Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen?

141 berichten
Bert van Sprang schreef:
wo 25 nov, 2020 20:21
Probeer je huidige slaapzak eens te gebruiken zonder rits. Als je de rits weglaat, kan je terug van 400 naar 300 of van 300 naar 200 gram dons. Dit spaart je portemonnee, is lichter en compacter.
Eeh als ik de rits weg laat kan mijn slaapzak niet meer dicht. Dan heb ik juist meer dons nodig om warm te blijven ;)

Voordeel van een rits is wel dat als het warmer is, je de slaapzak (deels) open kan ritsen.

Ik heb momenteel een slaapzak voor langere, bredere mensen. Daarom ruim 1100 gram plus flink pakket. De Cumulus is 400 gram lichter en het pakvolume is 2,3 liter kleiner bij dezelfde temperatuurgraad... en de 400 is in NL verkrijgbaar (wel zo makkelijk :))
Maar dan moet de slaapzak verder wel (redelijk) comfortabel zijn. Mijn huidige slaapzak is vanwege de grootte 's nachts zeer comfortabel, maar overdag op de fiets dan weer wat minder ;)
Fedor schreef:
wo 25 nov, 2020 19:46

Vraag is alleen of ik er in pas, met mijn lengte van 185 cm (precies de limiet volgens de Cumulus-website). Ik wil wel mijn benen (en voeten!) goed willen strekken natuurlijk :).
Volgens Bert zou het moeten passen maar extra info is altijd leuk natuurlijk :)
Zelf ben ik niet zo lang, maar als het toch niet blijkt te passen dan kan langer maken ook bij Cumulus, net als breder, en nog veel meer. Kijk maar eens bij DIY op de site. :)

https://cumulus.equipment/eu_en/diy

Dan pak je de slaapzak die het dichtste bij je wensen zit en je kunt 'm vervolgens aanpassen naar wens.

Misschien kun je wel even in de Cumulus van een mede-forummer proefliggen?
Helaas geen ervaring met bestellen in Polen. Ik werd dus vooral getriggerd door een NL-aanbieder van de (standaard) 400.

Natuurlijk kan ik deze ook bestellen en ff uitproberen. Kan altijd nog worden teruggestuurd.
Fedor schreef:
wo 25 nov, 2020 21:51
Helaas geen ervaring met bestellen in Polen.
...
Dat is niet lastiger dan iets uit een ander land bestellen hoor.

Maar mocht je bij Cumulus willen bestellen, en korting wensen, wacht dan even tot de jaarlijkse gezamenlijke inkoopactie op hiking-site.nl weer begint. Die is meestal rond de jaarwisseling, al kan dat vanwege corona ditmaal anders gaan.
willem.m schreef:
wo 25 nov, 2020 22:30

Maar mocht je bij Cumulus willen bestellen, en korting wensen, wacht dan even tot de jaarlijkse gezamenlijke inkoopactie op hiking-site.nl weer begint. Die is meestal rond de jaarwisseling, al kan dat vanwege corona ditmaal anders gaan.
https://www.hiking-site.nl/prikbord/ind ... ost-165452
Ik vond het directe contact met Cumulus erg fijn. En of de maat klopt moet je toch wel in kunnen schatten aan de hand van je huidige slaapzak en de maten die Cumulus opgeeft?
Omdat ik voorzichtig naar een andere fiets aan het kijken ben, vond ik de site van Alpkit wel interresant. Daar vond ik ongeveer hetzelfde frame in aluminium, titanium en staal en de bijhorende gewichten. Aluminium en titanium rond de 2 kilo en staal rond de 3 kilo.
alpkit.jpg
Voor een grammenjager is een kilo snel verdiend dan ;)
Fedor schreef:
wo 25 nov, 2020 21:51
Helaas geen ervaring met bestellen in Polen. Ik werd dus vooral getriggerd door een NL-aanbieder van de (standaard) 400.

Natuurlijk kan ik deze ook bestellen en ff uitproberen. Kan altijd nog worden teruggestuurd.
Ik heb ook een cumulus slaapzak, en heb er eentje die een beetje 'op maat gemaakt' is gezien mijn lengte. Hierover ook veelvuldig contact gehad met de klantenservice (per mail), en dat beviel prima.

En hij is ultrarelaxed, lekker ruim 8)
Bert van Sprang schreef:
wo 25 nov, 2020 23:52
Omdat ik voorzichtig naar een andere fiets aan het kijken ben, vond ik de site van Alpkit wel interresant. Daar vond ik ongeveer hetzelfde frame in aluminium, titanium en staal en de bijhorende gewichten. Aluminium en titanium rond de 2 kilo en staal rond de 3 kilo.alpkit.jpg
Dat is inderdaad een mooie site met mooie fietsen. Wat me opvalt: die stalen fiets lijkt behoorlijk verstevigd. mannetje tussen de achtervorken, platen rond het balhoofd. Ondanks dat ik vermoed dat een dikke straight buis gebruikt is. Zou 'ie anders echt stuk gaan, en Ti en Al niet?

De marketing dat het staal merkbaar de scherpe kantjes uit het rijden haalt geloof ik niet zo, met dergelijk dikke buizen en 2.2-2.6 banden.
Ik neem aan (maar weet het niet) dat de drie frames eenzelfde stijfheid hebben. Als je dunnere buizen toepast, wordt het frame natuurlijk lichter, maar ook minder stijf/slap. Als ditzelfde gewichtsverschil zich doorzet in de vork, heb je toch snel 1,5 kg te pakken, voor mij voldoende om staal voorbij te lopen.
Ik had dit topic nooit moeten beginnen ;)

Mijn huidige slaapmat (Neoair All-Season L (196 x 64cm)) is nogal aan de zware kant, maar heeft ook een "behoorlijke" pakmaat (28 x 12 cm). Ik zit eventueel te kijken naar een ander mat, de Neoair Xlite Large (196 x 64cm maar dan wel met afgeronde hoeken), Een stuk lichter, maar de pakmaat is vreemd genoeg vrijwel hetzelfde (28 x 11 cm, terwijl de Xlite 30D is en de All-Season 50/75D). ook de Regular Wide (183 x 64 cm) heeft deze pakmaat terwijl deze kleiner is.

Heeft iemand één van deze matten en klopt deze pakmaat?

Verder vraag ik me af of ik met mijn lengte (185cm) aan de Regular voldoende heb. Ben bang dat mijn voeten over de rand hangen (heb mijn kussen wel op de slaapmat liggen en niet er boven).
Jarenlang (totdat het kapot ging :D ) een Exped-matje van 1,63 cm gehad. Daar was ik met mijn lengte van 1,86 cm erg blij mee. Mijn fietskleren legde ik aan het voeteneinde zodat mijn voeten niet teveel naar beneden bungelden. Het grote voordeel van een iets korter matje is dat het makkelijker opblazen is als je in de tent zit. (en natuurlijk dat het lichter en compacter is :D ) Helaas niet meer in het assortiment.
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 13:56
Het grote voordeel van een iets korter matje is dat het makkelijker opblazen is als je in de tent zit.
Da's idd een issue met een langere mat. Bij de All Season zat een elektrisch pompje en dan past het nét bij opblazen.
Ik ben 196 cm lang.
Had een Exped Synmat UL 7 LW met de maten: 197 - 65 - 7.
Heb nu de M versie met de maten 183 - 52 - 7.

Voldoet mij goed. Ik slaap veelal in de "foetushouding", heb er geen last van dat de mat korter is dan mijn lichaam. Heb ook geen behoefte om wat aan het voeteneinde te leggen.
Heb geen spijt van deze keuze. Minder gewicht, minder pakvolume, meer ruimte in de tent, sneller op te belazen.
Als ik dan toch wat te wensen mag hebben: vanwege mijn slaaphouding had de mat wat breder mogen zijn.
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 13:51
Ik had dit topic nooit moeten beginnen ;)
We beginnen met je een nieuwe fiets aan te raden en gaan dan item voor item je paklijst door ;)
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 13:51
Mijn huidige slaapmat (Neoair All-Season L (196 x 64cm)) is nogal aan de zware kant, maar heeft ook een "behoorlijke" pakmaat (28 x 12 cm). Ik zit eventueel te kijken naar een ander mat, de Neoair Xlite Large (196 x 64cm maar dan wel met afgeronde hoeken), Een stuk lichter, maar de pakmaat is vreemd genoeg vrijwel hetzelfde (28 x 11 cm, terwijl de Xlite 30D is en de All-Season 50/75D). ook de Regular Wide (183 x 64 cm) heeft deze pakmaat terwijl deze kleiner is.
Heb het ff aan een leverancier gevraagd en de pakmaat is de maat van het zakje. Daar past de mat wel lekker ruim in, dus pakmaat is idd een stuk kleiner dan die van de All-Season (want die past maar nét in zijn zakje).
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 13:51

Mijn huidige slaapmat (Neoair All-Season L (196 x 64cm)) is nogal aan de zware kant, maar heeft ook een "behoorlijke" pakmaat (28 x 12 cm). Ik zit eventueel te kijken naar een ander mat, de Neoair Xlite Large (196 x 64cm maar dan wel met afgeronde hoeken), Een stuk lichter, maar de pakmaat is vreemd genoeg vrijwel hetzelfde (28 x 11 cm, terwijl de Xlite 30D is en de All-Season 50/75D). ook de Regular Wide (183 x 64 cm) heeft deze pakmaat terwijl deze kleiner is.
Hoe zit het met de R-waarde van die twee, verschilt dat nog wat?
Jurr schreef:
za 28 nov, 2020 18:08
Hoe zit het met de R-waarde van die twee, verschilt dat nog wat?
4,9 voor de All-Season (op oude manier gemeten waarschijnlijk) en 4,2 voor de Xlite (nieuwe meetmethode).
Klinktals een fraaie upgrade :-)