Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets

Carl schreef:
vr 06 nov, 2020 23:02
Leon schreef:
vr 06 nov, 2020 12:27
[over leuk (of niet):] Ik wil het proberen algemeen te houden. De 'of niet' moet er dan toch bij , want voor jou en mij is het leuk, maar zeker niet voor iedereen.
Ik denk dat Willem bedoelt: als het niet leuk is, is het ook geen voordeel. Vergelijk met het nadeel 'kan soms duurder uitpakken'. Daar staat ook niet bij: of niet, terwijl zelf sleutelen natuurlijk ook heel goed voordeliger kan uitpakken. Maar dan hoort het dus bij de voordelen.

Groetjes,

Carl
Precies! (of niet) 🤔
Terugkoppeling:

willem.m en Carl
Ik snap je bezwaren tegen het 'of niet'. Ik wil echter niet beginnen met een stelling die voor veel mensen gewoon niet zou kloppen. 'Leuk zijn' is namelijk een mening, geen feit. De andere formuleringen kloppen wat dat betreft wel. Ik heb het aangepast.

Jurr
Ondersteunen lokale ondernemer: nadeel 12. Ik moet dit bij de nadelen zetten door de opzet van het stukje.

hoogframe
Het meeste vind ik uitweidingen van 'leuk'. Over net nuttige: zie voordeel 2.

Fietsertje71
Dat dan dat precies komen en het gebrek aan routine ken ik heel goed. Ik heb een aantal malen een wiel gebouwd, maar als er steeds drie jaar tussen zit ben ik toch steeds vergeten hoe je moet beginnen met vlechten. Ook de draairichting om de trapas uit te schroeven moet ik steeds opzoeken na 10 jaar of zo. Zie nadeel 10.

Huib2
Over het nut: zie voordeel 2.

Mr. Z
Leren sleutelen als jonge tiener zonder internet, zonder geld, zonder hulp en zonder fatsoenlijk gereedschap? Dat is mijn verhaal.

Polling
Daar kan ik ook wel iets mee. In nadeel 9.

AndreM
Als Fietsertje71

piviets
Onafhankelijkheid valt voor mij toch onder voordeel 5 en 6.

Backbelt
Ik kan je verzekeren dat je een wiel ook zelf kunt spaken.

Eric odf
Mooi frame. Mag je altijd hier af komen geven. Het tapijt mag je houden. :-)
Met Leon als scheidsrechter, en heb niet alles precies doorgespit:

-voordeel: van doe-het-zelven ga je beter op je fiets zitten. Dat zit zo: als je je zadel niet hoger/lager kunt zetten omdat je er geen weet van hebt en/of je kent geen imbussen, dan doe je dat ook niet. Het wordt nog wat lastiger met bijvoorbeeld een ahead voorbouw wisselen, of positie van de hoods op je dropbar wijzigen als je geen stuurlintje (bar tape) durft te wikkelen.

-voordeel: van doe-het-zelven blijf je véél beter op de hoogte van de stand der techniek. Dat zit zo: je blijft van alles uitpuzzelen, je moet wel. WWW, fietsmaatjes, LBS, overal pik je informatie op. Daardoor ga je ook véél eerder voor jou relevante verbeteringen toepassen. én ben je veel minder eenkennig.

-nadeel: door bovenstaand wil je door doe-het-zelven regelmatig weer wat anders en/of méér. (naar believen is dit een voordeel :) )
Helemaal eens wielen kan je zelf spaken. Het enige wat een fietsenmaker bij mij mag doen zijn de vlakken voor het balhoofd en het huis voor de trapas vlakken. Vandaar. Ik ga de uitdaging nogal gauw aan als er beweerd wordt dat je dat moet laten doen. Ben best handig. In 1990 voor mijn racefiets de wielen gespaakt, deze wielen hebben zicht tot 2013 zonder spaakbreuk gehouden en eigenlijk nog steeds. Bergje op en bergje af en volop in de remmen. De racefiets, titaniumframe staat sinds die tijd te verstoffen op de zolder.

Geen ervaring hebben met sleutelen en toch op wereldreis gaan dat is pas een uitdaging.
Als aan je fiets knutselen bij je past en je er plezier in hebt, zoals ik (mits zonder tijdsdruk), dan is dit eigenlijk verreweg het grootste nadeel:
Grandonneur schreef:
za 07 nov, 2020 12:02

-nadeel: door bovenstaand wil je door doe-het-zelven regelmatig weer wat anders en/of méér. (naar believen is dit een voordeel :) )
Altijd grote verleiding om nog weer iets aan te schaffen omdat het misschien dan nog weer net iets handiger of beter wordt. Verder, als je veel fietsen hebt, en geen auto rijdt, en ver van een fietsenmaker afwoont (8km), dan is het erg praktisch om het zelf te kunnen.
Grandonneur en blokdoorn:
Dat eerste is een goed punten dat ik nog niet had. Ik heb het in voordeel 2 ingebouwd.
Je formulering over het sneller toepassen van relevante verbeteringen door extra kennis heeft uiteraard ook een keerzijde: je gebruikt minder snel de vele aangeboden verbeteringen die misschien helemaal geen verbetering voor jou betekenen. Dat ga ik niet allebei in het lijstje verwerken. Het alsmaar meer willen is inherent aan jezelf, gestuwd door de maatschappij. Jongeren schijnen er veel minder last van te hebben. Gelukkig voor hen, want het 'meer' is tamelijk op in de wereld.
Ik heb er nadeel 10 van gemaakt.
Nog een voordeel in mijn ogen : standardisatie: we hebben hier wel wat fietsen staan. Vrijwel allemaal hebben ze inmiddels 9speed aandrijflijnen, alle wielen zijn qr-135mm en in de mate van het mogelijke stroomlijn ik ook remmen enz. Dat maakt dat je bij panne gewoon een wiel uit een andere fiets kan nemen, of een setje met winterbanden en eentje met gewone banden, dat je minder stock nodig hebt en dat je kan leren wat wel of niet werkt.
Voordeel van zelf kunnen sleutelen: minder gevoelig voor de angstpropaganda van de Rohloff-mafia :lol:
Oké, we zijn klaar.
Shrek schreef:
za 07 nov, 2020 20:26
Voordeel van zelf kunnen sleutelen: minder gevoelig voor de angstpropaganda van de Rohloff-mafia :lol:
Ik mis in je onderschrift nog de derailleur/naaf-discussie ;)
Fedor schreef:
zo 08 nov, 2020 09:49

Ik mis in je onderschrift nog de derailleur/naaf-discussie ;)
Vergeet ook de milieudiscussies en de anti-luchtvaart discussies niet....

;)
Een nadeel kan zijn dat je dingen te strak vast draait, of juist niet vast genoeg. Vooral bij aluminium kan dat duur uitpakken, wanneer je bijvoorbeeld een trapper niet genoeg vastdraait en daarmee de schroefdraad in de crank sloopt. Te vast en te los heb ik ook door schade en schande moeten ervaren.
Er zit een economisch aspect aan zelf sleutelen dat aan belang wint naarmate je eigen uurloon lager wordt dan dat van de fietsenmaker. Maar velen, waaronder mezelf, doen het uiteindelijk vooral uit liefhebberij (tegenwoordig heet dat "passie") en dan is het credo soms: hoe irrationeler, hoe beter. Het kost geld? Mag. Het kost tijd? Goed bezig. Je weet van geen ophouden meer? Bingo! Een fietsklus mag dan wel eens ongelegen komen, ik vind het altijd een culturele activiteit, itt verschrikkingen als bijvoorbeeld motorolie verversen of de gang die moet gedweild worden. Gelukkig zijn dat zaken die ik me herinner uit een ver verleden.
oeps, %^&*$-knopjes, kan weg
CarlW schreef:
ma 09 nov, 2020 10:56
Een fietsklus mag dan wel eens ongelegen komen, ik vind het altijd een culturele activiteit, itt verschrikkingen als bijvoorbeeld motorolie verversen of de gang die moet gedweild worden. Gelukkig zijn dat zaken die ik me herinner uit een ver verleden.
Bij mij is het moeten dweilen van de gang meestal een gevolg van het zelf sleutelen aan een fiets ;-).
Door een aangeboren handicap kan ik slechts 1 hand goed gebruiken. Links is er soms wel wat ter ondersteuning, maar de fijne motoriek ontbreekt.

Ik zou heel graag willen dat ik veel zelf kan sleutelen, maar loop vaak tegen onwelwillende lichaamsdelen aan. Dat levert vaak stress op, waardoor ik zeer zeker niet het gevoel kan ervaren wat sommigen schreven dat sleutelen "zen" maakt.

Ook als het een klusje is waarbij de handicap geen noemenswaardige rol speelt, zou ik graag willen dat ik het leuker vind, want het uurloon van de fietsenmaker liegt er niet om. Onderdelen zijn soms al duur genoeg. Plus ook ik wil beter weten hoe mijn fiets in elkaar steekt en wil ik onderweg wel eea kunnen repareren ipv hulpeloos gestrand te zijn.

Heb dus wel enorme bewondering voor degenen die zen kunnen worden en blijven, de stress als gezond ervaren bij het sleutelen en er de handigheid in hebben verkregen.

Fietsen zélf word ik wel weer redelijk zen van, en laat ik dat nou toch best aardig kunnen. Enne: als onderweg wat stuk gaat en de nood aan de man is, kun je ook niet zo veel anders dan het probleem proberen op te lossen. Noodzaak is een van de beste leermeesters ;).