Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke aanwinst(en) ben je aan het overwegen?

141 berichten
Leon schreef:
do 19 nov, 2020 10:44
Dat komt omdat de winkel vol ligt met dure spullen en in veel 'betere' winkels de goedkopere modellen ontbreken. De consument laat zich namelijk gemakkelijk voor de gek houden. Als er in een winkel schoenen liggen van 40, 80 en 120 euro koopt niemand die van 40 en maar heel weinig die van 120. Als er in een winkel (dezelfde reeks) schoenen van 80, 120, 199, 275 en 450 euro liggen dan worden die van 120 euro het meest verkocht en die van 199 ook nog.
Ik heb een kennis met een winkel die eens met kerst een geweldige aanbieding had, vrijwel voor half geld. Ik: "Daar verdien je dan toch niks aan?". Hij: "Nee, ik leg er zelfs op toe. Maar weet je, ze komen met het hele gezin op zo'n aanbieding af, maar ze kopen met kerst bijna nooit het goedkoopste; het is immers kerstmis. Bijna iedereen koopt gewoon iets van de duurdere modellen."
De reden dat dit lukt is omdat er genoeg mensen geld hebben.
Dat mechanisme herken ik. Verkopers zijn er op getraind om je altijd naar het net duurdere product te praten. Als je voor een tv van € 500 staat te kijken, dan weet je zeker dat je wordt overtuigd dat de tv van € 600 toch echt beter bij jouw wensen past. Ik ga daarom altijd naar het product kijken dat net iets goedkoper is dan ik wil hebben.
(zonder handen rijden lukt niet meer)
Dat lukt mij op geen enkele fiets :D .
Bert van Sprang schreef:
do 19 nov, 2020 15:15
(zonder handen rijden lukt niet meer)
Dat lukt mij op geen enkele fiets :D .
Hier een cursus, speciaal voor jullie. Vergeet het geluid niet aan te zetten.
Hier een cursus, speciaal voor jullie
Hier wordt toch heel veel met handen gereden, weliswaar niet aan het stuur, maar toch :lol: .
Hoi Willem en Leon. Dank voor de suggesties. Ik zal die door Willem aanbevolen tas eens overwegen. Lichter en stabieler is een mooie combinatie. De oplossing van Leon gaat bij mij niet zomaar werken: ik ben een stuk kleiner, en er is dus niet genoeg ruimte omdat mijn tent al boven op de drager ligt.
Leon schreef:
do 19 nov, 2020 10:44
FransD schreef:
wo 18 nov, 2020 23:58
Maar wat is fietskleding absurd duur! € 200 voor een paar schoenen is heel normaal.
Dat komt omdat de winkel vol ligt met dure spullen en in veel 'betere' winkels de goedkopere modellen ontbreken. De consument laat zich namelijk gemakkelijk voor de gek houden. Als er in een winkel schoenen liggen van 40, 80 en 120 euro koopt niemand die van 40 en maar heel weinig die van 120. Als er in een winkel (dezelfde reeks) schoenen van 80, 120, 199, 275 en 450 euro liggen dan worden die van 120 euro het meest verkocht en die van 199 ook nog.
Ik heb een kennis met een winkel die eens met kerst een geweldige aanbieding had, vrijwel voor half geld. Ik: "Daar verdien je dan toch niks aan?". Hij: "Nee, ik leg er zelfs op toe. Maar weet je, ze komen met het hele gezin op zo'n aanbieding af, maar ze kopen met kerst bijna nooit het goedkoopste; het is immers kerstmis. Bijna iedereen koopt gewoon iets van de duurdere modellen."
De reden dat dit lukt is omdat er genoeg mensen geld hebben.
Wat is er mis met geld verdienen, ondernemers moeten ook gewoon elke maand iets overhouden, jouw baas moet jouw ook elke maand je zuur verdiende geld overmaken. Geld moet rollen, dat heet economie,
alstro schreef:
za 21 nov, 2020 18:22
Wat is er mis met geld verdienen, ondernemers moeten ook gewoon elke maand iets overhouden, jouw baas moet jouw ook elke maand je zuur verdiende geld overmaken. Geld moet rollen, dat heet economie,
Tot op zeker hoogte niks, maar jij draait het onderwerp om. Je moet ook lezen waar ik op reageer.
Ik reageerde namelijk op de uitroep van FransD waarom fietskleding zo duur is.

"Geld moet rollen" vind ik, zonder nuancering erbij, een gevaarlijke stelling in de huidige wereld die inmiddels al voor een groot deel kapot is gegaan aan de ongebreidelde groei die de veel mensen nog steeds nastreven.
Wat bij mij wel is blijven hangen, is de Meerglas die @CarlW hier een tijdje geleden postte. Als ik dan toch aan een nieuwe fiets moet ....

Afbeelding
Ik zit ook regelmatig te tobben over een gravelbike, het idee van zowel op verhard als licht onverhard goed uit de voeten kunnen klinkt geweldig! Maar sinds kort toch ook wat twijfels, omdat het toch altijd een compromis fiets zal zijn. Mijn hardtail mtb voldoet ook prima op gravel paden, en met de juiste banden is asfalt ook prima te doen. Misschien niet zo snel als een gravel bike, maar de hardtail voelt wel iets veelzijdiger aan als het net wat ruiger wordt.

Voor onverhard zie ik dus niet heel veel winst, voor puur verhard en eventueel met bagage wel aan het kijken of ik mijn racefiets kan inruilen. Nu heb ik een model met velgremmen en max. 25mm bandjes, zou voor evt met bagage en langere tochten graag een model hebben met ruimte voor bredere bandjes, zeg maar 32mm. En dat lijkt min of meer gekoppeld te zijn aan schijfremmen, wat ik zeker niet als nadeel zie. Al wat mooie opties gezien zoals de Fairlight Strael of een Bombtrack Audax, maar voorlopig blijft het nog even bij dromen van een extra fiets.
Die gravelbike heb ik al. Om hem wat meer winterproof te maken zou ik de huidige mechanische schijfremmen willen vervangen door hydraulische exemplaren. De gemonteerde Avid BB7 klauwen blijken niet goed tegen smurrie en zout te kunnen. De verstelling van het binnenste remblokje gaat steeds vast zitten. :(
Helaas een redelijk kostbare aangelegenheid omdat ook de rem-schakelgrepen mee vervangen moeten worden. Een setje Shimano GRX 10 speed grepen, Hope RX4 klauwen, Hope zwevende schijven en remleidingen liggen buiten het budget van de Sint of Kerstman.

Nog verder buiten budget, maar wel om van te watertanden, is een kruising tussen een Toutterrain X-over Outback met een Scrambler. Brede tubeless banden, Woodchipper stuur, Pinion bak met Cinq rem-schakelgrepen, riemaandrijving, naafdynamo met USB uitgang. Een ietie pietsie stukje van mijn droom is er al: het Woodchipper stuur ligt in de garage. Nu de rest nog. Nog even wachten op de hoofdprijs van een loterij... :roll:
Heel voorzichtig ben ik aan het nadenken over de vervanging van mijn JanJansen Rohloff, vanwege bredere banden, riem en schijf, maar vooral omdat het kan. Deze vind ik erg mooi:
Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
ma 23 nov, 2020 18:22
Heel voorzichtig ben ik aan het nadenken over de vervanging van mijn JanJansen Rohloff, vanwege bredere banden, riem en schijf, maar vooral omdat het kan. Deze vind ik erg mooi:
Afbeelding
Fraaie fiets! Frame is ook nog aan te passen bij Pilot toch? Of zou je 'm precies zo bestellen?
Jurr schreef:
di 24 nov, 2020 16:18
Fraaie fiets! Frame is ook nog aan te passen bij Pilot toch?
Kost 500 euro extra. Kan dus interessant zijn (is t.o.v. het totaalbedrag niet zo heel veel :P )
Bert van Sprang schreef:
ma 23 nov, 2020 18:22
Heel voorzichtig ben ik aan het nadenken over de vervanging van mijn JanJansen Rohloff, vanwege bredere banden, riem en schijf, maar vooral omdat het kan. Deze vind ik erg mooi:
Is ook idd erg mooi. Wil je hem dan zo hebben met de titanium achterdrager (staat overigens niet bij de opties geloof ik)?
Bert van Sprang schreef:
ma 23 nov, 2020 18:22
Heel voorzichtig ben ik aan het nadenken over de vervanging van mijn JanJansen Rohloff, vanwege bredere banden, riem en schijf, maar vooral omdat het kan. Deze vind ik erg mooi:
Afbeelding
Lullig fietsen zonder pedaal.
Of zou je 'm precies zo bestellen?
Daar ben ik nog niet uit, excentrische trapas, schijfrem tussen liggende en staande achtervork en steekassen zou ik wel fraai vinden. Ik heb op mijn huidige fiets een Tubus Carry, die wil ik gaan hergebruiken. Daar een titanium frame bij gelijke stijfheid niet lichter is als een aluminium frame, verwacht ik geen lager gewicht. Verder is de riem wat lichter en de schijfremmen wat zwaarder. Van een substantieel zwaardere fiets zou ik overigens wel balen!
Bert van Sprang schreef:
di 24 nov, 2020 19:47
Daar ben ik nog niet uit, excentrische trapas, schijfrem tussen liggende en staande achtervork en steekassen zou ik wel fraai vinden. Ik heb op mijn huidige fiets een Tubus Carry, die wil ik gaan hergebruiken.
Klinkt wel als fraaie aanpassingen. Rohloff ook in A12 uitvoering dan? Misschien nog wat nokken op de voorvork voor Anything Cages voor wanneer er een keer meer aan bagage mee zou moeten?

Bert van Sprang schreef:
di 24 nov, 2020 19:47
Daar een titanium frame bij gelijke stijfheid niet lichter is als een aluminium frame, verwacht ik geen lager gewicht. Verder is de riem wat lichter en de schijfremmen wat zwaarder. Van een substantieel zwaardere fiets zou ik overigens wel balen!
Velgen kunnen nog wel wat lichter zonder remrand. Al zou ik die wel lekker breed kiezen. Carbon als je durft misschien? idworx levert ze ook als optie.

Daarover gesproken, een titanium idworx komt ook best bij eerder genoemde wensen in de buurt toch...?
Dat zou dan de All Rohler Ti Light moeten worden, is echter nog fors duurder, niet individueel aanpasbaar en bovendien zit pilot op fietsafstand!
Gewicht van de All Rohler Ti Light slechts 13,5 kg dankzij de toepassing van:
- supersnelle Schwalbe Marathon G-one 40mm banden, ik wil juist iets bredere banden en dat betekent meteen meer gewicht.
- lichtgewicht idworx DaRim Lite velgen van carbon, of ik dat durf weet ik niet.
- een minimalistische Tubus Fly bagagedrager, komt qua gewicht overeen met mijn Carry-drager.
- Shimano Deore Trekking schijfremmen
- lichtgewicht DD componenten
Met zwaardere banden, aluminium velgen en een ringslot (ivm normaal gebruik) komt er zo een kilo bij en zwaarder wordt de Pilot Vamos hopelijk ook niet.
Getriggerd door een andere topic (viewtopic.php?f=11&t=35503#start): een Cumulus Lite Line slaapzak.

De 200 lijkt me wat aan de frisse kant voor alles behalve de zomer (of ik moet 2 slaapzakken nemen voor de verschillende seizoenen) dus ik dacht aan de 400.

Vraag is alleen of ik er in pas, met mijn lengte van 185 cm (precies de limiet volgens de Cumulus-website). Ik wil wel mijn benen (en voeten!) goed willen strekken natuurlijk :).
Volgens Bert zou het moeten passen maar extra info is altijd leuk natuurlijk :)

Plaatje er bij:
Afbeelding
Probeer je huidige slaapzak eens te gebruiken zonder rits. Als je de rits weglaat, kan je terug van 400 naar 300 of van 300 naar 200 gram dons. Dit spaart je portemonnee, is lichter en compacter.