Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJbeer valt Nederlander aan - Forum Wereldfietser

IJbeer valt Nederlander aan

https://nos.nl/l/2345765

Wat een verhaal is dit zeg. Campeerder wordt aangevallen door ijsbeer en overleefd dit niet.
.
De kop had anders ook "Mensen schieten ijsbeer dood" kunnen zijn. Kwestie van perspectief.

Overigens betreft het niet zo maar een kampeergast, maar de campingmanager.
Dan haal ik Spitsbergen toch maar weer van mijn bestemmingenlijstje af.
Ik zou gezien het feit dat een kwart van de populatie uit ijsberen bestaat (andere dieren even buiten beschouwing gelaten) al helemaal niet in een tent gaan slapen. Dat is hetzelfde als je tentje in de Everglades opzetten of ergens in Afrika in een wildpark.
Ook al is het laatste incident 10 jaar geleden het is wachten op de volgende. Ik kom liever op een andere manier in het nieuws, en de Nederlandse beheerder van de camping denk ik ook.
_Peter_ schreef:
vr 28 aug, 2020 23:09
Ik zou gezien het feit dat een kwart van de populatie uit ijsberen bestaat (andere dieren even buiten beschouwing gelaten) al helemaal niet in een tent gaan slapen. Dat is hetzelfde als je tentje in de Everglades opzetten of ergens in Afrika in een wildpark.
Ook al is het laatste incident 10 jaar geleden het is wachten op de volgende. Ik kom liever op een andere manier in het nieuws, en de Nederlandse beheerder van de camping denk ik ook.
Ik heb 3x gekampeerd in de everglades en ik leef nog steeds. Zelfde geldt voor de honderden nedekampeerders toentertijd. Wat voor gevaarlijk zit daar? :shock:
_Peter_ schreef:
vr 28 aug, 2020 23:09
Ik zou gezien het feit dat een kwart van de populatie uit ijsberen bestaat (andere dieren even buiten beschouwing gelaten) al helemaal niet in een tent gaan slapen. Dat is hetzelfde als je tentje in de Everglades opzetten of ergens in Afrika in een wildpark.
Ook al is het laatste incident 10 jaar geleden het is wachten op de volgende. Ik kom liever op een andere manier in het nieuws, en de Nederlandse beheerder van de camping denk ik ook.
Dat een kwart van de populatie uit beren bestaat dat moet je wel kaderen. De archipel is enorm uitgestrekt, beren kom je er echt niet overal even vaak tegen en de menselijke populatie is geconentreerd in een handvol kleine gehuchten en wat onderzoeksstations.

Ik heb daar in het verleden 6 weken in een tent geslapen (buiten enkele nachten op die camping verder op tientallen plekken elders in de archipel) en dat hoeft op zich geen probleem te zijn op voorwaarde dat er 24/24h steeds iemand wakker blijft en wacht loopt of je een stel waakzame honden meeneemt. Het probleem is dat op die camping (die overigens een eindje van dorpje en tevens net naast de luchthaven ligt) wordt aangenomen dat daar zelden of geen beren komen. Ijsberen worden daar actief geweerd/verjaagd uit de omgeving van dat dal. Ik heb daar echter nooit veel vertrouwen in gehad daar het vlak na mijn eerste aankomst al prijs was.