Voordrager / Front rack

Ik was laatst op een tochtje mijn stuurtas vergeten mee te nemen. Wat me opviel was dat dat toch wel lekkerder stuurt, zelfs in vergelijking met een niet erg zwaar beladen stuurtas. Ik vind een stuurtas wel erg makkelijk, dus mijn voorlopige uitdaging is enerzijds er toch nog wat minder gewicht in te doen, en anderzijds eens te kijken of ik die (Ortlieb) stuurtas toch niet wat lager en dichter bij het balhoofd kan bevestigen met bijvoorbeeld de NItto Lampholder 2-70.
Wim schreef:
do 19 nov, 2020 16:32
Ik was laatst op een tochtje mijn stuurtas vergeten mee te nemen. Wat me opviel was dat dat toch wel lekkerder stuurt, zelfs in vergelijking met een niet erg zwaar beladen stuurtas. Ik vind een stuurtas wel erg makkelijk, dus mijn voorlopige uitdaging is enerzijds er toch nog wat minder gewicht in te doen, en anderzijds eens te kijken of ik die (Ortlieb) stuurtas toch niet wat lager en dichter bij het balhoofd kan bevestigen met bijvoorbeeld de NItto Lampholder 2-70.
Ik kan deze aanbevelen: https://timtas.nl/product/handlebarbag/*. Is heel licht, zit strak op het stuur, en is makkelijk te bevestigen.

Let niet op de kleur op de website: je kan zelf een kleur kiezen, en ook wensen voor materiaal en verdere afwerking aangeven.

Vanaf het moment dat ik deze stuurtas kreeg heb ik de wiebelende Ortlieb-tas nooit meer gebruikt, en dat zegt denk ik wel genoeg.

*) Handmade in Den Bosch, dus goed voor onze lokale economie :D
@Wim
Daarom heb ik ergens in 1999 mijn stuurtas achter het zadel gemonteerd. Ik heb daarmee de voordelen van zowel zadel- als stuurtassen, waaronder vooral ook de mogelijkheid de tas er snel (<2 s) af te pakken. Als bonus heeft de tas voordeel van de vering van het zadel omdat de bevestiging zich boven de zadelveren bevindt. Standaard zadeltasjes zijn voor mij te klein of komen tegen mijn benen of er is wel iets anders mee.
Het mechanisme bestaat uit twee hoekijzers, stukjes aluminiumlat en RVS boutjes. Het heeft inmiddels meerdere fietsen, meerdere brookszadels en meerdere stuurtassen overleefd.
Afbeelding
Ik denk er aan om de stuurtas lager te plaatsen, op een rekje dat aan de voorvork is bevestigd. Ik denk aan de Tacktime TopIt Evo (https://www.racktime.com/produkte/syste ... /topit-evo).
Deze komt alleen nogal hoog en staat nogal ver naar voren, dus ik zoek nog alternatieven.

Deze van TimTas zou evt. een optie zijn: https://timtas.nl/product/randonneur-frontrack/
Afbeelding

Voordeel van een normaal opgehangen stuurtas is wel de "vering". Dus de impact op de inhoud (zoals camera's) is dan wel kleiner.
Wim schreef:
do 19 nov, 2020 16:32
Ik was laatst op een tochtje mijn stuurtas vergeten mee te nemen. Wat me opviel was dat dat toch wel lekkerder stuurt, zelfs in vergelijking met een niet erg zwaar beladen stuurtas.
Misschien dat het in 1 of 2 bovenbuis tasjes past? De zogenaamde 'Fuel tank'. Die zijn in een hoop maten en uitvoeringen te krijgen en los met twee klittenbandjes.
Toch maar geen stuurtas voor mij. Ik snap de voordelen maar de nadelen wegen zwaarder...letterlijk.
Fedor schreef:
do 19 nov, 2020 19:48
... op een rekje dat aan de voorvork ...
Ik was ook naar zoiets op zoek maar vond niets naar mijn zin.
Een klein, "multi functioneel" rekje waar zowel een stuurtas, stuurrol of desnoods een gewoon pakje (sixpack :D ) op past.

Vorig jaar kwam er een foto voorbij van een fiets met een mooi rekje, custom made. Weet niet meer van wie of in welk topic.
Een van de reacties was in de trend van: 250 gram, anders wordt het te zwaar.
Nou heb ik voor 40 jaar terug (ver voor Soldeermens hier op het forum begon met adverteren :lol: ) op de zeevaartschool al leren hard-solderen, dus ik dacht: ik ga die uitdaging aan 8)
Het "proto-type" uit RVS-316 dunwandige hydrauliek leiding is helaas iets zwaarder geworden (450 gram) maar wel universeel qua montage.
Ben er senang mee.

Groet,
Tom.
IMG_1238.JPG
IMG_1558.jpeg
IMG_0900.jpeg
Tom, mooi gedaan, maar zit dat alleen op de vorkkroon vast of ook nog ergens anders, het lijkt me dat een bevestiging op 1 punt het of begeeft of een keer doorbuigt.
Zit op 3 punten vast: 2 aan het stuur, 1 op de voorvork.
Het rekje "hangt" als het ware aan het stuur, en steunt af op de vork.

Groet,
Tom.
Da's een leuk rekje! Mooi gemaakt zeg :)
[quote=willem.m post_id=380034 time=1605800816 user_id=2324]
[quote=Wim post_id=380033 time=1605799930 user_id=692]
Ik was laatst op een tochtje mijn stuurtas vergeten mee te nemen. Wat me opviel was dat dat toch wel lekkerder stuurt, zelfs in vergelijking met een niet erg zwaar beladen stuurtas. Ik vind een stuurtas wel erg makkelijk, dus mijn voorlopige uitdaging is enerzijds er toch nog wat minder gewicht in te doen, en anderzijds eens te kijken of ik die (Ortlieb) stuurtas toch niet wat lager en dichter bij het balhoofd kan bevestigen met bijvoorbeeld de NItto Lampholder 2-70.
[/quote]
Ik kan deze aanbevelen: https://timtas.nl/product/handlebarbag/*. Is heel licht, zit strak op het stuur, en is makkelijk te bevestigen.

Let niet op de kleur op de website: je kan zelf een kleur kiezen, en ook wensen voor materiaal en verdere afwerking aangeven.

Vanaf het moment dat ik deze stuurtas kreeg heb ik de wiebelende Ortlieb-tas nooit meer gebruikt, en dat zegt denk ik wel genoeg.

*) Handmade in Den Bosch, dus goed voor onze lokale economie :D
[/quote]
Ik heb nu nog wat beter gekeken, en wordt steeds enthousiaster over zijn producten. Hij kan duidelijk alles precies naar wens en op maat maken, inclusief een ruime keus aan kleuren en materialen. Willem schrijft dat zijn tas erg licht is, en dat kan ik me bij deze ontwerpen ook wel voorstellen, gezien het ontbreken van allerlei beugels en verstevigingen. Daarom vind ik het wel jammer dat Tim nergens gewichten noemt, al is het maar als voorbeeld, want ik kan me voorstellen dat veel van zijn ontwerpen misschien wel de helft wegen van het zware Ortlieb spul.
Voor mijn concrete geval moet ik nog eens verder nadenken, want die mooie lichte stuurtas zit net als mijn oude ultralichte nylon Carradice stuurtas met een riem aan het racestuur, maar dan kom ik bij mijn vakantiefiets in de knoop met de Mittelmeijer draaischakelaar van mijn Rohloff naaf.
Wim schreef:
vr 20 nov, 2020 09:27
Ik heb nu nog wat beter gekeken, en wordt steeds enthousiaster over zijn producten. Hij kan duidelijk alles precies naar wens en op maat maken, inclusief een ruime keus aan kleuren en materialen. Willem schrijft dat zijn tas erg licht is, en dat kan ik me bij deze ontwerpen ook wel voorstellen, gezien het ontbreken van allerlei beugels en verstevigingen. Daarom vind ik het wel jammer dat Tim nergens gewichten noemt, al is het maar als voorbeeld, want ik kan me voorstellen dat veel van zijn ontwerpen misschien wel de helft wegen van het zware Ortlieb spul.
Zie ook mijn eerdere review (viewtopic.php?f=23&t=30712&start=580#p344560) met o.a. deze take-away: "Ter vergelijking hierbij de gewichten incl. foto-inzet en stuurbevestiging: Timtas: 260 gram, Ortlieb Compact: 435 gram, Ortlieb Classic: 615 gram."

Wim schreef:
vr 20 nov, 2020 09:27
Voor mijn concrete geval moet ik nog eens verder nadenken, want die mooie lichte stuurtas zit net als mijn oude ultralichte nylon Carradice stuurtas met een riem aan het racestuur, maar dan kom ik bij mijn vakantiefiets in de knoop met de Mittelmeijer draaischakelaar van mijn Rohloff naaf.
De stuurtas die ik heb zit met twee stevige klittenbandjes vast. Ik vermoed dat de de lusjes waar ze doorheen gaan ook op een andere plek op de stuurtas kunnen worden bevestigd, dus rekening houdend met de geometrie van je stuur.

Het contact met de maker was voor mij natuurlijk makkelijk, want ik kon gewoon langsfietsen en mijn wensen aangeven. Maar als je even Skypet, Zoomt of Teamt (wat een lelijke woorden!) dan verloopt het contact vast goed.
Mijn stuurprobleem is dat ik plek moet hebben voor mijn rechterhand. De tas moet dus ofwel iets van 8 cm naar voren, of naar beneden. Dat zijn overigens heel mooie gewichten, want ik denk dat er bij Ortlieb ook nog het gewicht van de beugel bij komt.
Fraai rekje Tom vds!

Ligt nog een flinke roltas op dus kan ook nog best wat gewicht aan :)
OK ik was dus nog op zoek naar een frontrack(je)...

https://bikepacking.com/news/mason-cond ... ront-rack/

"According to Mason, the Condenser is made in the Netherlands by a rack specialist with 100 year history and a passion for creating bike carrier systems."

Wie weet wie (of welk bedrijf) hiermee bedoeld wordt? :) ben benieuwd wat die nog meer kan leveren.
Maar ook deze weegt 500 gram, dus wat mij betreft loodzwaar. En jammer dat het allemaal minder universeel wordt.
Fedor schreef:
ma 23 nov, 2020 16:38
Wie weet wie (of welk bedrijf) hiermee bedoeld wordt? :) ben benieuwd wat die nog meer kan leveren.
Dat zal Steco wel zijn.
Bert van Sprang schreef:
ma 23 nov, 2020 16:54
Maar ook deze weegt 500 gram, dus wat mij betreft loodzwaar.
Een beetje harnass weegt ook al een paar honderd gram. Daar vergelijk ik het mee.
Maar dan kan je toch net zo goed een klassiek dragertje op je vork monteren?

Afbeelding
of zoiets:

https://www.internet-bikes.com/producte ... _47772.jpg
Afbeelding

Weegt slecht 280 gram en je bent voor € 12,50 klaar.