Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vernieuwing Garmin GPS systemen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vernieuwing Garmin GPS systemen?

Fedor schreef:Minuutje klopt wel ongeveer maar soms blijft hij ff "hangen" op de oude locatie. Dan moet ik een stukje fietsen om de goede plek in beeld te krijgen. Kan liggen aan de ontvangst natuurlijk.
Mij is ook wel eens opgevallen dat een track die ik naderhand bekijk pas na 500 meter fietsen op de juiste plek ligt en daarvoor alleen een paar hanepoten bevat.
Ik denk dat we kunnen stellen dat dat erbij hoort. Op tijd aanzetten dan maar.
De tovenaar schreef:Ik zelf gebruik om meerdere redenen al een jaar geen Garmin meer, de smartphone (Android v.10) bevat me véél beter. :roll:
:shock: Maar toch wel met de vermaarde OFM erop?
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 12:23
De tovenaar schreef:Ik zelf gebruik om meerdere redenen al een jaar geen Garmin meer, de smartphone (Android v.10) bevat me véél beter. :roll:
:shock: Maar toch wel met de vermaarde OFM erop?
De OFM gebruik ik alleen nog op de pc (in Basecamp of Mapsource). Op de smartphone gebruik ik Osmand icm mijn OFM stijl. Veel duidelijker en groter kaartbeeld dan dat priegelige Garmin schermpje.
LHTJoost schreef:
vr 27 nov, 2020 10:33
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 10:22

Met alle laadsystemen op fietsen tegenwoordig (en de e-bikes) zou het lekker zijn als alle GPS'en ook via USB geladen zouden kunnen worden (ook tijdens het fietsen), naast de batterij/accu optie.
Met de Etrex toch geen probleem? Bijvoorbeeld icm E-werk.
Volgens mij werkt dat niet... althans ik wist het niet. Paar oplaadbare batterijen en in en dan aan de USB-oplader?
De tovenaar schreef:
vr 27 nov, 2020 12:55
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 12:23
De tovenaar schreef:Ik zelf gebruik om meerdere redenen al een jaar geen Garmin meer, de smartphone (Android v.10) bevat me véél beter. :roll:
:shock: Maar toch wel met de vermaarde OFM erop?
De OFM gebruik ik alleen nog op de pc (in Basecamp of Mapsource). Op de smartphone gebruik ik Osmand icm mijn OFM stijl. Veel duidelijker en groter kaartbeeld dan dat priegelige Garmin schermpje.
Ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met OSMAND op de foon, alleen die batterijduur op een full-hd scherm met 16 processorkernen (o.i.d.) kan wat beter - oh ja daar kunnen we een forumslader voor kopen :D
Fedor schreef:
wo 02 dec, 2020 10:14
LHTJoost schreef:
vr 27 nov, 2020 10:33
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 10:22

Met alle laadsystemen op fietsen tegenwoordig (en de e-bikes) zou het lekker zijn als alle GPS'en ook via USB geladen zouden kunnen worden (ook tijdens het fietsen), naast de batterij/accu optie.
Met de Etrex toch geen probleem? Bijvoorbeeld icm E-werk.
Volgens mij werkt dat niet... althans ik wist het niet. Paar oplaadbare batterijen en in en dan aan de USB-oplader?
Mijn Etrex hangt al jaren direct aan de accu die aan de omvormer aan mijn dynamo hangt. Werkt prima.
Deze even omhoog….

Nu onze Etrex 20 na enkele jaren een kapotte knop heeft, hebben we de 32x besteld. Met beide apparaten naast elkaar blijkt het scherm van de 32 veel minder helder dan de 20. We zijn ermee naar Leek gereden (zijn deze week in nrd-Drenthe op vakantie) en hebben het aan Waypoint voorgelegd. Die herkende het probleem niet, maar zag het wel, wij hadden de oude en nieuwe bij ons. Ook een nieuwe uit de winkel had dat probleem. Met achtergrondverlichting aan of in vol zonlicht gaat het wel, maar dat is voor ons geen optie…
Het probleem voorgelegd via de telefoon aan collega’s en technische dienst, die gaan onderzoek doen of het een feature is, of een slechte batch schermen. Wij hebben wat bijbetaald en een GPSmap 65x meegenomen. Groter, maar ook groter scherm, sneller en prima leesbaar, ook zonder achtergrondverlichting.
Zijn er meer mensen die de oude Etrex (10, 20 of 30) hebben vergeleken met de nieuwe niet touch etrexen?
keesswart schreef:
vr 27 nov, 2020 11:47
Waar ik ook op zit te wachten, is een gps die draadloos gpx-files van een iPad kan importeren. Als ik nu op een iPad een gps-track heb gemaakt in Mapout, moet ik de volgende rituelen doorlopen:
1. achterwand van Etrex openen
2. batterijen uit Etrex halen
3. geheugenkaartje uit Etrex halen
4. geheugenkaartje in kaartlezer stoppen
5. kaartlezer in iPad pluggen
6. checken of iPad het geheugenkaartje herkent
7. gpx-bestand van Mapout exporteren naar geheugenkaartje
8. geheugenkaartje terugzetten in de kwetsbare kaarthouder* van de Etrex
9. batterijen weer in de Etrex doen
10. Etrex aanzetten en minstens een minuut wachten voordat het apparaat is opgestart
11. checken of de Etrex de zojuist geïmporteerde gps-track herkent

* die gammele kaarthouder was ik nog vergeten bij het noemen van de zwakke punten van de Etrex
viewtopic.php?f=8&t=37156&p=415342
(heb je wel nog internetconnectiviteit met je mobiel nodig denk ik)

nadeel dan is het hogere verbruik (mijn gpsmap 64s doet zonder besparingsstand & met hartslagband >200km op 1 set herlaadbare batterijen, lijkt me ook niet onoverkomelijk)
De GPSMap kan ook aan een lader onderweg, je moet dan gewoon een stuk plastic achter de (herlaadbare) batterijen stoppen zodat het zwarte knopje ingedrukt wordt en hij denkt dat het een garmin batterypack is.
Sinds de nieuwe firmware kan je via bluetooth tracks draadloos overzetten van een ipad of iphone op de GPSMAP64. Ik heb hierover een nieuw draadje aangemaakt. Het is super handig!

Het enige wat je eerst moet doen is de track in de Garmin Explore app uploaden. Dat gaat met één klik. Daarna synchroniseren met je gps.
Polling schreef:
wo 23 mar, 2022 07:44
Zijn er meer mensen die de oude Etrex (10, 20 of 30) hebben vergeleken met de nieuwe niet touch etrexen?
Dat niet, maar ik heb me destijds toen ik mijn 30x kocht op dit forum wel verbaasd over het feit dat anderen zo weinig last hadden van het donkere scherm. Kennelijk zijn er verschillende schermen binnen de 20 resp. 30-Etrexen.