Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

168 berichten
Fh-M760, de schaarse onderdelen die er nog zijn, zijn net bijna net zo duur als een heel nieuw achterwiel
De wielen van Bike4travel zijn erg goed.
Wel erg slecht nieuws voor veel fietsers dat je geen enkel n 8/9/10 speed freewheel meer kunt krijgen terwijl de webshops beweren dat ze in voorraad zijn.
Hoho, Is de beschikbaarheid van het freewheel het probleem dan?

Van de conus kan ik me goed voorstellen. Jaren geleden kochten werkplaatsen al complete assen met toebehoren in eigenlijk alleen om de conussen van andere fietsen nog een poosje te kunnen blijven vervangen. Dat is tegenwoordig allicht niet beter geworden maar wel slechter.

Uitwisselbaarheid binnen Shimano is nogal diffuus, wie weet passen andere types conus maar wie weet dat.
de complete as is niet meer leverbaar en wanneer je gaat zoeken naar de losse componenten, voor zover je ze nog kunt vinden, gaat het al meer dan 100 euro kosten een nieuw wiel kost €149
Grandonneur schreef:
zo 23 jan, 2022 11:40
Uitwisselbaarheid binnen Shimano is nogal diffuus, wie weet passen andere types conus maar wie weet dat.
Bij veel websites wordt vaak gemeld op welke typenummers je een body of conus nog meer kan toepassen, het is aan de andere kant door al die verschillende series door de jaren heen wel een erg donker bos geworden waar je de juiste boom moet vinden. Maar voor dat geld en wat de losse onderdelen zouden kosten zou ik denk ik ook snel voor een nieuw wiel kiezen. Al heb ik wel mijn bedenkingen over die 100 euro voor een body en as met conussen. (als ze al te krijgen zijn)
Leon schreef:
za 22 jan, 2022 20:02
Wat voor naaf is die van jou? Freewheels zijn tamelijk universeel.
Was het maar waar.
Dit weekend een tochtje naar de veluwe, zaterdagmorgen werd ik door mijn fietstas geattendeerd dat ik moest smeren.
Ok, nu denk je door je fietstas?

Ja. de hele bodem van het zijvak liet los en daar lag mijn zonnebrand en de rest op de grond.
VaudeAchtertas.jpg
Rolletje ducttape meenemen?
Ducttape zal niet blijven zitten.

Lijkt op het eerste gezicht een productiefout. Welk merk fietstas is het en hoe lang hem je 'm al?
na dit debacle heb ik ook naar de andere naden gekeken, ik ben bang dat de beide tassen niet meer te vertrouwen zijn, Ik moet nog nazoeken wanneer ik die tassen gekocht heb, maar denk meer dan 10 jaar geleden. Ik weet ook jiet meer waar ik ze gekocht heb.
ik weet eerlijk gezegt niet wat er nog meer in de zijtas zat, zover ik nu kan zien ben ik niets kwijt maar vertrouwen doe ik die tassen niet meer.
en tape! daar heb ik heb niet zo op. als dat loslaat begin ik weer opnieuw.
Dus tijd voor nieuwe ben ik bang.
JandeFietser schreef:
zo 10 jul, 2022 20:17
Dus tijd voor nieuwe ben ik bang.
je zult ze vast al heel wat uren mee hebben gehad. Dat is dan toch mooi geweest. Dingen kunnen soms stuk gaan.

(Al heb ik ook nog niet van zulke naden gehad die loslieten. Productiefout zou best kunnen. Leg het in elk geval de fabrikant voor.)
willem.m schreef:
zo 10 jul, 2022 19:58
Ducttape zal niet blijven zitten.
Is eigenlijk bedoeld als noodreparatie tot je weer thuis bent.
Niet eerder een klapband meegemaakt. Deze binnenband liep langzaam leeg en ik probeerde uiteraard een lek te ontdekken, maar kon niets vinden. Besloot de band wat harder op te pompen, maar keek even de andere kant op. Toen ik weer naar de band keek zat er een aanzienlijke uitstulping op. Een fractie van een seconde later was het al zover. Wat een klap.
27454FDA-64C8-4937-8C9C-949878691B7D.jpeg
Velotraumer schreef:
zo 06 nov, 2022 23:02
Deze binnenband liep langzaam leeg
Nou, dat probleem is verholpen!

Groetjes,

Carl
Niets vinden? Soms kan een lek in een niet goed functionerend ventiel zitten....
Je hebt zo te zien net als ik een Frans ventiel. Een keer meegemaakt dat het binnenste schroefstangetje krom zat. Waarmee je het ringvormige moertje aandraait na het oppompen. Een paar reserve binnenbanden mee.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 06 nov, 2022 23:29
het binnenste schroefstangetje krom
Weer wat geleerd. Dank!
Velotraumer schreef:
zo 06 nov, 2022 23:42
Martin E. van Doornik schreef:
zo 06 nov, 2022 23:29
het binnenste schroefstangetje krom
Weer wat geleerd. Dank!
Je kunt ook een reserve meenemen. Zie bijvoorbeeld https://www.bike4travel.nl/binnenbanden ... setje.html
Een alternatief is er een uit een oude binnenband halen en meenemen.

Jan
Velotraumer schreef:
zo 06 nov, 2022 23:42
Martin E. van Doornik schreef:
zo 06 nov, 2022 23:29
het binnenste schroefstangetje krom
Weer wat geleerd. Dank!
Dat probleem heb je niet met een Italiaans ventiel.
Poppink schreef:
ma 07 nov, 2022 11:07

Dat probleem heb je niet met een Italiaans ventiel.
Wasda?