Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vernieuwing Garmin GPS systemen? - Forum Wereldfietser

Vernieuwing Garmin GPS systemen?

Ik wil graag naast de MIO fiets GPS een Garmin kopen om te wandelen. Nu zie ik dat de Garmin eTrex® Touch al in 2015 geïntroduceerd is. Dan is ie bijna antiek. Weet iemand of er binnenkort nieuwe betaalbare modellen op de markt komen?

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/156873
Niks antieks aan. Hele goede outdoor GPS met jaren ervaring en ook erg goede voorgangers. Kopen zou ik zeggen voor wandelen en fietsen. Kan je afscheid nemen van de MIO.
De Etrex met knoppen heeft net weer een update gehad: de Etrex 32X. Verwacht geen daverende innovaties, maar goede wijn behoeft geen krans. De voordelen blijven: lage prijs, laag gewicht en gering stroomverbruik.
En dus hoogstwaarschijnlijk ook nog steeds dezelfde buggy software die het geregeld laat afweten.
Strong, light, cheap; pick two...
blokdoorn schreef:
wo 25 nov, 2020 18:45
En dus hoogstwaarschijnlijk ook nog steeds dezelfde buggy software die het geregeld laat afweten.
Benieuwd welke bugs jij hebt ervaren. Hier eigenlijk nooit bugs gevonden op de Legend Hcx, eTrex 30 en GPSMap 64s.
Wel software met een steile leercurve. Verder zou ik blind de eTrex kopen (niet de touch) mooi toestel en zeker niet over datum.
egopro schreef:
wo 25 nov, 2020 19:47
it bugs gevonden op de Legend Hcx, eTrex 30 en GPSMap 64s.
Wel software met een steile leercurve. Verder zou ik blind de eTrex kopen (niet de touch) mooi toestel en zeker niet over datum.
Als een apparaat 10 seconden nodig heeft om een plaatje/kaart van een paar pixels te verplaatsen dan is het bij mij wel over de datum. Daar had mijn eerste digitale camera, die een vergelijkbaar bedrag kostte, al een stuk minder moeite mee en dat gaat al richting 20 jaar geleden.
Maar oké, het ding, de etrex 30x, werkt nog wel prima voor mijn doel ermee: het lijntje volgen en van mijn rondjes een track maken.
egopro schreef:
wo 25 nov, 2020 19:47
blokdoorn schreef:
wo 25 nov, 2020 18:45
En dus hoogstwaarschijnlijk ook nog steeds dezelfde buggy software die het geregeld laat afweten.
Benieuwd welke bugs jij hebt ervaren. Hier eigenlijk nooit bugs gevonden op de Legend Hcx, eTrex 30 en GPSMap 64s.
Wel software met een steile leercurve. Verder zou ik blind de eTrex kopen (niet de touch) mooi toestel en zeker niet over datum.
Als je er aan gewend bent, is met de gebruikersonvriendelijkheid wel te leven, maar mijn etrex 30 crasht geregeld. Is naar mijn indruk afgelopen jaren toegenomen met updaten van de kaarten (OSM). Geregeld is, dan toch wel 1-3 keer op een fietsdag (ook wel eens een hele dag zonder crash). Dat is tijdens het volgen van een gpx track. Enige reden dat ik hem nog gebruik is de lange batterijduur.
Wim schreef:
wo 25 nov, 2020 18:35
De Etrex met knoppen heeft net weer een update gehad: de Etrex 32X. Verwacht geen daverende innovaties, maar goede wijn behoeft geen krans. De voordelen blijven: lage prijs, laag gewicht en gering stroomverbruik.
Dat is zeker ook een optie. Na de update in juni 2019 heeft de Etrex 32x ook 8gb geheugen. Gezien het lage batterij verbruik tov het touch model is het zeker een goede optie. We wandelen vooral bij lage temperaturen en dan vaak met handschoenen aan. Touch is dan ook niet bruikbaar. Alleen is het schermpje nog iets kleiner. Morgen eens kijken in Notter hoe het eruit ziet en voelt en een boek kopen om over die stijle Garmin leercurve te klimmen. https://www.gps.nl/gps_wijzer.html
Ik gebruik ook al jaren naar volle tevredenheid de etrex 30x. Inderdaad niet fancy met allemaal gave apps, social media en games.

Maar WEL met datgene wat ik niet krijg in de wat modernere gps-apparaten (en ook telefoons):
-Zuinig met stroom. Ik kan er 5 dagen non-stop mee hiken/biken. Lukt me niet met m'n telefoon, zelfs niet met alle verbindingen UIT.
-ECHT waterdicht in de stromende regen
-Ik kan hem laten vallen. Al diverse malen laten vallen, waarbij enige resultaat was dat de batterijklep eraf viel en de batterijen eruit. Mijn telefoon zou total-loss zijn geweest...

De vraag is dus: wat verwacht je van zo'n apparaat :)

(dat 'buggy' dat hierboven genoemd wordt herken ik ook niet overigens)
Ik gebruik nog steeds een Garmin GPSMap 60CSX, naar volle tevredenheid.

Niet Garmin verandert.
De wereld verandert.
Vroeger kon ik deze GPSMap nog aan een Android toestel hangen.
Maar sinds Android 5 geeft dat een fout op de geheugenkaart van de GPSMap.

En ja, ik gebruik nog steeds een kaart (Citynavigator met Topo geintegreerd) uit de oertijd.
Ik heb niet het idee dat Garmin de voor de fietser relevante kaarten ook maar iets heeft aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.
Hier zeer tevreden gebruiker van een eTrex 25. Maar ik doe er amper wat mee: Tracks er op plaatsen en deze rijden, meer niet. Daarnaast staan alle campings er op.

Enige onhebbelijkheid is dat als je halverwege een track wilt beginnen (en dan pas het apparaat aanzet). Dat wil nog wel ff duren voordat hij weet waar je bent.

Met alle laadsystemen op fietsen tegenwoordig (en de e-bikes) zou het lekker zijn als alle GPS'en ook via USB geladen zouden kunnen worden (ook tijdens het fietsen), naast de batterij/accu optie.
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 10:22

Met alle laadsystemen op fietsen tegenwoordig (en de e-bikes) zou het lekker zijn als alle GPS'en ook via USB geladen zouden kunnen worden (ook tijdens het fietsen), naast de batterij/accu optie.
Met de Etrex toch geen probleem? Bijvoorbeeld icm E-werk.
quote=Fedor
> eTrex 25. Maar ik doe er amper wat mee: Tracks er op plaatsen en deze rijden, meer niet.
Dat is toch het belangrijkste, of mis ik iets?

>Enige onhebbelijkheid is dat als je halverwege een track
> wilt beginnen (en dan pas het apparaat aanzet).
> Dat wil nog wel ff duren voordat hij weet waar je bent.
Waar hebben we het dan over? 30 seconden? Drie minuten? Tien?
Bij mijn 30x duurt het soms inderdaad ook een minuutje bij opstraten op een andere lokatie. Met de track heeft het niks te maken want dat is alleen een lijntje dat over de kaart ligt.
Garmin zou eens flink de bezem door het assortiment moeten halen. Het huidige assortiment bevat voor elke niche z’n eigen apparaat. Daarbij komt een website die het onmogelijk maakt om de opties van de diverse apparaten snel te vergelijken. Maar blijkbaar maken ze genoeg winst om niet zo’n efficiencyslag te hoeven maken.
liefhebber schreef:
do 26 nov, 2020 21:28
Ik gebruik nog steeds een Garmin GPSMap 60CSX, naar volle tevredenheid.

Niet Garmin verandert.
De wereld verandert.
Vroeger kon ik deze GPSMap nog aan een Android toestel hangen.
Maar sinds Android 5 geeft dat een fout op de geheugenkaart van de GPSMap.

En ja, ik gebruik nog steeds een kaart (Citynavigator met Topo geintegreerd) uit de oertijd.
Ik heb niet het idee dat Garmin de voor de fietser relevante kaarten ook maar iets heeft aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.
Probeer eens de Openfietsmap kaarten, worden voortdurend geactualiseerd aan de nieuwe werkelijkheid. De maker schijnt hier ergens op het forum rond te struinen. :wink:

Ik zelf gebruik om meerdere redenen al een jaar geen Garmin meer, de smartphone (Android v.10) bevat me véél beter. :roll:
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 10:38
Dat is toch het belangrijkste, of mis ik iets?
Klopt. Waarschijnlijk kan er veel meer (gereden routes bewaren e.d.) maar daar maak ik geen gebruik van.
Bij mijn 30x duurt het soms inderdaad ook een minuutje bij opstarten op een andere locatie. Met de track heeft het niks te maken want dat is alleen een lijntje dat over de kaart ligt.
Minuutje klopt wel ongeveer maar soms blijft hij ff "hangen" op de oude locatie. Dan moet ik een stukje fietsen om de goede plek in beeld te krijgen. Kan liggen aan de ontvangst natuurlijk.
Ik wacht al jaren op wat beters van Garmin, of van een andere gps-fabrikant. Ik heb al drie etrexen kapot zien gaan, waarvan de laatste onder garantie is vervangen. Zwakke punten zijn de knoppen en de usb-poort (zie hier en hier). Ook de traagheid van de processor kan me niet bekoren.
Ik ben een intensieve gebruiker. Tijdens veldwerk voor fietsroutegidsen maak ik soms tientallen waypoints op een dag. Ik heb overwogen om een duurder model (GPSmap 65s) aan te schaffen, dat misschien wat minder traag is en ook wat robuuster lijkt, maar helaas ook veel groter (onhandig bij wandelingen) en zwaarder is en meer stroom slurpt. En tweemaal zo duur is als de Etrex 30x, zonder garantie op een tweemaal zo lange levensduur.
Waar ik ook op zit te wachten, is een gps die draadloos gpx-files van een iPad kan importeren. Als ik nu op een iPad een gps-track heb gemaakt in Mapout, moet ik de volgende rituelen doorlopen:
1. achterwand van Etrex openen
2. batterijen uit Etrex halen
3. geheugenkaartje uit Etrex halen
4. geheugenkaartje in kaartlezer stoppen
5. kaartlezer in iPad pluggen
6. checken of iPad het geheugenkaartje herkent
7. gpx-bestand van Mapout exporteren naar geheugenkaartje
8. geheugenkaartje terugzetten in de kwetsbare kaarthouder* van de Etrex
9. batterijen weer in de Etrex doen
10. Etrex aanzetten en minstens een minuut wachten voordat het apparaat is opgestart
11. checken of de Etrex de zojuist geïmporteerde gps-track herkent

* die gammele kaarthouder was ik nog vergeten bij het noemen van de zwakke punten van de Etrex
Jouw probleem kun je het best omschrijven als 'apple'.
De bijbehorende oplossing heet 'uiteraard' iPhone.