Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets - Forum Wereldfietser

Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets

Lijstje: de voor- en nadelen van doe-het-zelven aan je fiets

N.b. iedereen moet zelf uitmaken in hoeverre de hier genoemde voor- en nadelen voor hem/haar gelden.

Voordelen
1. Veel mensen vinden het leuk en bevredigend om het zelf te doen en zo meer kennis van de fiets op te bouwen.
2. Het is altijd nuttig om meer kennis van je fiets te hebben, bijvoorbeeld om op fietsvakantie meer zelfredzaam te zijn en om je eigen fiets gemakkelijker te kunnen instellen en aanpassen.
3. Je hoeft niet (2x) naar de fietsenmaker toe en er ook niet op te wachten. Als je de spullen al in huis hebt kan het heel snel klaar zijn.
4. Het is in principe goedkoper omdat je geen arbeidsloon betaalt.
5. Je kunt precies doen wat je wilt.
6. Je bent niet afhankelijk van de ideeën van een fietsenmaker.
7. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: als je fietsenmaker dingen moet bestellen moet je dubbel wachten.
8. Je bent niet afhankelijk van de voorraden van de fietsenmaker: in de rest van de wereld is de onderdelenkeuze groter dan bij één fietsenmaker.

Nadelen
1. Om maar met de deur in huis te vallen: je hebt er ruimte voor nodig, je krijgt vieze handen en je moet geen twee linkerhanden hebben.
2. Het kost tijd. Het klussen zelf kost tijd. Je moet ook alles zelf uitzoeken. Je moet onderdelen zelf inkopen: halen of bestellen. Vaak kom je er tijdens een grote klus pas achter wat je precies nodig hebt. In zo'n geval moet je meerdere keren inkopen.
3. Het kan soms duurder uitpakken. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een oude fiets opknapt en daarvoor veel onderdelen los van elkaar moet inkopen.
4. Je hebt gereedschap nodig. Vaak heb je ook al gauw speciaal gereedschap nodig. Je zult waarschijnlijk niet continu alles bij de hand hebben zoals een fietsenmaker dat heeft.
5. Je hebt geen beoordeling door een vakman, al is het maar een second opinion.
6. Er zit geen garantie op: niet op de juistheid van de ingekochte onderdelen, niet op de vraag of ze goed samenwerken met elkaar en met je fiets en niet op de correcte montage. Voor de gemoedsrust gaan veel fietsers daarom naar een fietsenmaker.
7. Als klusser krijg je nooit de routine van een goede vakman. Voor klussen die maar zelden hoeven gebeuren gaan veel fietsers daarom toch naar een vakman.
8. Als er nog garantie zit op de fiets kan die verloren gaan door het zelf klussen.
9. Je ondersteunt de lokale ondernemer minder.
10. De verleiding om alsmaar te blijven klussen kan groot zijn.

Let op: het voor je eigen situatie beoordelen van dit lijstje is géén democratisch proces. Het is dus niet zo dat als je meer voors als tegens hebt het doe- het zelven voor jou een goed idee is. Integendeel: één argument kan doorslaggevend zijn.

Heb ik nog iets vergeten?
Leuke lijst Leon!

Misschien een extra voordeel:
- Werken aan een fiets is een welkome afwisseling, zowel fysiek als cognitief, voor mensen die hun werkende bestaan grotendeels zittend achter een scherm doorbrengen.

P.S.
Ik denk dat de "(of niet)" weg kan bij de eerste twee voordelen.
willem.m schreef:
vr 06 nov, 2020 12:12
Misschien een extra voordeel:
- Werken aan een fiets is een welkome afwisseling, zowel fysiek als cognitief, voor mensen die hun werkende bestaan grotendeels zittend achter een scherm doorbrengen.
Ik fiets dan liever :)

Overigens heeft mijn "fietsenmaker" amper voorraden. We bespreken van te voren welke zaken gemonteerd moeten gaan worden en daarna worden die pas besteld.
Hoi Willem,
Ik wil het proberen algemeen te houden. De 'of niet' moet er dan toch bij , want voor jou en mij is het leuk, maar zeker niet voor iedereen. Ook de afwisseling geldt niet voor iedereen, al ben ik het er zelf mee eens. Waarom het voor iemand leuk is houdt ik in het midden; het lijkt me onnodig daavoor een sublijstje aan te leggen.
Leuk lijstje!

En ach, het heeft natuurlijk wel raakvlakken met wat reeds genoemd is. Maar wellicht:

- Meer ontspannen onderweg zijn omdat je veel dingen zelf wel op kunt lossen op reis

- Beter uit kunnen leggen aan een vakman wat je nodig hebt en wat niet

- Andere keuzes kunnen maken in combinaties van materiaal, onafhankelijk van hoe fietsfabrikanten een fiets samenstellen

- Tweedehands met nieuw kunnen combineren. Recycling van bruikbare onderdelen en minder kosten
Mis bij de voordelen: moeilijk om een goede betrouwbare fietsenmaker te vinden die kwaliteit levert
blokdoorn schreef:
vr 06 nov, 2020 12:35
Mis bij de voordelen: moeilijk om een goede betrouwbare fietsenmaker te vinden die kwaliteit levert
Dat effect ken ik. Ik laat dit, positief gebracht, vallen onder voordeel 6.

Jurr: klopt allemaal, maar ik vind dit ook vallen onder de andere voordelen. Ik kan dit wel toevoegen, maar dan moet ik om compleet te zijn weer een heleboel andere dingen ook toevoegen.
Leon schreef:
vr 06 nov, 2020 12:46

Jurr: klopt allemaal, maar ik vind dit ook vallen onder de andere voordelen. Ik kan dit wel toevoegen, maar dan moet ik om compleet te zijn weer een heleboel andere dingen ook toevoegen.
Zit wel wat in ja.

Ondersteunen van de lokale ondernemer?
- voldoening
- plezier
- (gezonde (?)) spanning van keuzestress over welke onderdelen hoe samen :D
- als het me niet zint of het lukt niet: 'de catechismus kunnen aanroepen' zonder dat je de fietsenmaker beledigt
- en ik denk terug aan de handvaardigheid- en/of techniekles in het begin van de middelbare school: één van de redenen dat dit in het onderwijs (bij de Basisvorming) is ingevoerd, is om de zelfredzaamheid van kinderen te verhogen. Kort gezegd: onafhankelijkheid en vaardigheden ontwikkelen. Of zoals kleine kinderen soms roepen: "zelluf doen!" :wink:
groet, hoogframe
Vieze handen? Wasbenzine of een potje krachtige garage-handzeep. Keukenpapier bij de hand.
Als je al zo lang fietsfanaat ben, heb je in de loop der jaren al een aardig assortiment gereedschappen en reserve-onderdelen opgebouwd. Toen ik 19 jaar was, heb ik al een fiets compleet gedemonteerd tot het frame kaal werd en daarna alles weer in elkaar gezet. Schuur gebouwd met daarin voldoende ruimte om te klussen of bij mooi weer buiten op het terras. Zelfs een nieuwe velg compleet spaken heb ik van niemand geleerd; ik heb diverse fietswielen alleen maar grondig bestudeerd. Het verrijkt je technische kennis enorm!

De onderstaande foto is in 1975 bij de jeugdherberg van Worpswede (D.) genomen, reparatie van een kapotte versnellingsnaaf. Nergens bang voor zijn.
Naaf uit elkaar gehaald.jpg
Fietstechniek is redelijk eenvoudig, echter het komt vaak wel verrekte precies!!

Nadeel, noem ik dan: gebrek aan routine waardoor je weleens een steile leercurve kunt hebben met dubbel werk en kosten.
Ik zou nog wel willen benadrukken dat het niet alleen nuttig is om je fiets zelf te kunnen repareren, maar ook belangrijk als je lang of ver op reis bent. Je kunt dan ook zelf makkelijker ontdekken wat het probleem is, omdat je de techniek van je fiets begrijpt, en beoordelen hoe ernstig het probleem is en of een fietsenmaker die je er eventueel toch bij nodig hebt goed werk heeft geleverd. Deze kennis en ervaring doe je alleen maar op door zelf aan je fiets te sleutelen en onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen. In de loop der jaren bouw je dan ook de voorraad benodigd gereedschap wel op.

En dan nog iets: dit is een strikt persoonlijke mening hoor, dus voel je niet aangevallen als je er anders over denkt. Maar ik heb meer respect, bewondering en interesse voor mensen die in hun hobby zoveel mogelijk zelf proberen te doen en daarvan leren en zich ontwikkelen, dan voor mensen die alles met geld oplossen.

Voor mij is, naast het rijden, het sleutelen dus wel een essentieel onderdeel van mijn fietshobby.
Huib2 schreef:
vr 06 nov, 2020 18:17
Ik zou nog wel willen benadrukken dat het niet alleen nuttig is om je fiets zelf te kunnen repareren, maar ook belangrijk als je lang of ver op reis bent. Je kunt dan ook zelf makkelijker ontdekken wat het probleem is, omdat je de techniek van je fiets begrijpt, en beoordelen hoe ernstig het probleem is en of een fietsenmaker die je er eventueel toch bij nodig hebt goed werk heeft geleverd. Deze kennis en ervaring doe je alleen maar op door zelf aan je fiets te sleutelen en onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen. In de loop der jaren bouw je dan ook de voorraad benodigd gereedschap wel op.

En dan nog iets: dit is een strikt persoonlijke mening hoor, dus voel je niet aangevallen als je er anders over denkt. Maar ik heb meer respect, bewondering en interesse voor mensen die in hun hobby zoveel mogelijk zelf proberen te doen en daarvan leren en zich ontwikkelen, dan voor mensen die alles met geld oplossen.

Voor mij is, naast het rijden, het sleutelen dus wel een essentieel onderdeel van mijn fietshobby.
Daar sluit ik me bij je aan, helemaal mee eens! 8)
Probeer maar eens in een ver land panne te krijgen waar de dichtstbijzijnde fietsenmaker wel 200 kilometer ver is.
Als vakantie fietser is het natuurlijk handig om je fiets te kunnen maken bij problemen, maar leren sleutelen terwijl je nul ervaring/interesse hebt is lastig + je verdiepen bij een derailleur systeem welke onderdelen waar op passen en goed of matig zijn kost wel wat tijd.

Ik heb leren sleutelen omdat er geen geld was voor de fietsenmaker en er was niemand die er wat van afwist in de buurt, daarna een brommer zelfde verhaal, de bibliotheek had 2 boeken over de basis techniek, later toen ik een motor kocht hand je wel een werkplaatshandboek van dat model en later kwam internet, dat maakte het een stuk makkelijker 8)

Nu met hulp van internet is het een stuk makkelijker om te leren sleutelen, als je het leuk lijkt ga aan de slag, lukt het niet kan je altijd nog naar de fietsenmaker :wink:
Een tegengeluid dan maar...
Ik heb altijd moeite een goed stuur te vinden voor mijn twee linkerhanden, maar vind fietsen wel erg leuk.
Ik koop daarom een zo onderhoudsvrij-mogelijke fiets, heb geleerd een band te plakken, en verder blijf ik (relatief) in de buurt van een fietsenmaker. Daarbij zorgen we voor een flexibel schema een een creditkaart onderweg, zodat we toch relatief stressvrij op fietsvakantie kunnen.
Van zelf aan mijn fiets prutsen word ik altijd erg Zen. Het maakt je hoofd leeg omdat je lekker in de weer bent met aanraakbare en daarmee overzichtelijke problemen. Heerlijk!

Naast de genoemde nadelen kan ik alleen bedenken dat het gebrek aan routine kan leiden tot fouten of sub optimale montage. Niet persé erg maar als doe-het-zelvert moet ik ook erkennen dat ik te weinig vlieguren maak (en wil maken!) om ècht routine- en daarmee vakmanschap op te bouwen. En tòch doe ik 't zelf.
Tien jaar lang lid geweest van een tourclub en in de wintermaanden leerden wij in groepjes 't onderhoud in de avonduren bij de plaatselijke fietsenmaker.
Belangrijkste punt voor mij is onafhankelijkheid ; op onze wereldreis van 20.000 km alles zelf gedaan, 't zoeken naar onderdelen is een jongensboek op zich.
Groeten van Pier.
Behalve een wiel spaken is zowat alles doenbaar mits je het juiste gereedschap hebt.
En als je dat zelden nodig hebt, dan moet je jezelf de vraag stellen of je dat wil kopen.

Voor de rest is het veelleer willen doen, en willen uitzoeken hoe het moet.
De meeste dingen aan een fiets zijn niet zo complex.
Leon schreef:
vr 06 nov, 2020 12:27
[over leuk (of niet):] Ik wil het proberen algemeen te houden. De 'of niet' moet er dan toch bij , want voor jou en mij is het leuk, maar zeker niet voor iedereen.
Ik denk dat Willem bedoelt: als het niet leuk is, is het ook geen voordeel. Vergelijk met het nadeel 'kan soms duurder uitpakken'. Daar staat ook niet bij: of niet, terwijl zelf sleutelen natuurlijk ook heel goed voordeliger kan uitpakken. Maar dan hoort het dus bij de voordelen.

Groetjes,

Carl
Er gaat voor mij niet boven het zelf opbouwen van de fiets. Alleen het balhoofd laat ik graag erin monteren. Een goed frame en dan verder afmonteren. Dan kun je zelf ook alles repareren.
277A9EE8-B912-4171-937F-0DA7882F59BD.jpeg