Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen?

141 berichten
non-fixie schreef:
do 21 jan, 2021 23:49
QED, want ik heb ze inmiddels gekocht. Kan ik ook meteen eens kijken wat zo'n Brexit betekent. :D
Hoe je ons op de hoogte van inbeslagnames, douane-aanslagen, wachttijden en kwijtrakingen? :D
Leon schreef:
vr 22 jan, 2021 09:45
Hoe je ons op de hoogte van inbeslagnames, douane-aanslagen, wachttijden en kwijtrakingen? :D
Spul was met een dag of tien binnen. Dat viel me wel mee. De invoerrechten bedroegen op een bestelling van £160 ex BTW en ex verzendkosten ongeveer €11. De pakketbezorger int dit, met de BTW en hun administratiekosten van €5 (ex BTW, dat wel).

Deze kosten kun je deels vermijden door de waarde van de verzending laag te houden: onder de €150 betaal je geen invoerrechten, en onder de €22 ook geen BTW.

Maar als, zoals in dit geval, de verzendkosten £10 zijn, schiet je met het splitsen van zendingen niet heel veel op.

En o ja, ik kan nu eindelijk op vakantie ook bami eten:

Afbeelding
Een Onyx Classic achternaaf. Met een 'sprag clutch' dus freewheelen is zo goed als stil. Redelijk kostbaar, maar dat zijn andere luxere naven ook.
idworx biedt ze ook aan op de Pinion modellen als optie. Mooi stukje techniek.
Jurr schreef:
do 04 feb, 2021 16:40
idworx biedt ze ook aan op de Pinion modellen als optie. Mooi stukje techniek.
Mooie prijs ook :shock:

Kan me het bij een Pinion fiets wel voorstellen, anders hoor je twee freewheels ;)
jaccow schreef:
do 04 feb, 2021 16:19
Een Onyx Classic achternaaf. Met een 'sprag clutch' dus freewheelen is zo goed als stil. Redelijk kostbaar, maar dat zijn andere luxere naven ook.
niks mooier dan de ratel van een freewheel toch? :D
Fedor schreef:
do 04 feb, 2021 17:53

Kan me het bij een Pinion fiets wel voorstellen, anders hoor je twee freewheels ;)
Vooral twee keer een stuk loze slag ;)

Goed te merken dat de Onyx naaf direct aangrijpt, zeker wanneer je na elkaar eerst een fiets met en dan een fiets zonder die optie rijdt ;)
Jurr schreef:
do 04 feb, 2021 20:09
Vooral twee keer een stuk loze slag ;)

Goed te merken dat de Onyx naaf direct aangrijpt, zeker wanneer je na elkaar eerst een fiets met en dan een fiets zonder die optie rijdt ;)
Oei dat was ik ff vergeten. Kan me voorstellen dat dat wel scheelt in de rij-ervaring.
LHTJoost schreef:
do 04 feb, 2021 19:55
jaccow schreef:
do 04 feb, 2021 16:19
Een Onyx Classic achternaaf. Met een 'sprag clutch' dus freewheelen is zo goed als stil. Redelijk kostbaar, maar dat zijn andere luxere naven ook.
niks mooier dan de ratel van een freewheel toch? :D
Dan trap je niet, en als je dat geluid mooi vindt dan is een Novatec naaf een aanrader, al vindt ik persoonlijk een stille naaf fijner (zeker in het bos)
Fedor schreef:
do 04 feb, 2021 17:53
Kan me het bij een Pinion fiets wel voorstellen, anders hoor je twee freewheels ;)
Dat valt volgens mij nogal mee; als je bij een Pinion stopt met trappen staat de riem of ketting stil en hoor je alleen het achterste freewheel, toch?
Jurr schreef:
do 04 feb, 2021 20:09
Vooral twee keer een stuk loze slag.
Wat bedoel je daarmee? Ben wel benieuwd, als Pinion rijder.
Flix schreef:
do 04 feb, 2021 23:45

Wat bedoel je daarmee? Ben wel benieuwd, als Pinion rijder.
Dat het, afhankelijk van welke achternaaf gebruikt wordt, een aantal graden omwenteling duurt voordat deze aangrijpt als je kracht zet vanuit de vrijloop. Omdat er bij een Pinion fiets zowel een vrijloop in de naaf als in de versnellingsbak zit krijg je twee keer die vrije slag.

Als je de vrijloop in de achternaaf direct laat aangrijpen dan is dat wel te merken. Stap eens van je eigen Pinion fiets op een exemplaar met een Onyx naaf, en je kunt zelf bepalen of je het de meerprijs waard vindt ;)

Tenzij er geen reguliere naaf maar een elektromotor in je achterwiel zit natuurlijk ;)
Maar dan kun je bij een Pinion toch net zo goed een vast naaf monteren, of snap ik het niet?
Deze zijn best wel stil.
LHTJoost schreef:
do 04 feb, 2021 19:55
jaccow schreef:
do 04 feb, 2021 16:19
Een Onyx Classic achternaaf. Met een 'sprag clutch' dus freewheelen is zo goed als stil. Redelijk kostbaar, maar dat zijn andere luxere naven ook.
niks mooier dan de ratel van een freewheel toch? :D
Daar schijnen de meningen nogal over te verschillen. :lol:

Ik vind het zachtjes tikken van een klassieke Sturmey Archer naafversnelling wel mooi, maar het gegil van staal op staal in sommige cassettenaven is niet helemaal mijn ding. En als ik in het bos of de natuur rijd is die stilte juist wel fijn.

Kijk en luister maar eens naar dit filmpje bijvoorbeeld: (schakel even de ondertiteling in als je wilt weten wat ze zeggen)
DaVinci schreef:
vr 05 feb, 2021 09:15
Maar dan kun je bij een Pinion toch net zo goed een vast naaf monteren, of snap ik het niet?
Deze zijn best wel stil.
Dan blijft je ketting/riem altijd in beweging als je achterwiel dat ook is. Weet niet in hoeverre de Pinion versnellingsbak daar blij van wordt. Maar er is vast iemand met dezelfde gedachtegang die dat geprobeerd heeft? Eric Schuijt heeft er wel eens een Rohloff naaf aan gekoppeld, misschien ook wel eens een fixed achternaaf?

Zelf rij ik met Rohloff, toen ik overwoog over te stappen naar Pinion heb ik daar wel proefritten mee gemaakt. Maar toen ik met die Onyx naaf achterin ging rijden moest die er natuurlijk ook bij op de wensenlijst. Zeker met een wens voor twee wielsets werd dat wel een erg dure hobby, en deed de prijs daarvan mij mede besluiten om bij Rohloff te blijven. Een gebruikte Rohloff naaf bleek ook een stuk makkelijker te vinden dan een gebruikte Onyx naaf met vrijloop body in singlespeed breedte én steekas versie ;)
Beetje offtopic aan het raken, excuus. Een jaar of 20 geleden had ik een Shimano silent clutch naaf. Veel plezier van gehad! Waar is dat ding eigenlijk gebleven? was het eigenlijk een prutswerkje?


Oké dankzij dit onderwerp: ik overweeg vanaf nu een stille achternaaf 8)
Bij de buren van mountainbike.nl :

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=130598
Jurr schreef:
vr 05 feb, 2021 09:55
Dan blijft je ketting/riem altijd in beweging als je achterwiel dat ook is. Weet niet in hoeverre de Pinion versnellingsbak daar blij van wordt.
Dat zal het niet zijn. Als er twee freewheels zijn zal wanneer je niet trapt tijdens het fietsen één van beiden gaan freewheelen. Als er dan alleen een freewheel in de pinion zit is het die. Daar is niks raars aan want bij een derailleurfiets wordt er ook altjid één freewheel gebruikt en dat gaat zelden fout.
Wat wel is , is dat zonder freewheel in het achterwiel de ketting gedwongen rondgaat, dus als er dan iets tussen klem komt te zitten dan gaat er iets kapot. Ik denk dat men wilt verwijden dat in zo'n geval de belasting intern de Pinionbak boven de max uitgaat, want als er daar iets kapot gaat wordt het kostbaar.

Ik ben even in het fietsenhok gaan kijken en heb een zwengel aan de achterwielen gegeven. Ik heb geen heel jong gehoor meer, maar ik kan toch echt de FH MC-18 'Alivio' freewheels van twee van onze fietsen in het doodstille fietsenhok niet horen.
Naven van bijna $500 hebben wat mij betreft wel een heel erg hoog nerd-gehalte.
Vandaar mijn 'tip' :-) Voor 25 euro heb je zo'n geniale naaf die ik in mijn fiets heb.