Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleur fietspaden - Forum Wereldfietser

Kleur fietspaden

In Vlaanderen zijn de fietspaden - als ze een specifieke kleur hebben - meestal rood. In Brussel meestal okerkleurig.

Ook in Nederland zal men waar men de fietspaden een kleur geeft vooral rood gebruiken. (Of vergis ik me daarin?).

Maar rood is zeker niet de internationale standaard. Sowieso is de kleur meestal maak bijkomstig en ligt deze niet wettelijk vast. Maar blauw en groen zijn zeker niet uitzonderlijk en komen denk ik zelf meer voor dan rood.

Maar ik probeer dus een zicht te krijgen op de kleur van fietspaden in verschillende landen (voor zover fietspaden soms een specifieke kleur hebben).

Alvast bedankt,

Renaat
Revanho schreef:
di 25 aug, 2020 21:22
In Vlaanderen zijn de fietspaden - als ze een specifieke kleur hebben - meestal rood. In Brussel meestal okerkleurig.
"Als ze een specifieke kleur hebben" is hier wel belangrijk, want lang niet alle fietspaden, zelfs niet de fietspaden die relatief recent zijn aangelegd, zijn rood in Vlaanderen.
Wanneer ze niet de kleur van de wegbedekking zelf hebben (beton, asfalt etc.) zijn fietspaden wel doorgaans rood of roze. Andere kleuren kan ik me niet meteen herinneren.
In Brussel zie je op recente fietspaden vaak oker, maar oudere fietspaden (langs de Wetstraat, Waterloosesteenweg etc.) zijn ook rood of roze.

In Frankrijk is groen volgens mij de kleur die aanduid dat een weg een fietspad is. Hoewel je dat groen soms alleen ziet op punten die extra aandacht vragen van de fietser & de automobilist: rotondes, het begin van een fietspad etc.
Laatste jaren zijn er in de regio Bergen op Zoom opvallend veel okergele fietspaden bijgekomen. Maar de meest voorkomende kleur hier is inderdaad rood.
Dank je. De situatie in België is door mij behoorlijk goed gekend.

Ik zoek dus in de eerste plaats naar informatie over andere landen dan België.
Als alle fietspaden rood van kleur zouden zijn heeft een deel van Zweden de breedste fietspaden ter wereld, hier wordt namelijk in de toplaag van het asfalt afval van de ijzermijnen gebruikt.
Ik denk daarom ook dat kleur er meer is om de automoblist te laten weten dat hij wat meer ruimte voor ons moet maken door de weg optisch wat smaller te maken.
_Peter_ schreef:
di 25 aug, 2020 22:53
Als alle fietspaden rood van kleur zouden zijn heeft een deel van Zweden de breedste fietspaden ter wereld, hier wordt namelijk in de toplaag van het asfalt afval van de ijzermijnen gebruikt.
Ik denk daarom ook dat kleur er meer is om de automoblist te laten weten dat hij wat meer ruimte voor ons moet maken door de weg optisch wat smaller te maken.
Al dat het doel is, begrijp ik het dan goed dat het slechts op een deel van de breedte van de weg het asfalt op normale wegen zo rood wordt gekleurd?
Ja, net als dat je op een 60 km/u weg hier vaak een strook hebt met wat bredere strepen die een fietssuggestie strook suggereren die dat dus niet is.
Het wordt alleen niet overal ook zo gebruikt, pas bij het opnieuw inrichten of asfalteren van de weg. Overigens kun je aan de kleur geen rechten ontleden, rood wil dus niet zeggen fietspad, fietsstrook of fietssuggestiestrook ook al is dat vaak wel zo.
Misschien een beetje ver van hier:
Thailand - de weinige fietspaden in en om Bangkok meestal groen, maar er bestaan ook rode.
Aniphys schreef:
wo 26 aug, 2020 10:06
Misschien een beetje ver van hier:
Thailand - de weinige fietspaden in en om Bangkok meestal groen, maar er bestaan ook rode.
En blauwe...
Een weg of een pad is een fietspad als dat met borden of tekens op de weg is aangegeven.
De rode kleur van de weg of het pad is GEEN verkeersteken.
De rode kleur maakt een weg of pad nog geen fietspad.

Een weg wordt rood gekleurd om een deel van de weg een hogere attentiewaarde en herkenbaarheid te geven: pas op automobilisten, hier bevinden zich kwetsbare verkeersdeelnemers.

Waarom rood?
De kleuren groen en blauw zouden verkeerd worden geinterpreteerd door mensen met kleurenblindheid.

Overigens zijn de deskundigen van mening dat een breed fietspad van zwart asfalt meer veilihgheid biedt dan een smal fietspad van rood asfalt.
Flix schreef:
wo 26 aug, 2020 12:08
Aniphys schreef:
wo 26 aug, 2020 10:06
Misschien een beetje ver van hier:
Thailand - de weinige fietspaden in en om Bangkok meestal groen, maar er bestaan ook rode.
En blauwe...
Die kende ik ook maar wou ik niet vermelden omdat dit een fietspiste is rond Suvarnabhumi Airport (SkyLane) - geen deel van de openbare weg ;-)
Aniphys schreef:
wo 26 aug, 2020 13:31
Die kende ik ook maar wou ik niet vermelden omdat dit een fietspiste is rond Suvarnabhumi Airport (SkyLane) - geen deel van de openbare weg ;-)
Best sjiek! :D
spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
De rode kleur maakt een weg of pad nog geen fietspad.
:!:
Afbeelding
In Nederland is wel eens geexperimenteerd met fietsstroken in het midden van de weg.
Ik vind dat een goede oplossing voor relatief smalle wegen.
Die fietsstroken van een paar cm breed zijn ook niets waard.

Ik kan het Nederlandse voorbeeld eventjes niet vinden.
Maar wel het advies van de Belgische Fietsersbond.

https://radio2.be/antwerpen/maak-fietss ... van-de-weg

Edit; Het betrof een fietsstraat, en dus niet een fietsstrook, in de Venkelstraat te Haarlem.
Een fietsstraat is een gewone weg met gewone verkeersregels waar de automobilisten wordt verzocht om rekening te houden met de fietsers.
https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsber ... f?ext=.pdf
venkelstr.jpg
venkelstr.jpg (9.08 KiB) 7706 keer bekeken
Tijdens 20.000 km. wereldreis meest groen en rood gezien maar 1 Chinese gemeente had hard-blauwe fietspaden , voelde niet goed......
spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
Een weg of een pad is een fietspad als dat met borden of tekens op de weg is aangegeven.
De rode kleur van de weg of het pad is GEEN verkeersteken.
De rode kleur maakt een weg of pad nog geen fietspad.
Dank je. Dat in Nederland en België de kleur geen wettelijke betekenis heeft weet ik. En hoewel ik niet helemaal kan uitsluiten dat er landen zijn waar dat mogelijk anders is, vermoed ik dat de kleur zelden wettelijke betekenis geeft.
(Overigens zijn er wel fundamentele verschillen tussen Nederland en België. Zo spelen tekens op het wegdek geen enkele wettelijke rol in België. Maar een fietspad in België kan aangeduid zijn met verkeersborden of met evenwijdig onderbroken lijnen.)

Maar er zijn in België wel niet bindende afspraken over het kleurgebruik die spijtig genoeg niet over heel België hetzelfde zijn.

In Vlaanderen is de standaard kleur rood. Ik stel me vragen bij die kleurkeuze en daarom probeer ik wat zicht te krijgen op internationale gewoontes.

spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
Een weg wordt rood gekleurd om een deel van de weg een hogere attentiewaarde en herkenbaarheid te geven: pas op automobilisten, hier bevinden zich kwetsbare verkeersdeelnemers.
Rood wordt inderdaad gebruikt om te waarschuwen en op (potentieel) gevaar te wijzen. Maar is het wenselijk om dat te doen bij fietspaden?
spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
Waarom rood?
De kleuren groen en blauw zouden verkeerd worden geinterpreteerd door mensen met kleurenblindheid.
Kan je dat toelichten? De meeste kleurenblinden zijn groen-rood kleurenblind, dus ik zie niet in waarom blauw of groen dan een slechtere keuze zou zijn dan rood.

Heb je wetenschappelijke gegevens om je stelling te onderbouwen?

Mijn eigen ervaring is dat het rood dat veelal in Vlaanderen wordt gebruikt (meestal asfalt gekleurd met ijzeroxide omdat dat een relatief goedkope manier is om asfalt rood te kleuren) bij regen en in het donker te weinig contrasteert met ouder (dus vergrijst) normaal asfalt.

Financiële factoren kunnen sowieso ook een rol spelen. Wil men echt door en door gekleurd asfalt gebruiken, dan zijn groen en blauw relatief dure opties. Men kan natuurlijk ook het oppervlakte kleuren, maar dat moet dan weer om paar jaar herhaald worden.

spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
Overigens zijn de deskundigen van mening dat een breed fietspad van zwart asfalt meer veilihgheid biedt dan een smal fietspad van rood asfalt.
Daar twijfel ik niet aan. Het heeft ook weinig meerwaarde om echt vrijliggende fietspaden een kleur te geven.
Leon schreef:
wo 26 aug, 2020 16:13
spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 13:08
De rode kleur maakt een weg of pad nog geen fietspad.
:!:
Afbeelding
Is dit in België? Want zo ja, dan is het een prachtig voorbeeld van het knoeiwerk van sommige Belgische wegbeheerders.

Er zijn immers in België enkele manieren om een fietspad aan te duiden en één van die manieren is: "Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad."

Die rode strook in het midden is natuurlijk niet als fietspad bedoeld en de rode kleur is inderdaad niet relevant. Maar als dit in België is, dan is het volgens de letter van de wet wel degelijk een fietspad.
spoorzoeker schreef:
wo 26 aug, 2020 17:02
Ik kan het Nederlandse voorbeeld eventjes niet vinden.
Maar wel het advies van de Belgische Fietsersbond.

https://radio2.be/antwerpen/maak-fietss ... van-de-weg

Edit; Het betrof een fietsstraat, en dus niet een fietsstrook, in de Venkelstraat te Haarlem.
Een fietsstraat is een gewone weg met gewone verkeersregels waar de automobilisten wordt verzocht om rekening te houden met de fietsers.
https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsber ... f?ext=.pdf
venkelstr.jpg
Voor de duidelijkheid, in Nederland heeft een fietsstraat geen juridisch statuut. In België hebben fietsstraten (en fietszone's) wel degelijk een juridisch statuut met andere regels dan op niet-fietsstraten.

Ik ben overigens voorstander van doordacht aangelegd fietsstraten maar tegenstander van de in België toegepaste fietsstroken.
piviets schreef:
wo 26 aug, 2020 20:00
Tijdens 20.000 km. wereldreis meest groen en rood gezien maar 1 Chinese gemeente had hard-blauwe fietspaden , voelde niet goed......
Op welke manier voelde dat niet goed?