Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensvragen - Forum Wereldfietser

Levensvragen

Fietsen is voor mij een grote hobby onder meer vanwege de fases die ik regelmatig meemaak tijdens het fietsen.
Bij het vertrek zijn de gedachten wat verward, waar ga ik heen, wat doe ik eigenlijk, dingen van de dag passeren de revue.
Na een poosje komt de rust, wat heerlijk om buiten te zijn, lekker.
Vervolgens komt het stadium van wat dieper nadenken over zaken die actueel zijn.
Daarna de mooiste fase, de fase waarin briljante gedachten en uitvindingen de revue passeren.
(dat kan ook zo maar iets als het uitrekenen van van een tandwielverhouding 48/17 zijn hoor)
Vervolgens daalt het grote niets over mij heen.

Onderweg merk ik soms ook dingen op, zoals deze.

Levensvraag 1)
Hoe komt het dat veel bomen de neiging hebben in een rechtse schroef omhoog te groeien.
Beuken laten het vaak mooi zien.
Er zijn er ook die linksom groeien, maar die zijn veruit in de minderheid.
20100903_1741_DSCN1869_S610.JPG
Levensvraag 2)
Waarom draaien tegenwoordig alle windmolens linksom (kijkend in de windrichting)
Wat ik weet: Er was een jaar of 20-30 geleden een merk windmolens die rechtsom draaide, maar dat merk is - zo heb ik uit betrouwbare bron vernomen - failliet gegaan.
Ik heb deze vraag gesteld bij Informatiecentrum 11 beaufort en er later een mailwisseling over gehad maar ook daar bleven ze het antwoord schuldig.

Levensvraag 1 heb ik eens gesteld bij "Wie weet waar Willem Wever woont" maar daar is deze afgewezen omdat ik te oud ben.
Op levensvraag 2 heb ik tot nu als best passende antwoord gekregen: "omdat dat nou eenmaal zo is"

Brand maar los.
Heb je ter controle de situatie op het zuidelijk halfrond gecheckt?
1:
https://www.conifers.org/topics/spiral_grain.php

2:

https://www.quest.nl/tech/technologie/a ... out%20niet.

Leuke vraagstukken, ik hou me onderweg ook met van alles bezig, meeste is ongeschikt om hier te delen, maar ik kom altijd meer ontspannen en vrolijk thuis dan dat ik wegging.
eindgebruiker schreef:
wo 02 dec, 2020 08:06
Heb je ter controle de situatie op het zuidelijk halfrond gecheckt?
Jij mag niet meer raden - hoewel het bij ouderwetse houten molens een meer basale reden had...
Zo blijkt er ook nog een verband te zijn tussen rechtsdraaiende bomen en linksdraaiende molens! :D
Duizend maal dank edele meester van de kennis.
Een aaneengeschakelde keten van twijfel en zoeken is hiermee definitief gebroken.

Kan ik op zoek naar nieuwe onopgeloste vragen vanaf de fiets.
Poppink schreef:
wo 02 dec, 2020 12:06
Kan ik op zoek naar nieuwe onopgeloste vragen vanaf de fiets.
Zoals waarom het knopje van de bediening van het stopje van de wastafels in het buitenland ACHTER de kraan zit? (En tevens waarom dit mechanisme altijd stuk is.)
Tegenover mijn woning staat een bruine beuk, meer dan 100 jaar oud.

Nu de bladeren zijn gevallen kan je mooi de contouren van de takken onderscheiden.

Ik heb de boom al vele malen gefotografeerd.
Nooit is mij opgevallen dat de takken links of rechtsdraaiend zijn.

Je hebt een levendige fantasie nodig waarschijnlijk.
Ik ken wel links- of rechtsdraaiende yoghurt :wink:
joukon schreef:
wo 02 dec, 2020 13:53
Nooit is mij opgevallen dat de takken links of rechtsdraaiend zijn.

Je hebt een levendige fantasie nodig waarschijnlijk.
Nee hoor, vooral een goed waarnemingsvermogen. :-)
Het is niet zozeer aan de takken alswel aan de stam te zien.

http://www.bomen.org/actdraaiboom.html
Hier weliswaar geen beuk, maar een linksdraaiende eik in het Neuenburger Urwald. In 2009 konden we nog onder dit 800 jaar oude exemplaar doorfietsen. In 2014 kon de woudreus zijn draai niet langer vinden en heeft hij het loodje gelegd (zie hier).

Afbeelding
Ik heb een mogelijke verklaring voor linksom draaiende bomen:
Het met de klok mee bewegen symboliseert dat de boom rond Boeddha draait zoals de planeten rond de zon.

Nu nog een levensbeschouwelijke of religieuze stroming vinden die een verklaring biedt voor rechtsom draaiende bomen.
De Quest geeft drie mogelijke redenen voor linksdraaiende molens maar vergeten volgens mij de enige echte reden: we hebben hier in Nederland vaak te maken met een "ruimende wind" in combinatie met de constructie van het kroonwiel in de kop van de molen.

Een ruimende wind is wind die in de loop van de dag van boven gezien qua richting rechtsom draait. Meest voorkomend is een wind uit het zuidwesten die via westenwind naar noordwest draait. Het tegenovergestelde is een "krimpend wind".

De molenaar zal bij ruimende wind de kop van zijn molen willen meedraaien om zo veel mogelijk wind te vangen.

De as van de wieken is met een tandwiel verbonden met een groot horizontaal tandwiel waarvan de as midden door de molen naar beneden loopt.
kroonwiel.jpg
kroonwiel.jpg (9.99 KiB) 5743 keer bekeken
Als nu de wieken linksom draaien en je hebt wrijving op de grote as in de molen dan wil de kop van de molen vanzelf van boven gezien rechtsom draaien. Hierdoor kan de molenaar terwijl de wieken draaien in de loop van de meeste dagen zijn molen makkelijker verstellen dan wanneer de wieken rechtsom zouden draaien.
Ik moet terugkomen op mijn eerste impuls dat er een verklaring is voor de schroefvormige groei bij bomen.
"Finally, there doesn't seem to be much known about how all this happens: what physiological stresses trigger which growth hormones, for instance, or what causes a reversal in the direction of the spiral. On balance, I still have a sense that the field is data-poor, and it's possible to generate lots of plausible hypotheses."
Blijft de verklaring overeind: omdat dat nou eenmaal zo is.

Het net rond de draairichting van windmolens begint zich echter al aardig te sluiten.
Daarbij teken ik aan dat de volgende opmerking in dat artikel pertinente onzin is.
"Doordat de zon elke dag vanuit het oosten naar het westen beweegt, kreeg het hout een rechtse draaiing mee."
De rechtse schroef in de boom is immers tegen de draairichting van de zon in.
Poppink schreef:
wo 02 dec, 2020 18:53
Daarbij teken ik aan dat de volgende opmerking in dat artikel pertinente onzin is.
"Doordat de zon elke dag vanuit het oosten naar het westen beweegt, kreeg het hout een rechtse draaiing mee."
De rechtse schroef in de boom is immers tegen de draairichting van de zon in.
Er zijn natuurlijk bomen die houden van het zonnetje in hun gezicht, en bomen die de zon liever in de rug houden.

(En dit bedenk ik terwijl ik gewoon thuis op mijn bureaustoel zit. Kun je nagaan wat een mysteries ik ontrafel als ik aan het fietsen ben!)

Groetjes,

Carl
keesswart schreef:
wo 02 dec, 2020 14:25
Hier weliswaar geen beuk, maar een linksdraaiende eik in het Neuenburger Urwald.
Dank voor die duidelijke illustratie.
Nu snap ik wat bedoeld werd door de eerste poster.
+ thumbs up
Ik zag vandaag ook weer een levensvraag opdoemen;

- moet ik nu blij zijn dat de jaarlijkse overlast van de eikenprocessierups en soldeercursussen weer begint of niet?

het leid wel af van Corona in ieder geval...
Bomen met een rechtsschroevende stam leverden vroeger sterker hout voor assen van molenwieken, daarom draaien die molens linksom. Goed dicht hout. Sinds 1840 werden gietijzeren assen geproduceerd, maar het duurde nog een eeuw totdat de houten assen nagenoeg verdwenen zijn. Hier en daar komt men die nog wel tegen, de torenmolen van Zevenaar bijvoorbeeld.
In het buitenland kom ik echter wel rechtsomdraaiende molens tegen, zoals de standerdmolen van Oppenwehe (Kreis Minden-Lübbecke), zie foto. Op die dag heb ik daar gedraaid, hele vreemde gewaarwording met de wieken andersom!.
Oppenwehe 1993.jpg

Onderstaande foto is de standerdmolen van Huizen op het Openluchtmuseum in Arnhem, met een houten as. Ik ben hier de zeilen aan het voorleggen, voordat er gedraaid kan worden.
Standerdmolen Huizen zeilen voorleggen.jpg
Arnoutt schreef:
wo 02 dec, 2020 17:34
...we hebben hier in Nederland vaak te maken met een "ruimende wind"...
Een ruimende wind is wind die in de loop van de dag van boven gezien qua richting rechtsom draait. Meest voorkomend is een wind uit het zuidwesten die via westenwind naar noordwest draait. Het tegenovergestelde is een "krimpend wind".
Als de wind ruimt, zal ie ook weer een keer moeten krimpen, v.v., want anders zou ie rond blijven gaan.

Wat hier waarschijnlijk wordt bedoeld is dat in de loop van de dag de wind ruimt, en tegen de avond weer krimpt. Dit komt doordat er in de loop van de dag door thermiek (convective, verticale luchtbewegingen tgv opwarming door de zon) een uitwisseling plaatsvind tussen de luchtlagen vlak bij de grond en op enige hoogte. Daar de wind op het noordelijk halfrond altijd ruimt met de hoogte tgv de corioliskracht, zal door die uitwisseling (van de energie in de luchtlagen) de grondwind ruimen. Ook neemt de windsterkte dan toe, want door verminderde weerstand waait het hoger altijd harder dan aan de aardoppervlakte. Neemt de thermische activiteit weer af, zo tegen het eind van de middag, zal de wind (bij natuurlijk verder onveranderd weerbeeld), weer krimpen, en ook gaan liggen. Onderdeel van de dagelijkse gang; net als bv zee-/landwind aan de kust en dal-/bergwind in de bergen. Alle deze effecten zullen vast wel bekend zijn bij fietsers en kampeerders.

Omdat de molenaar o.h.a. gebaat is bij een sterkere wind, en 's avonds ook wel een keer klaar wil zijn, zal hij inderdaad meer gericht zijn op de ruimende wind in de dagelijkse gang.
Als de wind ruimt, zal ie ook weer een keer moeten krimpen, v.v., want anders zou ie rond blijven gaan.
Als je bergop gaat, ga je ook weer bergaf, maar waarom zou wind niet altijd rond kunnen draaien/ Volgens mij komt er dan niets in de knoop. :D
Flix schreef:
do 25 feb, 2021 11:03
Arnoutt schreef:
wo 02 dec, 2020 17:34
...we hebben hier in Nederland vaak te maken met een "ruimende wind"...
Een ruimende wind is wind die in de loop van de dag van boven gezien qua richting rechtsom draait. Meest voorkomend is een wind uit het zuidwesten die via westenwind naar noordwest draait. Het tegenovergestelde is een "krimpend wind".
Als de wind ruimt, zal ie ook weer een keer moeten krimpen, v.v., want anders zou ie rond blijven gaan.

Wat hier waarschijnlijk wordt bedoeld is dat in de loop van de dag de wind ruimt, en tegen de avond weer krimpt. Dit komt doordat er in de loop van de dag door thermiek (convective, verticale luchtbewegingen tgv opwarming door de zon) een uitwisseling plaatsvind tussen de luchtlagen vlak bij de grond en op enige hoogte. Daar de wind op het noordelijk halfrond altijd ruimt met de hoogte tgv de corioliskracht, zal door die uitwisseling (van de energie in de luchtlagen) de grondwind ruimen. Ook neemt de windsterkte dan toe, want door verminderde weerstand waait het hoger altijd harder dan aan de aardoppervlakte. Neemt de thermische activiteit weer af, zo tegen het eind van de middag, zal de wind (bij natuurlijk verder onveranderd weerbeeld), weer krimpen, en ook gaan liggen. Onderdeel van de dagelijkse gang; net als bv zee-/landwind aan de kust en dal-/bergwind in de bergen. Alle deze effecten zullen vast wel bekend zijn bij fietsers en kampeerders.

Omdat de molenaar o.h.a. gebaat is bij een sterkere wind, en 's avonds ook wel een keer klaar wil zijn, zal hij inderdaad meer gericht zijn op de ruimende wind in de dagelijkse gang.
Dat heb ik afgelopen zondag ook geconstateerd op mijn molen: de kap stond op ZZO maar de wind kwam uit ZW. Die heb ik dus gekruid (van kruien, niet kruiden), zeilen ervoor en draaien maar! In de komende uren kromp de wind naar ZZO. Dus de staart weer op zijn oude plaats terechtgekomen.
IMG_20210221_123940.jpg