Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwitserland of toch maar niet - Forum Wereldfietser

Zwitserland of toch maar niet

op de agenda staat dat ik zondag richting Zürich vertrek en daar half augustus weer de trein naar huis neem.

Moet zeggen dat ik langzaam toch wat nerveus wordt van al de berichten over 'de tweede golf'.

Luxemburg heeft al een oranje kaart.

Heeft iemand betrouwbaar koffiedik om te bepalen of ik beter wel of niet kan gaan?
Doen waar jezelf het beste bij voelt.

Volgens mij is Luxemburg trouwens geel.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
brbrbr schreef:
di 21 jul, 2020 19:29
...
Luxemburg heeft al een oranje kaart.
...
Niet waar:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
willem.m schreef:
di 21 jul, 2020 19:42
brbrbr schreef:
di 21 jul, 2020 19:29
...
Luxemburg heeft al een oranje kaart.
...
Niet waar:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Naar Duitsland wel. Is op mij nog niet van toepassing omdat ik geen 72 uur in luxemburg blijf.

Maar geeft wel aan dat er uit het niets beperkingen kunnen komen.

En details van de regels zijn knap lastig te vinden
Dit jaar voor ons geen fietsvakantie, maar (vanwege de Corona perikelen en de vakantiedrukte in eigen land en het snel weer thuis in NL kunnen zijn) een vakantie met auto en daktent. We zijn de afgelopen twee weken in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië geweest en afgelopen zaterdag terug gekomen.

Qua aanwezigheid Corona maatregelen vonden wij Zwitserland het meest relaxed. Alleen mondkapjesplicht in het openbaar vervoer (maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt). Verder alleen het verzoek om de handen te desinfecteren als je een winkel binnengaat of een restaurant bezoekt. Oostenrijk stond voor ons nipt op nummer twee. Geen mondkapjesplicht in winkels, wel hygiënemaatregelen zoals in Zwitserland. Italië op nummer drie, want daar was wel mondkapjesplicht in winkels, maar verder niet in restaurants etc. In Duitsland waren de Coronamaatregelen het meest aanwezig. Mondkapjesplicht in winkels, benzinestations, restaurants (behalve als je eenmaal aan tafel zit) en verder de (inmiddels) gebruikelijke hygiënemaatregelen.
Wij droegen trouwens een Buff. Waar het nodig was kon je de Buff zo over je mond en neus trekken.

Dit zegt overigens niets over of wij het wel of niet eens zijn met de mondkapjesplicht, maar meer over hoe wij een vakantiegevoel hebben kunnen beleven. Ook zegt het niets over de mate van aanwezigheid van Corona in een bepaald land en het risico wat je daar loopt.

Het viel ons op dat het overal behoorlijk rustig was, behalve in het zuiden van Duitsland. De Duitse kant van de Alpen was overvol, geen kampeerplekken meer te krijgen, pensions vol, hotels vol, etc.
We zouden daar de laatste paar dagen van onze vakantie blijven, maar Zuid-Duitsland gaf ons een unheimisch Gefühl, terwijl het daar normaalgesproken goed toeven is. We zijn dan ook eerder naar huis gegaan en hebben Zuid-Duitsland gelaten voor wat het is.

Ik begrijp je twijfels om te gaan. Zwitserland hebben wij wel als een prettig land ervaren in deze tijd. Er wordt zeker niet onzorgvuldig omgegaan met de Corona problematiek (althans, zo hebben wij dat ervaren), er is over het algemeen gewoon voldoende ruimte, mensen houden rekening met elkaars aanwezigheid. En wat ons geholpen heeft is om goed om je heen kijken, op je gevoel afgaan en vertrekken als het niet goed voelt. Verder de plaatselijk regels in acht nemen en dan kun je veelal toch een vakantiegevoel hebben en het naar je zin hebben.

De beheerder van Camping Arina in Strada (Engadin) zei: “Gesund ist normal”. En dat heeft mij in meerdere opzichten aan het denken gezet.

Ik zou wel een “noodplan” klaar willen hebben. D.w.z., als je afhankelijk bent van fiets en trein, zou ik van tevoren nagaan op welke manier je het snelst terug kunt zijn in Nederland.
(Zo zijn wij bijvoorbeeld nooit verder dan één dag rijden van NL geweest).

Verder zou ik druktes mijden, de hygiënemaatregelen (al dan niet verplicht) in acht blijven nemen en de lokale voorschriften opvolgen.

Fijne reis gewenst!
Betrouwbaar koffiedik is moeilijk te bepalen.
Afgelopen maandag ben ik met wat geluk van Epinal met fiets in Amsterdam geraakt.
Restricties in Belgische treinen en spoorwegwerkzaamheden kunnen heel wat roet in het eten gooien, lees tijd en toelaten fiets op de trein.
Enfin, het is dus de vraag in tijden van nood hoe snel en of je met de fiets thuis kunt komen.
Wij gaan eerst volgende week een weekje op Ruegen kamperen, en daarna fiets ik terug naar huis. Hier maak ik me niet echt zorgen over. De infectiegraad in dit deel van Duitsland is laag en de overheid is alert. In het ergste geval kan mijn vrouw of dochter me binnen een dag met de auto ophalen.
Meer zorgen maak ik me over mijn tocht naar Parijs v.v. begin september. Ik heb de Sorbonne nu gevraagd of ze daar indien nodig net als hier ook voorzieningen hebben voor online promotieplechtigheden.
Kortom, dit is geen advies, want dat kan niemand geven, maar wel een troost dat je niet alleen bent met je aarzeling. Ik las dat de meeste virologen zelf niet ver van huis gaan deze zomer, om niet zelf besmet te raken. Vliegen doen ze geen van allen. Dat doe ik ook niet, net zomin als reizen per trein.
Wim schreef:
wo 22 jul, 2020 15:01
Wij gaan eerst volgende week een weekje op Ruegen kamperen
Ik hoop wel dat je gereserveerd hebt want het is daar in "normale" jaren al stervensdruk op de campings en nu zit heel Berlijn daar in plaats van aan het Gardameer. Overigens hoeft die drukte op de campings geen belemmering te zijn voor leuke fietstochten daar.
Ja reserveren begin deze week was geen probleem. Ik heb geen idee of het druk wordt. Ik ben eerder bezorgd over de campings op de terugweg: zal er steeds plek zijn?
Wim schreef:
wo 22 jul, 2020 15:01
Wij gaan eerst volgende week een weekje op Ruegen kamperen, en daarna fiets ik terug naar huis. Hier maak ik me niet echt zorgen over. De infectiegraad in dit deel van Duitsland is laag en de overheid is alert. In het ergste geval kan mijn vrouw of dochter me binnen een dag met de auto ophalen.
Meer zorgen maak ik me over mijn tocht naar Parijs v.v. begin september. Ik heb de Sorbonne nu gevraagd of ze daar indien nodig net als hier ook voorzieningen hebben voor online promotieplechtigheden.
Kortom, dit is geen advies, want dat kan niemand geven, maar wel een troost dat je niet alleen bent met je aarzeling. Ik las dat de meeste virologen zelf niet ver van huis gaan deze zomer, om niet zelf besmet te raken. Vliegen doen ze geen van allen. Dat doe ik ook niet, net zomin als reizen per trein.
(Of Topic :D ) Rügen is de juiste naam,

Zo maak je de Umlaut

Toetsenbord

Druk op de '-toets en daarna op de e. Het teken é verschijnt vervolgens. Handig om te weten toch? Even op een rij:

Een ' met een a, e, i, o, u, y of c geeft respectievelijk een á, é, í, ó, ú, ý of ç.
Een " met een a, e, i, o, u, of y, geeft respectievelijk een ä, ë, ï, ö, ü, of ÿ.
Een ` met een a, e, i, o of u, geeft respectievelijk een à , è, ì, ò, of ù.
Een ^ met een a, e, i, o of u, geeft respectievelijk een â, ê, î, ô, of û.
Een ~ met een a, o of n, geeft respectievelijk een ã, õ, of ñ.
Bekende van me is gisteren naar Kroatië gegaan (per vliegtuig). Vandaag duikt het land ineens het oranje in... het blijft een risico...