Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Forum Wereldfietser

Brokken topic

167 berichten
Wat is er vandaag bij je gesneuveld?

Als anderen ook brokken hebben om te delen, graag!

Ik zal aftrappen;
rsz_img_20200716_155807822_hdr.jpg
rsz_img_20200716_155812062_hdr.jpg
Ik trek even 5 sterren van de waardering af voor deze pedalen, ze zijn nog geen jaar oud :cry:
XT hoe lichter ,Hoe zwakker
dik5 schreef:
do 16 jul, 2020 19:36
XT hoe lichter ,Hoe zwakker
Ze zijn niet bepaald licht...
Hoe zou zoiets vast moeten zitten? Of is de as gewoon te dun geworden?

Zoiets heb je niet bij je op een tocht...
Ouch...

Dat deed mijn Eggbeater pedaal laatst ook. Heb de schuld maar gegeven aan dat 'ie op het strand van de ondersteuning in het natte zeezand viel.... paar weken later was dit het resultaat (=
Nou ik heb de boel even ontleed;
rsz_img_20200716_201748042.jpg
Die linker is van het pedaal dat nog heel was.
rsz_img_20200716_202328751_hdr.jpg
Daar is dus een stuk schroefdraad met de kogelkooi verdwenen, het buitenlager is opgebouwd uit 2 rijen kogels die heel netjes, dat dan weer wel, nastelbaar zijn. De zwarte bus duwt het buitenlager op z'n plek en fungeert tegelijk als bus voor het glijlager dat het binnenlager vormt. Wat ik wel jammer vindt is dat deze as ook al corrosie sporen vertoond, terwijl de kapotte dat niet doet :shock:

Ik had gelukkig op m'n Big Dummy dezelfde pedalen, die zitten nu even op de Salsa.
Maar eens haast maken met die combi pedalen 8)
En vind je niet dat dit soort dure pedalen het langer als een jaar uit moeten houden? En je dus aan de verkoper om een paar nieuwe kunt vragen.
Bert van Sprang schreef:
do 16 jul, 2020 21:06
En vind je niet dat dit soort dure pedalen het langer als een jaar uit moeten houden? En je dus aan de verkoper om een paar nieuwe kunt vragen.
Zeker wel Bert!
De schade van afgelopen week bikepacking:
- een schaafplek op mijn zonnebril op sterkte.
- schuurplek op de frametas van de cranks.

Valt gelukkig mee.
Shadow schreef:
do 16 jul, 2020 20:47
Nou ik heb de boel even ontleed;

rsz_img_20200716_201748042.jpg

Die linker is van het pedaal dat nog heel was.

rsz_img_20200716_202328751_hdr.jpg

Daar is dus een stuk schroefdraad met de kogelkooi verdwenen, het buitenlager is opgebouwd uit 2 rijen kogels die heel netjes, dat dan weer wel, nastelbaar zijn. De zwarte bus duwt het buitenlager op z'n plek en fungeert tegelijk als bus voor het glijlager dat het binnenlager vormt. Wat ik wel jammer vindt is dat deze as ook al corrosie sporen vertoond, terwijl de kapotte dat niet doet :shock:

Ik had gelukkig op m'n Big Dummy dezelfde pedalen, die zitten nu even op de Salsa.
Maar eens haast maken met die combi pedalen 8)
Dan is de constructie van Time Atac pedalen een stuk simpeler. Een industrielager en een as, niks aan te verstellen, lager is eenvoudig te vervangen mocht dat nodig zijn.
Ja dat had hier ook wel gemogen Peter :?
dat is een mooie voorvork die je daar hebt 8)
dik5 schreef:
do 16 jul, 2020 19:36
XT hoe lichter ,Hoe zwakker
Als het niet stuk gaat, is het te zwaar ;)
bast1aan schreef:
vr 17 jul, 2020 17:15
dik5 schreef:
do 16 jul, 2020 19:36
XT hoe lichter ,Hoe zwakker
Als het niet stuk gaat, is het te zwaar ;)
Kijk bijv. maar naar slaapmatjes... daar kun je wel 10 pagina's "brokken" mee vullen ;)
Daarom heb ik een dicht-schuimen slaapmatje van 7mm dik en 190 gram. Kan niet lek. Wel stuk, maar pas met heel veel gaten gooi ik 'm weg.
Gisteren bracht een onverwachte en scherpe bocht mijn toeclip in aanraking met de voorste Bluemels. Werd een lawaaiig bochtje. :(

Afbeelding
non-fixie schreef:
di 28 jul, 2020 00:24
Gisteren bracht een onverwachte en scherpe bocht mijn toeclip in aanraking met de voorste Bluemels. Werd een lawaaiig bochtje. :(
Gelukkig greep het wiel "de resten" niet mee.

Laatst werd de net-gemonteerde (halve) kettingkast van mijn vrouw meegenomen door de ketting bij snel terugschakelen (derailleur). Kost me drie kwartier om de resten en de ketting achter het tandwiel vandaan te krijgen. Ik begon netjes maar eindigde met compleet zwarte klauwen ;)
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:40
non-fixie schreef:
di 28 jul, 2020 00:24
Gisteren bracht een onverwachte en scherpe bocht mijn toeclip in aanraking met de voorste Bluemels. Werd een lawaaiig bochtje. :(
Gelukkig greep het wiel "de resten" niet mee.

Laatst werd de net-gemonteerde (halve) kettingkast van mijn vrouw meegenomen door de ketting bij snel terugschakelen (derailleur). Kost me drie kwartier om de resten en de ketting achter het tandwiel vandaan te krijgen. Ik begon netjes maar eindigde met compleet zwarte klauwen ;)
Wieluitslag en snelheid zijn gelukkig meestal omgekeerd evenredig. :)

Wat die zwarte handen betreft, dat is een soort wetmatigheid. Ik heb zelden een lekke band, maar als het gebeurt is het steevast in de regen, net na het monteren van nieuw wit katoenen stuurlint:

Afbeelding
Daar heb je deze voor: https://www.grippaz.com/
Zijn best sterk en bestand tegen olie, vet, thinner enz.
TIjdens onze fietsvakantie in Duitsland is een stuk uit de flens van mijn achternaaf gebroken. Er zat in eerste instantie een slag in het achterwiel, maar er was geen spaakbreuk en de slag was volgens een geraadpleegde fietsenmaker binnen de toleranties. Op een van de vreselijke bulten in de Duitse fietspaden scheurde er een paar honderd kilometer verder één spaak uit de flens. De slag werd daardoor niet groter, maar de nu loszittende spaak veroorzaakte duidelijk wel de slag. Het was duidelijk dat in ieder geval de naaf vervangen moet worden en ik had niet veel zin om dat door een Duitse fietsenmaker te laten doen. Dus heb ik besloten om voorzichtig door te fietsen. Na een kilometer of 500 is het toch misgegaan, net voor de Nederlandse grens en is de flens verder uitgescheurd en is de slag zo groot geworden dat ik er niet meer mee kan rijden.

Bijlagen