Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe trend na de gravelbike - Forum Wereldfietser

De nieuwe trend na de gravelbike

Gelezen op het prikbord van Marten Gerritsen van M-Gineering. Het nieuwste type fiets waarvan men verwacht na de gravelbike te gaan doorbreken, de MTBGB:

https://www.lafieldguide.com/archive/fi ... 2021-mtbgb
Ai, zo jammer. "Mountain Bike Marketed as a Gravel Bike, or MTBGB for short", dat klopt helaas niet. Dat had
"MounTain Bike marketed as a Gravel Bike" moeten zijn :( .
Grappig, en erg juist. De vorige hype - de gravelbike - was weinig meer dan een hippe versie van de MTB die ik 23 jaar geleden kocht, toen nog zonder verende voorvork en dergelijke. Dat ding was licht, heel goed als de paden niet te ruig waren en met de juiste banden erop ging het op de weg ook behoorlijk snel (zij het niet zo snel als een racefiets). Je kon er een bagagedrager op vastmaken etc.
Is toch gewoon een monstercrosser of beachracer? Wel met wat extra "aanvullingen" ;)

Een aantal bosses in het frame is wel handig als je daar een bijpassende frametas bij hebt, scheelt weer banden om het frame.
Volgens mij zijn dit soort fietsen (mountainbike met dirt drop) in Amerika al jaren populair. Heel geschikt om onverhard mee te toeren en te bikepacken, lijkt me. Wat ruiger dan een gravel bike, maar comfortabeler op de lange afstanden dan een mountainbike. Of het in Nederland meerwaarde heeft kun je je afvragen. Maar voor de wereldfietser misschien wel functioneel.
derdekeer schreef:
ma 30 nov, 2020 12:38
Grappig, en erg juist. De vorige hype - de gravelbike - was weinig meer dan een hippe versie van de MTB die ik 23 jaar geleden kocht,
even een semi-serieuze nuance tussendoor, maar als de gravelbike al zo lang bestaat, (zelfs nog best een paar decennia ouder is), dan is het toch juist géén hype?
Marten houdt ons altijd op de hoogte van de nieuwste trends! Wie anders? (.... :?: :idea: :wink: )
Grandonneur schreef:
ma 30 nov, 2020 13:20
even een semi-serieuze nuance tussendoor, maar als de gravelbike al zo lang bestaat, (zelfs nog best een paar decennia ouder is), dan is het toch juist géén hype?
Nee, maar de gravelbike leefde jarenlang een schimmig bestaan, terwijl ze het afgelopen jaar opeens de winkel uitvliegen. Dat is dus de hype. Het is de vaardigheid van de marketeers om oude koeien uit de sloot te halen en die te presenteren als iets nieuws en onmisbaars. Als iedereen een gravelbike heeft en de markt weer inzakt, wordt de mountainbike met dirt drop van de plank gehaald en gepresenteerd als nieuw en onmisbaar.
Die achterrem in de cassette is trouwens wel absoluut een geniale noviteit. bespaart een hoop onderdelen, bouwt een stuk cleaner en bulletproof voor het ruige werk. Noviteiten komen toch vaak uit de koker van kleine onafhankelijke bouwers.
He, dat is mijn Surly Karate Monkey 8)
Ik wacht even tot er een limited edition van uitkomt. zo'n uitvoering met een extra stickertje en nummertje er op en dan voor het exclusieve kleurtje en een extra merknaampje nog iets meer betalen :shock: :wink:
De humor van Marten is nog springlevend! :lol: :lol:
Ik wil deze wel als ze er een Pinion op zetten en een deftige bel.
Nou...een goede koffiezetter meenemen.....begin er toch aan te denken :lol:
Leon schreef:
ma 30 nov, 2020 13:29
Marten houdt ons altijd op de hoogte van de nieuwste trends! Wie anders? (.... :?: :idea: :wink: )
Hij laat ons ook zien dat voor degene die nog UN55 trapassen gebruikt hij die beter nu kan gaan inslaan omdat Shimano stopt met de produktie ervan.
Fedor schreef:
ma 30 nov, 2020 13:02
Is toch gewoon een monstercrosser of beachracer? Wel met wat extra "aanvullingen" ;)

Een aantal bosses in het frame is wel handig als je daar een bijpassende frametas bij hebt, scheelt weer banden om het frame.
Wilde volgend jaar mijn beachracer net gaan inruilen voor gravelbike, moet maar even jaartje wachten voor hogere inruilwaarde dus.