Artikel over duurzaam fietsen

De inleiding van het boek van Bronsvoort en Gerrits vind je achter deze link: https://www.managementboek.nl/code/inki ... svoort.pdf. Dat filtert in ieder geval de journalist weg.
Robert
Als we dus meer en meer weg willen uit de wegwerpmaatschappij, dan moet je fabrikanten verplichten om spullen te maken die het lang uithouden, en waar de belangrijkste onderdelen makkelijk vervangbaar zijn.
Dat kan door fabrikanten te verplichten om langer garantie te geven op hun spullen, en er voor te zorgen dat wisselstukken betaalbaar én verkrijgbaar zijn.
Een TV of wasmachine van 200€ die na 2 jaar opgeeft vind ik niet aanvaardbaar.
Ik denk wel dat er een positieve evolutie aan het gebeuren is. Voor huishoudtoestellen, maar ook voor fietsen is het niet zo moeilijk om de onderdelen te vinden (dank zij het internet en webshops die je zowat alles kunnen aanbieden). Maar ook tools zijn niet zo duur, en als je zelf iets wil doen, dan lukt het meestal wel.

Voor fietsen vind je vrij makkelijk refurb sets voor een motor, herstelbedrijven van batterijen (toch van de grotere merken), en natuurlijk zowat alle bewegende onderdelen. Als je dat wil kan je ook een Stella of Gazelle lang rijdend houden.

Als je alles wil laten doen, dan zijn werkuren de spelbreker. Stom voorbeeld is een achterband of een ketting op een oma fiets met kettingkast. Die kettingkast open krijgen is zo'n idioot gedoe dat je voor zo'n herstelling makkelijk 50€+ betaalt voor een binnenband van 8€ of een ketting van 15€.
In een ideale wereld zouden inderdaad fabrikanten alleen op een duurzame(re) manier produceren. In het gunstigste geval is dat nog ver weg en in het meest waarschijnlijke geval zal dit nooit zover komen. Het is wel makkelijk want dan ligt het bij de fabrikant.

Nu zullen we zelf na moeten blijven denken en dat is een stuk moeilijker. We kunnen natuurlijk prima zelf de verantwoording nemen om alleen maar duurzaam te kopen, maar dan moet er wel iets veranderen, want, de goede niet te na gesproken, er is een substantieel gedeelte van de bevolking die heel hard “duurzaam, duurzaam, duurzaam” roept, maar vervolgens naar de kiloknaller rent en bij ali bestelt omdat de prijs daar zo lekker laag is.
Veel wethouders willen dat we meer gebruik gaan maken van leenfietsen, deelfietsen, swapfiets, enz.
Enerzijds om fervente automobilisten te verleiden om vaker de fiets te pakken.
Anderzijds omdat hun binnensteden dichtslibben met geparkeerde fietsen.

Ik heb bijvoorbeeld meer dan een fiets, en die staan het grootste deel van de tijd te niksen.
Een leenfiets, enz wordt veel intensiever gebruikt, en zou om die reden kunnen worden gezien als een vorm van duurzaam fietsbezit.

De kwaliteit van een leenfiets, enz is dermate slecht dat ik het een vergelijking van appels en peren vind.
Voeg daar aan toe dat een leenfiets, enz na welgeteld een jaar al op de schroothoop verdwijnt
Omdat de gebruikers van een leenfiets, enz hoge eisen stellen aan bedrijfszekerheid.

Terzijde. Deelautos worden na twee jaar afgedankt.
liefhebber schreef:
ma 07 sep, 2020 12:42


De kwaliteit van een leenfiets, enz is dermate slecht dat ik het een vergelijking van appels en peren vind.
Voeg daar aan toe dat een leenfiets, enz na welgeteld een jaar al op de schroothoop verdwijnt
Omdat de gebruikers van een leenfiets, enz hoge eisen stellen aan bedrijfszekerheid.

Terzijde. Deelautos worden na twee jaar afgedankt.
Niet alle leenfietsen gaan na een jaar de schroot op. De swapfiets van mijn dochter was zeker 1 jaar oud toen ze die kreeg, en de Villo fietsen in Antwerpen zijn echt wel zwaar en robuust.
Anderzijds, die swapfiets kost waarschijnlijk geen 300€. Hoe veel werkuren wil je daar aan restaureren....

Deelauto's worden niet afgedankt na 2 jaar. Mijn zoon gebruikte Cambio, en daar zaten auto's tussen van 4 jaar oud. Na intensief gebruik worden die verkocht en gaan ze waarschijnlijk naar Afrika.

Deelsteps hebben meestal een véél korter leven beschoren dan de deelfietsen.
Is goed hoor, als wij meedenken met dit soort zaken. Maar wereldwijd worden er dagelijks miljoenen alu drankblikjes open getrokken. Hoeveel frames zijn dat?
Flix schreef:
ma 07 sep, 2020 22:25
Is goed hoor, als wij meedenken met dit soort zaken. Maar wereldwijd worden er dagelijks miljoenen alu drankblikjes open getrokken. Hoeveel frames zijn dat?
Meedenken is leuk, maar zet nog geen zoden aan de dijk. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat het veel makkelijker is voorbeelden voor anderen te benoemen, dan voor me zelf
Het gaat er om wat je met die mening doet, voor jezelf maar ook naar anderen toe, zo kun je in je eentje een revolutie beginnen (zoalng het idee anderen aanspreekt natuurlijk)
Het gaat er ook om om jezelf en anderen een spiegel voor te houden en je na te laten denken over iets wat ons allemaal aangaat, en dat is niet alleen op duurzame fietsen gericht.
Senior2 schreef:
di 08 sep, 2020 08:35
Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat het veel makkelijker is voorbeelden voor anderen te benoemen, dan voor me zelf
Zeg Sneerior2, ik doe juist wat met die ’blikjes-problematiek’.
Maar ik zal aan je denken, als ik over 30 jaar mijn eerste en enige alu frame afdank.
willem.m schreef:
do 03 sep, 2020 11:48
Eens met de eerste zin. Helaas vermoed ik dat de tweede zin achterhaald is. Kijk maar eens naar enkele andere draadjes op dit forum.
Deze reactie hield me de afgelopen dagen bezig.

In andere reacties lees ik dat duurzaam betekent zo lang mogelijk met je spullen blijven doen, of iemand vinden die je spullen van je wil overnemen.

Op dit moment sta ik op een camping langs een kanaal ( Almelo_ Nordhorn) dat rond 1900 is aangelegd om Twente in de vaart der volkeren op te stuwen. Het was nog niet klaar, of het was al weer achterhaald, omdat MEN inmiddels met grotere schepen was gaan varen. Er is nooit een betere bestemming voor het kanaal gevonden.

En zo is het hele leven. De wereld verandert, en je hebt maar mee te bewegen.
Het ene moment is 5speed je van het. Het andere moment heeft MEN besloten dat 12speed de norm moet zijn.
Met 5speed rijden in een frame 135mm, lukt niet.
Met als gevolg dat ik nu ook 12speed rijd. Waarvan ik er maar 5 gebruik.
Quote

En zo is het hele leven. De wereld verandert, en je hebt maar mee te bewegen.
Het ene moment is 5speed je van het. Het andere moment heeft MEN besloten dat 12speed de norm moet zijn.
Met 5speed rijden in een frame 135mm, lukt niet.
Met als gevolg dat ik nu ook 12speed rijd. Waarvan ik er maar 5 gebruik.

Unquote

Wat jij een moment noemt is wel een periode van pakweg 40 jaar

12 speed wordt sinds 2016 aangeboden. Koga bood al een racer aan met 6 speed in 1976. Er zijn mensen die in die periode sowieso een nieuwe fiets zouden hebben gekocht 😀
@Senior2.
Bij nader inzien had ik ook kunnen zeggen dat het recyclen van twee jaar oude fietsframes wel duurzaam lijkt, maar het niet is.
Omdat Specialized zelf een belangrijke gangmaker is in veranderingen aan onderdelen, en nieuwe frames daar aan aanpast.

Stel, ik lever mijn twee jaar oude Specialized frame in bij mijn dealer om te recyclen.
Mijn twee jaar oude remgrepen, derailleurs, trapas, cranks, enz zal ik zeer waarschijnlijk bij het grof vuil moeten zetten.
Omdat het nieuwe frame zeer waarschijnlijk helemaal is gericht op een andere manier van schakelen en remmen.
Om maar te zwijgen over de nieuwe boost norm voor de assen.
In mijn ogen wordt recyclen pas duurzaam als het fietsframe niet meer gebruikt kan worden als waarvoor het gemaakt is, dus als fietsframe. Dat zal zelden zijn bij een 2 jaar oud frame. Natuurlijk, uiteindelijk is recyclen altijd beter dan bij het grofvuil zetten.

Wat betreft onderdelen van een paar jaar oud heb je helemaal gelijk. Je raakt ze meestal niet meer kwijt, zelfs niet voor niets. Je kan voor je het bij het grof vuil zet nog eens kijken of een repair cafe er belangstelling voor heeft. En misschien op dit forum, want ik zie hier ook nog wel eens berichten langs gaan over fietsen van 20 of 30 jaar oud.

Succes.
Senior2 schreef:
do 10 sep, 2020 19:29
Wat betreft onderdelen van een paar jaar oud heb je helemaal gelijk. Je raakt ze meestal niet meer kwijt, zelfs niet voor niets.
Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Grandonneur schreef:
do 10 sep, 2020 20:13
Senior2 schreef:
do 10 sep, 2020 19:29
Wat betreft onderdelen van een paar jaar oud heb je helemaal gelijk. Je raakt ze meestal niet meer kwijt, zelfs niet voor niets.
Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Het is meer bedoeld in het algemeen, je bewaart oude spullen of onderdelen, omdat het in principe, als onderdeel niet kapot is en dus nog gebruikswaarde heeft (voor iemand, op enig moment), maar In de praktijk wordt 90% nooit meer gebruikt en af en toe moet je dan toch eens opruimen.

Zo heb ik onlangs nog een doos met oude (maar niet kapotte) fietsonderdelen weggegeven, omdat ze op mijn fietsen toch niet meer passen en ik er iemand blij mee kon maken die vaak met oudere fietsen bezig was. Ik vind het eerlijk gezegd belangrijker dat het nog door iemand gebruikt wordt dan dat ik er geld voor krijg. Het is toch allemaal afgeschreven.
Grandonneur schreef:
do 10 sep, 2020 20:13
Senior2 schreef:
do 10 sep, 2020 19:29
Wat betreft onderdelen van een paar jaar oud heb je helemaal gelijk. Je raakt ze meestal niet meer kwijt, zelfs niet voor niets.
Wat voor onderdelen bedoel je dan? Ik houd bijvoorbeeld regelmatig mijn ogen open voor een racegroepje. 105 of ultegra, athena of chorus, zoiets. Van een jaar 5 a 15 oud. a) erg weinig aanbod (ondanks dat iedereen intussen met andere techniek rijdt, de schuurtjes moeten er vol mee staan) en b) wat er aangeboden wordt mot nog steeds substantieel geld opbrengen, vraagprijzen zitten dikwijls rond 50%-75% van de destijds nieuwprijzen in de sale.
Niet verwonderlijk als je ziet hoe mensen zich gedragen op 2dehands sites.
Trouwens, wat is een normale prijs voor zo'n groepje.
Ofwel is het half versleten, en is de waarde 10€ (en dan wil je dat gedoe niet), ofwel is het vrijwel nieuw, en dan verwachten de mensen er niet veel op te verliezen.
Sommige hebben het ook gewoon te duur betaald, en ze realiseren zich niet dat je het voor 70% van wat ze betaald hebben online te vinden is...

Bij mij is het simpel:
Alles wat nog enigszins bruikbaar is, maar geen 20€ waarde, dat biedt ik gewoon aan bij de kringloopwinkel - gratis.
Rest gaat de container in, of als het te groot is, dan zet ik het gratis op 2dehands/marktplaats en mogen ze het komen af halen.
Maar ook dan krijg je ongelooflijke reacties.

Je zet een oude tuintafel er op, en mensen vragen waar de bijhorende stoelen zijn...
Je zet er een gratis kast op, en er wordt gevraagd of die ook 50km verder kan geleverd worden (ikke geen vervoer, en een verhuiswagen kost veel). Of ze vragen of die kast ook binnen 3 maand mag opgehaald worden.
Senior2 schreef:
do 03 sep, 2020 09:10
Als ik het begrip duurzaam goed begrijp maakt het niet uit of een fiets bij de eerste eigenaar is of bij de tweede. M.a.w. als jij na 2 of 3 jaar een nieuwe fiets koopt, maar je zorgt ervoor dat de oude fiets gebruikt wordt en niet op de schroothoop gaat, wat is daar verkeerd aan?
Ik denk dat het toch nog wat complexer is. Natuurlijk is het nog een pak erger als iets dat nog goed werkt op de schoothoop belandt. Maar als er veel nieuwe producten worden geconsumeerd dat moeten deze ook geproduceerd worden (met alle daarbij horende milieu-impact).

Men kan het product dat men niet langer meer gebruikt wel op de (al dan niet gratis) tweedehandsmarkt brengen, als dat massaal gebeurt zal dat er voor zorgen dat daar ook weer mensen sneller een overstap maken naar een 'nieuw tweedehandsje' om op hun beurt wat ze hadden van de hand te doen. M.a.w. men versnelt de hele cyclus van nieuw product naar volkomen afgeschreven product.

Men krijgt al snel zo'n overaanbod aan tweedehandsspullen waardoor de wat oudere tweedehandsspullen waardeloos worden, zelf al werken ze nog goed.

De fenomeen speelt o.a. heel erg bij elektronica zoals smartphones. Zolang er heel veel mensen na 2 jaar een nieuw exemplaar willen is het aanbod aan exemplaren van 2-3 jaar oud dusdanig dan men (ook goed werkende) smartphones van +3 jaar oud nauwelijks aan de straatstenen kwijt kan. Als mensen minder snel een nieuwe telefoon zouden kopen, dan zou dat niet zo zijn.
Revanho schreef:
vr 11 sep, 2020 17:04
Men krijgt al snel zo'n overaanbod aan tweedehandsspullen waardoor de wat oudere tweedehandsspullen waardeloos worden, zelf al werken ze nog goed.
Welke konklusie zouden we daar aan kunnen verbinden?

Enerzijds lees ik in je bijdrage dat er jaarlijks te veel goede spullen worden vervangen door het nieuwste model.
Anderzijds lees ik in je bijdrage dat duurzaam gedrag (niet weggooien maar kringloopwinkel) zichzelf de das omdoet omdat de 2ehandsmarkt overvoerd wordt.

Moet er een rem komen op de produktie van nieuwe fietsen?
Alleen de profs rijden op het nieuwste model.
Die fietsen worden een jaar later doorverkocht aan beloftevolle junioren.
En die schuiven hun fietsen weer door naar .....

Of moet er een Recupel bijdrage op fietsonderdelen komen.
Waarmee kan worden bewerkstelligd dat de grondstoffen goed worden herverbruikt.
Volgens mij is het enige dat echt helpt een omslag in ons denken. Een fiets(onderdeel) dat/die niet is versleten, hoeft neit te worden vervangen. Een artikel (fiets, tv, telefoon, computer, tablet enz) dat nog functioneert en waarovern de gebruiker tevreden is/was, hoeft niet vervangen te worden door een nieuwer model, alleen omdat dat nieuwere model beschikbaar is...
pas als je een zwart-wit tv had en je graag in kleur wil(de) kijken, je mobieltje alleen nog telefoon had maar geen internet, of andere grote technische verbeteringen, lijkt het mij acceptabel om tot vervanging over te gaan.
Maar ja, dat vereist dus een mentaliteitsverandering bij ons als consumenten... Producenten willen geld verdienen en proberen allemaal het nieuwste model te verkopen.

En ja, we trappen er vrijwel allemaal in. Ik hb ook een iPhine (model 6) een iPad, een smart-tv...
Polling schreef:
za 12 sep, 2020 12:39
Volgens mij is het enige dat echt helpt een omslag in ons denken. Een fiets(onderdeel) dat/die niet is versleten, hoeft neit te worden vervangen. Een artikel (fiets, tv, telefoon, computer, tablet enz) dat nog functioneert en waarovern de gebruiker tevreden is/was, hoeft niet vervangen te worden door een nieuwer model, alleen omdat dat nieuwere model beschikbaar is...
pas als je een zwart-wit tv had en je graag in kleur wil(de) kijken, je mobieltje alleen nog telefoon had maar geen internet, of andere grote technische verbeteringen, lijkt het mij acceptabel om tot vervanging over te gaan.
Maar ja, dat vereist dus een mentaliteitsverandering bij ons als consumenten... Producenten willen geld verdienen en proberen allemaal het nieuwste model te verkopen.

En ja, we trappen er vrijwel allemaal in. Ik hb ook een iPhine (model 6) een iPad, een smart-tv...
In principe ben ik het met je eens. Een TV vervang ik pas als die begeeft.
Met een mobiel, computer of iPad hang je toch aan de updates vast. Als je toestel geen updates meer krijgt, dan stel je jezelf toch bloot aan hackers en virussen.
Gelukkig zijn er merken die wat langer ondersteund worden dan andere, en daar kies ik dan voor.