Ja en nee...
Je zal nooit de helft van de bevolking of meer kunnen overtuigen om 2000€ - 6000€ uit te geven aan een fiets.
En wees eerlijk, als je enkel een fiets koopt om dagelijk 8km naar je werk te fietsen en die aan het station moet laten staan.... daar ga ik geen Santos voor kopen en neer zetten.
De oorzaak van dit alles is de totale onbalans tussen de kost van werkuren en onderdelen.
Neem nu een doorsnee goede ketting. Die kost je 20€, of minder dan een half uur werk bij een Europese fietsenmaker, en dat kan alleen omdat die ketting waarschijnlijk in China of Vietnam gemaakt wordt.
Een standaard voorwiel (naaf, spaken, velg) koop je voor 50€, en dat is dan nog de prijs voor particulieren...
Als je op zo'n wiel 3 spaken breekt, dan kost je dat bij de fietsenmaker willicht meer om die spaken te laten uithalen, vervangen, wiel richten en spaken spannen dan gewoon een nieuw wiel kopen.
De grote oorzaak van "niet duurzaam" gedrag is de onbalans tussen goedkoop geïmporteerde onderdelen en de zwaar overgetaxeerde werkuren hier. Als dat voorwiel 100€ zou kosten, en een werkuur hier 20€, dan wordt er ineens wel veel meer hersteld.
Gevolg is wel dat de goedkoopste Oma fiets niet meer voor 350€ te vinden is, maar makkelijk naar 1000€ gaat.
Wat je vrees is voor electrische fietsen... N=2
- Onze oude Giant van 10 jaar oud werkt nog prima, maar eerlijk die is niet heel intensief gebruikt. Batterij is nog in prima conditie, met 240 Wh halen we nog 50 km.
- Mijn tante heeft een Kalkhoff van 7 jaar oud. Is nog niks aan geweest buiten remblokken, en heeft ca 10.000km op de teller.
Dus, ik denk dat het allemaal nogal mee valt.