Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

167 berichten
B67, origineel. Op die bouten zitten de veren gemonteerd.

Het is ook wel duidelijk waaarom er hier de zwakste plek is in het ontwerp, de sollbruchstelle. De min of meer verticale delen van deze U-balk zijn erg kort (laag), terwijl die vrijwel alle verticale krachten moeten opvangen. Het horizontale deel kan dit namelijk niet goed. De breuk ontstaat vervolgens op de plek waar de grootste hefboom is, en bovendien een gat voor de bout.
De oplossing zou eenvoudig zijn: op die plek iets meer materiaal in de hoogte. Maar dat een oplossing niet de bedoeling is weten we al heel lang.
Eindelijk een echte Jones loop bar weten te bemachtigen….Heb ik er op dag één al een buts inzitten😢Fiets nog niet eerder gevallen, dat moest precies vandaag.

Kan iemand me vertellen waarmee ik dit het best kan aantippen?
75264B7D-77CB-498F-9D4C-F921F98C7969.jpeg
Zwarte UNI paint marker, blijft lang mooi. Ik heb er een aantal liggen in zwart, wit, zilver en geel. Gebruik ze voor markeringen en touchup werk.
Dank, dat ga ik zeker doen.
Geen stuurtape er om heen? Veel lui doen dat omdat ze dan nog meer greepmogelijkheden hebben.

En beschermt tegen vallen en het plekje is meteen niet meer zichtbaar ;)
Mijn fietsstuur barst van de beschadigingen. Al was het maar omdat ik geen standaard gebruik en mijn fiets -een gebruiksvoorwerp- op de grond mag liggen. Maar ook als je voorzichtiger met je fiets omgaat, zullen er naar verloop van tijd beschadigingen komen. Zolang het geen functionele problemen oplevert (bijv. scherp, roest) zou ik het zelf gewoon zo laten.
Ik ben ook van het type hoe meer krassen hoe meer avontuur de fiets gekend heeft maar deze zou ik ook vrij lullig vinden.
Op de foto zie ik alleen een vaag cirkel-achtig vormpje.
Ik zou eventueel alle scherp aanvoelende delen afvijlen en het gat opvullen met iets van verf. Het maakt niet erg uit wat. Voor de hechting is het belangrijk dat te doen voordat er vettigheid in komt want een bros oppervlak ontvetten is lastig. Goed laten drogen moet afhankelijk van je verf wel en dat schiet in dit jaargetijde soms alleen binnenshuis een beetje op.
Leon schreef:
za 11 dec, 2021 14:32
Op de foto zie ik alleen een vaag cirkel-achtig vormpje.
Zo iets beter te zien wellicht. Een soort sneetje van 4a 5 mm ongeveer, niet scherp. Echt een stukje uit de toplaag. Precies op de paumelle van een deur gevallen.

Ik, als semi leek om het zo maar even te zeggen, kan me daar best zorgen over maken: scheurt dit niet verder, is dit gevaarlijk, zit er niet bijna een gat in etc?
9DBC94D7-BED9-4B5F-8106-8A1FCC11B165.png
Maak je in dit geval geen zorgen om scheuren of zo. De beschadiging zit op een plek waar nauwelijks spanning in het materiaal komt.
Een stuur is een hefboom. Je moet je voorstellen dat wanneer je er alsmaar harder aan trekt of er op duwt het op een gegeven moment ergens afbreekt. Dat is vrijwel per definitie vlakbij de inklemming bij de voorbouw. Als je daar flinke krassen gaat maken in de richting die rondom het stuur loopt dan wordt het mogelijk interessant. In dit geval gebeurt er bij die kras helemaal niks.
Jones sturen kunnen wel tegen een stootje weet ik uit ervaring :oops:
Fijn te horen! Dan ga ik me er ook niet al te druk over (proberen) te maken. Weer wat geleerd. :D

Misschien een leuk detail nog. Zojuist even met een zaklamp het stuur van binnen bekeken. Na 6 tot 8cm wordt - vanaf de handvat zijde gezien - de wanddikte van het stuur groter. Misschien niets nieuws, maar ik wist het niet.
F698168A-A360-4EF1-B743-91C086E3CAF1.jpeg
startte vandaag met een ritje van 60 bij de loonse en drunense duien, na 2km hoor ik een lichte tik in het achterwiel, na 30km waren het heel veel tikjes, na 60km leek er wel een heel orkest in mijn achterwiel te zitten. Volgende week heb ik al een afspraak staan bij de fm, heeft die beste man nog wat meer te doen
JandeFietser schreef:
za 15 jan, 2022 17:35
startte vandaag met een ritje van 60 bij de loonse en drunense duien, na 2km hoor ik een lichte tik in het achterwiel, na 30km waren het heel veel tikjes, na 60km leek er wel een heel orkest in mijn achterwiel te zitten. Volgende week heb ik al een afspraak staan bij de fm, heeft die beste man nog wat meer te doen
Ja, dan willen we natuurlijk wel weten wat er loos is. Spaak/ spaken gebroken? Flens kapot? Velg kapot?🤔
zo zien de conussen er uit.
91E2777E-0986-4865-BDFB-407AEB6BEA7D.jpeg
19E53CB5-1E95-42F9-A641-2CF243E2378E.jpeg
1x perfect en 1x spliterwten?
Is de cupzijde nog bruikbaar? Andere naaf? Andere cup?
ziet er net zo rot uit, op de foto kun je het niet zo goed zien, maar ik zeg overleden
C0EBC1D0-62E1-4EA0-B601-47C3DA3D69BE.jpeg
Een nieuwe body en een nieuwe as met cups en fietsen maar weer, altijd goedkoper dan een complete naaf. Nieuwe cups zou ook nog kunnen maar complete as met cups is denk ik sneller en niet veel duurder.
Al zou het best kunnen dat die body nog best goed is (daar waar de kogels zitten) de foto is daar voor mij niet duidelijk genoeg voor.
losse onderdelen zijn niet meerk leverbaar voor deze naaf.
Ik heb een nieuw achterwiel besteld bij bike4travel
Het lijkt me stug dat daar geen nieuwe onderdelen meer voor te krijgen zijn, een nieuwe body en conussen zijn niet altijd direct per naaf onuitwisselbaar. Maar het is jouw geld zullen we maar denken. Misschien dat de velg ook aan vervanging toe is.Maar de FM maakt dus niet het nieuwe wiel, die vertelt je alleen dat hij de onderdelen niet kan/wil bestellen?
Bijvoorbeeld hier https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ette-body/ voor de body en voor de naaf ook in deze winkel zeker te vinden.
JandeFietser schreef:
za 22 jan, 2022 19:04
losse onderdelen zijn niet meerk leverbaar voor deze naaf.
Zit er hier geen bij die past?
https://www.google.com/search?sa=X&lite ... -lite..0l1
Wat voor naaf is die van jou? Freewheels zijn tamelijk universeel.