Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bijen... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bijen...

Reactie van de boswachter van Staatsbosbeheer (volgens de gemeente de eigenaar van het gebied):

Wij delen met u de observatie dat er ontzettend veel bijenkasten rondom de Biesbosch staan en zijn hier zelf ook niet enthousiast over. Vorig jaar hebben we uitgebreid gecommuniceerd dat we dat graag anders zouden zien. Helaas zonder succes.

Het probleem is dat alle bijenkasten net buiten ons grondgebied worden geplaatst en we dus geen handelingsruimte hebben. Wel zijn we nog druk bezig met overleggen met diverse partijen om dit bijenoverschot te keren. Behalve het gevaar dat mensen gestoken worden, hebben wij bijvoorbeeld ook zorgen over verdringing van de wilde bijen (die hebben het al zwaar) en overdracht van ziekten op de wilde bijen. We zullen uw melding in ieder geval ook meenemen in de problemen die ontstaan door de massa’s bijen.

De locaties die u noemt staan op grondgebied van Waterschap Rivierenland. Het zou mogelijk helpen als u ook de melding bij de verantwoordelijke instanties, in dit geval het waterschap, doet. Wellicht dat er dan op een bepaald moment een verandering gaat plaatsvinden.
Lijkt mij dat de gemeente nu aan zet is om te toetsten en/of handhaven. Nu Staatsbosbeheer zwart op wit aangeeft dat de situatie onwenselijk is (maar zij niet bij machte zijn) helpt dat wellicht. Mag de gemeente het waterschap bellen. Hiero het apv https://www.gemeentealtena.nl/bekendmak ... c18da2fd92

En ik denk dat je, bij gebrek aan 2.64, kunt wijzen op 2.60 en/of 2.15. Ben benieuwd!
Ik snap ook niet mede gezien de al heersende bijensterfte dat imkers hun broodwinning zo dicht op elkaar zetten, om het woord kruisbestuiving maar even te noemen, we hebben al gezien waar dat bij de nertsenfokkers toe heeft geleid (al vraag ik me hier sterk af of er niet iets anders aan de hand is)
Sowieso maken veel bijen dat de spoeling dun wordt, al heb ik geen idee van het gebied wat die bijen kunnen bestrijken.
Wat je met kruisbestuiving bedoelt, snap ik niet echt in deze context. Wat bijen betreft is er per korf slechts één bij bevrucht, nl de koningin. Deze wordt op haar koninginnenvlucht bevrucht door meerdere darren, en dit gebeurt slechts eenmaal. Nadien zal ze voor jaren eitjes leggen om de korf te bevolken.
Ik veronderstel ook dat imkers perfect op de hoogte zijn van de natuurrijkdom in de buurt, denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

Bijen zijn, itt wespen,niet agressief. Enkel in het nauw gedreven kunnen ze onverwacht uitpakken. Enige aanpassing van snelheid kan dit zeker ten goede komen.

Iedereen wil wel honing natuurlijk, maar geen bijen in de nabijheid...

Ook zal het gros van de imkers er geen broodwinning in zien of beleven, maar zal het eerder een hobby zijn met (beperkt) terugwinnende kosten. Door invoer vanuit “goedkopere” landen is er geen concurrentie mogelijk.

Niet dat ik een imker ben, maar mijn vader zaliger was het enkele decennia geleden wel...
Tpib schreef:
do 27 aug, 2020 22:11
Wat je met kruisbestuiving bedoelt, snap ik niet echt in deze context.
Als er ook in NL een bijenziekte is dan vraag ik me af of het slim is om zoveel bijen dicht bij elkaar te zetten, of ze nu wel of niet netjes terug naar huis gaan, als die kasten dicht naast elkaar staan kun je me niet wijs maken dat dat geen risico op "kruisbestuiving" is, dat moet je dus ook niet letterlijk nemen. Die bijen vliegen ook door elkaar heen net als dat wij dat in het dagelijks verkeer doen. Er is er maar 1 nodig die een hele kast kapot kan maken, daar heb je als imker, hobby of niet, ook niks aan.
Ik lees hier en daar toch weer wat zaken die bij mij de wenkbrauwen doen fronsen. Spijtig dat er geen recht evenredig verband is tussen kennis van zaken en zelfzekerheid.

Negrelli schreef:
ma 24 aug, 2020 19:44
Wist je dat al die kletsende e-bikers of hijgende wielrenners straks weer ergens koffie kunnen drinken met appeltaart dankzij dezelfde bijen? Beetje geven door de kletsende e-bikers of hijgende wielrenners, naast het nemen van de bijen lijkt me dus :wink:
Enkele meter verschil in plaatsing van bijenkasten kan een groot verschil maken in het door Fedor beschreven probleem maar maakt geen fundamenteel verschil voor de bijen. Of het moet met schaduw of zon te maken hebben, maar dan nog is het geen goed idee om bijenkasten vlak tegen de openbare weg te zetten.

Maar vaak wordt het belang van honingbijen voor bestuiving verkeerd ingeschat. Heel veel bestuiving vind plaats door andere dieren dan bijen en door wilde bijen. De reden van de populariteit van de honingbij heeft hoofdzakelijk te maken met de honingproductie. Op andere plaatsen is men inderdaad afhankelijk van honingbijen voor de bestuiving, maar dat heeft dan vooral te maken met grote monoculturen met weinig biodiversiteit waar dus andere bestuivers niet goed weten te overleven (b.v. de amandelteelt).

En om op je koffie-voorbeeld in te gaan, Bestuiving door wilde bijen zou beter zijn dan door honingbijen: https://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?t=17283

Te veel aan honingbijen levert overigens ook problemen op met de populatie van o.a. de wilde bijen vanwege de oneerlijke concurrentie:

https://www.quest.nl/natuur/dieren/a283 ... honingbij/

https://www.bestuivers.nl/concurrentie

https://www.bestuivers.nl/bedreiging/co ... ncurrentie

De mens zou dus toch beter wat meer aandacht hebben voor andere bestuivers, waaronder de wilde bijen dan aandacht voor de honingbij.

Blackbelt schreef:
di 25 aug, 2020 10:46
Als je daar rustig door rijdt, dan zouden bijen amper mogen steken.
Bijen zijn over het algemeen inderdaad weinig agressief. Maar ze moeten maar in je helm vliegen, in je haar vast komen te zitten, ... Het lijkt me toch niet de bedoeling dat probleem te vergroten door de slechts plaatsing van kasten.

Ik ben nog maar één keer gestoken door een bij. Ik voelde iets op mijn lip tijdens het fietsen en in een reflex veegde ik dat weg. Dat bleek een bij te zijn die de angel mooi in mijn lip achter liet.

En een keer door een wesp gestoken (of beter gezegd drie keer door dezelfde wesp) die in de pijp van mijn korte broek was gevlogen en het daar toch niet zo gezellig vond. Ook dat kan natuurlijk met een bij gebeuren.

Sonny schreef:
di 25 aug, 2020 11:10
Een kennis van mij is imker en ik ben laatst eens met haar meegelopen. Ze woont op een vrij unieke plek in Den Haag waar ze een stuk of tien kasten verspreid door de tuin en het omliggende perceel heeft staan.
Op mijn vraag of ze in de tuin nog wel met een drankje kon zitten was haar antwoord dat "bijen van nature mensenschuw zijn". De wesp daarentegen is een ander verhaal...
Het klopt dat honingbijen geen interesse hebben in onze voeding, dus de mens niet opzoeken. En sommige wespensoorten doen dat wel op bepaalde momenten.

Maar het slechte imago van wespen is sterk overdreven. Een aanrader om te lezen: https://ecowesp.nl/wespeninfo/index (de man achter deze website is ook te volgen op twitter als De Wespenvriend, ik kan het aanraden.)

We mogen dus heel blij zijn dat er wespen zijn.

Sonny schreef:
di 25 aug, 2020 11:10
Ze zijn zich nu aan het voorbereiden op de winter, eerder in het jaar heb je de zwermtijd. Dan vliegt een deel van een volk uit om een nieuwe kolonie te stichten. De natuurlijke voorplanting van de bij dus. In die periode kan je dus een zwerm tegen komen, onderweg of in je tuin.
Onze honingbijen zijn even (on)natuurlijk als een kudde schapen in een wei. Voor zover ik weet is er geen enkele wilde bijensoort in Nederland of België die het gedrag vertoont van de honingbij.

Sonny schreef:
di 25 aug, 2020 11:10
Zoals met zoveel bezigheden (fietsen bv) loopt het soms een beetje spaak door de verhouding tussen beschikbaar groen en het aantal mensen dat daar wil vertoeven. We hebben de bij nu eenmaal nodig en zolang boeren en gemeentes grasfalt blijven creeeren, zal het aantal geschikte plekken voor bijen beperkt zijn en blijven.
Zoals hierboven toegelicht zijn bestuivers heel belangrijk maar wordt het belang van de honingbij, zeker op locaties met voldoende biodiversiteit, vaak overschat.

De laatste jaren is de imkerij in Vlaanderen sterk aan het opkomen (op Nederland heb ik weinig zicht), maar dat heeft niets te maken met de toegenomen behoefte aan honingbijen als bestuiver. Integendeel, de populariteit van de honingbij kan een slechte zaak zijn.

Tpib schreef:
do 27 aug, 2020 22:11
Bijen zijn, itt wespen,niet agressief. Enkel in het nauw gedreven kunnen ze onverwacht uitpakken. Enige aanpassing van snelheid kan dit zeker ten goede komen.
Ook de wespensoorten die in Nederland voorkomen zijn helemaal niet agressief. Enkele soorten zoeken soms wel op bepaalde momenten het voedsel van mensen op wat soms tot confrontaties leidt.

Ook zullen ze hun nest verdedigen als dat bedreigd wordt. Maar agressief zou ik dat niet noemen. Meestal kan men zelf relatief dicht bij zo'n nest komen zonder enige problemen. En zeker niet bij alle soorten is die verdedigingsreflex even sterk.

Goede literatuur: https://ecowesp.nl/wespeninfo/index

Tpib schreef:
do 27 aug, 2020 22:11
Iedereen wil wel honing natuurlijk, maar geen bijen in de nabijheid...

Ook zal het gros van de imkers er geen broodwinning in zien of beleven, maar zal het eerder een hobby zijn met (beperkt) terugwinnende kosten. Door invoer vanuit “goedkopere” landen is er geen concurrentie mogelijk.
Dat klopt, en dat kan dus tot problemen leiden. O.a. vanwege de concurrentie met de wilde bijensoorten.
_Peter_ schreef:
do 27 aug, 2020 23:13
Als er ook in NL een bijenziekte is dan vraag ik me af of het slim is om zoveel bijen dicht bij elkaar te zetten, of ze nu wel of niet netjes terug naar huis gaan, als die kasten dicht naast elkaar staan kun je me niet wijs maken dat dat geen risico op "kruisbestuiving" is, dat moet je dus ook niet letterlijk nemen. Die bijen vliegen ook door elkaar heen net als dat wij dat in het dagelijks verkeer doen. Er is er maar 1 nodig die een hele kast kapot kan maken, daar heb je als imker, hobby of niet, ook niks aan.
Je bedoelt dus besmetting want 'kruis' komt daar niet bij te zien.

Kruisbesmetting is het probleem dat ontstaat als men in de keuken bepaald materiaal gebruikt voor rauw vlees en voor andere producten en kan leiden tot voedselvergiftiging.

Kruisbestuiving is de bestuiving met stuifmeel van de ene plant op de andere. Dat is vaak een goede zaak want leidt soms tot hogere opbrengt of kwalitatief betere vruchten.

Het kan ook heel ongewenst zijn omdat het b.v. bij pompoenachtige tot giftige vruchten kan leiden. Ook zullen zaden van vruchten die ontstaan bij kruisbestuiving niet altijd raszuiver zijn als de kruisbestuiving heeft plaatsgevonden met stuifmeel van een andere ras (of soms zelf van een andere soort). Al is dat voor commerciële boeren niet zo relevant omdat zelden zelf zaad winnen.