a-can-help"). De verklaring lijkt vooral te zitten in grotere onzekerheid/hogere verzekeringspremies en de kans dat bemanningen ziek worden. Als ik de tarieven zie is de groei van de transportkosten echter toch heus niet meer dan een paar procent. Kortom, de belangrijkste reden voor de aanbodproblemen lijkt me niet in het transport te zitten, maar vooral in de eindige productiecapaciteit van de fabrieken van onderdelen en frames. Dat is een fysieke beperking waarmee we ook met productie om de hoek te maken zouden hebben gehad.
Wim schreef:
do 24 dec, 2020 20:15
Als ik de tarieven zie is de groei van de transportkosten echter toch heus niet meer dan een paar procent.
dus oftewel die genoemde kosten voor een container van €1300 naar €15.000 (verre oosten - europa) klopt niet?
Als je nu een nieuwe fiets wil moet je al hard zoeken naar een fiets die op voorraad is, fabrikanten kunnen niet leveren, vaak hebben ze bijna alles maar zijn er geen Deore remmen dus ze kunnen niet gebouwd worden, of een ander onderdeel, even schakelen en een ander onderdeel er op is lastig en moeilijk.
Gates onderdelen niet leverbaar? 1000e fietsen kunnen niet op tijd geleverd worden.
Voor bijvoorbeeld Santos is het wat makkelijker, geen XT remmen? geen probleem halen ze dan gewoon uit de optie lijst.

Nog wat aparts, bijna geen Brompton op voorraad in NL, voorraad is door particulieren uit Azie opgekocht en opgestuurd, dealers werden op een gegeven moment zo 10 keer per dag gebeld of er nog Bromptons op voorraad waren :shock:
Grandonneur schreef:
do 24 dec, 2020 21:08
Wim schreef:
do 24 dec, 2020 20:15
Als ik de tarieven zie is de groei van de transportkosten echter toch heus niet meer dan een paar procent.
dus oftewel die genoemde kosten voor een container van €1300 naar €15.000 (verre oosten - europa) klopt niet?
Ik neem aan dat Wim een paar % van de uiteindelinke verkoopprijs bedoelt.
Mr. Z schreef:
do 24 dec, 2020 21:14
Als je nu een nieuwe fiets wil moet je al hard zoeken naar een fiets die op voorraad is, fabrikanten kunnen niet leveren, vaak hebben ze bijna alles maar zijn er geen Deore remmen dus ze kunnen niet gebouwd worden, of een ander onderdeel, even schakelen en een ander onderdeel er op is lastig en moeilijk.

[...]
Toch maar een gebruikte kopen dan?

(-:
Jurr schreef:
vr 25 dec, 2020 13:40
Mr. Z schreef:
do 24 dec, 2020 21:14
Als je nu een nieuwe fiets wil moet je al hard zoeken naar een fiets die op voorraad is, fabrikanten kunnen niet leveren, vaak hebben ze bijna alles maar zijn er geen Deore remmen dus ze kunnen niet gebouwd worden, of een ander onderdeel, even schakelen en een ander onderdeel er op is lastig en moeilijk.

[...]
Toch maar een gebruikte kopen dan?

(-:
Nou probeer maar eens een gebruikte race of MTB fiets te kopen, die vliegen ook weg op Markplaats..
Denk dat vakantiefietsen wat minder gewild zijn op dit moment :(
Leon schreef:
do 24 dec, 2020 21:59
Grandonneur schreef:
do 24 dec, 2020 21:08
Wim schreef:
do 24 dec, 2020 20:15
Als ik de tarieven zie is de groei van de transportkosten echter toch heus niet meer dan een paar procent.
dus oftewel die genoemde kosten voor een container van €1300 naar €15.000 (verre oosten - europa) klopt niet?
Ik neem aan dat Wim een paar % van de uiteindelinke verkoopprijs bedoelt.
aha. Maar dan zie je toch dingen over het hoofd? (ben overigens geen econoom, verre van dat :D , dus corrigeer me als ik ernaast zit)

een hogere inkoop, als je die al kan relateren, zou ik dat verwachten aan de oorspronkelijke inkoop en niet aan de verkoop. Verkoop is inkoop + marge. Reken maar dat er een flinke factor zit op inkoop frames en uiteindelijke verkoop daarvan.

met meerkosten op het frame ben je er nog niet. Andere onderdelen zijn ook duurder om in te kopen. Factor d'r op, etc.

Ja, €30 extra kosten op een fiets van €1500 lijkt te overzien voor de fabrikant. maar €30 extra kosten op een frame van €45 is al een heel ander verhaal. Als de uiteindelijke winst op zo'n fiets voor de fabrikant €100 zou zijn daalt 'ie met 30%, alleen al door de meerkosten voor het frame.
Ik had lagere tarieven gezien voor containers. Maar nogmaals, ik denk dat het probleem zit in de toegenomen vraag en vanwege Covid ook nog problemen bij het aanbod. Als een relatieve kruimelaar als Santos dan bij Shimano aanklopt gaan Giant en Accell voor.