door
Revanho » vr 28 aug, 2020 21:58
spoorzoeker schreef: ↑wo 26 aug, 2020 13:08
Een weg of een pad is een fietspad als dat met borden of tekens op de weg is aangegeven.
De rode kleur van de weg of het pad is GEEN verkeersteken.
De rode kleur maakt een weg of pad nog geen fietspad.
Dank je. Dat in Nederland en België de kleur geen wettelijke betekenis heeft weet ik. En hoewel ik niet helemaal kan uitsluiten dat er landen zijn waar dat mogelijk anders is, vermoed ik dat de kleur zelden wettelijke betekenis geeft.
(Overigens zijn er wel fundamentele verschillen tussen Nederland en België. Zo spelen tekens op het wegdek geen enkele wettelijke rol in België. Maar een fietspad in België kan aangeduid zijn met verkeersborden of met evenwijdig onderbroken lijnen.)
Maar er zijn in België wel niet bindende afspraken over het kleurgebruik die spijtig genoeg niet over heel België hetzelfde zijn.
In Vlaanderen is de standaard kleur rood. Ik stel me vragen bij die kleurkeuze en daarom probeer ik wat zicht te krijgen op internationale gewoontes.
spoorzoeker schreef: ↑wo 26 aug, 2020 13:08
Een weg wordt rood gekleurd om een deel van de weg een hogere attentiewaarde en herkenbaarheid te geven:
pas op automobilisten, hier bevinden zich kwetsbare verkeersdeelnemers.
Rood wordt inderdaad gebruikt om te waarschuwen en op (potentieel) gevaar te wijzen. Maar is het wenselijk om dat te doen bij fietspaden?
spoorzoeker schreef: ↑wo 26 aug, 2020 13:08
Waarom rood?
De kleuren groen en blauw zouden verkeerd worden geinterpreteerd door mensen met kleurenblindheid.
Kan je dat toelichten? De meeste kleurenblinden zijn groen-rood kleurenblind, dus ik zie niet in waarom blauw of groen dan een slechtere keuze zou zijn dan rood.
Heb je wetenschappelijke gegevens om je stelling te onderbouwen?
Mijn eigen ervaring is dat het rood dat veelal in Vlaanderen wordt gebruikt (meestal asfalt gekleurd met ijzeroxide omdat dat een relatief goedkope manier is om asfalt rood te kleuren) bij regen en in het donker te weinig contrasteert met ouder (dus vergrijst) normaal asfalt.
Financiële factoren kunnen sowieso ook een rol spelen. Wil men echt door en door gekleurd asfalt gebruiken, dan zijn groen en blauw relatief dure opties. Men kan natuurlijk ook het oppervlakte kleuren, maar dat moet dan weer om paar jaar herhaald worden.
spoorzoeker schreef: ↑wo 26 aug, 2020 13:08
Overigens zijn de deskundigen van mening dat een breed fietspad van zwart asfalt meer veilihgheid biedt dan een smal fietspad van rood asfalt.
Daar twijfel ik niet aan. Het heeft ook weinig meerwaarde om echt vrijliggende fietspaden een kleur te geven.