Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Artikel over duurzaam fietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Artikel over duurzaam fietsen

Polling schreef:
za 12 sep, 2020 12:39
Volgens mij is het enige dat echt helpt een omslag in ons denken......
En ja, we trappen er vrijwel allemaal in. Ik hb ook .....
In de NRC werd een dezer dagen de bal bij de fabrikant gelegd.
In een artikel over afgedankte matrassen werd gepleit voor het leaseconcept, in de strijd tegen de afvalberg.
https://campagne.nrcmedia.nl/optiext/op ... NheOdMPyFs

Hertaald: je koopt geen fiets of derailleur, maar je leased je frame en bijbehorende fietsonderdelen.
De fabrikant is vervolgens verplicht om onderdelen die niet meer op het nieuwste model frame passen, terug te nemen.
Dat zou de fabrikant moeten dwingen om andere keuzes te gaan maken.

Het zou kunnen werken.
Maar als je een maand even krap bij kas zit, en je lease even niet kan betalen, zit je zonder fiets.
Zwart-wit tv pas vervangen als hij het begeeft en niet omdat je graag kleuren kijkt. Verder is het niet zo simpel, ik rijd momenteel in een dieselauto uit 2003 en bijna 500.000 op de teller. Is het duurzamer deze te vervangen door een minder vervuilend exemplaar (mijn auto gaat dan naar Afrika of het oosten) of deze op rijden?
liefhebber schreef:
zo 13 sep, 2020 11:32
Polling schreef:
za 12 sep, 2020 12:39
Volgens mij is het enige dat echt helpt een omslag in ons denken......
En ja, we trappen er vrijwel allemaal in. Ik hb ook .....
In de NRC werd een dezer dagen de bal bij de fabrikant gelegd.
In een artikel over afgedankte matrassen werd gepleit voor het leaseconcept, in de strijd tegen de afvalberg.
https://campagne.nrcmedia.nl/optiext/op ... NheOdMPyFs

Hertaald: je koopt geen fiets of derailleur, maar je leased je frame en bijbehorende fietsonderdelen.
De fabrikant is vervolgens verplicht om onderdelen die niet meer op het nieuwste model frame passen, terug te nemen.
Dat zou de fabrikant moeten dwingen om andere keuzes te gaan maken.

Het zou kunnen werken.
Maar als je een maand even krap bij kas zit, en je lease even niet kan betalen, zit je zonder fiets.
Ja..... uiteindelijk zit je dan met 20 abonnementen aan 10-50€.
En je least je fiets op ... 5 jaar. Wat doe je dan na die 5 jaar? Ofwel een overname betalen, ofwel loopt het zaakje door en kan je weer een nieuwe fiets leasen. Wat gebeurt er met de oude?

Leasen gaat alleen leiden tot een kortere levensduur en veel regelmatiger vervangen.
Bert van Sprang schreef:
zo 13 sep, 2020 13:41
...een dieselauto uit 2003 en bijna 500.000 op de teller. Is het duurzamer...?
Het is iig duurzamer om veel minder te rijden! :twisted:
Ehm Flix, ging jij niet vanuit de Alpen terugvliegen omdat de belt kapot ging op de eerste bergpas?
Klopt, ik ben m'n eigen koerier.

Erg duurzaam; het vliegtuig ging toch, want geen geboekte, maar een meelift-stoel.
En moet je voorstellen als ik het stuk had moeten rijden in een diesel uit 2003!
8)
Beste Flix,

vriendelijk verzoek mij hier even voor te rekenen dat vliegen vanuit de Alpen duurzamer is als met de auto. Dit uitgaande van het feit dat ik deze auto toch heb en hij redelijk spaarzaam met brandstof omgaat (7 l per 100 km). Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Bert van Sprang schreef:
do 17 sep, 2020 15:50
... (7 l per 100 km). ...
Nu is 7 liter per 100 kilometer tegenwoordig natuurlijk niet echt spaarzaam te noemen. Zelfs niet “redelijk spaarzaam”. Tenzij je een vergelijk met een vrachtwagen maakt :wink:

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar een berekening.

Groet,
Tom
Bert van Sprang schreef:
do 17 sep, 2020 15:50
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Op deze webpagina staan alle benodigde gegevens.
https://www.btv-rotterdam.nl/naslagdoss ... nden#start

De vliegfanaten weten het altijd zo te draaien dat een vliegtuig de beste keuze is.

Ik zou het zo uitrekenen:
Een vliegtuigmotor heeft een rendement van 45%
Een dieseltje komt niet verder dan 20%.
In het nadeel van het rendement van de vliegtuigmotor speelt de massa van het vliegtuig.
Die vliegtuigmotor moet veel massa vliegtuig voortstuwen.
Een auto voor xhonderd mensen is aanzienlijk minder zwaar dan een vliegtuig voor xhonderd mensen.
Beste liefhebber,

Was het maar zo simpel dat je voor de duurzaamheid van je verplaatsing alleen het energieverbruik van het gebruikte voertuig hoeft te bepalen. Voor vervoer per auto heb je echter veel infrastructuur nodig, die moet ook aangelegd en onderhouden worden en de ruimte die hiervoor nodig is gaat ten koste van "natuur". Om het vliegveld te bereiken moet er ook gereisd worden en op het vliegveld werkt veel personeel die er ook allemaal naar toe zijn gereisd en ter plekke faciliteiten nodig hebben. Om het maar iets te nuanceren.
liefhebber schreef:
do 17 sep, 2020 16:41
... rendement ... dieseltje komt niet verder dan 20%.
Da’s niet correct.
Het rendement van een (moderne-) dieselmotor ligt in de buurt van 50%. Van de huidige generatie langzaam lopende tweeslag dieselmotoren zelfs nog wat daarboven.

Groet,
Tom
Om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven, hier een artikel uit NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/15/ne ... m-a4012127
Ter overweging 8)

Groet,
Tom
Flix schreef:
do 17 sep, 2020 15:31
Klopt, ik ben m'n eigen koerier.

Erg duurzaam; het vliegtuig ging toch, want geen geboekte, maar een meelift-stoel.
En moet je voorstellen als ik het stuk had moeten rijden in een diesel uit 2003!
8)
Geeft niet hoor. Ik ben ook niet zonder zonde. Ik ben de afgelopen maand zelfs op en neer gereden (met een bijrijder) naar de Alpen voor acht wandel- en fietsdagen om nog net wat vakantiegevoel te krijgen voordat de boel weer op slot gaat. Het was heerlijk rustig op de mooiste campings van Wallis. Kan het iedereen aanraden.
Flix schreef:
do 17 sep, 2020 15:31
Erg duurzaam; het vliegtuig ging toch, want geen geboekte, maar een meelift-stoel.
Hmmm dus "speciale" vlieg-reizigers vervuilen minder dan "gewone" vlieg-reizigers?

Afbeelding
Voor deze berekening moet je uitgaan van het aantal passagiers wat nodig is om een vlucht niet te annuleren. Alle passagiers daarboven vliegen milieutechnisch voor niets mee. 😅😅
Jullie hier zijn niet zo van de kwinkslagen, geloof ik. :wink:
Bert van Sprang schreef:
do 17 sep, 2020 15:50
Beste Flix,

vriendelijk verzoek mij hier even voor te rekenen dat vliegen vanuit de Alpen duurzamer is als met de auto. Dit uitgaande van het feit dat ik deze auto toch heb en hij redelijk spaarzaam met brandstof omgaat (7 l per 100 km). Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Een vliegtuig verbruikt als het goed vol zit ca 4l/100 km per passagier.
Als je dus met 2 in de auto zit is het verbruik alvast lager.
Met een gezin.... valt de auto altijd beter uit.
Daarenboven is de neiging om een reis te maken van 3000 km net iets kleiner met de auto.
Afgezien van zelf vanuit huis fietsen is de trein natuurlijk een goede optie. Zelf vlieg ik zelden of nooit voor vakantie (moet het professioneel al te vaak doen en heb zo wel wat goed te maken).
Voor wat betreft de levensduur van spullen: ik probeer er zo lang mogelijk mee te doen en dat betekent vaak heel lang. Ik ben in vijftig jaar aan mijn tweede (heel goede) audio installatie (afgezien van onvermijdelijke updates als cd en bluray spelers) en mijn weinig gebruikte auto is 22 jaar oud. Al die spullen zijn gewoon niet interessant genoeg om steeds weer te vervangen. Mijn stadsfiets is een chiqe Koga uit 1988 zoals ze ze nu niet meer maken. Mijn m-gineering vakantiefiets is ook al weer iets van 13 jaar oud en is nog maar net ingereden.😀
Wim schreef:
vr 18 sep, 2020 18:02
Mijn m-gineering vakantiefiets is ook al weer iets van 13 jaar oud en is nog maar net ingereden.😀
Remmen weer in orde, Wim? 'k Zag 'm bij Marten hangen :)
In bovenstaande reacties is meer dan eens gezegd hoe moeilijk het is om je spullen tweedehands te verkopen, nadat je hebt besloten om te vernieuwen.
En dat er vaak niets anders op zit dan je spullen verantwoord weg te gooien.

Op een website las ik over een Schots initiatief waarbij het hergebruik van oude fietsen op een hoger niveau is getild.
https://aim2flourish.com/innovations/ma ... able-cycle

Ik ben nooit in Schotland geweest, en kan niet beoordelen of het echt zo werkt.

In Nederland is ooit een vergelijkbaar initiatief opgetuigd rondom fietsen die door stadswachten waren weggeknipt.
Maar toen de economie wat tegenzat, zijn alle subsidies ingetrokken, en is het initiatief uitgedoofd.