Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Artikel over duurzaam fietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Artikel over duurzaam fietsen

Ik hoop dat ze in China ook meelezen: -klik-
Apers_Fietsen_10.jpg
"Remmen weer in orde, Wim? 'k Zag 'm bij Marten hangen"
Ja hoor. Ik had zonder het goed te merken teveel olie lekkage gehad waardoor de pakking van de zuiger kapot was gegaan. Gelukkig had ik ooit een stel reserve HS66 remmen kunnen bemachtigen.
Stelling: dure fietsen zijn milieu-onvriendelijk. Niet vanwege die paar kilo aluminium en staal, maar je weet nooit welke brandstofslurpende en luchtvervuilende zaken er gebeuren met het geld dat je voor zo'n fiets betaalt. De hoeveelheid gewonnen ijzer en aluminium is voor zo'n fiets niet anders, maar iets gebeurt er wel met dat geld, en het zijn niet altijd investeringen in groene technologieën.
Dus: goedkope fiets kopen en de rest van je geld verbranden?
Ik denk eerder kapitaalvernietiging, tot de nazaten deze weinig gebruikte fietsen op MP zetten of bij de fietsenmaker dumpen.
In de tussentijd zien de fietsen vooral het schuurtje of de drager achterop de auto.
Leon schreef:
di 22 sep, 2020 22:12
Stelling: dure fietsen zijn milieu-onvriendelijk. Niet vanwege die paar kilo aluminium en staal, maar je weet nooit welke brandstofslurpende en luchtvervuilende zaken er gebeuren met het geld dat je voor zo'n fiets betaalt. De hoeveelheid gewonnen ijzer en aluminium is voor zo'n fiets niet anders, maar iets gebeurt er wel met dat geld, en het zijn niet altijd investeringen in groene technologieën.
Wat dacht je van extra werkuren die er in zo'n dure fiets zitten. Daar leven mensen van.

Naden worden beter afgeschuurd na het lassen, een Rohloff bouwen kost veel meer werkuren dan een cassette samen leggen en een derailleurtje er bij. Etc Etc.
Uiteindelijk is alles terug te draaien naar werkuren.
Titanium kost meer per kg dan ijzer of alu omdat het meer moeite kost om het uit de grond te halen, of er meer en grotere machines nodig zijn om dat te doen, en die machines zijn weer duurder omdat het meer werkuren kost om die te bouwen.

Als we het geheel kritisch gaan bekijken is er ergens wel een sweet spot.
Fietsen van 150€ zijn waarschijnlijk milieu onvriendelijk omdat je ze na 2 jaar gebruik weg gooit.
En een fiets bouwen die 100 jaar mee gaat is ook niet zinvol omdat je totaal in "overkill" gaat. Je gaat materialen gebruiken en werkuren spenderen die compleet zinloos zijn.

Daarenboven zal die sweetspot ook af hangen van het gebruik. Een Santos van 4000€ is overkill voor mijn buurvrouw die er zondag mee naar de kerk fietst op 2km en 2 keer per week naar de bakker en de slager rijdt.
En ga je met een Sparta van 500€ proberen naar china te rijden, dan haal je dat waarschijnlijk niet omdat er van alles los komt en breekt.
Blackbelt schreef:
wo 23 sep, 2020 08:24
Wat dacht je van extra werkuren die er in zo'n dure fiets zitten. Daar leven mensen van.
Als die werkuren betaald worden gaan mensen van dat geld een huis bouwen, autorijden, eten kopen, op vakantie ... allemaal dingen die energie en materiaal kosten. (Net als het maken van machines klauwen materiaal en energie kost)
Het is - vind ik en Oxfam-Novib - een feit dat arm of materieel bescheiden zijn alles bij elkaar beter is voor de CO2-uitstoot. Maar dat wisten we natuurlijk wel, het is alleen een heel vervelende waarheid.
https://nos.nl/artikel/2349245-rijkste- ... lking.html
Leon schreef:
di 22 sep, 2020 22:12
...maar iets gebeurt er wel met dat geld, en het zijn niet altijd investeringen in groene technologieën.
Ook maar stoppen met belasting betalen? Je weet nooit of dat geld wel goed terecht komt ;)
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 09:08
Het is - vind ik en Oxfam-Novib - een feit dat arm zijn alles bij elkaar beter is voor de CO2-uitstoot. Maar dat wisten we natuurlijk wel, het is alleen een heel vervelende waarheid.
Dat wás zeker zo, maar arm zijn voorkomt ook dat er investeringen in schonere energie gedaan (kunnen) worden. Dan blijf je gewoon steenkool, bruinkool, turf e.d. verstoken (en in oude dieselauto's rijden ;)).

Bovendien woont het grootste deel in "de armen" in gebieden waar de huizen nou niet echt verwarmd hoeven te worden in de winter. Wordt dat eigenlijk meegenomen in de vergelijking?
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 09:15
Bovendien woont het grootste deel in "de armen" in gebieden waar de huizen nou niet echt verwarmd hoeven te worden in de winter. Wordt dat eigenlijk meegenomen in de vergelijking?
Ik zal ook nu wel weer aangevallen op allerlei uitzonderingen in plaats van dat iemand ook maar een begin van bevestiging toont.

Ja, dat van die verwarming is een punt, maar zijn de mensen die in koude streken wonen zou juist niet zelf degenen die op het idee kwamen om daar te gaan wonen?
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 09:27
Ik zal ook nu wel weer aangevallen op allerlei uitzonderingen in plaats van dat iemand ook maar een begin van bevestiging toont.
Je hebt mijn eerste 4 woorden niet gelezen?
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 09:27
Ja, dat van die verwarming is een punt, maar zijn de mensen die in koude streken wonen zou juist niet zelf degenen die op het idee kwamen om daar te gaan wonen?
Volgens mij is dat al (deels) gebeurd bij de Grote Volksverhuizingen. Bovendien zijn de "rijkste" gebieden ook de meest vruchtbare.

Of pretendeer je nu dat er grootschalige deportaties moeten plaatsvinden om het milieu te sparen? ;) :lol:
Grootschalige deportaties hoeft niet, gewoon zorgen dat de stook/koelkosten zo hoog worden dat mensen vanzelf of investeren in duurzamer wonen of verhuizen naar streken waar minder verwarmd cq gekoeld hoeft te worden. Ik was ooit in de winter in Fins Lapland en ik heb mijn ogen uitgekeken naar de excellente infrastructuur, allemaal mogelijk door CO2-neutrale kernenergie.
(@Fedor) Ik pretenteer niks.
(Het tweede woord van de vier was 'was', daarna volgde heel snel 'maar')

Maar om het nog eens uit te leggen van de 65 miljoen: 65 miljoen mensen is namelijk ca. 1% van de mensen.
Om zulke getallen aanschouwelijk te maken doe ik vaak een gedachtenoefening: deel alle aantallen door 1000, 100.000 een miljoen of zo.
Dus stel dat de wereld heel klein was en dat er maar 100 mensen woonden. Dan zou ik het Oxfam-Novibrapport beginnen met de zin: De CO2-uitstoot van de rijkste 1 PERSOON van de wereld is meer dan het dubbele van de uitstoot van de armste 50 mensen.
Als je dan iets aan de CO2-uitstoot zou willen doen, waar zou jij dan beginnen?

Laatst kwam ik in Vlissingen weer langs dit bedrijf en moest ik aan mijn fietsframe denken van 2,6 kilo staal. Foto PZC:
Afbeelding

@Bert Ps Kernenergie is niet CO2-neutraal: het kost een godsvermogen aan fossiele energie om het beton en staal te maken voor de centrale en de opslag en bewaking van het afval. Voor het maken van beton en staal uit fossiel zijn nog nauwelijks alternatieven.
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 10:13
@Bert Ps Kernenergie is niet CO2-neutraal: het kost een godsvermogen aan fossiele energie om het beton en staal te maken voor de centrale en de opslag en bewaking van het afval.
En dan hebben we het nog niet over de uraniumwinning: zie hier.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 sep, 2020 10:04
CO2-neutrale kernenergie.
Helaas is dat dan weer niet één van de opties...
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 10:13
Als je dan iets aan de CO2-uitstoot zou willen doen, waar zou jij dan beginnen?
In de huidige wereld zou ik zeggen: Ligt eraan waar het grootste rendement is van de benodigde investeringen.
Fedor schreef:
wo 23 sep, 2020 10:52
Leon schreef:
wo 23 sep, 2020 10:13
Als je dan iets aan de CO2-uitstoot zou willen doen, waar zou jij dan beginnen?
In de huidige wereld zou ik zeggen: Ligt eraan waar het grootste rendement is van de benodigde investeringen.
Die rijkaard vertellen dat hij (een groter deel van) zijn geld besteedt aan milieu-investeringen voor de massa en het helpen van de armen om milieuvriendelijker te leven in plaats van wat hij nu doet kost economisch gezien helemaal niks.
Qua banen maakt het ook niet uit. Mensen zijn dan bezig met het bouwen aan goede zaken voor de toekomst in plaats van aan dat motorjacht. Het budget blijft gelijk.
Tja helaas zijn niet alle rijkaards zoals Charles 'Chuck' Feeney. Maar je mag het ze vragen natuurlijk :)

Al heb ik het gevoel dat dwingen in jouw ogen ook wel zou mogen... da's voor mij al gauw een hellend vlak.