Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets weg bij fietsenmaker - Forum Wereldfietser

Fiets weg bij fietsenmaker

Dit las ik op internet:


De fietsenmaker van NPO-presentatrice Carolien Borgers heeft per ongeluk haar nieuwe, dure, oranje racefiets verkocht. Dat vertelde zij donderdagochtend in haar programma op NPO Radio 2.

Borgers had de racefiets in juni gekregen voor haar 37e verjaardag en was er heel blij mee, beklemtoonde ze. Maar omdat de voorband lek was, bracht zij hem naar de fietsenmaker in haar straat.

Hij belde mij twee dagen later dat hij mij persoonlijk iets moest vertellen”, legt Borgers uit. „Ik moest naar de winkel komen, het was slecht nieuws.” Het bleek dat de racefiets die ter reparatie in de winkel stond per ongeluk aan een andere klant was verkocht. „Het blaadje met de reparatie-instructies was van de fiets gevallen. De zoon van de fietsenmaker stond in de winkel en dacht dat de fiets er te verkoop stond: hij was gekocht door een Engelstalige vrouw.”

De winkel had verder geen gegevens van de vrouw. „Hij gaat nu proberen de vrouw via haar pingegevens te achterhalen”, vervolgde Borgers. „Maar dat is vermoedelijk privacygevoelige informatie. Dus dan krijg ik een nieuwe fiets die hopelijk een beetje in de buurt komt van mijn mooie nieuwe oranje racefiets.”

De dj heeft beloofd de luisteraars de komende week op de hoogte te houden van de speurtocht.
Tsja, waar gewerkt wordt vallen spaanders....

Nog nooit een wielrenner gehoord die zijn lekke band door de fietsenmaker laat repareren trouwens... Moet je onderweg toch ook zelf doen?
Het lijkt wel komkommertijd. Wat heeft dit met wereldfietsen te maken.
Kletspraat. Aha, nu zie ik het.

Band laten plakken door fietsenmaker. Gelukkig zat er geen kampeeruitrusting op de fiets.
Het zal je maar overkomen in den vreemde. Even kopje koffie drinken op terras.
Toch niet zo'n gekke gedachte om bij fiets kopen jezelf verplichten enkele basisbeginselen van fietsreparatie ter hand te nemen.

Elke dag staan in de krant tientallen berichten te lezen over fietsen. Moeten die nu allemaal voor voetlicht gebracht worden omdat er "fiets" in voorkomt? Je zult wel een dagtaak eraan hebben die bij te houden.

Dan kop ik alvast deze in. Nu eens niet de wielrenner die te hard reed, maar de vrouw achter stuur heeft niet goed opgelet bij inrijden van de inrit, haar auto schept de wielrenner. Gelukkig kwam de wielrenner met een paar schrammen vanaf. Dat had vervelender kunnen aflopen.

https://www.ad.nl/arnhem/aanrijding-met ... ~a3e37c2b/
images1.persgroep.net.jpg
Geschept door automobiliste
joukon schreef:
vr 11 sep, 2020 09:15
Het lijkt wel komkommertijd. Wat heeft dit met wereldfietsen te maken.
Kletspraat. Aha, nu zie ik het.

Band laten plakken door fietsenmaker. Gelukkig zat er geen kampeeruitrusting op de fiets.
Het zal je maar overkomen in den vreemde. Even kopje koffie drinken op terras.
Toch niet zo'n gekke gedachte om bij fiets kopen jezelf verplichten enkele basisbeginselen van fietsreparatie ter hand te nemen.
Prima, je hebt via deze omweg het onderwerp keurig netjes relevant gekregen :)

Ik denk (maar weet niet zeker) dat er inderdaad meer en meer fietsers zijn, ook reizigers, die niet weten hoe ze een lekke band moeten verhelpen. Ben ze tegengekomen. Nou kun je van alles vinden van die mensen. Maar het is ook zo dat banden zelden meer lek gaan. Bijvoorbeeld nooit, tot ze versleten zijn (en de fiets is soms eerder 'op'). Hoe zou je dan, als 'beginner', moeten weten dat dat iets is om zelf te moeten verhelpen? Veel mensen weten ook niet wat te doen bij een lekke band van de auto.

We worden gepasseerd door de realiteit, zou je kunnen zeggen. Vraag aan iedereen die recent een nieuwe fiets kocht: heeft de verkoper uitgelegd hoe je een band zou kunnen vervangen?


En ik ben het er mee eens dat niet elk bericht over fiets een topic waard is.
Grandonneur schreef:
vr 11 sep, 2020 10:08
joukon schreef:
vr 11 sep, 2020 09:15
Het lijkt wel komkommertijd. Wat heeft dit met wereldfietsen te maken.
Kletspraat. Aha, nu zie ik het.

Band laten plakken door fietsenmaker. Gelukkig zat er geen kampeeruitrusting op de fiets.
Het zal je maar overkomen in den vreemde. Even kopje koffie drinken op terras.
Toch niet zo'n gekke gedachte om bij fiets kopen jezelf verplichten enkele basisbeginselen van fietsreparatie ter hand te nemen.
Prima, je hebt via deze omweg het onderwerp keurig netjes relevant gekregen :)

Ik denk (maar weet niet zeker) dat er inderdaad meer en meer fietsers zijn, ook reizigers, die niet weten hoe ze een lekke band moeten verhelpen. Ben ze tegengekomen. Nou kun je van alles vinden van die mensen. Maar het is ook zo dat banden zelden meer lek gaan. Bijvoorbeeld nooit, tot ze versleten zijn (en de fiets is soms eerder 'op'). Hoe zou je dan, als 'beginner', moeten weten dat dat iets is om zelf te moeten verhelpen? Veel mensen weten ook niet wat te doen bij een lekke band van de auto.

We worden gepasseerd door de realiteit, zou je kunnen zeggen. Vraag aan iedereen die recent een nieuwe fiets kocht: heeft de verkoper uitgelegd hoe je een band zou kunnen vervangen?


En ik ben het er mee eens dat niet elk bericht over fiets een topic waard is.
Tja, als je het wiel heel makkelijk uit de fiets kan halen is het een simpel klusje, maar een binnenband vervangen op een fiets met kettingkast is een drama, en dat doe je niet onderweg.
Blackbelt schreef:
vr 11 sep, 2020 14:35

Tja, als je het wiel heel makkelijk uit de fiets kan halen is het een simpel klusje, maar een binnenband vervangen op een fiets met kettingkast is een drama, en dat doe je niet onderweg.
Nee, op een fiets met kettingkast plak je een achterband, je haalt hem er niet af.

Dit is Kletspraat, dus indien men mij permitteert: de ongelukkige die haar fiets kwijtraakte, heeft m.i. wel rechtsgronden om haar familie aan te klagen wegens verwaarlozing. Een band plakken of vervangen hoor je toch te leren van je ouders of van een oudere broer/zus?
Een band plakken of vervangen hoor je toch te leren van je ouders of van een oudere broer/zus?
Helemaal mee eens. Met een lekke band naar de fietsenmaker heb ik nooit begrepen. In de tijd dat je naar de fietsenmaker loopt heb je dat toch al opgelost?
hangtervanaf. het is tegenwoordig soms een absoluut drama om een raceband om de velg te krijgen (of er af). Ik heb zelf een menig combinatie vervloekt en snap héél goed dat niet iedereen dit maar even moet kunnen fixen.
Blackbelt schreef:
vr 11 sep, 2020 14:35
Tja, als je het wiel heel makkelijk uit de fiets kan halen is het een simpel klusje, maar een binnenband vervangen op een fiets met kettingkast is een drama, en dat doe je niet onderweg.
Ik heb al wel wat banden geplakt zonder het wiel van de fiets te halen. Met het wiel van de fiets is natuurlijk handiger plakken. Maar als het wiel afhalen een drama is, dan is het plakken met het wiel op de fiets weer de minst vervelende optie.
Stond er iets bij over een binnenband? Butyl, tubolito of was het een tube misschien tubeless band? Plakt u maar;-)
Revanho schreef:
vr 11 sep, 2020 17:14
Blackbelt schreef:
vr 11 sep, 2020 14:35
Tja, als je het wiel heel makkelijk uit de fiets kan halen is het een simpel klusje, maar een binnenband vervangen op een fiets met kettingkast is een drama, en dat doe je niet onderweg.
Ik heb al wel wat banden geplakt zonder het wiel van de fiets te halen. Met het wiel van de fiets is natuurlijk handiger plakken. Maar als het wiel afhalen een drama is, dan is het plakken met het wiel op de fiets weer de minst vervelende optie.
Als het lukt hé.
Ik heb bij een lekke band ofwel een scheur van 30 cm, ofwel net naast het ventiel een sneetje of zo. Dan is het meteen band vervangen....
Mijn insteek is gelijk een nieuwe binnenband erin. Scheelt tijd. Mits je die bij je hebt en niet door je voorraad bent geraakt :)
Banden plakken en/of omwisselen is zo gedaan.
Helaas ik heb weleens gehad in Frankrijk dat ik door mijn banden was. In de "middle of nowhere" geen water te bekennen om een gaatje op te sporen. Vond uiteindelijk een woning met bordje "pas op voor de hond". Achter het hek zag ik wel een emmer met water staan. Bij aanbellen deed niemand open. Heb toen maar de euvele moed gehad naar de emmer te lopen en gelukkig was er geen hond te bekennen. Band geplakt. Kon weer verder.

Maar ik heb ook wel gehad in de bossen op mountainbike routes dat bij 'n lekke band al snel 2 of 3 mtb-ers van hun fiets afstapten om te vragen of ik hulp nodig hebt.

Neen ik fiets niet met anti lekbanden. Er gaat niets boven af en toe een band plakken. Het is altijd weer een avontuur op zich om te zien hoeveel bekijks dat trekt. Voor de dagelijkse afwas en afdrogen is dan weer heel wat minder belangstelling :)