Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

167 berichten
Bert van Sprang schreef:
za 10 apr, 2021 12:42
Maar dan breekt er vast iets anders af, wat je niet bij hebt en ook heel lastig is.
Precies! Zoals een stuur (ik meen dat Frank van Rijn dit in Tibet overkwam).

Maar zonder gekheid: een boutje is natuurlijk klein, en niet makkelijk te vinden als je wat verder van de bewoonde wereld af gaat. En zelfs in een stad, in Leh, konden we alleen spullen van metaal zo zacht als yakboter vinden (nadat bleek dat ik thuis een inbussleutel op de oprit had laten liggen). Dus op zulke vakanties neem ik een compact setje boutjes mee om zelfvoorzienend te zijn. Dit is al diverse malen handig gebleken, zoals voor het repareren van kapotte dragers en fietstassen.
een paar reserveboutjes neem ik ook mee, nog nooit nodig gehad.
Blackbelt schreef:
vr 09 apr, 2021 16:06
Nog geen brokken, maar graag jullie idee. Deze riem en tandwielen hebben er 2500 km op zitten.
En ja, ik rij regelmatig bos en zandpaadjes.
Dat is toch wel serieuze slijtage voor 2500km! E-bike toch, niet?
Bert van Sprang schreef:
za 10 apr, 2021 13:39
een paar reserveboutjes neem ik ook mee, nog nooit nodig gehad.
DIe had je waarschijnlijk wel nodig gehad als je ze niet bij je had gehad. Zo werkt dat. Karma is a bitch.
Voorwiel lager hier laatst stuk gegaan. Kwam een raar ratelend geluid uit in de bochten, was eerst bang voor de velg of spaken maar toen ik keek zag ik dat er bruine roestige smurrie uit het lager kwam. Waarschijnlijk de sneeuwige/zoute omstandigheden van de afgelopen maanden. Wiel even los gehaald en er was met de vinger geen beweging meer in te krijgen. Geen wonder dat het de laatste tijd een beetje tegenviel qua snelheid. Het zijn gelukkig industrielagers, dus makkelijk te vervangen. Voor nu maar wat ketting olie in gedruppeld, loopt weer maar met speling, binnenkort vervangen.
Niet mijn fiets, zelfs geen vakantiefiets.
Wel bij mij om de hoek.

Maar ik vond het plaatje te 'mooi', om te laten schieten.

(horizontale stang van spatbord, is met de band gaan meedraaien, stang wordt ingekort, snelheid en massa zorgen voor veel kracht, trekken stang vervolgens de velg in!)

Bijlagen

mikefiets schreef:
ma 26 apr, 2021 21:36
Niet mijn fiets, zelfs geen vakantiefiets.
Wel bij mij om de hoek.

Maar ik vond het plaatje te 'mooi', om te laten schieten.

(horizontale stang van spatbord, is met de band gaan meedraaien, stang wordt ingekort, snelheid en massa zorgen voor veel kracht, trekken stang vervolgens de velg in!)
Dat moet een klap geweest zijn.... horrorscenario.
Auw!
mikefiets schreef:
ma 26 apr, 2021 21:36
(horizontale stang van spatbord, is met de band gaan meedraaien, stang wordt ingekort, snelheid en massa zorgen voor veel kracht, trekken stang vervolgens de velg in!)
Dat is de reden waarom er tegenwoordig een 'breekpunt' in de spatbord stangetjes zit.
Het ontbreken ervan heeft mij als 16-jarige twee afgebroken tanden opgeleverd.
[/quote]
Dat is de reden waarom er tegenwoordig een 'breekpunt' in de spatbord stangetjes zit.
Het ontbreken ervan heeft mij als 16-jarige twee afgebroken tanden opgeleverd.
[/quote]

Zo'n 'breekpunt' zie je inderdaad op vakantiefietsen.
En op (bijna) alle duurdere fietsen.

Maar niet op deze relatief goedkope Cortina U1, met bagagerek
(maar misschien dat de meest recente modellen aangepast zijn?)

ps zuur dat het gebrek aan 'breekpunten', jou twee gebroken tanden heeft opgeleverd...
mikefiets schreef:
ma 26 apr, 2021 21:36
Niet mijn fiets, zelfs geen vakantiefiets.
Wel bij mij om de hoek.

Maar ik vond het plaatje te 'mooi', om te laten schieten.

(horizontale stang van spatbord, is met de band gaan meedraaien, stang wordt ingekort, snelheid en massa zorgen voor veel kracht, trekken stang vervolgens de velg in!)
Bijna kunst...en je gaat haast het Friese volkslied erbij zingen als je de vorm van het wiel ziet.
Shadow schreef:
do 16 jul, 2020 18:51
Wat is er vandaag bij je gesneuveld?
Om dit topic nieuw leven in te plaatsen.
Gisteravond heb ik maar weer eens een vrijwel nieuw zadel uit voorraad gemonteerd. Het oude had weer eens de geest gegeven.
Ik merkte het tijdens het fietsen niet maar zag in het schuurtje een vreemde stand.
Het kilometertal moet ergens tussen 13.000 en 21.000 zijn. Ik ben er niet zeker van omdat ik wel eens zadels gewisseld heb. Het is niet best in ieder geval.
Afbeelding
Repareren helpt niet, als je op dragende delen zo weinig materiaal over laat gaat het een keer mis...
Ik ben zelf wel eens verbaasd dat een zadel het over het algemeen zo goed uithoudt.
Want over ruw terrein, kuilen in wegen, stoepranden, noem maar op, krijgt het behoorlijke klappen. Ik vermoed dat dat makkelijk 2, 3 G is, dus met een gewicht van bv 85 kg (en ervan uitgaande dat je op de meeste momenten op het zadel zit en niet (grotendeels) op de trappers staat) is dat elke keer een belasting van 170, 255 kg. Heel kortdurend, maar toch elke keer die knal. En dat op zo'n lichte constructie als het zadel, waar het ook nog voornamelijk gaat over buig belastingen.
Gisteren over kop gegaan en vervolgens in een stinksloot gerold. Mijn ego is stuk. Heeft iemand misschien een nieuwe? 2e hands mag ook, als er maar niet teveel krasjes opzitten.
Ik heb alleen een houten hart :wink:
Mijn hart is niet van steen
Een geval van zuiver hout
Het was het beste dat ik vinden kon
Toen iemand wegging met het goud
Mijn hart is van het hardste hout
Maar het buigt nog als het moet
Maar niet te ver en rustig aan
Ik weet nog niet echt wat het doet
Flix schreef:
za 04 sep, 2021 12:02
Ik ben zelf wel eens verbaasd dat een zadel het over het algemeen zo goed uithoudt.
Want over ruw terrein, kuilen in wegen, stoepranden, noem maar op, krijgt het behoorlijke klappen. Ik vermoed dat dat makkelijk 2, 3 G is, dus met een gewicht van bv 85 kg (en ervan uitgaande dat je op de meeste momenten op het zadel zit en niet (grotendeels) op de trappers staat) is dat elke keer een belasting van 170, 255 kg. Heel kortdurend, maar toch elke keer die knal. En dat op zo'n lichte constructie als het zadel, waar het ook nog voornamelijk gaat over buig belastingen.
Ik ben nog wat zwaarder en de zadels van Terry houden het bij mij goed uit :D
gios schreef:
za 04 sep, 2021 12:04
Gisteren over kop gegaan en vervolgens in een stinksloot gerold. Mijn ego is stuk. Heeft iemand misschien een nieuwe? 2e hands mag ook, als er maar niet teveel krasjes opzitten.
Volgens mij was daar iets voor om dat te repareren, hoe heet het ook weer? O ja, Strava.

Sterkte gewenst,

Carl
Wat als we nu met z'n allen jouw ego komen strelen? Of is dat nu ook weer niet de bedoeling? Overigens als dat alles is wat kapot is valt het ook wel weer mee.
Bedankt jongens, jullie en strava hielpen mij door deze zware tijd.