Leon schreef: ↑di 22 sep, 2020 22:12
Stelling: dure fietsen zijn milieu-onvriendelijk. Niet vanwege die paar kilo aluminium en staal, maar je weet nooit welke brandstofslurpende en luchtvervuilende zaken er gebeuren met het geld dat je voor zo'n fiets betaalt. De hoeveelheid gewonnen ijzer en aluminium is voor zo'n fiets niet anders, maar iets gebeurt er wel met dat geld, en het zijn niet altijd investeringen in groene technologieën.
Wat dacht je van extra werkuren die er in zo'n dure fiets zitten. Daar leven mensen van.
Naden worden beter afgeschuurd na het lassen, een Rohloff bouwen kost veel meer werkuren dan een cassette samen leggen en een derailleurtje er bij. Etc Etc.
Uiteindelijk is alles terug te draaien naar werkuren.
Titanium kost meer per kg dan ijzer of alu omdat het meer moeite kost om het uit de grond te halen, of er meer en grotere machines nodig zijn om dat te doen, en die machines zijn weer duurder omdat het meer werkuren kost om die te bouwen.
Als we het geheel kritisch gaan bekijken is er ergens wel een sweet spot.
Fietsen van 150€ zijn waarschijnlijk milieu onvriendelijk omdat je ze na 2 jaar gebruik weg gooit.
En een fiets bouwen die 100 jaar mee gaat is ook niet zinvol omdat je totaal in "overkill" gaat. Je gaat materialen gebruiken en werkuren spenderen die compleet zinloos zijn.
Daarenboven zal die sweetspot ook af hangen van het gebruik. Een Santos van 4000€ is overkill voor mijn buurvrouw die er zondag mee naar de kerk fietst op 2km en 2 keer per week naar de bakker en de slager rijdt.
En ga je met een Sparta van 500€ proberen naar china te rijden, dan haal je dat waarschijnlijk niet omdat er van alles los komt en breekt.